Illustratie van:

International Onbekend - ventielen: DW of DW met zweefstand

Voor de 744 zoek ik een extra DW aanbouwventiel. Er blijken nu 2 soorten te zijn nl. gewoon DW en DW met zweefstand. Wie kan mij uitleggen wat zweefstand betekend, en wat je er in de praktijk al dan niet aan hebt. Bij nieuwe trekkers zie ik wel vaker zweefstand voorkomen.

Deel dit topic

Reacties

looman
Valtra-Fordpower
Zweefstand is een stand die vrijwel noodzakelijk is bij enkelwerkende cilinders.
Het is niets anders dan beide aansluitingen open zetten, zodat de olie vrij in en uit kan stromen. 😉
christelthijssen
Dw wil zeggen dat je een hydroliek cilinder kunt in en uit kunt schuiven dus met druk. zweefstand dus de hendel door drukken dan is de cilinder drukoos aan alebei de zijden. bv een rol van een van zaaibed combinatie die rol kun je laten drukken maar door de cilinder in zweefstand te zetten dan drukt hij niet en volgt alleen de glooiling van de bodem... snap je het....
GijsMF
Handig die zweefstand! Ben er zelf pas een jaar geleden op stage achtergekomen wat je er aan hebt. Maar het is verrekte handig... Thuis lieten we tijdens het schudden de druk erop omdat hij anders soms omhoog kwam.

Nu met de schudder in zweefstand volgt hij mooi de bodem, is hij niet zo star en pakt het gras nog mooier mee ook nog, zonder dat de olie pomp constant aan het brommen is...

Ligt eraan wat voor een werk je ermee doet, maar ik kan het alleen maar aanraden 😉
Valtra-Fordpower
Tsja ben eigenlijk niet anders gewend...
Tot we de Valtra kochten, die had het maar op 1 van de 3... 😛
Pauls
Zweefstand dient om bij sommige spuitmachines de spuitboom in evenwicht te laten komen. zodat je spuitdoppen (op het uiteinde) niet dadelijk de grond inzwiepen bij een klein kuiltje in de akker.
looman
Dat lijkt me nog niet zo verkeerd. Heb je dan daarvoor ergens een extra stand van de hendel naast op, neutraal, neer ?
Valtra-Fordpower
Dat verschilt wel per ventiel, maar vaak plus, N, min, Zweef 😉
Pauls
Meestal is stand op-vast-neer-zweef (waarbij op & neer kunnen gewisseld worden hoe je de aansluitingen maakt)
looman
Dan moei ok nog oppassen vlgs mij dat je niet per ongeluk die zweefstand aanraakt, want dan flikkert het gewicht naar beneden, of zie ik dat verkeerd ?
Valtra-Fordpower
Ja dat klopt, tenzij je een smoorventiel er tussen zet, om de olie te "remmen". 😉

Maar, je moet hm eerst door de druk heen duwen, langs de "min". Ik denk dat ook niet dat dat per ongeluk zal gebeuren. 😛
looman
Mensen, het is me duidelijk, ik ga voor een zweefstand versie. Allemaal bedankt voor jullie tijd en reacties ! Topic gesloten. Als jullie toch nog wat willen opmerken kijk dan bij de foto van het ventiel bij mijn profiel.

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de machines van International ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
12
DEELNEMERS
5
WEERGAVES
10