Mc-Cormick D 439 - Brandstofpomp bout vast niveau stop
Ik had gedacht om de olie die in de bandstofpomp zit te vervangen echter de bout van de niveau stop is rond afgesleten en krijg m niet meer los. Er is ook geen aflaat plug, ik kan dus niet controleren of er olie in zit, wat nu ?
Deel dit topic
TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij
Heb jij ervaring met de Mc-Cormick D 439 ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!
Laatste
Reacties
Kun je er een tang op zetten?
Sleufje in zagen en dan grote schroevendraaier erin om los te draaien?
En dan even ander plugje halen. Mechanisatiebedrijf hier in de buurt hebben slooppompen liggen om te plukken voor dat soort dingen, bij jou in de buurt vadt ook wel te vinden.
Het schroefje kun je ook proberen uit te draaien met een (goede) waterpomptang. (Desnoods aan de rondgedraaide kop even een vlak kantje vijlen/slijpen om goede grip te krijgen).
Of:
Draai het afdekplaatje ernaast los om de oude olie af te laten lopen. (Geeft tevens de mogelijkheid voor inwendige inspectie).
P.S.: Meestal zit er bij zo'n Bosch-pomp op het vierkante dekseltje (foto rechterzijkant van de pomp) een niveauplug (in plaats van de plek zoals in het I.H.-439 instructieboekje aangegeven is). Misschien zit er op het zelfde niveau ook zo'n boutje.
Helaas daar zit er geen
Zoals het bijschrift bij de foto al aangeeft, het is de plek waar een zogenaamd brandstofopvoerhulppompje (bij dit merk/type trekker niet nodig) kan worden gemonteerd.
In dit geval dus afgedekt met een 'blind' afdekplaatje.
Vaak zit de pomp 'vol' met diesel (niets mee aan de hand). Dit moet je aftappen voordat je nieuwe olie in kan doen. Het onderste laagje vloeit af zoals Fendt926 al beschreef.
(ook geen versnellingsbak olie vernieuwd, maand geleden pas gedaan ververst met een SAE 90 GL4 van Pennasol maar zo te zien had ik beter een ROWE SAE 90 GL1/2/3 kunnen pakken zonder EP toevoegingen)
ik laat de nivo stop bout maar zitten ik krijg er alleen maar hoofdpijn van omdat ik m niet los krijg met een griptang etc.
hoeveel olie zou ik moeten bijvullen als ik de diesel eruit heb gespoeld met olie via de vul opening boven (er kwam ongeveer 3/4 liter diesel uit) ?
Waarlangs heb je dit afgetapt?
Er zal pakweg 0,3 à 0,4 liter motorolie in de brandstofpomp gaan.
Er zal pakweg 0,3 � 0,4 liter motorolie in de brandstofpomp gaan.
ik heb deksel los gehaald zoals jij hebt aangegeven en toen kwam de diesel er uit. Vervolgens heb ik met wat motor olie ( denk zo'n 0.2 L) in de vulopening boven laten lopen eerst kwam er weer diesel uit daarna olie dus lijkt me een oplossing alleen kan ik niet alles aflaten omdat de deksel ongeveer de hoogte heeft van de nivo stop.
De verversingstermijn van de olie in de brandstofpomp is wekelijks(!)/of, om de 50 draaiuren. Er zijn echter meer trekkers met zo'n Bosch brandstofpomp (bijvoorbeeld Fendt) welke nooit ververst worden dan wel volgens voorschrift worden onderhouden.
Dat boutje mooi het boutje laten.
P.S.: Het (rook)pluimbedankje moet niet naar Groningen, maar naar:
garage-dijkhuizen.nl/ (Nou ja, dat is in provincie Groningen.
Goed volk daar in Groningen vooral bij de Firma Dijkhuizen, zo zou ik er wel meer willen zien
Doe ik net ook even.
De verversingstermijn is niet 50 uur (dat is de peilcontroletermijn) maar om de 1.000 uur is de termijn voor ölwechsel einspritzpumpe.
De verversingstermijn is niet 50 uur (dat is de peilcontroletermijn) maar om de 1.000 uur is de termijn voor �lwechsel einspritzpumpe.
Klopt die 1000 uur staat in de handleiding, was dus nog niet nodig na 20 jaar maar ik wil nog langer gebruik maken van deze D439
Je draait het stopje eruit en met de olieklip er net zo lang olie in pompen totdat er geen dieselolie meer uit loopt.
Oudere pompen hebben vaak iets meer lek langs de plunjers en dan komt er meer diesel in het carter van de brandstofpomp.