Beste Tractorfans,
Ik zit momenteel met een probleem met onze Renault 421.
Deze slaat namelijk onwillekeurig af; zowel bij stationaire loop, als ook onder het rijden.
Meestal krijg je hem dan wel weer gestart, maar soms ook niet.
Een ander symptoon is dat de motor ook soms even iets harder loopt en dan weer terugzakt tot zijn "normale" toerental.
Kan het zijn dat de brandstofpomp defect is? Kan ik hier bepaalde zaken nog zelf van testen?
Alvast bedankt voor jullie hulp.
groeten, Roel
TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij
Op TractorFan komen elke dag duizenden mensen bij elkaar om te praten over tractoren, grote machines en alles wat daar bij hoort. Jouw hulp kunnen we daar goed bij gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!
Laatste
Reacties
Filter op tijd vernieuwd ?
Typisch een vervuild brandstoffilter.
P.S.: Een filter wordt niet 'zomaar' dicht/vuil. Rommel komt er in, jawel, via de tank. Dus met het tanken.
Controleer daarom ook de tankinhoud (bodembezinksel) en tap dit zonodig af. Meestal zit er op het tankkraantje ook een filtertje (deze kan ook oorzaak zijn van de problemen). Daarnaast kan er door de zogenaamde "dieselbacterie" (leeft van de biodieselbijmenging) een slijmerige substantie in het brandstofsysteem (tank. leidingen, filters) ontstaan en eveneens genoemde onregelmatige loop van de motor veroorzaken. Het brandstofsysteem dan goed doorspoelen.
Vorig jaar zijn alle filters vernieuwd (tractor wordt hobbymatig gebruikt), maar het kan geen kwaad ze wederom te bekijken.
Het viel me laatst wel op dat het aftapkraantje iets lekt... kan de motor hierdoor ook lucht aanzuigen?
Omdat de tractor hobbymatig gebruikt wordt (niet iedere week dus), bestaat er een addictief om die "dieselbacterie" tegen te gaan?
Daarnaast bovengenoemde handelingen uitvoeren en het probleem zal vrijwel zeker over zijn. Tank goed reiningen!
Het heeft even geduurd, maar inmiddels is de tank schoongemaakt, zijn de filters bekeken evenals de leidingen, maar hier was geen vervuiling of substantie te zien. Ook het aftapkraantje van de tank is gerepareerd en lekt niet meer.
Alleen... het probleem blijft.
Het ene moment loopt de trekker gewoon normaal, het andere moment gaat deze kort even sneller lopen om vervolgens terug te vallen op het normale toerental. Ook is er bij stationair lopen af en toe een "poef" uit de laat te horen (weet niet goed hoe ik het moet omschrijven) en slaat de trekker nog steeds af en toe plots af (zowel bij stationair lopen als bij arbeid).
Heeft iemand nog een andere suggestie waar het aan kan liggen of wat ik kan nalopen?
groeten, Roel
Er zit (waarschijnlijk) nog 1 filtertje in het systeem wat dit probleem kan veroorzaken. Dit filtertje zit waar de brandstoftoevoerleiding op de brandstofpomp zit gemonteerd.
In onderstaande link, afbeelding 5(A), onderdeeelnummer 2:
[url]annatefka.com/perkins/cav-pomp.pdf[/…]
P.S.: Ga daar A.U.B. "verrekte" schoon te werk: alle vuil wat nu nog in het systeem komt wordt niet meer uitgefilterd!
Onmogelijk.
Het opvoerpompje pompt onder lichte overdruk de dieselolie door het filter naar de brandstofpomp (het zoujuist diesel lekken in plaats an lucht aanzuigen). Dat wat je als luchtbelletjes hebt herkend zijn vermoedelijk waterdruppeltjes (die onder in het filterglas 'bezinken').
Alles aangepakt bleek er nog een filter boven op de tank te zitten in de leiding.
Weet niet of dit bij jou ook is maar alles en dan ook alles los maken dan moet je iets tegen komen als het door vuil komt.
Bedankt! Ga ik binnenkort naar kijken, van het weekend geen tijd voor gehad.
Ik houdt jullie op de hoogte.
Het probleem zat niet in de tank of in de filters, maar in het filterhuis. Hier zit een bochtje in, waar vuil in opgehoopt zat (was lastig te zien).
Nadat ik dit schoon hebt gemaakt en de boel ontlucht, loopt de Renault weer betrouwbaar als vanouds.
Later heb ik ook nog het handpompje vervangen en een snijring op de leiding, omdat deze begonnen te lekken, nadat ik het filterhuis had losgehaald.
groeten, Roel