Koeling Fendt 514c
Het afgelopen jaar begint de 514 thuis steeds minder goed te koelen. De radiateur is schoon de koelvloeistof is onlangs vervangen en wordt tijdig bijgehouden. Maaruh kan het zijn dat de waterpomp inwendig dusdanig versleten is dat er gewoonweg niet genoeg gekoelde koelvloeistof door het blok komt?
Deel dit topic
TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij
Op TractorFan komen elke dag duizenden mensen bij elkaar om te praten over tractoren, grote machines en alles wat daar bij hoort. Jouw hulp kunnen we daar goed bij gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!
Laatste
Reacties
Als bij zo'n Fendt 514 de accu voor de radiateur staat, dan de accu verwijderen om met name het achterzittende deel van de radiateur daar eens met de hogedrukspuit (N.B.: niet met 150 BAR o.i.d. maar +/_ 50) door te spuiten. Ook vanaf motorzijde spuiten.
de 926 kan ik ook wel warm krijgen in een zware snede met de tripple met meer dan 15 kmh kun je er ook op wachten dat de temperatuur meter begint op te lopen
Dat hoort niet inderdaad, met 309 kan ik nog sneller dan
Willempie 7810 bedoelt de koelventilator.
Draait deze 1 op 1 met het motortoerental mee, of, zit er een viscofan op?
Laatstgenoemde laat de ventilator sneller draaien naarmate de motor warmer wordt. Met de genoemde koelklachten (typerend bij een defecte viscofankoppeling) kan het inderdaad zo zijn dat de ventilator onvoldoende snel draait. Oplossing zit in het vast (laten) zetten van de viscokoppeling.
we wilden eigenlijk volgend jaar overstappen op kneuzers dan moet ie het wel weer een beetje doen ;p
Hoe is de stand van zaken over het koelprobleem?
P.S.: De radiateur uitblazen met lucht is (soms) niet krachtig genoeg. Bij deze trekker wordt een 'mengsel' van suikerrijk (kleverig) grassap, paardebloem-/plantenvezeltjes en'Wergeaster-knipkleistof' door de radiateur gezogen. Gezamelijk vormt het 'gewapend beton'. Met andere woorden, tussen de koellamellen is het niet ( ehhhh,.... wel (paardebloemen-) pluis.
Dat dacht ik ook altijd, dat de servicemonteur van de melkkoeling wist hoe de radiateur schoon moest maken. Niets is minder waar!
De laatste jaren geregeld koelproblemen (oververhit koelaggregaat) en veelvuldig water vernevelen voor het aggregaat bij warm weer.
Een paar week geleden (ook bij dat hete weer) heb ik 'm zelf maar eens schoon gemaakt, met de hogedrukspuit. Probleem over. De 'servicemonteur' deed altijd maar wat, alsof het heel deskundig was, een sopje over de gemakkelijk bereikbare buitenkant gieten/borstelen. Ik heb de koelventilatoren eraf gehaal en van binnenuit er flink vuiligheid uitgespoten.
Niet iedereen woont in Friesland.
Oan de reed, (= B.T.W. voor Hol- en andere buitenlanders) heeft zo'n Fendt 514C een nieuwmodernige viscofan of is de koelventilator nog gewoon 'rechttoerechtaan' V-snaar aangedreven?
Dan is de (grootste) oorzaak van het koelprobleem nu ook wel duidelijk. Vast (laten) zetten dat ding.
Gebeurd dat vaker?
Ik had het nog niet eerder gehoord (heb er ook nog geen kapot gehad), maar het klinkt wel als een doeltreffende en vooral goedkope oplossing.
Ik zou als ik @deJong was wel even informeren of dat echt de oorzaak is en of het misschien toch verstandiger is om hem wel te repareren/vervangen.
Ja onlangs nog bij de John Duure bij m'n broer (daar bij jou in de buurt). Volgens mij is dat ding nu onverwoestbaar vastgezet.
spare-parts.nl/a-40062930/motor-engine/…
Het is zeker een oplossing voor een wat oudere trekker, maar aan de andere kant valt 250 euro voor zo'n ding me nog alles mee. Hoeveel brandstof kan zo'n ding besparen?
Als ik uitga van 1 pk minder 'verlies' omdat de fan alleen voluit blaast als het echt nodig is, kom ik op 0.2 ltr/uur.
Dan is hij al in 1250 uur terug verdient.
Maak er 0,15 van. Zo'n viscofan is aanmerkelijk zwaarder dan een 'gewone' fan. Dat gewicht moet ook door de motor meegesleept worden.
Wat de prijs betreft, ik denk dat het de prijs is voor een tweede hands (het ziet er ook niet nieuw uit op de site van SpareParts.nl). Volgens mij noemde Herman iets van 3X zo veel voor nieuw.
@DEJong: Als ik me niet vergis moet het met een bepaald handigheidje om 'm vast te zetten.
Je mag er ook een halve liter van maken
Zoals @mdoornekamp ook al zegt, zo'n fan vraagt meerdere pk's en ik weet ook niet precies hoe groot de besparing is, dus ik zette voorzichtig in met 1 pk besparing.
Ja, dat snap ik.
Ik bedoelde alleen: Als je toch ergens heen gaat voor reparatie, overleg daar even en ga niet gelijk roepen van zet maar vast dat ding. (als je dat toch graag wilt, mag dat natuurlijk wel )
Misschien werkt hij wel gewoon goed of mankeert er maar een kleinigheidje aan?
En als hij werkt, heeft het ook voordelen.
de trekker gaat waarschijnlijk volgende week voor een waterrem testje ze hebben alle mogelijke reserve onderdelen liggen dus zijn we zo maar klaar
ik sleutel liever zelf maar dat doe ik alleen als ik er nog een hol van snap. Gaan er geen goeie onderdelen vanaf halen;)
Ik denk dat dat ietwat overdreven is. Bij motoren is/was vaak de S.A.E. en de D.I.N.-peekaas opgegeven waarbij de S.A.E. iets hoger is omdat bij deze test er geen waterpomp, dynamo, ventilator op de motor hoeft te zitten.
(Toen ik onlangs door een defecte dynamo met een "S.A.E.-motor" (V-snaar los) met de trekker reed, bemerkte ik wel dat deze iets feller was.
(Ter vergelijking: M'n melkstalventilator, 50 cm doorsnede/5.350m³ luchtverplaatsing heeft een 0,29 Kw motortje) .
Voor 20 jaar terug was 24 uurs inkuilen met intensief kneuzen de hype. Tegenwoordig met de hoge brandstofprijzen wordt er minder gekneusd en wordt het gras (weer) gedroogd op zonne-energie
Bij een te koelen radiateur zal hij toch gewoon (grotendeelsdeels) meedraaien moeten, dus daar is de brandstofbesparing al weer (grotendeels) afwezig.
Wanneer de ventilator 3Kw vraagt, en de helft van de tijd meedraaid, dan wordt dat 1,5Kw van €0,2 = €0,3/draaiuur gemiddeld.
Bij een viscokoppeling van €750,- / €0,3 = 2500draaiuren.
Het bi metaaltje wil ook wel vol zitten met troep.
De radiateur , hang er eens een lamp achter , komt er vlot licht door is hij schoon.
Anders week de radiateur in met pure truck cleaner, en spuit hem uit met de HD spuit, en herhaal dit eens een keer of 2.
Zelf maai ik af en toe met een 308/90 die opgeschroeft is naar 120 pk.
Daaraan 2x 3 meter pottinger met kneuzers.
Dan haal ik normaal 10 tot 12 km/h.
Harder rijden kan, maar loopt de temp ook sneller richting het rode gedeelte.
Uitblazen met de compressor op 12 bar haalde niks uit.
Toen er eens een lamp achter gehangen, bleek hij toch aardig dicht te zitten.
met pure truckcleaner in gespoten , en een dik kwartier gewacht, uit gespoten met de hd spuit kwam er toch flink wat bagger uit de radiateur
zal ik morgen ochtend even proberen, en em daarna voor het mestmixmonster zetten om de schade te bekijken. zal ik ook even zorgen voor een mooi filpje van onze beun praktijken.
Dus ik zou zeggen trek je thermostaat er even uit, zorg wel dat je vloeibare pakking bij de hand hebt. En gooi even een paar flessen schoonmaak azijn in je reservoir, dan lost dat ketelsteen lekker op.
Als het probleem minder wordt heb je je oorzaak en tap je na een paar klusjes je koelsysteem weer af en monteer je een nieuwe thermostaat.
Een stukkende viscofan kan ook heel goed, zoals hier eerder al gezegd wordt. Kunnen ze bij de dealer voor je testen.
En, hoe staat het er nu voor met de thermo?