Deutz D6005 - Leren terugschakelen met een Deutz 6005

Beste Deutz liefhebbers.

Om mijn antieke circuswagen te trekken heb ik een mooie Deutz 6005 gekocht. Hij doet het fantastisch en ziet er nog prima uit. Alleen het terugschakelen met tussengas lukt me maar niet en ik wil 'm niet vernaggelen.Is er iemand met een Deutz 6005 die het me een keertje voor kan doen? Ik heb wel op papier hoe je met tussengas moet schakelen:) Ik woon in Amsterdam maar vind het prima om ergens met de auto naartoe komen voor een 'lesje'. Groet! Jacqueline

Reacties

vanmeij
radium45
Kom maar met die combi naar het Dancevalley terrein. Gaan we oefenen.
@jacqueline-van-kollenburg
+1
JD3010
Tussengas moet je niet doen. Zulke bakken moet je met gevoel leren schakelen. Met terugschakelen, koppeling intrappen, gas een beetje loslaten, uit de versnelling en dan tegen de lagere versnelling houden en wachten totdat je de pook er vanzelf in kan duwen, daarna de koppeling op laten komen. Zo doe ik het. Wel de tijd ervoor nemen, vaak ben je te vlot ermee.
Wimsumar
Beste Jaqueline-van-Kollenburg: "Les 1": In tegenstelling tot een auto hoef je met een trekker lang zo veel niet te schakelen. Bijvoorbeeld terugschakelen voor een bocht/afslag is vrijwel nooit nodig.
Laat onverlet dat je het terugschakelen wel goed moet/wilt doen. Dat is echter een kwestie van oefenen met de "double clutching + tussengas"-methode.
dx11
@vanmeij ik schakel niet met tussengas, maar met het zo als door jd3010 beschreven gevoel. Gewoon de trekker mooi ver terug latten zakken in toeren en dan pas terug schakelen. Als je je trekker kent weet je precies bij welk toerental hij in de andere versnelling schuift
jammermaarhelaas
Misschien ten overvloede, maar je hoeft terug ook niet elke versnelling te schakelen, maar die versnelling die op dat moment bij je snelheid past. Ga je dus bijvoorbeeld na af te remmen of uit te lopen met de koppeling ingetrapt uit de 4 dan hoef je niet, als je daarvoor al te langzaam gaat, toch eerst nog naar de 3, maar kun je meteen naar de 2 of 1 op de manier zoals door @JD3010 uitgelegd.
Wimsumar
Beste JammermaarHelaas:
Quote @jammermaarhelaas:
naar de 2 of 1

Voor het rijden met een lichtrijdende circus(pipo?)wagen kunnen de eerste en tweede versnelling gerust overgeslagen/ongebruikt worden.

AANVULLING ( n.a.v. een nu reeds verdwenen :? reactie van J.Ammermaar-Helaas):
Natuurlijk, moet topicvraagstelster, naast alle inzicht wat ze mogelijk heeft, ook door ervaring leren onder welke omstandigheden beter is te kiezen voor de ''terrein-/werk''versnellingen 1 en 2 in plaats van de (snellere) "weg-/transport"versnellingen 3 en 4.

@ Jacqueline-van-Kollenburg: We hebben het trekkerrijden allemaal moeten leren. Je hoeft je er niet voor te schamen dat na het eerste ritje met de circuswagen op het festivalterrein blijkt dat de inhoud van meegebrachte aardappelzakjes nogal wat stootblauwplekjes vertonen. 😎
@JD3010 nu ben ik benieuwd is dat beter? Als we met onze D5505 terug schakelen doen we het wel met tussen gas dan valt hij er altijd heel mooi in. Zal uw manier ook wel eens proberen.
weurding
2 en 3 hoog, meer ben je op de straat bijna niet nodig, maar dacht dat de 6005 de 6006 bak had en die was standaard gesynchroniseerd naar mijn weten in de 1,2 en 3
adriaan33
@weurding standaard niet gesynchroniseerd. In de teruguitversnelling schakeld hij makkelijker terug dan in de vooruitversnellling
weurding
@Wimsumar kunnen de eerste en tweede versnelling gerust overgeslagen/ongebruikt worden. ze hebben maar 3 😉
Wimsumar
Beste Weurding:
Quote @weurding:
1,2 en 3

Jij als Deutz-deskundige bij uitstek: Heeft dit type dus geen 4-bak?
jammermaarhelaas
Quote @Wimsumar:
AANVULLING ( n.a.v. een nu reeds verdwenen ??? reactie van J. Ammermaar-Helaas):

Wat mankeert jou dan?

Mijn naam is Henri, en blijk mijn naam op TF helaas niet meer te kunnen wijzigen.
Wat betreft mijn bijdrage: die heb ik bij nader inzien maar verwijderd, draagt niets wezenlijks bij. Het schakelen is al uitgelegd en de versnellingskeuze zal ze zelf wel weten te bepalen.
+1
Wimsumar
Beste Jammermaarhelaas:
Quote @jammermaarhelaas:
Wat mankeert jou

Jeugdtrauma: Een naam zonder hoofdletters schrijven betekende vroeger op school 3 dagen hoofdpijn, zoveel klappen kreeg je dan!
Welgerap52
@Wimsumar waar kom je vandaan dan met zulke sancties op school?
weurding
@Wimsumar 9/3 bak wim
Wimsumar
Beste WelgerAp:
Quote @Welgerap52:
zulke sancties

Je gelooft je eigen oren niet als je het ziet. Het was namelijk in het deel van Nederland waar de beschaving enkele jaren vooruitloopt op de rest: Noordoostpolder/Flevoland! :shock:

@ Weurding: Ik kan helaas geen instructieboekje vinden van het type D-6005. Lijkt de D-4005 er wat op? Of is de 6006 redelijk vergelijkbaar?
weurding
@Wimsumar de 6006 eerste lichting is goed vergelijkbaar, zelfde bak en hef, alleen andere motor en jasje, vanaf ong 72 kreeg de 6006 een 4 bak: 12/4
de.wikibooks.org/wiki/…
Wimsumar
Beste Weurding:
Quote @weurding:
de 6006 eerste lichting is goed vergelijkbaar

Dan doe ik er onder auspiciën van jou de handleiding van de D-6006 bij. Nieuwbakken tractorfan Jacqueline moet haar troetelkind natuurlijk ook goed kunne verzorgen. 😉
(Nogmaals: van de 6005 staat de handleiding niet op de lijst)

[url]vieux.tracteurs.free.fr/pdf/…]
weurding
@Wimsumar daar staat wel in dat synchronisatie leverbaar was op wens van de klant, leuk, later werd het dus standaard
+1
Ha allemaal!
Het is alweer een jaar geleden en de voorbereidingen voor mijn reis met de trekker en de circuswagen zijn in volle gang. Ik moet helaas bekennen dat het terugschakelen mij (nog) niet gelukt is. Opschakelen gaat heel makkelijk. De circuswagen is 10 meter en weegt om en nabij de 5 a 6 ton..
Het lijkt me wel essentieel dat ik kan terugschakelen als ik langzaam door een bocht wil, ben nogal bang dat de trekker in de derde versnelling zal afslaan bij een te laag toerental (met die zware wagen erachter)
Als synchronisatie vroeger een optie was, zou het dan mogelijk zijn om er een gesynchroniseerde versnellingsbak in te laten zetten?

En nog een vraagje, stel dat ik op een helling stil kom te staan, dan werkt de oplooprem van mijn wagen niet, houdt de deutz 5 a 6 ton op een helling? Dat ik niet naar achteren getrokken wordt 😄


Verstuurd vanaf mijn iPad

(klik om te vergroten)

De circuswagen

(klik om te vergroten)

Met de deutz ervoor
Gerron
@jacqueline-van-kollenburg We hebben je toch al verteld dat je beter luchtremmen kan laten opbouwen?
Bert353
Die luchtremmen zijn minstens net zo duur als haar trekkertje!, hydraulische remmen (waarvoor haar trekkertje hoogstwaarschijnlijk al is uitgerust) zou makkelijker zijn. zou zo'n pipowagen al niet voorzien zijn met zo'n soort remmen?
+1
@Bert353 hoi Bert, op de pipowagen zit een oplooprem. En inderdaad zei de bie ook al dat hydraulisch beter is ivm de hydrauliek die al op de trekker zit. Nou, ik heb nog een hoop te leren😀
Gerron
Volgens mij is de 123 wel gesynchroniseerd maar waarschijnlijk versleten. Toch hoeft dit geen probleem te zijn met terugschakelen. Ik denk dat je te snel in de 2 wil drukken. Het verschil in snelheid is groot.
@Gerron Ha Gerron, ik blijf het terugschakelen gewoon proberen! Maar toch handig om te weten of er eventueel een gesynchroniseerde versnellingsbak op de deutz gemaakt zou kunnen worden, voor als het me niet lukt, het blijft denk ik lastig..
Wat de wagenremmen betreft, er zit nu een oplooprem op, maar daar heb je niks aan als je stil komt te staan op een helling omhoog, volgens de boer waar ik met de pipowagen sta is hydraulisch geremd beter omdat dit al op de tractor zit...
Fijn hoor dit forum!👍
+1
Bert353
@jacqueline-van-kollenburg Hallo Jacqueline, het is niet zo dat het een of ander echt beter of niet goed is.
het zijn de dingen van de tijd, beter; van die tijd. een hydrauliekrem was wat ze in de jaren 60,70,80 en 90 gebruikten. Nu zijn de tractoren véél moderner, met electronica e.d., en de regeltjes in het verkeer zoveel meer aangescherpt, omdat we met véél meer mensen op de weg zijn als vroeger. Vooral zijn de tractoren ingewikkelder. zo zijn de laatste jaren ook tractoren ontwikkeld die zó groot zijn, en vooral zwaar met enorme aanhangers. Om dat een beetje op tijd te kunnen stoppen hebben ze luchtremmen op tractoren gebouwd. luchtremmen komen eigenlijk van vrachtauto's af, die met hoge snelheid rijden en dan toch 40 ton of meer moeten kunnen stilzetten. misschien kun je je een beetje de krachten voorstellen die daarbij komen kijken?
Vandaar dat ze luchtremmen op deze moderne grote zware tractoren bouwen tegenwoordig.
zo'n luchtrem systeem is ook aardig ingewikkeld en duur, zeker in vergelijking met het oude hydrauliekremsysteem.

Omdat jij onderweg bent met een oude tractor, en een oude pipowagen, denk ik, en waarschijnlijk meerderen met mij dat een hydrauliekremsysteem prima is voor jouw span.

een luchtremsysteem zou je alleen maar onnodig op onkosten jagen.

Ik hoop dat je hier wat mee kunt?
succes!
@Bert353 Dankjewel voor je uitgebreide antwoord! Heel heldere uitleg de toepassing tussen luchtgeremd en een hydraulische remsysteem.
Vroeger stonden en paarden voor en reisden er grote families mee die al van jongs af aan leerden hoe met hellingen om te gaan. Dan moest de hele familie uitstappen en duwen met grote blokken achter de wielen van de wagen, Ze woonden er wel met 12 man in, maar het ging ook vaak fout op de helling omhoog, want dan heb je niks aan je oplooprem.
Ik ga voor de hydrauliek, dan heb ik in ieder geval een goed remsysteem voor als ik op een helling stil kom te staan, superbedankt!
casejxu
Gezien je in Amsterdam woont. Ligt Purmerend daar niet ver vandaan. In kwadijk naast Purmerend zit lmb haan. Landbouwmechanisatie al meer dan 50/60 jaar deutz ervaring. Zij/wij hebben toen manon( van de wereldreis) ook heel veel geholpen. Misschien die eens contacten?
+1
@casejxu Hoi! mijn wagen staat vlakbij firma doornenbal de rooij, maar die vonden een hydraulisch remsysteem niet nodig... ben zelf nu overtuigd dat het wel belangrijk is. Ik ga ook overleggen met de Haan, kan nooit kwaad! En als ze Manin geholpen hebben zijn ze bekend met obstakels onderweg:) dankjewel voor de tip!
+1
KubotaB6001
Ik ben ook niet overtuigd dat hydraulische remmen absoluut noodzakelijk zijn, maar echter geen overbodige luxe. Mijn D5505 kan 5 ton zonder meer ook goed de baas in het heuvelachtige Belgisch Limburg, als je weet wat je doet. Hiermee bedoel ik dus ook op tijd terug schakelen. Bij mij heeft het ook een tijdje geduurd, maar het komt erop neer dat je overbrengingsverhouding tussen je 2e en 3e versnelling zodanig verschilt dat je genoeg gas geeft om dit op te vangen. Je kan je immers wel voorstellen dat de snelheid waarmee je wielen draaien in derde versnelling op half gas zeker zo groot is dan bijna volgas in de tweede versnelling. Concreet: goed afremmen in derde tot 1500rpm of minder, gevolgd door VEEL tussengas in zn vrij en dan zal je zien dat de pook relatief probleemloos erin valt.

Aan de rest: D6005 had een tw55 met 9/3 versnelingen zonder synchronisatie, D6006 kwam met de tw55.2 met 9/3 versnellingen en optioneel synchronisatie in zn 8 en 9 (nooit bij allrad), gevolgd door de D6006/6806 met tw55.4 met 12/4 versnelingen en altijd synchronisatie in 3 en 4, 7 en 8, en 11 en 12 (echter nog steeds niet bij allrad). De laatste evolutie was tot de tw56.10 in de D7207 met 12/4 versnellingen allemaal gesynchroniseerd, ook bij allrad.
basia
@KubotaB6001

Even een misschien overbodige aanvulling ; tussengas geven in vrij , wel met opgekomen koppelling , anders heeft het geen effect om de tandwielen op gelijke snelheid te krijgen .
KubotaB6001
@basia uiteraard 😀
Bert353
@basia Dubbelclutchen dus. Lekker net als vroeger...
@KubotaB6001

Hoi! aan het begin van dit topic kreeg ik dit antwoord

' Tussengas moet je niet doen. Zulke bakken moet je met gevoel leren schakelen. Met terugschakelen, koppeling intrappen, gas een beetje loslaten, uit de versnelling en dan tegen de lagere versnelling houden en wachten totdat je de pook er vanzelf in kan duwen, daarna de koppeling op laten komen. Zo doe ik het. Wel de tijd ervoor nemen, vaak ben je te vlot ermee' .

Een deutz verzamelaar vertelde mij hetzelfde, dus niet dubbelklutsen. Wellicht schakelt de 5505 dan toch weer anders? We blijven gewoon proberen, uiteindelijk zal het lukken, ik ruil mijn Deutz zeker niet in voor een international :))
Gerron
@jacqueline-van-kollenburg Rij in tweede versnelling halfgas en onthoud deze snelheid. Schakel dan naar 3 en geef vol gas. Laat dan gas los tot je bijna op de eerste snelheid zit die je onthouden hebt. Trap de koppeling in en zet de pook in vrij. Laat koppeling opkomen en geef half gas. Trap de koppeling een klein beetje in en druk voorzichtig in tweede versnelling ( nog steeds met half gas).Als hij erg kraakt dan heb je de snelheid niet goed onthouden. Als de pook in de tweede versneling schuift trap je de koppeling verder in terwijl je druk tegen de pook houdt. Dit is om te voorkomen dat hij niet goed in de versnelling zit. Laat dan koppeling los en rij vrolijk verder.
Gerron
@jacqueline-van-kollenburg Als het deel van de versnellingspook dat in de versnellingsbak zit versleten is dan schakelt hij ook slecht. Hebben ze daar al naar gekeken? Hoeveel ruimte heb je tussen de versnellingspook en het dashboard als hij in 2 staat?
De goedkoopste/makkelijkste oplossing is de deutz 6005 verkopen en een trekker kopen met een gesynchroniseerde versnellingsbak waarmee je wel onder belasting terug kunt schakelen zoals een International ; ) en dan heb je ook nog een luxe uitvoering met Agriomatic waardoor je zonder de koppeling d.m.v. een hydraulische vloeistof in de bak terug kunt schakelen. De 24 van International had deze optie.
+2
Kelvin4630
Dikke 1455 ervoor @maarten-van-gruijthuijsen 😂💪🏼
+1
Herkenbaar allemaal dit. Heb mijn eerste tractor uit 1977 in augustus een jaar, en had dezelfde uitdaging. Nooit op een trekker gezeten (laat staan op een Atlas kraan die nu ook in de tuin staat trouwens).

Voor mij als complete leek (en dit is allemaal al gezegd);

- Schakel niet zoals met een auto, maar schakel veel minder.
- Als je terugschakel van de 3 naar 2, dan moet je echt al heel langzaam rijden (bij de Ford i.i.g.)

Verder;
- gas los
- Koppeling, schakelen naar neutraal + gas geven
- gas op laten komen
- Koppeling, schakelen

Tenminste zo is het mij verteld en het lijkt te werken.
Jantjecase
Waarom ga je niet naar een deutz dealer, met je trekker en vraag je daar of ze je het uit willen leggen. Ook kun je dan meteen vragen voor je remmen. Lijkt me wel zo veilig. En zeker als je de steilen heuvels in wil lijkt me dat terugschakelen. De enigste mogelijkheid is om af te remmen want remmen beginnen naar een aantal steilen afdalingen te koken. En ga is oefenen op een groot terrein.
Bert353
Een ding waaraan ik dacht, hoe word de hydraulische rem bedient op jouw Deutz?
zo ver ik weet moet je dat met de hoogteregeling van de hef doen, is het niet?
misschien bestaat er een mogelijkheid de bediening om te bouwen, dat die gelijk gaat met de voetrem, of misschien een soort van hendel naast het stuur of zoiets, lekker makkelijk onder handbereik, want rechts naast je (bij de hefbediening) als je moet gaan stilstaan op heuvels, of op een kruising afrijd, is ook niet helemaal lekker!?
Ha!
Vrolijk pasen allemaal en dank weer voor de tips! Doornenbal de rooij hebben maanden geleden al op de tractor gereden maar het lukt hen ook niet om terug te schakelen....ze gaan komende maand wel alvast hydraulische remmen maken op mn wagen en dan kijken we meteen hoe we deze op de Deutz kunnen aansluiten. Dat werd wel een ingreep, welke precies ga ik met hen uitvogelen, ze hebben aangegeven dat de bediening omgebouwd zal moeten worden, al hebben ze daar komende weken waarschijnlijk geen tijd voor dus dan zal ik moeten uitwijken naar een ander bedrijf, de Haam opperde iemand al..
Maar eerst moet ik zeker weten dat het terugschakelen me niet gaat belemmeren in het veilig rijden met de combinatie...

Als allerlaatste, weliswaar dure optie, wil ik uitzoeken of er een gesynchroniseerde versnellingsbak te vinden is die op de deutz past.... daar ga ik komende week achteraan want ik voorzie toch dat het terugschakelen, als het al lukt, een lastige bedoeling zal blijven..dus als iemand nog tips heeft waar ik moet zoeken voor een goed werkende gesynchroniseerde versnellingsbak..

Jullie horen het, ik geef mijn ouwe luchtgekoelde deutz niet zomaar op, een andere tractor is vooralsnog echt geen optie...
jammermaarhelaas
Het zal gewoon een kwestie van oefenen en geduld zijn om dit te leren. Zelf werk ik vaak met een Ford uit de jaren 70 die ook niet gesynchroniseerd is, kan op, terug, voor en achteruit schakelen zonder kraken of krassen. Daarvoor is echt geen synchromesh nodig.

De mensen bij de dealer zullen er ook maar af en toe op zitten, en terugschakelen zullen ze ook niet vaak doen. Voor hen is het dus ook geen routine, en niet te verwachten dat ze het zomaar kunnen.

Omdat @JD3010 een goed advies heeft gegeven wil ik zijn bijdrage hier kopiëren, ik kan dit van harte aanbevelen, neem zo mogelijk de tijd ervoor, het moet te doen zijn.

Quote Reactie van @JD3010:
Tussengas moet je niet doen. Zulke bakken moet je met gevoel leren schakelen. Met terugschakelen, koppeling intrappen, gas een beetje loslaten, uit de versnelling en dan tegen de lagere versnelling houden en wachten totdat je de pook er vanzelf in kan duwen, daarna de koppeling op laten komen. Zo doe ik het. Wel de tijd ervoor nemen, vaak ben je te vlot ermee.

Nu wil ik met mijn advies geen ongelukken veroorzaken, dus lukt het je niet, dan zou ik zeggen: inruilen op iets met Synchromesh (en hydraulische wagenrem die automatisch werkt). Van te voren eerst even proberen of het je daar wel goed bij lukt. Fords met synchromesh stuurversnelling van 1981 tot en met 1984 zijn standaard uitgerust zijn met een veel de omslachtig schakelpatroon, en dan wordt het alsnog een lastig verhaal, deze zou ik je niet aanraden.
@jammermaarhelaas dankjewel voor je advies! Ik ga deze week verder met uitzoeken en nog een laatste poging wagen om het terugschakelen onder de knie te krijgen. Heb al wel een adresje doorgekregen waar eventueel een versnellingsbak van een 6006 (3versnellingen) of van een 6806 (4 versnellingen) te krijgen is. Misschien ken je het adres, Franz Thien in Duitsland, net over de grens. Onderstaand berichtje kreeg ik van Jan Holtrop, hij is kenner en verzamelaar van old timer deutz tractoren.

Jacqueline
Als je een ander versnellingsbak zoekt moet je deze even bellen
deutztraktorteile.de/ dat is Franz Thien heeft nog wel wat
liggen heeft nog eentje van een 6006 is ook eentje met 3 versnellingen 27 km
en eentje van een 6806 deze zou ik doen is eentje met 4 versnellingen
loopt ook sneller je kunt de hele achterkant zo erachter zetten gaat het
snelst alleen even spuiten
+1
Wimsumar
Beste Jacqueline-van -Kollenburg:

Quote Reactie van @jacqueline-van-kollenburg:
laatste poging wagen om het terugschakelen onder de knie te krijgen.

In tegenstelling tot bijvoorbeeld het rijden met een auto hoef je met een trekker veel minder te schakelen bij het rijden op de weg. Terugschakelen om een bocht te nemen is vrijwel nooit nodig, althans, niet met een betrekkelijk langzaam rijdende Duetz-6005. Sterker nog, als je met deze trekker voor de bocht van 3 naar de tweede versnelling terugschakeld, dan wordt je links en rechts ingehaald door peuters op hun driewielerskelter (of, ook bij wijze van spreken, oude personen achter een rollator 😉 ).
Hoogstwaarschijnlijk verklarend voor het mislukken van het terugschakelen is het onvoldoende rekening houden met het grote snelheidsverschil tussen de tweede en derde versnelling. Vermoedelijk wil je veel te snel, bij nog veel te hoge snelheid proberen terug te schakelen. Dit staat ook in de DEUTZ-6005-gebruikershandleiding alszodanig omschreven. Daarnaast staat vermeld wél met de "doubleclutch + tussengas"-methode terug te schakelen.
De topsnelheid zal na terugschakelen van 3 naar 2 terugvallen naar een snelheid in de tweede versnelling en +/_/ 1.500 motortoeren. Onderzoek/neem goed in je op, hoe snel/traag dit daadwerkelijk is.
+1
JohnDeere5085
@Wimsumar @jacqueline-van-kollenburg mischien is het ook nog een idee om een keer te filmen hoe u het schakelen met de deutz* nu doet, is mischien handig om echt advies die relevant is te krijgen.

*=Bewerking speciaal voor @Wimsumar
Wimsumar
Beste JohnDeere5085:

Quote Reactie van @JohnDeere5085:
@Wimsumar @jacqueline-van-kollenburg mischien is het ook nog een idee om een keer te filmen hoe u het nu doet

Huhhhh? Pardon? Zeg, we houden het wel een beetje netjes hè? (Volgens mij heeft ze al een partner). 😎
JohnDeere5085
Heb je om te leren schakelen met een ongesynchroniseerde versnellingsbak een partner nodig @Wimsumar
PS: had zo'n reactie wel verwacht achter af maar van u? 😂
@Wimsumar Dankjewel! , haha, vooral dat inhalen van die kleuters, ik denk inderdaad dat ik mijn fout hier bega....het gaat nog te hard als ik probeer terug te schakelen, met al jullie wijze adviezen zou het roch moeten gaan lukken!
Gerron
@jacqueline-van-kollenburg Ik wil je wel een cursusje van een uur geven met je eigen trekker. Kost niks . Wanneer en waar past het? Liefst 's middags.
@Gerron Hoi Gerron! Nou, wat een aardig aanbod, dat lijkt me geweldig! Waar moet je vandaan komen? Mn tractor staat in nieuwersluis, dat ligt ongeveer 23 kilometer van Amsterdam!
Dan vergoed ik sowieso je reiskosten!
@Gerron ik heb me helemaal gestort op het voorbereiden van de reis en kan vrijwel elke middag!
+1
Gerron
@jacqueline-van-kollenburg Morgenmiddag om 14.00? Ik kom uit Friesland.
+1
@Gerron Ha Gerron,
Dat is lekker snel! Helemaal uit Friesland, wat aardig zeg! Ik kan morgen, in de ochtend worden mn wagen en mn tractor getaxeerd ivm met de verzekering, maar ik neem aan dat dit geen uren duurt. Wat is je email, dan mail ik je even de adresgegevens. Kijk maar hoor, mocht het onverhoeds niet lukken, ik kan ook op andere dagen. Groetjes! jac
Gerron
@jacqueline-van-kollenburg Als je op mijn naam klikt dan kan je me een persoonlijk bericht sturen. Wil je je telefoonnummer erbij doen?
Gerron
Pas op voor fietsers en brommers die je rechts inhalen als je rechtsaf wil slaan!
+1
Bert353
Voor wat het waard is:
+2
@Bert353 alle beetjes helpen 😄
Gerron
@jacqueline-van-kollenburg Schakel eens terug van 3 naar 1 met halfgas en tussengas. Dan hoef je ook niet zo snel door de bocht.
Gerron
@jacqueline-van-kollenburg agriaffaires.nl/tweedehands/landbouwtractor/…
Deze heeft al luchtremmen en is een Finse trekker. Onderdelen hiervan zijn in Zweden denk ik beter verkrijgbaar dan je Deutz. Probeer eens een proefritje!
+1
Wimsumar
Beste Gerron:

Quote Reactie van @Gerron:
agriaffaires.nl/tweedehands/landbouwtractor/…

Was het echt zo droevig gesteld met jou instructierit op Jacqueline haar Deutz dat je haar nu een andere trekker aanbeveelt?
basia
@Wimsumar

Misschien een paar tandwielen gesneuveld ?
Wimsumar
Beste Basia:

Quote Reactie van @basia:
een paar tandwielen gesneuveld ?

Dat moet zo zijn. Immers, Gerron adviseert nu ook om van de derde naar de eerste versnelling terug te schakelen.
Gerron
@Wimsumar Hoe minder ze bezig is met het schakelen des te meer aandacht ze kan besteden aan het manouvreren en het verkeer.
Maar zeg nou eens eerlijk Wim,als ze die Deutz nog niet had en ze kon kiezen tussen die Valmet en de Deutz dan zou jij haar toch ook die Valmet aanraden?
valmet6400power
@Gerron
Absoluut! Alleen daar koopt ze nu achteraf niks voor. Voor een dergelijke reis is deze trekker alleen geschikt want niemand anders gaat een trekker uit 1986 kopen zonder hefinrichting met ruim 12.000 uur.
Gerron
@valmet6400power Dus als die Valmet haar bevalt dan heeft ze de ideale trekker voor de reis.
valmet6400power
@Gerron
Absoluut alleen ik kan niet in d'r portomonee kijken..
Wimsumar
Beste Gerron:

Quote Reactie van @Gerron:
als ze die Deutz nog niet had en ze kon kiezen tussen die Valmet en de Deutz dan zou jij haar toch ook die Valmet aanraden?

Mijn laatste vakantie in het buitenland (Canada/V.S.) kende ook rijroutes door bos- en bergachtig gebieden. "Dagenlang" hetzelfde, terwijl je er na enkele uren eigenlijk al flink de schurft aan krijgt. En dat dan met de auto. Dus om dan iemand een trekker aan te raden, een Deutz of een Valmet met circuswagen voor hetzelfde?
Nee, dat wordt dan natuurlijk

comfortabel kilometervreten
Gerron
@Wimsumar Dat mag ze zelf uitleggen. Maar geef eens antwoord op mijn vraag?
Wimsumar
Beste Gerron:

Quote Reactie van @Gerron:
antwoord op mijn vraag?

Om via Lapland naar Mongolië te rijden is (mij) de DEUTZ veel te primitief maar technisch niet onmogelijk.
Gerron
@Wimsumar Maar zou je de Valmet of de Deutz aanraden?
Wimsumar
Beste Gerron:

Quote Reactie van @Gerron:
de Valmet of de Deutz

Ik ken beide trekkers niet. Daarnaast heb ik totaal andere reisvoorkeuren dan topicvraagstelster Jacqueline.
Kortom, ik kan ze beiden (niet) aanraden. 😉
Gerron
@Wimsumar Je bent meestal heel hulpvaardig op dit forum. Daarom ga ik niet verder op je gedraai in.
Gerron
@Wimsumar Stel dat het enige doel was om in Lapland in een pipowagen te zitten. Dan pak je toch gewoon het vliegtuig en huur je wat? Het gaat natuurlijk om de reis. Stel eens voor dat ze in films ook zo praktisch dachten....
Gerron
@jacqueline-van-kollenburg Als die Valmet je bevalt dan is het natuurlijk zonde om eerst hydraulische remmen te laten maken terwijl je met luchtremmen kan rijden.

Verder nog dit: Ik ben denk ik wel 100 keer ingehaald door auto's terwijl ik het knipperlicht naar links aan had staan om af te slaan. Het overige verkeer denkt alleen maar aan inhalen en niet aan de mogelijkheid dat een trekker ook af kan slaan. Het raarste geval had mijn broer een keer. 3 Auto's zagen het knipperlicht wel en bleven achter de trekker rijden en een motorrijder haalt die drie auto's in en belandt tussen de wielen van de trekker... Je bent gewaarschuwd.
@Gerron wat een hoop reacties weer! Haha, wel heel leuk, minder dat het schakelen niet gelukt is....maar ja! Mijn laatste optie voor een andere versnellingsbak blijft toch nog staan. Dankjewel voor het opzoeken Gerron, Ik heb de valmet net bekeken, maar dat is niet mijn type trekker, het moet ook als combinatie een mooi plaatje vormen....Zal vast beter rijden, maar ik wil mn deutz echt nog niet opgeven! Afgezien van het terugschakelen rijdt ie verder heerlijk, en de deutz vormt ook een mooi geheel met mn antieke circuswagen...ik ga met alle tips komende week heel veel oefenen, daarna de optie en de kosten van een andere versnellingsbak verder uitzoeken, Jan Holtrop wist al 2 vesnellingsbakken te staan en de Haan heeft aangeboden 'm om te willen bouwen. Als dat allemaal veel te prijzig wordt....dan kan ik mn deutz altijd nog verkopen en alsnog een andere trekker kopen, kortom, wordt vervolgd! Heb gelukkig geen haast!
Gerron
@jacqueline-van-kollenburg Als je het net zo doet als in het filmpje van Bert353 vanaf 1 minuut dan lukt het jou ook wel. Probleem bij jou is dat je onnodige handelingen doet zoals de voet van het gaspedaal halen en de pook loslaten. Ook geef je te weinig tussengas. Tegen de tijd dat je alles hebt gedaan sta je al bijna stil.
Wimsumar
Beste Gerron:

Quote Reactie van @Gerron:
filmpje van Bert353

Onvergelijkbaar! De Mc Cormick in het filmpje heeft een 6-bak en een veel lager topsnelheid waardoor de versnellingen dichter bij elkaar liggen dan bij de 'snelle' Deutz van Jacqueline. Bovendien schakelt de 'filmmaker' bij een onrealistisch laag toerental.

Ik heb momenteel een Mc Cormick op het erf staan met een (2X) 4-bak. Terugschakelen lukt alleen kraakvrij met dubbelclutching + volgastussengas. Alle andere (terug)schakelmethoden stranden in eindeloos gekraak totdat je stilstaat.
jammermaarhelaas
Off Topic:

@Wimsumar

Quote:
Mc Cormick op het erf staan met een (2X) 4-bak. Terugschakelen lukt alleen kraakvrij met dubbelclutching + volgastussengas. Alle andere (terug)schakelmethoden stranden in eindeloos gekraak totdat je stilstaat.

Duidelijk verhaal. Dan waren anderen al heel wat beter op weg met hun ongesynchroniseerde bak.
Gerron
@jacqueline-van-kollenburg Nog even iets dat ook veel boeren overkomt: De knipperlichtschakelaar gaat niet uit zichzelf terug als je aan het stuur draait. Dus probeer om niet kilometers met knipperlicht aan te rijden. 😃
jammermaarhelaas
@Gerron

Nog even en ze blijft thuis. 😀
Gerron
@jammermaarhelaas Ach,ze is denk ik te koppig om thuis te blijven dus probeer ik alle mogelijke schade te beperken.
+1
Wimsumar
Beste Gerron:

Quote Reactie van @Gerron:
te koppig

Wat een kwasi-vijandige betiteling voor een enthousiaste meid.
+1
Gerron
@Wimsumar Schijnbaar vind je haar zeer interessant! Waarom ben je zelf niet naar haar toe gereden?
+1
Wimsumar
Beste Gerron:

Quote Reactie van @Gerron:
interessant!

De (technische) ondersteuning waar de topicvraagstelster via dit forum om vraagt vind ik interessant en probeer er (ook via dit forum) in mee te denken/helpen . Verder is, met name de reis, geheel haar eigen feestje.

En wens haar daarbij veel schakelgenot. 😄

+1
Gerron
@jacqueline-van-kollenburg Hydraulische remmen is in Duitsland niet toegestaan en telt dus als ongeremd. Daarom moet de oplooprem blijven werken. Verder moet je een kenteken,keggen (heeft de campingboer denk ik wel voor je van zijn ladewagen) en waarschijnlijk TUV keuring hebben. Ook is het waarschijnlijk niet toegestaan om personen in de pipowagen te vervoeren al zie je dat soms wel.
Volgens mij heb je alleen op de vooras de oplooprem dus misschien op de achteras (heb ik niet naar gekeken) hydraulische rem laten bouwen? Hoe het allemaal wettelijk zit weet ik niet maar dit zijn wel punten van aandacht.
Is de verlichting van de pipowagen wel 12 volt?
Bert353
@Gerron Ik neem toch aan dat als Jacqueline een Nederlands kenteken op haar circuswagen krijgt ze daar gewoon mee door Duitsland kan rijden, zelfs met Hydrorem, daar zal dan geen Duitser wat tegen doen. misschien kan ze zelfs wel een GV kenteken op de wagen krijgen? (ik ken niet precies de regelgeving daarvoor.)
Ik heb het idee dat je het soms een beetje te ver zoekt, Gerron.
Gerron
@Bert353 Als jij geen gelijk hebt en er gebeurt wat dan zou het wel eens kunnen dat ze niet verzekerd is. Gelukkig is ze hier zelf al mee bezig.
Bert353
@Gerron toch blijf ik erbij dat als een voertuig een kenteken heeft van een land (bijv. NL) en het is onderweg in een ander land (in dit geval Dld) KAN het niet zo zijn dat wat jij hiervoor schreef de reden is dat ze problemen krijgt daardoor.
Als voorbeeld; de in Dld verplichte eintragung van toegestane bandenmaten in de autopapieren, als jij in Dld rijd met een NL auto die lichtmetalen wielen heeft met een totaal andere maat, en ook een totaal andere maat banden als dat ie afgeleverd is door de fabrikant in NL of Dld, en je krijgt daar een ongeluk mee, dan kan de Duitse overheid/verzekering daar NOOIT wat over zeggen, omdat die auto (ervanuit gaande dat de rest; verzekering, apk in orde is) voor de NL wet in orde is.
Ditzelfde is dus ook zo voor tractoren.
Anders zou het voor elke NL trekker met GV kenteken ook verplicht zijn een geldige TUV te hebben?

Sorry Gerron, het is goed dat je haar erop attent maakt, maar ik blijf erbij dat je sommige dingen te ver zoekt.
Ps voor wat het waard is, ik heb toch enige ervaring in het in en uitvoeren en op kenteken zetten van voertuigen in andere landen.
Gerron
@Bert353 Ik weet er niet zoveel van. Maar mag bijv. een Duitser met zijn Unimog die aan alle Duitse eisen voldoet in Nederland rijden?
Wimsumar
Beste Gerron:

Quote Reactie van @Gerron:
in Nederland rijden?

Als voertuig en rijstijl aan de Nederlandse wetgeving voldoen dan mag dat.
Bert353
@Wimsumar Sorry Wimsumar, dat klopt niet.
Dit is gelijk als met het overige verkeer, als een (vracht)auto met een duits kenteken dit mag, mag een tractor (landbouwvoertuig dus ook Unimog) met een duits kenteken dit ook.

Anders zou het toch te gek zijn!? dan zou er geneen buitenlandse auto/vrachtauto in NL mogen rondrijden...

Er zijn landen die hun APK niet zo goed op orde hebben zoals wij in NL, of de TUV in Dld, maar als voertuigen uit die landen die in dat land een geldige APK (of hoe dat bij hun ook heet) hebben, mogen ze zonder problemen bij ons in NL of in Dld of waar dan ook rondrijden, tenslotte voldoet hun voertuig aan de wet die in hun land geld.
Gerron
Bert353
@Gerron Ok, als je goed gekeken hebt, spreken ze hier over "legaal" i.v.m. tractoren/Vrachtauto's en de snelheid en toegang op de snelweg. als ik me niet vergis, is de minimum snelheid op de snelweg 60 of 65 Km/h.
Ook word in de film gezegt dat ze om toegang te krijgen tot de snelweg de combinatie ook als vrachtauto gekentekend hebben (de unimog kon altijd al als Vrachtauto of als agrarisch voertuig geleverd worden.)
dit is een snelheid die weinig tractoren Legaal halen, en iig Jacqueline met haar circuswagen (waar het hier tenslotte om gaat) niet.
Dus, daar hoeft Jacqueline zich iig geen zorgen om te maken.

Dus, nog even kort, Als Jacqueline zorgt dat haar trekker en wagen een geldig NL GV (Grens Verkeer) kenteken hebben, en alle dingen werken zoals het hoort, en ze heeft de juiste verzekering, kan ze met die combinatie gewoon zonder rare problemen in het buitenland rondrijden.
walker1
Gerron
@Gerron prachtig😀
Super hoor dat jullie allemaal zo meedenken! Mijn oplooprem blijft zeker werken! In duitsland zijn hydraulische remmen toegstaan tot een max van 25 km/uur, dus dat zit wel snor! Grensverkeerkenteken is aangevraagd! En ik heb een super verzekering waarvoor alles in orde is! 👍
Bert353
@jacqueline-van-kollenburg en, nog nieuws/vooruitgang?
Morgen krijgt mijn wagen hydraulische remmen, deze worden erop gemaakt door Doornenbal- de Rooij. Wordt vervolgd! 😀
Bert353
@jacqueline-van-kollenburg Mooi!! ben benieuwd.
Kidd
Ik heb je een berichtje gestuurd @jacqueline-van-kollenburg
Deutz-oldie
Ik heb niet helemaal de lange reactielijst gelezen dus mogelijks is dat al aangegeven of zijn er tegenargumenten maar: een 6005 heeft een Deutz versnellingsbak en schakelt lastig.
Een D50.1s, D55 (rijden we thuis) of D5505 (bijna identiek dezelfde tractoren, 52 pk) lijkt erg op een 6005 maar heeft een ZF bak met optioneel 28 km/u en die schakelt heerlijk op en af zonder kraken. Misschien is het een optie om de 6005 in te ruilen voor zo'n 52 pk model. De D80, D8005 en D9005 (80-90pk) hebben ook een ZF bak maar zijn erg duur in aanschaf. Een D50 heeft een Deutz bak en is dus wellicht geen verbetering tov je 6005.
Anders kun je nog altijd gewoon de motor laten terugzakken in toeren tot hij het niet meer redt en dan opnieuw vanuit stilstand beginnen opschakelen.
In elk geval veel succes en plezier! 😄
Gerron
@Deutz-oldie De 6005 heeft inderdaad een Deutzbak. Naar mijn mening is het schakelen niet het grootste aandachtspunt van de reis.
Bert353
@Gerron nee, maar lekker schakelen maakt de reis wel een stuk plezieriger.
Gerron
@Bert353 Het hele gebeuren gaat toch om de uitdaging? 😬
+2
Ha!! Dank weer voor alle goeie tips! Het beste nieuws is misschien wel dat het wonder is geschied, het schakelen is gelukt!! En het blijkt nog supermakkelijk te zijn ook.
Heb al veel geoefend en nog niet 1 x mis geschakeld. Ik heb een filmpje gemaakt hoe het gaat, zal ik vandeweek proberen up te loaden! Als het ook zo makkelijk blijft gaan met de wagen erachter.....hoef ik heel geen andere versnellingsbak! Dat zou superfijn zijn! Hulde aan dit forum👍👍👍👍👍
radium45
@jacqueline-van-kollenburg Dan vraag ik mij af waarom dit zoveel tijd in beslag nam?? 😅
+1
Wimsumar
Beste Radium45:

Quote Reactie van @radium45:
zoveel tijd

Hoho, we moeten eerst het (bewijs)filmpje zien hoe het "supermakkelijke schakelen" Jacqueline nu vergaat. Misschien gaat ze morgen weer verder oefenen, en dan met de trekkermotor aan.
Gerron
@Wimsumar En dan stilstaand met de koppeling in van 3 naar 2 schakelen zeker? 😂
Maar mooi dat het gelukt is.
Zo'n Deutz motor gebruikt relatief veel motorolie dus 20 liter reserve is echt niet overdreven.
Gerron
@Gerron Ik las trouwens een keer een stukje van de wegenwacht over iemand die een tweedehands auto had gekocht waarbij de vorige eigenaar zei dat de motor af en toe wat olie nodig had. Dus maar braaf elke maand een liter olie erin gegooid maar nooit naar de peilstok gekeken...
adriaan33
@Gerron Rij al 47 jaar Deutz 6005. Probeer wel eens terug te schakele. Zonder kraken. Is Me nooit gelukt. Dat s schakele is en blijft een ramp. Trekker is handig voor wat veldwerk maar wegtransport? En met wagen in bergachtig gebied? Zelf kastijding!
« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Deutz D6005 ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!