Illustratie van:

Fendt Favorit 3 - hydrauliek/versnellingsbakolie bijvullen

Wie kan me vertellen hoe/waar je de hydrauliekolie kunt bijvullen en waar het peil te zien is ?

Deel dit topic

Reacties

Wimsumar
Beste Martin Schreurs: Zit de vul-/peilplug niet achter de versnellingspook?

Zie tekening op pdf blznr. 20, onderdeelnr 99:

Favorit 4(!)
[url]vieilles.soupapes.free.fr/fendt_favorit_4s/pdf/…]
Martin Schreurs
Hoi Wimsumar, dank je voor de snelle reactie maar ik denk dat er tussen de Favorit 3 en de 4 een groot verschil (sowieso 5 jaar) ligt. Is volgens mij een heel andere serie
(baureihe 180 tm 183 terwijl de Favorit 3 baureihe 150/11 is)
Toch bedankt !
Snaky Bill
Ik geloof niet dat er bakolie in een Fendt Favorit 3
gaat,
Wimsumar
Beste Martin Schreurs:
Quote @Martin Schreurs:
Favorit 3 en de 4 een groot verschil

Dan kan ik helaas geen documentatie vinden.

Zit het hydrauliekreservoir dan voor het koppelingpedaal, met een kijkglaasje als peilcontrôle?
Martin Schreurs
Hallo Winsumar, daar zit inderdaad een kijkglaasje maar of dat alleen maar voor de versnellingsbak is of ook voor de hydrauliek dat weet ik niet. Dat lijkt me vreemd want de hydrauliek ligt zeker 20 cm hoger (achter de stoel)
Wimsumar
Beste Martin Schreurs:
Quote @Martin Schreurs:
de hydrauliek ligt zeker 20 cm hoger

Het hoogteverschil maakt niet uit: er zit immers een oliepomp op. 😉
Fendt heeft bij enkele series/typen de ruimte in/bij het koppelingshuis gebruikt als hydrauliekolietank (met kijkglaasjepeilcontrôle). Dit is dus apart van de versnellingsbak en bevat een ander type olie. Vanaf daar wordt de olie aangezogen (dikke leiding met hiervoor inwendig een filter) door de pomp (voor op de motor). De (hogedruk)leiding vanaf de pomp gaat vervolgens naar het hefblok (onder/achter de stoel).

In onderstaande links, downloadbare informatie van toepassing (hoop ik):

[url]vieux.tracteurs.free.fr/pdf/…]

[url]vieux.tracteurs.free.fr/pdf/…]
Pauwlus
@Wimsumar Goedemorgen Wim, Ik heb bij een Favorit 3 het probleem dat er in de rechter remtrommels olie komt. Het bijzondere is dat de hydrauliek, zodra je deze bijvult, direct wordt leeg getrokken. Ik denk dat er een lekkage zit in de hefinrichting in de achterbrug, alle hydrauliek olie in de achterbrug komt en dat daardoor de olie in de remtrommels terecht komt. Heb je soms een technische handleiding van een Fendt Favorit 3 150/11 '67 en/of weet jij wat het probleem zou kunnen zijn?
+1
Fendt926Driver
@Pauwlus als ik het zo hoor heb je de hefmanchet lek.
ringetje van een tientje die je er in een uur als prof en in 2 uur als leek in kunt zetten.
jou versnellingsbak komt gewoon veel te vol bouwt druk op en perst het op de minst sterke plaats uit. Bij jou dus de remtrommel
Pauwlus
@Fendt926Driver De hefmachet zit i in de achterbrug; hoe kan ik die het beste vervangen?
Fendt926Driver
@Pauwlus heb je een technikus in de buurt of ben je zelf handig?

Voor de stoel op het hefblok zit een vierkant deksel ( bij de nieuwere ben van de 3s niet helemaal zeker) die draai je los dan kijk je op de zuiger van de hefcylinder. Beur mer de hand de hefstangen een eindje op en laat ze vallen. De zuiger zal dan als het goed is tot buiten het hefblok komen. Op de zuiger zit een rubber ring die dus kapot zou zijn. Die vervangen en weer rustig in elkaar zetten. Dan zou dat probleem over moeten zijn.
Pauwlus
@Fendt926Driver Gelukt, was idd kapot

(klik om te vergroten)

Fendt926Driver
@Pauwlus prachtig. Hoop dat het nu beter gaat. Laat je de overtollige olie wel weer even van de versnellingsbak af?
Pauwlus
@Fendt926Driver check
Hoe kan de juiste peilhoogte bepaald worden via vulopening? En wat is dan de hoogte (hebben helaas geen serviceboek/werkplaats handboek...)
Fendt926Driver
@Pauwlus bij mijn 203v van 1975 zit er een bout op de versnellingsbak net iets links voor de versnellingshendel. Boutmaat 22. Daar zit bij mij een peilstang aan.
Fendt926Driver
@Fendt926Driver anders dit topic helemaal doorlezen. Daar wordt om de peilstok gevraagd
Wimsumar
Beste Pauwlus:

Quote Reactie van @Pauwlus:
hefmachet

Er is goede kans dat een versleten of geknapte hefmanchet oorzaak is van het hydrauliekolieverlies naar de versnellingsbak. Is je hierbij opgevallen dat de hefinrichting abnormaal werkt?
Veelvuldig hoogteverlies corrigeren of, in ergste geval, nog nauwelijks hefkracht?
Martin Schreurs
Hallo Winsumar, dank je voor je reactie !
Het type dat ik heb (150/11) heeft de hydr.pomp in de tussenbak, aandrijving waarschijnlijk rechtstreeks op primaire as. Het ging mij om de vraag waar ik olie moet bijvullen.
Op de pomp (tussenbak) of op de hoogst gelegen plek (achter stoel) ?
Ik wilde graag een foto bijvoegen maar weet niet hoe dat hier moet..

groeten, Martin
Pauwlus
@Martin Schreurs Bij onze 150/11 zit voor het bijvullen van de olie in de versnellingsbak/achterbrug een vulopening met dop, maar er zit er geen peilstok aan. Hoe zit dat bij jou trekker; heb jij wel een vuldop met peilstok c.q. hoe controleer jij het olieniveau in de achterbrug?
Wimsumar
Beste Martin Schreurs:
Quote @Martin Schreurs:
foto bijvoegen

KliK: tractorfan.nl/picture/add/
heidefendt
Rechts bij de rempedalen daar moet je hefolie bijvullen, daar zit een ronde plaat waar de hefpomp achter zit met daar boven op een vuldop , bijvullen tot het kijkglas vol zit.
Succes ermee.
Martin Schreurs
Duidelijk, dank je heidefendt !

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Fendt Favorit 3 ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
21
DEELNEMERS
6
WEERGAVES
9