Fiat Someca 615 - + voorlader

Dag, ga over 2 weken kijken naar een Fiat Someca 615 + voorlader. Nog tips waar ik op kan letten?
Jefstables

Reacties

Trekkerman Tom
Heb geen ervaring met dit specifieke type, maar test tijdens de testrit vooral het sturen (speling?), het schakelen en de remmen. Dit laatste kun je doen door de trekker in de hoogste versnelling te zetten en met stationair toerental te rijden, vervolgens zonder de koppeling te gebruiken de rem goed intrappen, als de trekker zichzelf dood kan remmen, dus (bijna) afslaat, zijn de remmen nog wel goed.
Verder moet ik altijd aan de vooras denken wanneer het een trekker met voorlader betreft. Het spreekt voor zich dat de wiellagers, fusees en het schommelpunt dan extra belast worden en dus sneller slijten dan normaal.
Fiat Heinz
Als je de trekker bekijkt, check in ieder geval de koppeling en de vooras. Vaak wordt zo'n trekker met slippende koppeling gebruikt, dus ook trekker in hoge versnelling, beetje gas bij en koppeling laten komen. De trekker zou af moeten slaan, maar als die dat niet doet, zit je vast aan nieuwe koppeling. Verder sluit ik me aan bij Trekkerman Tom
Polderjong
De meeste 615 modellen zijn verkocht met een zogenaamde amplicouple, waarbij je tijdens het rijden het vermogen kunt verhogen ten koste van de snelheid. Het handle hiervoor zit aan de linkerkant voor het hoge/lage gearing handle. Interessant is om te checken of dit allemaal nog werkt. Verder is het belangrijk dat bij een voorlader deze qua werking losgekoppeld is van de hefinrichting zodat deze onafhankelijk van elkaar te zijn gebruiken. De 615 is ook bijzonder gevoelig voor vorstschade, met name het gietwerk achter de brandstofpomp is bijzonder kwetsbaar. De gebruikelijke checks uitvoeren zoals kleur en niveau van de olie, deze moet zwart zijn,slijmerig grijs of wit duidt op lekkage van koelwater naar de olie (lekke koppakking) Koelvloeistof moet helder en olie vrij zijn. Werking PTO koppeling, deze wil nog weleens vast zitten bij langdurige stilstand. Even ermee rijden en checken of de koppeling en alle versnellingen goed werken en je geen gekke geluiden hoort,tevens merk je dan of de banden gelijkmatig afgesleten zijn of niet, hobbelbanden is niet prettig. Succes ermee
« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Fiat Someca 615 ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!