Volgens de fabrikant is de DENTAX SAE 90 de juiste olie voor versnellingsbak voor de D439.
Onderzoek leert dat dit een GL-1 olie is.
Nu heb ik echter een multi purpose gear oil SAE 90 GL4 olie (met EP additieven) van Pennasol erin.
Ik heb het idee dat in/uit de versnellingen voorheen met de bruine drab die eruit kwam better ging.
Vraag is of het zin heft de olie weer te vervangen door GL1 zonder EP ?
TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij
Heb jij ervaring met de Mc-Cormick D 439 ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!
Laatste
Reacties
GL1 (GL betekend Gear Lube) zegt iets over de smeerkwaliteit van de olie als olie in een aandrijving. Hoe hoger het cijfer, hoe beter de smeereigenschappen. Bij mijn weten is 5 heden de top.
EP (Exreme Pressure) deze toevoeging zorgt ervoor dat de olie onder hoge druk niet zo makkelijk wordt weggedrukt door het te smeren onderdeel.
Op zich heb je dus nu olie in de versnellingsbak van de juiste dikte. Maar met veel betere eigenschappen dan wat McCormick destijds voorschreef.
Jou ervaring van het minder soepel schakelen zal dan allicht gekomen zijn doordat de oude olie dunner is geweest. Zo te lezen was het ook geen luxe dat je hem hebt ververst.
Is die olie niet veel te dik om soepel te kunnen schakelen ?
Maar goed denken is nog even wat anders als doen (t geeft zo'n troep )
klopt daarom had ik GL4 gekozen om zeker te zijn, maar goed een GL1-3 was veiliger geweest.