Illustratie van:

Porsche Standard Star 219 - T25 bak zit vast

Heren,

Momenteel ben ik voor de eerste keer een tractor aan het restaureren. We hebben de Porsche Standard Star 219 met Deutz T25 versnellingbak al in 1994 gekocht maar konden destijds bepaalde onderdelen van de koppeling niet krijgen waardoor het hele project stil is komen te liggen. Gelukkig gaat alles nu een stuk eenvoudiger met internet enzo. Sinds gisteren functioneerd de koppeling en nu zijn we er achter gekomen dat de bak niet rond wil draaien. Volgens mij was hij 20 jaar geleden goed en hij heeft altijd droog gestaan. We hebben de bovenkant met de pookjes er af gehaald en alles ziet er piekfijn uit, heldere olie enz. Het lukt me niet om iets rond te draaien en ook willen de tandwielen niet heen en weer schuiven, hooguit een heel klein beetje. Ik zie nergens schade.

Denken jullie dat dit toch van het stilstaan kan komen? Komt het jullie bekend voor dat een bak na heel lang stil staan er geen trek meer in heeft? En hoe krijg je dit weer gangbaar? Er zit nergens roest.

Deel dit topic

Reacties

Patrick 2020
Heeft Porsche de remmen in de achterbrug of extern? Misschien dat die vast zitten? Als alles netjes in de olie zit en al die tijd droog heeft gestaan mag het niet zomaar door het stilstaan komen lijkt mij.
R Bouwmeesters
Remmen zitten extern, ik neem aan dat de trekker wel te verplaatsen is als deze vrij staat?
Kan me hooguit voorstellen dat hij in 2 versnellingen staat o.i.d.
Die van mij had 17 zonder olie stilgestaan en had wel vliegroest op alle tandwielen, en dat functioneerde gewoon.
Met de pook erop, valt er dan te schakelen?
Albert Kok
Op dit moment staat de trekker met 1 achterwiel omhoog en het achterwiel kan een klein stukje draaien en dan zie ik dat onderin de bak ook een as iets wil doen maar die is geblokkeerd. De handle van de hoge/lage gearing zit hartsikke vast als alles gemonteerd zit, de vork wil niet schuiven als het deksel met de handles gedemonteerd is. Wat Bouwmeesters zegt over in 2 versnellingen staan; links voor staan inderdaad 4 tandwielen met elkaar in verbinding van de H/L. Weten jullie of dat zo hoort? Ik dacht dat hij nooit in 2 versnellingen tegelijk kón staan, dat dat onmogelijk is. Wat zou er dan aan de hand zijn? In welke situatie zou je tegelijk in de hoog en laag kunnen schakelen?
Wimsumar
Beste Albert Kok:
Quote:
Op dit moment staat de trekker met 1 achterwiel omhoog en het achterwiel kan een klein stukje draaien en dan zie ik dat onderin de bak ook een as iets wil doen maar die is geblokkeerd.

Dan is er ook geen differentieelwerking. Staat het differentieelslot ingeschakeld?
Albert Kok
Nee, 1 wiel staat op de grond en de bak zit vast dus dan wil het wiel wat opgetild is niet draaien.
MANAckerdiesel
@Albert Kok Uit uw uitleg begrijp ik dat het diffentieelslot wel degelijk op kan staan. Als je beide wielen omhoog zet, kan je dan met 1 van de wielen draaien?
Albert Kok
Dat zou ik moeten proberen. Maandag aan we met de bak aan de gang (maandagavond trekkeravond). Extra info; toen ik de koppeling monteerde wilde de ingaande as van de bak ook helemaal niet draaien. Toen had ik voor het eerst het idee dat er iets mis was.
Ga in ieder geval kijken naar de hoge lage gearing omdat de handle daarvan iet wil bewegen als deze gemonteerd is. Dus daar moet iets mis zijn.
Albert Kok
Differentieel slot staat niet ingeschakeld. Heb de assen met de schakelvorken gedemonteerd en de kogeltjes die de vorken in een bepaalde stand houden gaan wel erg zwaar, moet even schoongemaakt worden. Tandwielen kan ik nu wel met de hand verschuiven, gingen eerst ook wat zwaar maar dat wil wel. Toch blijven de assen geblokkeerd. Maandag maar de hef er af zodat ik achterin kan kijken of daar iets mis is, wordt vervolgt.
Albert Kok
Het probleem is zojuist opgelost, de boel zat domweg vastgeplakt. Oud collega van mijn kwam vanochtend koffiedrinken en die zei direct dat na zo'n lange tijd stilstaan de boel eerst vast zit en dat ik waarschijnlijk te voorzichtig was. Dus heb vanavond een flink ruk aan het wiel gegeven en hij schoot in 1 keer los en nu draait alles als een tierelier, olie loopt mooi over de tandwielen heen, geruisloos.
Had trouwens niet verwacht dat de vertraging zo groot zou zijn. Als ik het achterwiel heel rustig draai gaat de bak al best wel snel rond. Is dus ook geen wonder dat je wat wreder moet zijn om de boel los te krijgen.
Iedereen bedankt voor het meedenken. In het verleden heb ik heel veel aan motorfietsen gesleuteld en nog nooit aan een tractor, moet nog wat aan die grote, zware onderdelen wennen. Maar ja, beter te voorzichtig dan onnodig schade maken...

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Porsche Standard Star 219 ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
9
DEELNEMERS
5
WEERGAVES
2