Illustratie van:

International 423 - versnellingen

Weet iemand de versnellingen te zitten
????????

Deel dit topic

Reacties

+1
IH fan 1997
R 3 4
1 2
+1
casejxu115
R links boven en pook omhoog trekken
1 links onder en pook omhoog trekken
2 links boven
3 links onder
4 rechtsboven
+1
IH fan 1997
Doos
Ik heb problemen met opschakelen. Inter 423
Twee naar drie geen probleem, van drie naar vier wil hij er niet in, alleen bij stil stand.
Hoe kan dat?
+1
roscho
Quote Reactie van @Doos:
van drie naar vier wil hij er niet in

Wat gebeurt er precies? Gekraak? Of blokkeert de pook daar?
+1
MaxxuM4ever
@Doos bij verschillende toerentallen geprobeerd? En met wat tussengas?
+2
Klein Rot
@Doos
Netjes schakelen met een on-gesynchroniseerde versnellingsbak vergt veel oefenen.
Je kan de pook iets richting de te kiezen versnelling drukken dan voel je of de tandwielen gelijk draaien en dan druk je door.
roscho
Quote Reactie van @Klein Rot:
schakelen met een on-gesynchroniseerde versnellingsbak

Als dat het probleem is, heb je helemaal gelijk. Maar wat als de pook gewoon blokkeert, bijvoorbeeld omdat de afstelling niet correct is?
gerhardleusink
Ik weet niet hoe het bij de 423 zit maar heb wel eens van een soortgelijke inter de pook erafgehaald en het bolletje onderaan de pook weer rond opgelast en weer rond bijgewerkt dat was toen het probleem bij die trekker. Doordat het bolletje afslijt valt de pook niet meer fijn in de schakelstangen. Als ik me het goed herinner zitten er 2 schakelstangen in met ieders een hap eruit waar het bolletje onderaan de pook in moet vallen.Pook demonteren als trekker uit versnelling dus in neutraal staat. Dit is makkelijker bij terugmonteren pook.
Doos
In de lage versnelling kan ik wel opschakelen,
Kon eerst wel van twee naar vier. Maar dat gaat ook niet meer. 1naar 2 zonder problemen. 2naar 3 gaat ook goed.
Doos
Als hij voor de vier staat, ratelt hij tegen de tand wielen aan
brauheist
@Doos en als je na de 3 in zijn vrij, koppeling los ietswat gas geven koppeling weer in en dan 4 proberen?
roscho
Quote Reactie van @Doos:
Als hij voor de vier staat, ratelt hij tegen de tand wielen aan

Dat komt omdat de motor en de ingaande as van de bak dan nog te snel draaien, je kunt pas schakelen als de tandwielen gelijke snelheid hebben. Bij een gesynchroniseerde bak (auto) gebeurt dat automatisch in de versnellingsbak, bij een ongesynchroniseerde bak moet je dat zelf met gaspedaal en koppeling regelen:

Optrekken:
Trek weg in 3, geef gas.
Dan koppeling in, gas los, versnelling vrij, koppeling weer los.
Twee tellen wachten.
Koppeling in, naar 4 schakelen en koppeling los.

Wil je terugschakelen, dan moet je, komende vanuit 4 het volgende doen:
Laat het toerental zakken en wacht tot de motor plm 1000 toeren draait.
Trap koppeling in, versnelling vrij, koppeling op.
Geef nu in z'n vrij een stoot gas (tot zo'n 1500-1600 toeren). Hiermee breng je het primaire tandwiel op gelijke snelheid met het tandwiel van 3e versnelling.
Trap koppeling in en schakel snel naar 3, laat koppeling weer opkomen, gas erbij.

Hierop heb ik in mijn diensttijd (1975) tot vervelens toe moeten oefenen tijdens mijn rijlessen in een YA328.

Als je aangeeft in welke hoek je woont, is er misschien wel een TF-lid die het trucje kent en aan jou wil doorgeven.
Doos
Oké bedankt voor de tips, ga morgen direct proberen, hou jullie op de hoogte.

Volgende probleempje🙈aftakas keerring lek.
Kan ik die makkelijk vervangen ?
+1
roscho
@Doos Zet de trekker aan de voorkant flink wat lager, zodat de olie er bij de aftakas niet meer uit kan lopen. Zet hem bijv. in een greppeltje of krik hem achter hoog op.
Ik ken de trekker niet precies, maar meestal zit er rond de aftakas een dekseltje wat je met een paar boutjes los kunt draaien. Misschien zit de keerring al in dat dekseltje, anders kun je hem zien rond de aftakas. Even kijken of er nog een segerring voor zit, dan kan hij eruit.
Dat dekseltje kan redelijk vast zitten, het is afgedicht met vloeibare pakking. Voor de montage moet je de randjes schoonmaken en nieuwe pakking erop smeren. Daarna monteren en een uurtje laten drogen. En dan maar zien dat je de trekker weer uit de greppel krijgt....
Doos
Toppie, bedankt, gaan we doen zo
Doos
Nou, met geen mogelijk krijg ik hem rijdt in de vier
brauheist
@Doos en vanuit stilstand in de 4 zetten? Kun je bij deze het schakeldeksel niet vrij makkelijk eraf halen?
roscho
Quote Reactie van @brauheist:
en vanuit stilstand in de 4 zetten?

Zie posting van 5 dagen geleden: "van drie naar vier wil hij er niet in, alleen bij stil stand."

Ik denk daarom dat het toch aan de chauffeur ligt die het trucje niet kent.
+1
brauheist
@roscho geen idee wel raar dat die alleen naar de 4 niet wil, ik zou t schakeldeksel er vanaf halen
roscho
@brauheist Ik zou de trekker eerst eens laten proberen door iemand die weet hoe het werkt. Misschien is er helemaal niks aan de hand.
Doos
Nog een vraagje,als ik de rem in trap, blokkeert 1 wiel, is dat een kwestie van afstellen ?
roscho
Quote Reactie van @Doos:
is dat een kwestie van afstellen

Misschien. Er zijn nog andere mogelijkheden: remvoering aan een kant versleten of verdwenen, olie in de rem aan een kant, kapotte hoofd- of secundaire cilinder (als het tenminste met oliedruk gaat).
Als je de pedalen ontkoppelt en je trapt de kant in die NIET blokkeert, krijg je met ontkoppelde pedalen wel tegendruk? In dat geval zal het een kwestie zijn van afstellen.
Doos
Nou ik nodig jullie uit om een ritje te maken😅snap er ook niks van heel vreemd!!

Van uit stil stand geen probleem
+1
roscho
Quote Reactie van @Doos:
ik nodig jullie uit om een ritje te maken

Dan zul je toch je locatie moeten prijsgeven. Ik wil dat best proberen, maar ik ga er geen 100 km voor rijden.
brauheist
@roscho ik wil ook wel helpen als het in de buurt is.
roscho
Quote Reactie van @brauheist:
in de buurt

Jij in de Betuwe, ik in de Achterhoek. Nog een paar erbij en we hebben landelijke dekking... 😂
brauheist
@roscho betuwe is het net niet, wij zeggen het land van maas en waal😉
+1
roscho
@brauheist Op school deelden wij Gelderland altijd in in Veluwe, Betuwe en Achterhoek (Graafschap). Dus voor mij is alles wat zuidelijk van Arnhem ligt Betuwe. Maar ik heb nu van je geleerd dat er nóg een gebied is wat op school altijd wordt vergeten.
+1
SJB533
@roscho
En dan worden er nog minimaal 2 vergeten... De Liemers (ten zuiden van de oude IJssel) en de Gelderse Vallei (regio Wageningen, Barneveld) 😉
roscho
Quote Reactie van @SJB533:
Gelderse Vallei

Ik zou de Gelderse Vallei eigenlijk wel bij de Veluwe rekenen, anders kun je elke heuvelrug wel als aparte streek aanmerken.
En de Liemers hoort voor mij gewoon bij de Achterhoek, hoewel vaak gesproken wordt over "Achterhoek en Liemers".
Niet meer apartheid dan nodig is....
+1
jammermaarhelaas
Quote Reactie van @roscho:
En de Liemers hoort voor mij gewoon bij de Achterhoek, hoewel vaak gesproken wordt over "Achterhoek en Liemers".Niet meer apartheid dan nodig is....

Zijn beide zo anders dat ze wat mij betreft gewoon hun eigen naam behoren te houden. Hebben sinds enige jaren ook beide een eigen vlag 😃

Gezien mijn stamboom vind ik dat ik dit ook met recht mag zeggen.
+4
Hanomag22
@roscho Liemers is geen Achterhoek historisch gezien. Achterhoek is graafschap Zutphen min of meer. Liemers is grof gezegd het land van de graven van bergh en de kleefse gebieden. Vanuit t westen worden Achterhoek en Twente ook op een hoop geveegd maar die zijn ook duidelijk anders. 😜
+1
roscho
Quote Reactie van @Hanomag22:
Vanuit t westen

Zo leer ik nog eens wat! Vanuit het westen (of het noorden, Wolters-Noordhoff) werden de schoolleerboeken gedrukt, geen wonder dus.
Doos
Beide pedalen geven wel tegen druk
brauheist
@Doos ga maar uit van een lekke keerring in het remhuis
Doos
Lokatie reutum
+1
roscho
Quote Reactie van @Doos:
reutum

Ik denk dat daar wel een aantal TF-leden zitten. Als daar nu iemand bij is die met dubbelkoppelen en tussengas kan schakelen, dan zou dat moeten lukken.
Als je met 2 weken nog niemand hebt, dan waag ik er een middag aan. Als dat nodig is, stuur me dan even een pb met je adresgegevens.
varken
@Doos @Fendt926Driver kun jij wat betekenen?
Doos
Ander vraagje, waar laat ik de Achterberg olie er af, bout onder de aftakas ?
Doos
Heb veel geoefend, maar met geen mogelijkheid in de vier

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de International 423 ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
41
DEELNEMERS
12
WEERGAVES
4