International 743xl VS steyr 760
Hallo heb zins kort een international 743xl gekocht . Hoop dat ik nu geen scheve gezichten krijg . Maar heb al 30 jaar een steyr 760 nu was ik met een kraantje de oude paarde bak aan het omspitten zo dat het zwarte zand weer boven op ligt zo dat er weer gras in kan . Maar nu had ik achter de internarional een bakje zitten waar mee in in de bult zand schep en weer in het gat gooi . Maar heb achter de steyr het zelfde bakje maar die drukt veel beter de bult zand in dan de inter . Ligt dit puur aan het merk of kan er iets mis zijn met de international. Omdat die nog wel een keer stopt met drukken terwijl de steyr gewoon door drukt in het zand . Dacht zo omdat de inter meer pk heeft en van zich zelf bijna 1000 kilo zwaarder is dat die toch meer moet kunnen doen dan de steyr . Die is 60 pk en de inter 70 pk hoe kan dit de banden hebben de zelfde hoeveelheid profiel op de banden
Deel dit topic
TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij
Op TractorFan komen elke dag duizenden mensen bij elkaar om te praten over tractoren, grote machines en alles wat daar bij hoort. Jouw hulp kunnen we daar goed bij gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!
Laatste
Reacties
1000 kg extra zorgt wel voor extra vliegwiel werking
Je schrijft dat de banden vergelijkbaar profiel hebben. Dat de Steyr het 'beter' doet kan ook komen doordat de banden van deze trekker misschien zachter zijn.
P.S.: Zelfde maat/breedte banden ? ).
Was je dat nog niet eerder opgevallen?
Dus er zijn er toch meerdere die dit zagen en denken....
@jan-broekate met Steyr heb je natuurlijk wel iets goed te pakken....
Wel eens ja, maar zo extreem nog niet...
Dit geeft druk op de achterwielen (gewicht van de bak en het zand wat je ermee optilt) en maakt dat de bodem van de bak niet met al dat gewicht van het zand erop, over de grond gedrukt moet worden terwijl je juist wilt scheppen.
Misschien omdat je de Steyr kent dat je dit al automatisch doet, en het bij het werken met de international nog geen gewoonte is geworden?
In dat perspectief vind ik de opmerking van @Wimsumar goed te begrijpen, die extra 1000kg van de international heeft alleen op het moment van insteken nut, zit je een stuk in de bult, dan ben je je massavoordeel kwijt (massa helpt niet langer mee drukken), alleen de extra druk op de wielen heb je dan nog, maar door de bak dus iets te lichten krijgt je ook veel extra bodemdruk.
Is ook de bandenspanning wel laag genoeg bij de international? Wanneer je hogere wielen hebt met even brede banden, zou deze juist niet zo makkelijk moeten gaan slippen. En bij te hoge bandenspanning krijg je eerder slip.
Heb je het in beide gevallen over dezelfde bak, of heb je achter elke tractor een andere bak? Wanneer de een namelijk een dunner mes heeft dan de andere, of de een heeft een bot en de ander een scherp mes, dan scheelt dat natuurlijk ook meteen.
En rijd je met de international wel recht achteruit tijdens het schepen?
Frustrerend hè, dat jouw favoriete merk het aflegt tegen zo'n g@#l oud Steyrtje.
Dat is wederom onzin, Wimpie en dat weet je best... 1 ton lichter en bijna dezelfde bandenmaten is juist nadelig voor de tractie.
Omdat de trekker achteruit rijdt zet de trekker (in dit geval de International) het extra gewicht af op/tegen de vooras. Met andere woorden, de rolweerstand van de voorwielen (topicsituatie: in de losse grond?) wordt enorm vergroot.
P.S.: vergelijk het maar eens met hoe een (2-w.d.) trekker reageert met het (verkeerd) plaatsen van frontgewicht (of voorlader) ten opzichte van plaatsing (of zelfs het achterwege laten) van het gewicht, op de achteras. (Bijvoorbeeld bij trekkertrek).
Ze hebben mij altijd geleerd om zoveel mogelijk tractie op de achterwielen te krijgen, en daar hoorde slippen niet bij...
Is niet aan de orde. Ik denk niet dat de topicvraagsteller, Jan-Broekate, met een aanloop zo hard mogelijk met de trekker achteruit op de zandbult in rijdt om het bakje vol te scheppen (en dan zou de Steyr het vermoedelijk nog winnen omdat deze veel harder achteruit kan rijden, maar dat terzijde).
P.S.: Hetzelfde fenomeen ("de lichtste trekker wint") doet zich voor bij het aanrijden van een kuilbult met een 2-wd- trekker wel of niet voorzien van de voorlader: met de voorlader kom je achteruitrijdend de bult niet op.
en als de koppeling slecht is dan gaan de wielen niet slippen en gaat de trekker ook niet uit