Illustratie van:

Taarup 465 - Load sensing systeem

Heeft iemand hier ervaring met een Taarup opraapwagen die omgebouwd is om aangesloten te worden op de load sensing op de trekker.
Deze ombouw word gedaan doormiddel van een externe elektrische klep naast de persaansluiting op het ventielenblok van de opraapwagen.

Op een of andere manier krijg ik geen ls signaal meer van de wagen waardoor de pomp op de trekker niet meer aangestuurd word.
Iemand hier ervaring mee?

Deel dit topic

Reacties

SJB533
casepuma
Maakt de stekker wel goed contact die aan het ventielenblok zit??
nhmonteur
@casepuma ja zit zelfs al een nieuwe elektrische klep op, maar ook dit maakt niks uit
Jaguar870
Inderdaag moet dat zoiets zijn. Als je de stekker op de externe klep doormeet, geeft die nog signaal als je de wagen bedient?
nhmonteur
@Jaguar870 ja komt gewoon spanning op. klep gaat mooi open en bij niet bedienen van een functie weer dicht. Alleen komt er geen druk op de snuffel leiding. Heb ook de klep er tussen uit gehaald, maar ook dit maakt niks uit.

Het lijkt net of de olie geen druk kan opbouwen en zo dus geen genoeg druk heeft om de pomp aan te sturen, maar waarom gebeurd dat?
Jaguar870
Je druk leiding heeft wel zn Ls-druk? en anders zit het waarschijnlijk in je trekker.
nhmonteur
@Jaguar870 het zit hem niet in de trekker. Klant heeft 3 trekkers met alle drie dezelfde aansluitingen voor ls, en op alle trekkers werkt het niet. Op alle drie de trekkers werken de ventielen en hef wel goed, dus ls systemen op de trekker moeten dan goed zijn.

Het vreemde is gewoon dat een gewoon prima gewerkt heeft afgelopen jaren en dat het zo ineens is gekomen.
hobbyboer
@nhmonteur

Misschien de snelkoppeling(en) van de snuffelleiding versleten?

Vaak worden daar kleinere koppelingen voor gebruikt en als de leiding een beetje klappert zijn die zomaar zover uitgelubberd dat het signaal niet wordt doorgegeven aan de trekker/pomp.

Heb het meegemaakt dat ze met een week al niet meer werkten, daarna een smoring geplaatst in de snuffelleiding en overal nieuwe en dikkere kopppelingen.
nhmonteur
@hobbyboer ook dit is al geprobeerd. De snelkoppeling laat goed zijn olie door, dus ook dat is het probleem niet. Maar goed toch bedankt om mee te denken
Welgerap52
Werkt het ook niet als je en ander ventiel van de trekker bedient? Want dan komt er ook druk op de ls leiding
nhfendt fan
@nhmonteur moet ook geen hert voor staan hahha nog bedankt gister voor het maken van de ts 115 rijd beter met een heel raam achter hahah
sarmadan
Vroeger zat er op/in het bedieningskastje schakelaartje die je om moest zetten...
thmtrader
Ik heb een originele load sense set liggen van Kverneland..... Volgens mij koppel je ventiel aan de JD klep in het ventielenblok.
Vaak is LS geen succes omdat het systeem zich beperkt tot druk en niet tot hoeveelheid olie......
nhmonteur
@thmtrader het vreemde is dan wel dat het 3 jaar goed gewerkt heeft. Dus in principe was het wel een succes.
casejxu
@sarmadan dat was voor oudere type jd zoals 2650
deeremeneer
@nhmonteur zijn de snelkoppelingen van de pers en retour ook goed? Ook toevallig op de een of andere manier pers en retour niet omgedraaid? Dit heb ik ooit bij een mesttank gehad.
thmtrader
O het werkt wel goed, maar de hoeveelheid olie van moderne systemen is aan de grote kant voor het ventielen blok. een normaal ventiel kun je dan iets smoren.
thmtrader
Waar heb je de snuffel leiding dan op aangesloten?
en heb je bedieningskast wel op JD staan?
Tom VB
Die schakelaar had toch puur te maken met opencenter of closedcenter systemen en niks met LS?
nhmonteur
@thmtrader op de bedieningskast zit geen jd schakelaar op. Het gaat ook om een New Holland TS110A die er voor staat. Deze trekker werkt al ruim 3 jaar voor de wagen en heeft het altijd goed gedaan. Tot van de week er geen ls signaal meer naar de trekker gaat. Ik zal eens kijken dat ik ff een foto maak van het ventielenblok, dan word het misschien wat duidelijker
nhmonteur
@thmtrader
tractorfan.nl/picture/929975/
Hierbij de foto van het ventielenblok van de taarup.
Op de foto zie je het losse elektrische ventiel met dunne slang die voor de ls aansturing zorgt. Komt je zoiets bekend voor?
thmtrader
@nhmonteur Lijkt op een origineel ventiel! magneetschakelaar al getest?
casejxu
Als je t 2/2 ventiel los haal van het ventielen blok komt daar dan olie uit??? Ivm eventuele verstopping ofzo? Want inprincipe als de klep werkt moet dit systeem gewoon werken
casejxu
Ik zelf maak meestal tussen de pers leiding een aftakking... maar als dit altijd gewerkt heeft moet da geen last kunnen
nhmonteur
@thmtrader zit al en nieuwe op, ook getest zonder magneet ventiel er tussen. Ook gecontroleerd op verstoppingen, dus dat kan het allemaal niet zijn.
De klant zegt dat dit zo later is opgebouwd. Er zit ook een extra doosje op met 2 wisselrelais. Als het systeem niet bediend word dan word de schuif van de bodemketting 1 kant bediend, waardoor de pers geen doorgang meer krijgt. De magneetklep aan de zij kant word dan niet bediend waardoor er ook daar geen doorstroming is. Ga je de bodemketting bedienen, dan word de andere kant van de klep van de bodemketting aangestuurd als ook de magneetklep aan de zei kant. Dit heeft jaren zo gewerkt, alleen nu krijg ik geen goed ls signaal meer. Ik kan evt morgen ook nog foto maken van het hydraulische schema van de wagen. Maar wellicht heb je die al eens gezien
atlaspower
@nhmonteur staat er niet 1 klep open richting je retour zodat je geen druk op je stuur leiding krijgt, trek je retour eens los en kijk wat er dan gebeurd (druk opbouw) of zet er een smoor klep op
DESLAGERURRE
Zit er nog zo iets van een dioden-brug tussen ?
nhmonteur
@DESLAGERURRE ja klopt, er zit een diodebrug op tussen de 2 wisselrelais.
nhmonteur
@thmtrader De wagen doet het weer.
Wat bleek nou, het mannetje wat in de persaansluiting ging was niet goed. Er was niks aan de nippel te zien, maar ik had er een meter tussen gedaan met een aansluiting en toen werkte alles weer naar behoren. Nieuw mannetje eraan geschroefd en probleem opgelost.

Iedereen toch bedankt voor het meedenken.
CaseCS130
@nhmonteur Van die kleine dingetjes die een grote zoektocht veroorzaken.
deeremeneer
Quote @nhmonteur:
Wat bleek nou, het mannetje wat in de persaansluiting ging was niet goed

Ah kijk zoals ik al aangaf. Mooi dat het is opgelost.
mdoornekamp
@deeremeneer Bij mijn kleine combi dumper gaat de achterklep opeens schokkend omhoog. Beide nippels van de kipper al vervangen. Bij de trekker al ander ventiel geprobeerd. Er zitten geen sperventielen oid tussen. Veel of weinig liters helpt ook niet. Naar beneden geen last. Ra ra hoe kan dit?
florisrobben
Hallo mdoornekamp

Zou het niet kunnen dat zuigerafdichting van een of beide cilinders van de achterklep lek is. Of wat ook wel eens kan dat de zuiger losgelopen is van de plunjer.

Gr Floris
radium45
@mdoornekamp Al even met een andere tractor ervoor geprobeerd?
mdoornekamp
@florisrobben cilinders zijn niet heel oud, maar het zou kunnen
mdoornekamp
@radium45 eh dat weet ik niet zeker. Hij trilde al eerder, maar weet niet zeker of dat dezelfde trekker was 😞
GROENEDEERE
@mdoornekamp

Dat schokken komt Door de klep van de kipper zelf. Onze hm klapkarre doen precies hetzelfde

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Taarup 465 ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
37
DEELNEMERS
19
WEERGAVES
27