Mc-Cormick D 439 - SAE 90 GL1-2-3-4-5

Volgens de fabrikant is de DENTAX SAE 90 de juiste olie voor versnellingsbak voor de D439.
Onderzoek leert dat dit een GL-1 olie is.
Nu heb ik echter een multi purpose gear oil SAE 90 GL4 olie (met EP additieven) van Pennasol erin.
Ik heb het idee dat in/uit de versnellingen voorheen met de bruine drab die eruit kwam better ging.
Vraag is of het zin heft de olie weer te vervangen door GL1 zonder EP ?
D439D

Reacties

D439D
Kan het zijn dat de olie die erin zat dunner was en waarom lees ik dat sommige leden hier ook een 80-85W90 in doen?
mestyle
Wij zijn juist van de sae 85 w 90 naar de 120 140 gestapt en had nog wel zwaarder gemogen. Maar dat zal met de eerste olie wissel wel gebeuren.
jammermaarhelaas
SAE 90 geeft de dikte aan.
GL1 (GL betekend Gear Lube) zegt iets over de smeerkwaliteit van de olie als olie in een aandrijving. Hoe hoger het cijfer, hoe beter de smeereigenschappen. Bij mijn weten is 5 heden de top.
EP (Exreme Pressure) deze toevoeging zorgt ervoor dat de olie onder hoge druk niet zo makkelijk wordt weggedrukt door het te smeren onderdeel.

Op zich heb je dus nu olie in de versnellingsbak van de juiste dikte. Maar met veel betere eigenschappen dan wat McCormick destijds voorschreef.

Jou ervaring van het minder soepel schakelen zal dan allicht gekomen zijn doordat de oude olie dunner is geweest. Zo te lezen was het ook geen luxe dat je hem hebt ververst.
D439D
Quote @mestyle:
Wij zijn juist van de sae 85 w 90 naar de 120 140 gestapt en had nog wel zwaarder gemogen. Maar dat zal met de eerste olie wissel wel gebeuren.

Is die olie niet veel te dik om soepel te kunnen schakelen ?
D439D
Is idd geen luxe dat de olie is ververst, echter ben ik aan het twijfelen om toch een GL3 olie er in te doen zonder EP additieven.
Maar goed denken is nog even wat anders als doen (t geeft zo'n troep 😉 )
ErDee
GL5 sowieso niet dat vreet vanalles in de bak aan (bronzen bussen meen ik)
D439D
Quote @ErDee:
GL5 sowieso niet dat vreet vanalles in de bak aan (bronzen bussen meen ik)

klopt daarom had ik GL4 gekozen om zeker te zijn, maar goed een GL1-3 was veiliger geweest.
« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Mc-Cormick D 439 ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!