Joskin bemester

Goede avond,.

Wij hebt thuis een joskin bemester en verdeel molen, maar nu lekt de hydropomp van de verdeel molen olie, conclusie hydropomp versleten/kapot, mijn vraag wie weet 2 de hands of een nieuwe hydropomp, van een joskin verdeel molen?
En wat kosten deze ong nieuwe of tweedehands ong, betere foto heb ik niet van de verdeel molen.

Alvast bedankt

Rob

Deel dit topic

Reacties

Turbo broekie
...
jacco-beun
Ik zou proberen de motor er af te halen en mischien een nieuwe pakking. Omdat een nieuwe ook 1500 eu kost
Turbo broekie
@jacco-beun de hydromotor is nu bij het lmb maar die zeggen dat die helemaal versleten is en een nieuwe pakking niks helpt de bemester ik ook van 1994 als ik het goed heb
jacco-beun
Ja dan is het mischien wel foe aan een nieuwe hydro motor. Ik heb ze zelf ook wel eens grepareerd. Als die motoren 1maal beginnen met slijten zijn ze niet te stoppen. Dus dat word een nieuwe pomp of een nieuwe bemester
Case5130
Hebben wij ook wel eens gehad met onze joskin, zit gewoon een standaard motor onder die je overal kan krijgen.
Meende dat die van ons toen €600 heeft gekost bij de hyrdauliek specialist
jammermaarhelaas
Wanneer je het de bemester nog waard vind (hoe is bijvoorbeeld de rest van de verdeler er aan toe?) zou ik een nieuwe oliemotor overwegen, je kunt geen gedoe hebben met dat onderdeel.

granit-parts.nl/category/Hydrauliek/…
casejxu
Je heb ze van 800 maar ook van 500 euro net wat jij wil
Turbo broekie
@casejxu
Liefst gewoon een nieuwe tweedehands weet je meestal nie of die wel goed is van binnen zoals nu
Turbo broekie
@jammermaarhelaas
De rest is gewoon nog goed over paar jaar een andere deze moet nog effe mee
Turbo broekie
@Case5130
Oh oke valt dus nog mee ik had duurder verwacht, maar hadden jullie geen mest in de achter brug ? Wij hadden gelukkig een slang op ons hydro vat maar die gebruikte wij ook al nie meer want werd te warm en koste meer pks
casejxu
Een simpele gopart motor heb je al bij kramp rond de 300 euro. zolang je bij deze een voledig drukloze aansluiting naar je trekker maakt kan deze het heel lang volhouden. Gaat bij ons ook al 5 jaar goed
Turbo broekie
@casejxu
Me pa wilt geen retour op de trekker omdat er nu ook mest in het vat zat alleen overdruk ventiel hebben we
casejxu
@Turbo broekie dan word het een duurdere 😉 ... elk jaar de keerring onder de snijplaat even vervangen. is dan een klusje van 30 minuten en kost je 5 euro aan keerring. scheelt hele boel narigheid
Turbo broekie
@casejxu en waarom ieder jaar dan? Als je retour doet en hij raakt lekt heb je toch meer elende ?
Favorit614
Granit huismerk hydromotor monteren , valt reuze mee wat die kosten.
voor dat geld ga je niet met een gebruikte knooien.

Een lekolieleiding monteren scheelt ook enorm.
jammermaarhelaas
Quote @Turbo broekie:
Wij hadden gelukkig een slang op ons hydro vat maar die gebruikte wij ook al nie meer want werd te warm en koste meer pks

Wat voor vat en slang bedoel je?

Bij mij krijgt de hydromotor (Slootsmid bemester) zijn olie via een dubbelwerkend ventiel (2 slangen, pers en retour, olie gaat via de hydromotor naar het volgordeventiel, bij heffen van bemester loopt dan de verdeler even de andere kant op) uit de achterbrug en zit er een drukloze retour op de hydromotor om de keerring te ontlasten zodat deze niet kapot of eruit gedrukt wordt door de interne lekolie in de hydromotor. Deze lekolie komt via een eigen snelkoppeling op de vulbuis van de achterbrug weer terug in de achterbrug.
Het is dus wel zaak om op deze drukloos retour slang nooit druk te zetten doordat je hem per ongeluk op een oliedrukventiel aan zou sluiten.
jorn wijthmen
Bij mij koste die meen ik 250 euro gewoon een simpel en de goedkoopste
Turbo broekie
@jammermaarhelaas
Wij hadden alles op de aftekas dus geen slangen aan de trekker , daar zit een slang aanvast de drukloze dus , maar je kan dus beter een druloze retour op de trekker maken ?
boer
Haal gewoon dealer orginele die kost voor de dealer niet zoveel inkoop meende 297 eu dan ga je toch nie klote met een afdichtset en vaak daarvan is de as ingekaffert dus heeft het geen zin afdichtset
jammermaarhelaas
@Turbo broekie

Wanneer je een eigen hydraulisch systeem op de tank hebt zou ik de drukloos retour ook op het olievat van dit eigen systeem uit laten komen. Het is immers lekolie wat oorspronkelijk uit ditzelfde vat komt.

Plus dat als je mest in de olie krijgt (waarschijnlijk langs de lekkende kering op de motor-as, en dan de motor in, zich mengend met de olie) je deze dan dus ook niet in je trekker-achterbrug krijgt zoals je vader al zei.
Houd ook het oliepeil in de gaten, want via dezelfde weg, maar dan in de andere richting kan de olie ontsnappen de verdeler in, en zo samen met de mest het land op. Wanneer het niveau te ver daalt wordt de olie snel te warm en loopt bij gebrek aan olie de pomp kapot.

Mooie tank is het overigens als ik de foto's zo zie!

Bij mij zit het wel op de trekker omdat er op mijn tank geen eigen hydraulisch systeem zit en dus alle hydraulische olie uit de achterbrug van de trekker komt en de lekolie daar dus ook in terug moet.

Maar een lekolieleiding is er dus voor om, uitgaande van een goede pomp met een goede afdichting, intern weglekt en vanwege zijn druk de kering wegdrukken kan, weg te voeren, terug naar het reservoir.
Komt de kering op de motor echter in de mest, met zand en gruis, te lopen (wanneer de afdichting van de verdeler lekt) dan verslijt ie, en gaat op den duur dus ook lekken. het blijft in de mest altijd opletten en zaak om zulke dingen op zijn tijd te controleren.
Turbo broekie
@jammermaarhelaas
nou de eerste twee snedes veel gedonder mee gehad hydrolis systeem der afgehaald olie kookte gewoon en dan gaan je kleppies vast zitten en nu de verdeler pomp kapot... Maar verder werkt ie gewoon goed , en dat met 95 pk op veenland
jammermaarhelaas
@Turbo broekie

Werk je dan nu met de olie van de trekker?

Ik wil me niet met jullie zaken bemoeien, maar let er wel goed op dat je de hydrauliek, dus mede de oliemotor van de verdeler en eventuele voorsnijder goed in orde houdt, want anders heb je kans dat straks de oliepomp van jullie trekker kapot loopt, of onderdelen van de achterbrug of versnellingsbak. Met alle ergernis en kosten van dien.

Mits alles op de tank en met de bemester goed in orde is gaat het natuurlijk gewoon goed.

Succes ermee!
Turbo broekie
@jammermaarhelaas
Ja nu alles op de olie van de trekker zal vast wel lukken lmb is er mee bezig ma bedankt voor de tips!
jammermaarhelaas
@Turbo broekie

Graag gedaan.

Als je het interessant vindt.... hier wordt nog wat uitgelegd over de afdichting van de verdeler en motor.

tractorfan.nl/topic/60407/…
tractorfan.nl/topic/65129/

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Op TractorFan komen elke dag duizenden mensen bij elkaar om te praten over tractoren, grote machines en alles wat daar bij hoort. Jouw hulp kunnen we daar goed bij gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
24
DEELNEMERS
8
WEERGAVES
3