Ik ben sinds kort eigenaar van een fendt 108 ls(a)
Ik heb enkele vragen voor de ervaren fendt mannen
Er zit een tank voor olie onder de motorkap enkel zie ik daar geen oliepeil opstaan, waar kan ik deze peilen en welke olie moet daarin?
Welke motorolie moet ik gaan gebruiken?
Hoe komt het dat mijn linkerrem als ik deze intrap moeilijk remt en opeens alles dichtslaat? En de rechterrem geeft geen weerstand als ik deze intrap?
De hendel links aan het stuur (de aftakaskoppeling??) Doet niets, hoe zou dat kunnen komen?
De hydrauliche lift gaat zeer traag omhoog op stationair motortoerental, is dit normaal ( 2 hulpcilinders)
Het servostuur werkt niet goed en telkens als ik aan het stuur draai maakt dit een sissend geluid, weet iemand wat hier de oorzaak van is?
Het gaat dus over een fendt 108 ls met 4x4 bj 1978 met een 8200 uren op de teller.
Alvast bedankt voor de hulp !
TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij
Heb jij ervaring met de Fendt 108 LS ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!
Laatste
Reacties
Het lijkt mij dat je de remmen even moet ontluchten en afstellen, mijn rechterrem werkt ook niet, komt waarschijnlijk doordat die lastiger af te stellen is en dit bij mij ooit is fout gegaan. Er zijn wel topics te vinden op TF hoe dit moet. De aftakaskoppeling werkt waarschijnlijk niet doordat je dr aftakas eerst nog 'in de versnelling' moet zetten rechts op de grond aan de zijkant van de versnellingsbak. Hiervoor moet je de koppeling aantrekken en het schuifje naar voren doen, hierna ontspan je de koppeling. Krijg je hem niet in de versnelling dan moet je de koppeling een klein beetje laten vieren.
De hydraulische lift gaat helaas gewoon niet sneller.
Het sissende geluid is de stuurbekrachtiging.
Aangezien je een 108 met 4WD hebt gaat het om een 108lsa
Is dat normaal dat die servo zo sist? Of zou ier ergens een lekje ofzo kunnen zijn waardoor de servo niet zo goed werkt?
En die metale dop rechts heb ik al losgedraad, hier zit (bij mij) geen peilstok aan vast, lijkt me ook noet mogelijk om daar te peilen want als je van bovenaan in de tank kijkt zit er precies een schot in waardoor er geen stok aan zou kunnen, kan dit of heb ik verkeerd gekeken?
Heb je de grote oliedop los gedraaid of een kleinere die helemaal aan de zijkant zit?
Is dat een gehele operatie op die koppeling terug te maken? Dat zal iets zijn voor de meer ervaren sleutelaar zeker?
Wij hadden vroeger een 108 LS maar die is al een aantal jaren weg hier. Dus ik kan helaas niet meer voor je kijken.
De peilplug/peilstaaf is de "boutkop" die je met sleutelmaat 24 los/vast kan draaien.
Als je geen machine (tussenas) aangekoppeld hebt is het niet verwonderlijk dat de aftakas (trekkerdeel) blijft draaien ook al heb je de handkoppeling aangetrokken. (De koppelingsplaten slippen dan nog niet).
Ja, op type 108 zitten 2 extra hefcylinders. Ideaal voor een mooi traag werkende hefsnelheid.
Vastslaande rem is een afstelprobleem. Als ik me niet vergis, de stelmoer (sleutelmaat 19) iets aandraaien.
In onderstaande link nog ( een gedeelte) van het onderdelenboek:
[url]vieux.tracteurs.free.fr/pdf/…]
Het zou zo maar eens kunnen zijn dat deze is uitgerust met dubbele schijf remmen, bij dit probleem gewoon het hele remsegment vernieuwen aan beide zijde.
kogels
veertjes
schijven
platen
Evt de vaste schijven opschuren.
Klopt, het type 108LS heeft hydraulische bediende schijfremmen en ik herken het remprobleem. (ik heb zelf ook een 108LS gehad met deze als-ze-werken-prima-en-anders-verleer-je-het-vloeken-niet-remmen)
OP pdf blz 26 de onderdelentekening in bovenstaande link.
De topictreker lijkt me 'zwaar onderhoudsbehoeftig' en de remrevisie die je omschrijft zal inderdaad nodig zijn.
Ik herinner me dat het opspannen (stelschroefdraad nr. 6) verbetering geeft.
Bij nieuwe platen de kogelgaten uitslijpen zodat de scherpe kanten weg zijn en de puntjes verder uitdiepen dan gaat het al een stuk soepeler.
De links met handleidingen e.d. die ik soms wel eens in topics plaats , zijn allemaal vrij van internet down te loaden.
De 300-serie is nog veel te jong voordat fabrikant, importeurs, dealers het goed vinden dat informatie vrij op internet staat (zo is het verhaal ).
Te koop zijn ze wel:
Doorklikken op [trekker cd]: onderdelenboeken.nl/
Het oliepeil hb ik inmiddels gevonden, bedankt daarvoor !
Dat de aftakas niet stilstaat omdat er geen weerstand is zou ik eens moeten testen maar hoeveel weerstand zou er minimum moeten zijn? Zou een pomp van een vacuumstuk genoeg weerstand zijn of toch meer in het genre van een rotorkopeg gaan denken?
Ook bedankt voor de info ivm de hef , weet iemand hoeveel de hydraulic kan heffen? En ik zal morgen eens kijken of ik de remmen kan bijstellen.
Is het verder normaal dat de uitlaat gewoo kan ronddraaien er is geen hendeltje ofzo aan zodat deze niet kan draaien?
Weet iemand toevallig hoeveel liter/min de hydraulicpomp steekt en bij welke druk?
Bedankt!!
Ga er maar vanuit dat er al eens een nieuwe pomp op gezet is. Waarschijnlijk een kleinere (= goedkopere) dan standaard. (zie gegevens in onderstaande link: 47 literpomp)
3.490 kg hefvermogen: [url]konedata.net/Traktorit/fendt102c.htm[/…]
De uitlaat heeft normaal gesproken een kleine insnede (2 cm) die om een nokje op het spruitstuk zou moeten vallen. Dit wil er na verloop van jaren wel af slijten.
Het zware sturen zal door een (voor modern chauffeursgevoel) kleine oliestroom komen. Als ik me niet vergis wordt ongeveer 15 liter van de totale pompcapaciteit voor de hydraulische besturing via een voorrangsventiel afgenomen.
De aftakaskoppeling moet voor de vacuümtankpomp ook willen doorslippen.
Je kunt eventueel een stukje van het spruitstukpijpje afzagen als het pijpje van de demper niet tot aan het nokje komt.