Luchtdruk op de trekker 15 bar

Op onze 614 zitten 2 luchtdruk meters in het dashbord de ene geeft 10 bar druk aan en de andere 15 bar druk. die 15 bar is mijn inziens een beetje teveel kan ik ergens iets bijstellen dat de luchtdruk weer rond de 10.3 (waarom weet ik niet maar die staat appart op de meter net als 7,3) zou zitten.

moet ik dat het afblaas ventiel dat achter de tank zit bijstellen of gewoon schoonmaken of is er nog ergens anders iets bij te stellen.
en waarom geven de 2 meters verschillende waardes aan waar meet de ene en waar de andere?
misschien lastig te zien op de computer maar ik kon het ook niet zien op de trekker en misschien is er een logische verklaring voor die ik niet ken.

groet huub

Deel dit topic

Reacties

dx11
Of er zit nog ergens een reduceerventiel, of een van beide meters wijkt af. In het afblaasventiel zit een schroefje met een veer er om, schroefje wat uitdraaien of slapper veertje monteren voor lagere druk
Fendttrisixfan
Allebei originele meters? Normaal zit er maar 1 in, en 10bar is meer dan voldoende
meelezer1
Is 1 meter geen oliedrukmeter?
Fendttrisixfan
@meelezer1

Dan is 10 of 15 bar nog altijd heel veel 😛
Fendt926Driver
Quote @meelezer1:
Is 1 meter geen oliedrukmeter?
nee beide zijn luchtdruk meters de ene die tot 10 bar gaat reageert als je remt. dan valt de druk even helemaal weg en is er weer. de andere blijft altijd op 15 bar
JDeerefan
@Fendt926Driver is er nergens een aansluiting, zodat je banden kan op blazen ?
Wimsumar
Beste Fendt926Driver:
Quote:
als je remt. dan valt de druk even helemaal weg en is er weer. de andere blijft altijd op 15 bar

Is het volgwagen(lucht)remsysteem niet gescheiden van de (lucht)trekkerrem? (met daarom een aparte manometer).
meelezer1
@Fendttrisixfan Ik schrijf toch niet dat het oliedruk van de motor is 😄
Balky
Controleer eerst eens of de meter niet defect is, 15 bar is bijna niet mogelijk met een normale compressor, de meeste fabrikanten gebruiken compressoren van Wabco of Knorr en ik heb nog nooit een compressor, zoals op tractoren en vrachtwagens gemonteerd worden, meegemaakt die meer kunnen leveren als 11 bar 10 / 11 bar is het maximale wat luchtdrukremsysteem onderdelen kunnen hebben
wilco-jd
Nou 12 bar haalt een compressor bij Daf vrachtwagen wel hoor 😄 wel keer mee gemaakt op werk met Daf XF
De rest vindt druk niet zo fijn alleen.
Normaal is remsysteem op lucht de druk 8 tot 10 bar. Zou eerst de druk controleren met een goede manometer op de 2 systemen. Neem aan dat er een kring is voor remmen trekker en 1 voor volsysteem bij Fendt en die meet waarde kun je vergelijk met meters op dashboard en van daar uit kun je veder kijken. Meten is weten 😄
ErDee
Trekker zelf remt hydraulisch
guldner75
@ErDee

wel lucht aangestuurd in ieder geval, onze geeft ook 15 aan. dat heeft die neem ik aan al 26 jaar gedaan, dus zal het nu ook wel goed gaan ? .....
wilco-jd
Die van 10 bar aangeeft lijkt me ook de druk van remcomando na remmen trekker/aanhanger omdat ie na rem los laat even weg valt, dus ontluchten van systeem.
Die van 15 bar is dan voorraad van complete systee lijkt me
B - W
15 bar is wel gunstig voor de luchthoorns, dat geeft wel herrie... ????????
steyr 9087
Mischien een tip probeer de mano meters eens om te draaien als ze dan nog de zelfde waarders aan geven zijn die niet kapot.
Favorit614
De 15 bar kan wel kloppen.
Deze kun je voor de ketel terug stellen.
De 2e meter geeft je druk aan richting aanhanger.
Dat is normaal rond de 8 bar
Zal morgen es opzoeken in de boeken
Favorit614
O ja druk afstellen op het afblaasventiel
Favorit614
Zit een m8 moer met inbus noven op
Fendt926Driver
Quote @Favorit614:
Zit een m8 moer met inbus noven op
ok super ga ik naar kijken.
rest ook allemaal bedankt voor de reakties.
Favorit614
@Fendt926Driver 10 bar op de ketel is zat.
Aanhanger 8 bar
Fendt926Driver
Quote @Favorit614:
10 bar op de ketel is zat.
zat ik ook aan te bedenken maar wist niet waar het af te stellen was. 15 is ook knap veel voor de plastic leidingen
Favorit614
Quote @Fendt926Driver:
15 is ook knap veel voor de plastic leidingen

Wat denk je vd compressor.
Balky
Het afslagventiel zit normaliter OP de compressor, er is vast wel iemand die de max druk compressor weet van dit type tractor, je kan dit eenvoudig afstellen door een drukweter DIREKT op de compressor aan te sluiten en hem dan bij draaiende motor afstellen, normaal gaan deze compressors echt naar z,n moer als de druk boven de 11 bar oploopt !! in de vrachtwagenwereld kost een compressor tussen de 700 en 1000 euro, zal voor een trekker niet veel verschillen
Fendttrisixfan
@Favorit614

Zitten er standaard 2meters op? Ik heb maar 1 zover ik weet
Favorit614
@Fendttrisixfan
standaard maar 1 in het dashboard.
waarschijnlijk de 2e er bij gezet voor transportwerk met aanhanger oid.
Favorit614
Quote @Balky:
het afslagventiel zit normaliter OP de compressor

bij de 600 serie achter de ketel op de leiding van af de compressor.

Hier boven al beschreven om hem af te stellen naar max 10 bar.
Fendt heeft destijds de druk hoog gezet , zodat men een kleine ketel konden plaatsen
Fendttrisixfan
@Favorit614

Mss wel kleine ketel maar ik heb nog niet veel tractors geweten dat met zo een laag toerental toch volle druk banden kunnen blazen
huub
De Claas in Duitsland waar ik mee werk slaat af bij 8bar volgens mij. En bij 7 begint ie weer te pompen.

De druk gaat helemaal weg als je remt? Is dat dan niet de druk in de stuurleiding naar de aanhanger? (Zo werkt dat toch??)
radium45
radium45
Achter die zwarte dop zit de aansluiting om bv banden op te pompen. Deze geeft alleen lucht als de compressor aan het bijpompen is. Voor gebruik dus even de remmen een aantal keren gebruiken om lucht kwijt te raken.
redeagle14
Wat ik me herinner van de Fendts in Duitsland hebben die wel degelijk 15 bar op de ketel met een grote drukregelaar direct aan de tank uitgang. Zo'n platte menbraan regelaar van ongeveer 15 cm vierkant. Die regelt terug naar 8.1 bar en op de gele commando leiding komt max. 7.3 bar.
lucas712
Wij hadden altijd een 308 met een heel klein luchttankje daar zat ook 16 bar in maar achter de tank zit een reduceerventiel dat er maar 8 bar naar de ventielen ging door de hoge druk heb je gewoon meer lucht voorraad

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Op TractorFan komen elke dag duizenden mensen bij elkaar om te praten over tractoren, grote machines en alles wat daar bij hoort. Jouw hulp kunnen we daar goed bij gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
32
DEELNEMERS
17
WEERGAVES
26