Koeling Fendt 514c

Het afgelopen jaar begint de 514 thuis steeds minder goed te koelen. De radiateur is schoon de koelvloeistof is onlangs vervangen en wordt tijdig bijgehouden. Maaruh kan het zijn dat de waterpomp inwendig dusdanig versleten is dat er gewoonweg niet genoeg gekoelde koelvloeistof door het blok komt?

Deel dit topic

Reacties

jeroen946
Ja kan, het kan het ook nog zijn dat de thermostaat niet meer goed is dat die niet ver genoeg open gaat of te laat.
guldner75
Meneer deJong, ik twijfel niet aan uw uitspraken maar toch, de fendt 500 serie heeft een koelpakket met relatief veel oppervlakte op een klein stukje. nu is het de kunst om deze schoon te krijgen, niet dat de stof er af is maar echt schoon. met een goede hoge druk lucht slang/pistool kun je hier zomaar een uur mee aan het blazen zijn. misschien heeft u hem wel goed schoon, dan kunt u mijn reactie als overbodig beschouwen.
Wimsumar
Beste DeJong: Een "frontmaaiertrekker'',.... grote kans dat toch de radiateur niet schoon is.

Als bij zo'n Fendt 514 de accu voor de radiateur staat, dan de accu verwijderen om met name het achterzittende deel van de radiateur daar eens met de hogedrukspuit (N.B.: niet met 150 BAR o.i.d. maar +/_ 50) door te spuiten. Ook vanaf motorzijde spuiten.
deJong
@Wimsumar ha wim nee dezen hebben de accu recht onder de cabine.
deJong
@guldner75 ik spoel em uit met water en maak em schoon met een fijne luchtspuit.
deJong
Op een gegeven moment is de lol eraf 140 pk voor 5.40m maaiers 11 km/h rijden en om de 3 ekers lekker koelen...
willempie7810
Waarschijnlijk is de visco koppeling op de schroef niet meer goed, die blijven immers ook niet eeuwig meegaan.
deJong
@willempie7810 de schroef van de waterpomp??
willempie7810
Op de luchtschroef, die hoort hard te blazen en lawaai te maken als de motor warm word, maar als deze niet meer goed is draait de schroef niet meer of volle capasiteit eh..
Fendt926Driver
Quote @deJong:
Op een gegeven moment is de lol eraf 140 pk voor 5.40m maaiers 11 km/h rijden en om de 3 ekers lekker koelen...
had mijn 615 ook altijd met voor en achter 2.8m met kneuzer begon boven de 12kmh rijsnelheid de temperatuurmeter langzaam op te lopen. dus gewoon onder de 12kmh maaien. moet ook wel een beetje gebeuren met zo een breedte. is niet vanzelfsprekend dat alles ook maar kan met elke trekker.
de 926 kan ik ook wel warm krijgen in een zware snede met de tripple met meer dan 15 kmh kun je er ook op wachten dat de temperatuur meter begint op te lopen
mf6495driver
Ik maai met m'n 514 met een werkbreedte van 6.70m zonder kneuzer, bij mij blijft de temperatuur gewoon zoals ze moet zijn, maar ik blaas de radiatoren wel regelmatig uit;-).
Jasperfendt
Quote @deJong:
Op een gegeven moment is de lol eraf 140 pk voor 5.40m maaiers 11 km/h rijden en om de 3 ekers lekker koelen...

Dat hoort niet inderdaad, met 309 kan ik nog sneller dan
Wimsumar
Beste De Jong:
Quote @deJong:
de schroef van de waterpomp??

Willempie 7810 bedoelt de koelventilator.
Draait deze 1 op 1 met het motortoerental mee, of, zit er een viscofan op?
Laatstgenoemde laat de ventilator sneller draaien naarmate de motor warmer wordt. Met de genoemde koelklachten (typerend bij een defecte viscofankoppeling) kan het inderdaad zo zijn dat de ventilator onvoldoende snel draait. Oplossing zit in het vast (laten) zetten van de viscokoppeling.
mdoornekamp
2 van die maaiertjes zonder kneuzer moet ie makkelijk kunnen doen. Boer hier rijdt met Jd 6520 met Krone 320 voor en 400 achter.
deJong
@Fendt926Driver

we wilden eigenlijk volgend jaar overstappen op kneuzers 😉 dan moet ie het wel weer een beetje doen ;p
Fendt926Driver
Quote @deJong:
we wilden eigenlijk volgend jaar overstappen op kneuzers
hooo sorry dacht dat deze al met kneuzers waren. zonder moet die het met 2 vingers in de neus kunnen
deJong
@Fendt926Driver jah daarom 😑
mdoornekamp
Waarom kneuzen. Heeft alleen de 1e snee echt nut. En je rijdt wel het hele jaar met die dure en zware machine rond. Hier stoppen steeds meer met kneuzen. Het gras krijgt toch steeds minder stikstof.
deJong
@mdoornekamp we zijn eigenlijk wel toe aan nieuwe maaiers en een nieuwe schudder. Toen bedachten we als we kneuzers kopen kan de schudder nog wel even mee 😛 ook met het hooimaken jaarlijks zon 25 ha scheelt dat ook aanzienlijk. En de pks staan ook op het erf.
mdoornekamp
Ja zo. Daar zit wel wat in. Wordt het dan een Krone of kuhn
Wimsumar
Beste DeJong:
Quote @deJong:
de pks staan ook op het erf.

Hoe is de stand van zaken over het koelprobleem?

P.S.: De radiateur uitblazen met lucht is (soms) niet krachtig genoeg. Bij deze trekker wordt een 'mengsel' van suikerrijk (kleverig) grassap, paardebloem-/plantenvezeltjes en'Wergeaster-knipkleistof' door de radiateur gezogen. Gezamelijk vormt het 'gewapend beton'. Met andere woorden, tussen de koellamellen is het niet ( ehhhh,.... wel (paardebloemen-) pluis.
deJong
@mdoornekamp ik vindt de krones zwaar draaien maar wel mooi kneuzen. De vicons die we hebben gehad draaiden daarintegen heel licht en kneuzden wat minder. Daar stonden van mooie gebruikte setjes van te koop goed onderhouden en maar een paar jaar gebruikt. Van kuhns heb ik geen weet behalve dat ze onverwoestbaar zijn...
deJong
@Wimsumar ik maak de radiateur voor en na schoon met goed wat lucht en daarna met de waterspuit erachteraan. Daar ligt et em niet aan
deJong
Net even naar meinderts geweest. Waarschijnlijk gaat de trekker volgende week aan de waterrem om het probleem op te sporen.
Wimsumar
Beste DeJong:
Quote @deJong:
Daar ligt et em niet aan

Dat dacht ik ook altijd, dat de servicemonteur van de melkkoeling wist hoe de radiateur schoon moest maken. Niets is minder waar!
De laatste jaren geregeld koelproblemen (oververhit koelaggregaat) en veelvuldig water vernevelen voor het aggregaat bij warm weer.
Een paar week geleden (ook bij dat hete weer) heb ik 'm zelf maar eens schoon gemaakt, met de hogedrukspuit. Probleem over. De 'servicemonteur' deed altijd maar wat, alsof het heel deskundig was, een sopje over de gemakkelijk bereikbare buitenkant gieten/borstelen. Ik heb de koelventilatoren eraf gehaal en van binnenuit er flink vuiligheid uitgespoten.
mdoornekamp
@deJong hebben die vicons nog zo'n grote buis met korte kneus vingers? Die kunststof vingers gaan maar 2 jaar mee en zijn niet goedkoop. Vicon is niet zo solide als krone en Kuhn.
deJong
@mdoornekamp ik vond ze wel geweldig mooi maaien, maar het gewicht is er wel naar en je kunt niet makkelijk mes wisselen(die stomme mes houders met boutjes 😞
@deJong even over maaiers. Hebben hier eerst krones gehad beviel best alleen de bok scheurde. Toen ivm dicht bijzijnde dealer claas gekocht ook met kneuzer 3.10 breed bevalt zeer goed maait strak trekt iets lichter en is naar mijn mening degelijker kwa ophanging dan de voorgaande krone maaier (am280 bouwjaar is natuurlijk niet te verglijken). Maar zou gewoon een snede wat spul op demo nemen krijg je er een goed idee bij
Bakker S
Ik heb krone gehad. 320 voor en achter met kneuzer. Draait sa swier as een ploeg. Dat komt sa fanwege de smelle iepening van de schotels nei de kneuzer ta. Ha der mear as 165 pk far han... We meanne no mei lely. Foldocht super. Meant licht en kneust noch best genoch. Dochs had krone ien fan de beste kneuzers... Gr. S. Bakker
walker1
@Bakker S Zou je de reacties in normaal Nederlands willen plaatsen, dat is makkelijker te lezen voor de meeste TF'ers.
Niet iedereen woont in Friesland.
Bakker S
@walker1 natuurlijk voor alle Nederlanders. Heb 2 krone maaiers 320 gehad. Draait zwaar. Kon met 165 niet goed vooruit komen. Dit zware draaien komt dat de doorvoer van de kneuzer te klein is. Maaien nu met lely. Maait lichter en kneust goed. Moet zeggen dat krone een van de beste kneuzer heeft. Nou Walker, niet gedacht he dat ik het hele verhaal nog een keer zou typen... Ik had wel een reactie verwacht.. haha
walker1
@Bakker S Ik had al wel redelijk kunnen vertalen, maar maak toch fouten dan. "draait sa swier" daar dacht ik meer aan zwierig/mooi, maar is dus zwaar.
Wimsumar
Bêste De Jong:
Quote @deJong:
aan de waterrem om het probleem op te sporen.

Oan de reed, (= B.T.W. voor Hol- en andere buitenlanders) heeft zo'n Fendt 514C een nieuwmodernige viscofan of is de koelventilator nog gewoon 'rechttoerechtaan' V-snaar aangedreven?
deJong
@Wimsumar V snaar aangedreven viscoFan
Wimsumar
Beste DeJong:
Quote @deJong:
V snaar aangedreven viscoFan

Dan is de (grootste) oorzaak van het koelprobleem nu ook wel duidelijk. Vast (laten) zetten dat ding.
hobbyboer
Quote @Wimsumar:
Vast (laten) zetten dat ding.

Gebeurd dat vaker?

Ik had het nog niet eerder gehoord (heb er ook nog geen kapot gehad), maar het klinkt wel als een doeltreffende en vooral goedkope oplossing.

Ik zou als ik @deJong was wel even informeren of dat echt de oorzaak is en of het misschien toch verstandiger is om hem wel te repareren/vervangen.
Wimsumar
Beste Hobbyboer:
Quote @hobbyboer:
Gebeurd dat vaker?

Ja onlangs nog bij de John Duure bij m'n broer (daar bij jou in de buurt). Volgens mij is dat ding nu onverwoestbaar vastgezet.

spare-parts.nl/a-40062930/motor-engine/…
hobbyboer
Oke, ik ken hem niet persoonlijk, maar dan gaat het om die 2-wiel aangedreven 6200(?) die zag ik vroeger wel eens rijden.

Het is zeker een oplossing voor een wat oudere trekker, maar aan de andere kant valt 250 euro voor zo'n ding me nog alles mee. Hoeveel brandstof kan zo'n ding besparen?

Als ik uitga van 1 pk minder 'verlies' omdat de fan alleen voluit blaast als het echt nodig is, kom ik op 0.2 ltr/uur.
Dan is hij al in 1250 uur terug verdient.
mdoornekamp
@hobbyboer ik denk dat het gevraagde vermogen van de fan wel enkele pk's is.
deJong
@Wimsumar beetje ducktape 😛
Wimsumar
Beste Hobbyboer:
Quote @hobbyboer:
0.2 ltr/uur.

Maak er 0,15 van. Zo'n viscofan is aanmerkelijk zwaarder dan een 'gewone' fan. Dat gewicht moet ook door de motor meegesleept worden. 😉

Wat de prijs betreft, ik denk dat het de prijs is voor een tweede hands (het ziet er ook niet nieuw uit op de site van SpareParts.nl). Volgens mij noemde Herman iets van 3X zo veel voor nieuw.

@DEJong: Als ik me niet vergis moet het met een bepaald handigheidje om 'm vast te zetten.
hobbyboer
Quote @Wimsumar:
Maak er 0,15 van.

Je mag er ook een halve liter van maken 😉

Zoals @mdoornekamp ook al zegt, zo'n fan vraagt meerdere pk's en ik weet ook niet precies hoe groot de besparing is, dus ik zette voorzichtig in met 1 pk besparing.
deJong
Besparing? De trekker maakt net geluk 300 uur in het jaar dus de besparing voor ons is miniem. Hij moet gewoon goed werken...
hobbyboer
@deJong

Ja, dat snap ik.

Ik bedoelde alleen: Als je toch ergens heen gaat voor reparatie, overleg daar even en ga niet gelijk roepen van zet maar vast dat ding. (als je dat toch graag wilt, mag dat natuurlijk wel 😉 )

Misschien werkt hij wel gewoon goed of mankeert er maar een kleinigheidje aan?
En als hij werkt, heeft het ook voordelen.
mdoornekamp
@hobbyboer Ik denk dat een fisco fan ook sneller draait als een vaste. Als mijn jd 6820 met fiscofan maximaal koelt, is het net een helicopter. Dan staat de motorkap bol, en komen de voorwielen bijna los van de grond 😄 😄 . Maar loopt nooit warm. Ik zou niet graag willen dat die altijd maximaal draait.
deJong
@hobbyboer

de trekker gaat waarschijnlijk volgende week voor een waterrem testje ze hebben alle mogelijke reserve onderdelen liggen dus zijn we zo maar klaar

ik sleutel liever zelf maar dat doe ik alleen als ik er nog een hol van snap. Gaan er geen goeie onderdelen vanaf halen;)
Wimsumar
Beste Hobbyboer e.a.:
Quote @hobbyboer:
zo'n fan vraagt meerdere pk's

Ik denk dat dat ietwat overdreven is. Bij motoren is/was vaak de S.A.E. en de D.I.N.-peekaas opgegeven waarbij de S.A.E. iets hoger is omdat bij deze test er geen waterpomp, dynamo, ventilator op de motor hoeft te zitten.
(Toen ik onlangs door een defecte dynamo met een "S.A.E.-motor" (V-snaar los) met de trekker reed, bemerkte ik wel dat deze iets feller was. 😄

(Ter vergelijking: M'n melkstalventilator, 50 cm doorsnede/5.350m³ luchtverplaatsing heeft een 0,29 Kw motortje) 😎.
Renze
Quote @deJong:
En de pks staan ook op het erf.
De brandstof om die pk's te voeden, komt ook gewoon bij jullie uit de grond ?? 😛

Voor 20 jaar terug was 24 uurs inkuilen met intensief kneuzen de hype. Tegenwoordig met de hoge brandstofprijzen wordt er minder gekneusd en wordt het gras (weer) gedroogd op zonne-energie 😉
jammermaarhelaas
Laten we niet vergeten dat een viscofan alleen voordeel opleverd bij opwarmen en kalm aan werk?

Bij een te koelen radiateur zal hij toch gewoon (grotendeelsdeels) meedraaien moeten, dus daar is de brandstofbesparing al weer (grotendeels) afwezig.

Wanneer de ventilator 3Kw vraagt, en de helft van de tijd meedraaid, dan wordt dat 1,5Kw van €0,2 = €0,3/draaiuur gemiddeld.
Bij een viscokoppeling van €750,- / €0,3 = 2500draaiuren.
Favorit614
Ook een viscofan heeft onderhoud nodig.
Het bi metaaltje wil ook wel vol zitten met troep.
De radiateur , hang er eens een lamp achter , komt er vlot licht door is hij schoon.
Anders week de radiateur in met pure truck cleaner, en spuit hem uit met de HD spuit, en herhaal dit eens een keer of 2.

Zelf maai ik af en toe met een 308/90 die opgeschroeft is naar 120 pk.
Daaraan 2x 3 meter pottinger met kneuzers.
Dan haal ik normaal 10 tot 12 km/h.
Harder rijden kan, maar loopt de temp ook sneller richting het rode gedeelte.
deJong
@Favorit614 ah okej bedankt. zal dat eerst ook wel even proberen.
Favorit614
@deJong Toen ik de 308/90 kocht , liep hij al mooi half weg met de temperatuur leeg op de weg.
Uitblazen met de compressor op 12 bar haalde niks uit.
Toen er eens een lamp achter gehangen, bleek hij toch aardig dicht te zitten.
met pure truckcleaner in gespoten , en een dik kwartier gewacht, uit gespoten met de hd spuit kwam er toch flink wat bagger uit de radiateur
deJong
@Renze als de trekker 50/60 uur maaien per jaar haalt is het al heel wat die liter of twee kan ons niet zoveel schelen want dat is miniem. had ik net zo goed ook wel een NH kunnen hebben ;p
deJong
@Favorit614

zal ik morgen ochtend even proberen, en em daarna voor het mestmixmonster zetten om de schade te bekijken. zal ik ook even zorgen voor een mooi filpje van onze beun praktijken.
ralphhonda
Mijn 515 werd ook warmer dan naar mijn zin was. Thermostaat er uit gehaald, probleem opgelost. Oude thermostaat nadien ook nog even getest in een pan water, ging niet overtuigend open. Nieuwe ligt klaar.
Dus ik zou zeggen trek je thermostaat er even uit, zorg wel dat je vloeibare pakking bij de hand hebt. En gooi even een paar flessen schoonmaak azijn in je reservoir, dan lost dat ketelsteen lekker op.
Als het probleem minder wordt heb je je oorzaak en tap je na een paar klusjes je koelsysteem weer af en monteer je een nieuwe thermostaat.

Een stukkende viscofan kan ook heel goed, zoals hier eerder al gezegd wordt. Kunnen ze bij de dealer voor je testen.
deJong
@ralphhonda de visco hebben we al getest die is nog goed. Dan wordt het dus de thermostaat. Hey bedankt voor de hulp. 😄
Wimsumar
Beste DeJong:
Quote:
Dan wordt het dus de thermostaat.

En, hoe staat het er nu voor met de thermo?
deJong
@Wimsumar eerlijk gezegd heb ik nog geen tijd gehad om naar de thermo te kijken. Ik zal vandaag even een hoekje maaien en kijken hoe het gaat.

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Op TractorFan komen elke dag duizenden mensen bij elkaar om te praten over tractoren, grote machines en alles wat daar bij hoort. Jouw hulp kunnen we daar goed bij gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
59
DEELNEMERS
17
WEERGAVES
393