Fendt komt met hooibouw machines

Marktoberdorf (D) - Op de komende Agritechnica toont Fendt een nieuw ontwikkelde opraapwagen en een complete hooibouwlijn onder eigen naam en kleur. De hooibouwlijn is afkomstig van Fella, de opraapwagen is een nieuwe ontwikkeling.

Deel dit topic

Reacties

T6020 power
En vicon ook toch ??
gypCaseXL
Hetzelfde verhaal als bij MF dus, verrassend...
Oldtimer-fan
Zelfde principe als bij John Deere. Hooibouwmachines van Kuhn
JJ
Zoals vele merken. Als doel stelling Full-Liner te worden.
ej-van-de-voort
Als de hooibouw machines net als de trekkers bovengemiddeld geprijsd zijn met dank aan die 5 letters, voorzie ik een grootse toekomst voor dit idee????
walker1
Quote @ej-van-de-voort:
Als de hooibouw machines net als de trekkers bovengemiddeld geprijsd zijn met dank aan die 5 letters, voorzie ik een grootse toekomst voor dit idee%uD83D%uDE02

Zeker als het gewoon een donkergroene Fella is.
ej-van-de-voort
@walker1

Ontwerp dan zelf wat idd, die opraapwagen is ook door een andere machine fabriek ontworpen wat is zo lees, dan is er in mijn ogen weinig 'eigen' aan te vinden.
JJ
Er was al sprake van elektrische aandrijving. Houd Fendt in de gaten. De 1050 gaat ook nog verrassen qua techniek.
Loonwerker_Erwin
Beter goed gejat dan slecht bedacht!
harald vrieling
Had liever wat anders gezien
JD6930
Quote @Oldtimer-fan:
Zelfde principe als bij John Deere. Hooibouwmachines van Kuhn

Ho ho! Iets verder kijken als je neus lang is! 😉

JD bouwt ook veel hooibouwmachines zelf. Denk maar aan bijv. de 900 serie persen of een deel van de L serie. Zoals in een nieuwsbericht te lezen zijn ze ook begonnen met zelf maaiers te bouwen.

Fendt koopt gewoon alles bij zustermerk Fella in, op de hakselaar en die opraapwagen na dan al heeft de laatste wel verdacht veel weg van Vicon die in dezelfde fabriek schijnen te worden gebouwd tegenwoordig waarbij ik er uit op kan maken dat de Fendt gewoon een afstammeling van de voormalige Veenhuis wagens moet zijn maar kan het mis hebben.
JD6930
Quote @ej-van-de-voort:
@walker1

Ontwerp dan zelf wat idd, die opraapwagen is ook door een andere machine fabriek ontworpen wat is zo lees, dan is er in mijn ogen weinig 'eigen' aan te vinden.

Veenhuis nakomeling in Fendt kleuren. Dat is de beste omschrijving als ik de nieuwsberichten over dat ding lees.

Wat betreft de katana dat die MF voorbij is gestreeft kwa verkoop... sinds wanneer bouwt MF hakselaars???

Vind niet dat je zoiets kan vergelijken met een product dat een zustermerk vroeger ooit bouwde. Dam moet je tegelijk bij beide merken het product aan gaan bieden maar niet een machine die nu te koop is vergelijken met een van 20 jaar of meer geleden...
Loonwerker_Erwin
@JD6930 redelijk subjectieve beredenering op een tekening van een opraapwagen
JD6930
@Loonwerker_Erwin

Wordt gebouwd bij de fabriek die ze ook voor Vicon bouwt, alleen daaraan heb je toch al genoeg om te weten dat het gewoon een Veenhuis in Fendt kleuren is?

Ook het ontwerp lijkt er zover je nu kan zien ook op. Gewoon een kleine aanpassing en hup, klaar. 😉
Loonwerker_Erwin
@JD6930 ik geloof er niks van
ej-van-de-voort
@JD6930

Zet ze maar es naast mekaar, zit heus wel verschil in. Beetje subjectieve mening idd, de fendts en fella's zijn gelijk, die opraapwagen word dat echt niet. fendt wil niet vanaf nul beginnen, daarom schakelen ze die andere partij in.
Eddie v
Fella kwaliteit en Fendt prijs zeker ??
Wimsumar
Beste Harald Vrieling e.a.:
Quote @harald vrieling:
Had liever wat anders gezien

Nou, zo denk ik er ook over! Van hooibouwmachines gaan er al 13 in een dozijn. Fendt had er beter aan gedaan oudere succestypes/series (als 'budgettrekkers') weer in produktie/verkoop te nemen. (Ook beter/gemakkelijker voor hun de omzet te verhogen).
ej-van-de-voort
@Wimsumar

Een 300 serie met powershift ipv vario zou hier goede ogen kunnen gooien in de familie idd, nu valt fendt sowieso af ivm prijs
Loonwerker_Erwin
@ej-van-de-voort waarom terug gaan naar powershift terwijl de markt juist groeit in cvt trekkers? Elk merk is nu aan het uitbreiden met cvt's in alle pk klassen.

Dan zie ik het niet als een logisch iets om een stap terug te nemen
Wimsumar
Beste E.J. van der Voort:
Quote @ej-van-de-voort:
Een 300 serie met powershift

Als ze (Fendt) meelezen, dan krijg je terstond een goede baan aangeboden op de afdeling produktontwikkeling vanwege dat geniale idee. 😉
ej-van-de-voort
@Loonwerker_Erwin

Omdat ik het simpelweg voor het boerenwerk een overbodige luxe vind. Dat kan ik allemaal prima in een versnelling doen. Duurt dat langer nee? Moet ik zelf iets meer handelingen verrichten? Ja. Bespaard me dat fors geld? Ja. Is de keuze voor mij snel gemaakt.

Er zijn zeker toepassingen waarbij een vario goed tot z'n recht komt, maar als ik zie waar de vorige generatie mee reed, en het werk er ook af kreeg, dan zijn wij maar een stel verwende koters als we menen niet zonder vario te kunnen
ej-van-de-voort
@Wimsumar

Tja, heb op m'n werk ook weles geopperd om voor een storingsvrije oplossing te kiezen, maar dan staan ze je met glazige ogen aan te kijken, want.....dat is niet high tech????
marc102
@ej-van-de-voort is er dan geen ander merk van de agco stal met powershift wat je aanstaat?(mf,valtra,..)
Loonwerker_Erwin
@ej-van-de-voort Hoho het het word ook niet gesteld als 'niet zonder kunnen' dat kan zeker wel.

Maar gezien de gigantische ontwikkelingen in de agrarische sector en een klant die met de tijd mee gaat is het niet gek.

Kijk naar ontwikkelingen de laatste 50 jaar die nu gemeengoed zijn geworden:

- 4 wd
- EHR
- Cabine
- 40 - 50 - 60 km/u
- Geveerde vooras / cabine
- Elektrische ventielen
- Airco
ej-van-de-voort
@marc102

Wss gaat m'n schoonpa vant winter naar vervanging kijken, en dan komen die idd wel aan bod. Van huis uit istie fendt rijder, dus als er een fendt in die klasse zou zitten ging het wel kriebelen denk ik????

Zelf ben ik met JD opgegroeid, maar stap met net zoveel plezier op een ander merk. Een trekker moet qua uitrusting en prijs in het plaatje passen, dan zal het me aan m'n derrière oxideren welke kleur hij heeft
ej-van-de-voort
@Loonwerker_Erwin
Klopt, ben zeker met je eens dat de techniek sprongen vooruit is gegaan, maar voor mij persoonlijk is er een grens tussen economisch voordeel halen uit 'extra's' of zijn deze gewoon luxe die ik kan missen?
We kijken puur naar of opties een dermate toegevoegde waarde hebben dat de meerprijs gerechtvaardigd is, enkel comfortverhogende zaken komen er voor die 5/600 uur op jaarbasis ook niet in.

Als ik 2000 uur per jaar met een machine zou draaien kijk ik hier weer met een andere blik tegenaan
Jasperfendt
Quote @Wimsumar:
Fendt had er beter aan gedaan oudere succestypes/series (als 'budgettrekkers') weer in produktie/verkoop te nemen. (Ook beter/gemakkelijker voor hun de omzet te verhogen).

Wil je 304 inruilen wim? 😛 :lol:
Kees2030
Ik vind het wel slim dat andere merken qua trekkers meer keuze bieden in uitrusting. Kun je een merk treker samenstellen in jouw voorkeur en budget.
Bij Fendt ben je altijd duur uit.
En ik geloof niet dat een vario noodzakelijk is voor wat schudden, bloten en weideslepen.
Kees2030
In de graafmachine wereld is het trouwens ook gebruikelijk om machine meerdere kleuren en merk te geven. Is vaak éên pot nat.
Zal net hooiwerktuigen precies zo zijn
cb6520
@Loonwerker_Erwin
Omdat er ook nog genoeg vraag is naar powershift, niet iedereen wil vario/cvt.
JD heeft er zelfs een nieuwe serie voor gebouwd 6M
assink
JD levert zeker zoveel hufterproof "kale" trekkers dan vario exemplaren. Kijk bijvoorbeeld eens naar de trekkers die naar saüdi arabië gaan bijvoorbeeld, kan gewoon weinig aan kapot.
arjanvw
@JJ Haha! Dat is zeker geen garantie hoor! De hakselaars bieden ook niks meer dan de concurrentie....
JJ
@arjanvw Wat bedoel je daarmee? De hakselaar hoort bij het programma voor Full-Liner, dat is een bestaande markt. De 1050 is uniek in zijn soort tussen de knik trekkers.
Trekkerman Tom
Quote @JJ:
in zijn soort tussen de knik trekkers.

Hij mag dan sterallures hebben, maar het is nog lang geen kniktrekker 😉
ej-van-de-voort
@JJ

Uniek? Zal niet lang duren met de vermogensrace tussen de fabriekanten
JJ
@Trekkerman Tom Dat willen ze ook niet maken. Ze willen trekker die breder inzetbaar is.

@ej-van-de-voort Uniek ja, kun je een gelijkwaardige opnoemen. Natuurlijk komen er nu meerdere merken met iets in deze richting..
ej-van-de-voort
@JJ

Laat ik het zo zeggen, gevoelsmatig heb ik een voorkeur voor Fendt en JD, maar om te stellen dat Fendt uniek is boven JD, MF, Valtra, Claas ed, nee, vind ik niet.
jammermaarhelaas
Is dit een keuze van Fendt, of een idee van AGCO?

Wie zit hier überhaupt op te wachten?
JJ
@ej-van-de-voort Volgens mij begrijpen we elkaar verkeerd. Alle merken zijn goed! Een ding hebben ze gemeen, ze gaan ook allemaal kapot.
ej-van-de-voort
@JJ

100% de waarheid????????????
poech prut
Fella staat voor mijn gevoel/ervaring toch helemaal onderaan in de merkenladder, afgezien van wat oost europese meuk. Snap niet dat ik dat hier nog niet gelezen heb.
ford8630power
@poech prut

Omdat dat de laatste jaren aardig is bijgetrokken.
CaseCS130
@poech prut Ja, dat is veel te kort door de bocht. Was er vroeger ook niet zo gecharmeerd van, maar de laatste jaren zit het echt goed in elkaar.
Hebben al een kleine 10 jaar een Fella schudder. Nog nooit wat serieus mee geweest, en eerste tanden zitten er allemaal nog in.
arjanvw
@JJ Er was al sprake van elektrische aandrijving. Houd Fendt in de gaten. De 1050 gaat ook nog verrassen qua techniek.

Naar aanleiding van jouw reactie wekte bij mij de indruk dat jij Fendt voorop vind lopen qua techniek. En ik ben van mening dat ze dat met trekkers dat wel doen, maar met de rest zeker niet...
fastrac3155
Zou die trisixs het niet ook helemaal gaan worden, inmiddels zijn we 5 jaar verder en is het ding met de stille trom vertrokken. En van die 1050 heb je na de introductie weinig meer gehoord, 500 pk is leuk en aardig maar als je ze niet op de grond krijgt heb je er geen bal aan, ik ben het wel eens dat een simpele powershift trekker het best goed kan doen want een koeienboer die zelf wat kleine werkjes doet met een zn trekker heeft niets aan die dure cvt, ik kan trouwens überhaupt weinig dingen verzinnen die je niet zonder cvt kunt doen, wij zijn loonwerker en hebben geen enkele cvt omdat er geen behoefte aan is.

En inderdaad alles gaat kapot,tis alleen wel triest dat ze een fendt in een dichte zeilwagen afvoeren zodat niemand het ziet.

Fella mag misschien wel verbeterd zijn maar zet hem eens langs een kuhn,dan hoef ik niet meer na te denken,daar is fella niets bij
MOOI-WARK
Quote @fastrac3155:
Zou die trisixs het niet ook helemaal gaan worden, inmiddels zijn we 5 jaar verder en is het ding met de stille trom vertrokken. En van die 1050 heb je na de introductie weinig meer gehoord, 500 pk is leuk en aardig maar als je ze niet op de grond krijgt heb je er geen bal aan,

Trisix is nooit voor de verkoop geweest. De 1050 komt volgens mij over 2 jaar in de verkoop.
Kees2030
Leuk als je een complete lijn machines onder je merk hebt staan. Kan je lekker je dealers onder druk zetten om overige fabrikanten buiten de deur te houden.
Kan je het lijntje naar de dealer lekker strak houden.
fastrac3155
@MOOI-WARK er werdt toch wel degelijk door de importeurs beweerd dat de trisix op de markt zou komen
fendt 590
@Kees2030 er zijn ook andere merken fabrikanten die daar al wat langer mee bezig zijn!!!!
fendt 590
@fastrac3155 sommige dingen kunnen nu eenmaal veranderen,en niet alles geloven wat importeurs en dealers zeggen.dat geld voor alle merken.praktijk laat wel eens wat anders zien.
fendtjecis
@ej-van-de-voort
ik ben het ook eens met je
de 300 en 500s zouden ze opnieuw moeten maken met powershift.
zoals je bij alle andere merken kan kiezen uit een powershift of vario (of hoe dat het daar noemt)
Kees2030
@fendt 590

Zekers.
fendt 590
@fastrac3155 ter informatie:ik zit net het Duitse Blad Profi te lezen die van de week is binnen gekomen.daar staat een foto in van een Fendt 1000 vario met daarachter een Samson giertank.staat de volgende tekst bij.Foto genomen door Tobias Weldig aus Wittenburg.Volgens Fendt verloopt het goed met de planning van het nieuwe vlaggenschip van Fendt.er zijn 20 stuks test trekkers werkzaam in west en centraal en oost Europa en ook in Noord Amerika om te testen.dus ik denk dat ze er bij Fendt wel mee doorgaan met de Vario 1000 serie.als jullie geen CTV nodig hebben mooi toch,maar ik denk dat het toch een meer waarde heeft voor loonwerkers.
deJong
In deze tijd is er bijna geen slecht merk meer maar ze hebben allemaal voor en nadelen. ookal ben ik ook een fendt man. ik was 2 dagen terug even bijrijder in een nieuwe 828 en de cabina was naar mijn meming Kwalitatief Uitermate Teleurstellend. kun je beter een NH of Claas kopen dan heb je meer comfort... en een plezierige cabine met mooie bekleding die niet snel smerig wordt en goede bijrijdersstoelen ;p
fastrac3155
@fendt 590 ik zeg ook niet dat die 1000 serie niet komt, ik zeg alleen maar dat er zo opgeblazen over gedaan wordt terwijl het ding zich nog moet bewijzen, maarja de katana was ook helemaal geweldig terwijl het engiste wat er toen te zien was, was een filmpje door de racemais, zal wel te maken hebben met de kleur en het logo ofzo.

als je mij een ding kunt noemen waarbij ik het niet zonder cvt kan redden, cvt is leuk maar niet noodzakelijk, en voor een koeien boer die alleen maar wat doet schudden en voeren, is een cvt echt een veel te dure en nutteloze investering.

tuurlijk als ik een andere trekker koop zal ik zeker kijken naar een cvt, maar het is echt niet dat het per se een cvt moet zijn.
fendt 590
@fastrac3155 Natuurlijk zal de 1000 en de Katana zich moeten bewijzen. de tijd zal het leren.maar dat hebben andere merken ook.elk merk heeft wel eens wat ,dat achteraf het toch niet was, wat ze er van eigenlijk van verwacht hadden.en bij de hakselaars zal een een Claas. JD . NH . Krone zich ook moet waar maken.Krone kwam ook in 1 keer met een zelfrijdende hakselaar ,toen dachten ze ook dat word niks,zie wat ze nu aan machines hebben.Dat je een ctv een nutteloze investering vind voor boer en loonwerker is jou mening.ik denk dat er genoeg zijn die daar anders over denken.en anders is er keuze zat in merken en trekkers.heb jaren zelf met diverse Fendt Vario,s gereden ,en dat rijd toch verdomde goed al zeg ik het zelf.maar ja wie ben ik???
fastrac3155
@fendt 590 ieder zijn eigen ding, maar hier krijgen we echt geen cent extra betaald omdat we met een cvt aankomen zetten, dus als je heel zwart wit gaat kijken is het een nutteloze investeringen, het rendement van je machine is nauwelijks hoger en je krijgt er niets extra voor betaald en het is een dure ding bij de aanschaf van de trekker, optel sommetje is niet zo moeilijk.

Cvt heeft zeker voordelen maar met name richting de bestuurder, het is een luxe product dat niet strikt noodzakelijk is, en het is niet zo dat de bestuurder langer kan draaien op een cvt dan op een powershift, want een pookje naar voren en naar achter bewegen of op een knopje duwen voor op en af te schakelen, ik zie weinig verschil.

(Ik heb trouwens nog steeds geen antwoord op mijn vraag over wat je niet kunt doen zonder cvt,en dan bedoel ik niet van die aardbeien telers en dat soort specialisatie,daar is een cvt nodig om de snelheid variabel te regelen,ik doel op het algemene loonwerk ed.)
jan-reitsma
Jammer, ben absoluut niet fan van fella.. Over het algemeen worden fendt trekkers als (te) duur beschouwd, wat ik ook vind. Ben erg benieuwd naar de prijzen en kwaliteit van deze machines..
Trekkerman Tom
Quote @jan-reitsma:
erg benieuwd naar de prijzen en kwaliteit

Fendt is nou eenmaal inderdaad (te) duur, dus dat zal met de groene Fella's niet anders zijn denk ik. Om over de kwaliteit nog maar te zwijgen.
jan-reitsma
@Trekkerman Tom

Ja maar Fella staat toch wel bekend om de goedkopere machines en over het algemeen de mindere/lichtere kwaliteit. Ben daarom ook echt benieuwd of Fendt nu wel met een realistische prijs/kwaliteit verhouding komt
walker1
Quote @jan-reitsma:
ammer, ben absoluut niet fan van fella.. Over het algemeen worden fendt trekkers als (te) duur beschouwd, wat ik ook vind. Ben erg benieuwd naar de prijzen en kwaliteit van deze machines..

Omdat die Fendt trekkers te duur zijn, krijg je er straks een gratis schudder bij 😄
Trekkerman Tom
Die na 1 seizoen alweer op is 😃
case 745 xl
Dat fella vroeger idd mindere machines waren is waar.
Maar dat dat de laatste jaren met sprongen is verbeterd hoor je haast niemand over.
Fendt926Driver
Quote @fastrac3155:
ik ben het wel eens dat een simpele powershift trekker het best goed kan doen want een koeienboer die zelf wat kleine werkjes doet met een zn trekker heeft niets aan die dure cvt, ik kan trouwens �berhaupt weinig dingen verzinnen die je niet zonder cvt kunt doen, wij zijn loonwerker en hebben geen enkele cvt omdat er geen behoefte aan is.
denk dan dat jullie met Belarus rijden want er is geen werkzaamheid die je niet met een Belarus kunt doen maar wel met een andere trekker.......

rij zelf met 2 varios en 3 schakel trekkers maar als je het niet kent.....
voordeel voor de zelfwerkende boer:

met voeren altijd precies de goede snelheid om de kar op het eind leeg te hebben...

met mestrijden kun je elke gewenste dosering halen met een verdringerpomp omdat zoals bij ons de tank op 100 toeren aftakas draait terwijl het een 540 toeren machine is ik elke gewenste snelheid met trappen van 100 meter per uur bij kan zetten en dus met 1200 motor toeren toeren kan bemesten

mijn tripple maaier heeft bij een loonwerker gedraaid en in geruild omdat het frame na 4 jaar begon te scheuren. oorzaak bij volgas moest er een poweshift trap bijop of bijaf waardoor de maaier naar achteren doorboog op het frame of naar voren. maaier loopt nu al 7 jaar achter de vario en gaat super geleidelijk harder of zachteren nog nooit weer gescheurt

met de opraapwagen zelfde cruise control op 15kmh en de trekker versnelt heel geleidelijk harder of zachter wat je maar wilt zonder weer bij volgas er een bij of af te schakelen

diesel besparing mijn tuf rijdt 40 bij 1150 toeren en 50 bij 1400 toeren als ik mee rijdt bij de loonwerker die een 220 pk trekker met gele velgen voor een rapide heeft met 38 kuub inhoud en ik met 250pk met rode velgen voor een 42 kuubs rapide heb en we beiden 6 vrachten halen op een dag over dezelfde afstand hij savonds 290 liter diesel nodig had en ik met 210 hetzelfde( nou ja iets meer) aan de kuil heb gereden.
2 haksel ploegen met ieder 3 trekkers maal 80 liter per dag en dat 5 weken lang is toch ook zo maar dik 14000 liter diesel alleen in de mais.
Fendt926Driver
Quote @fastrac3155:
Ik heb trouwens nog steeds geen antwoord op mijn vraag over wat je niet kunt doen zonder cvt,en dan bedoel ik niet van die aardbeien telers en dat soort specialisatie,daar is een cvt nodig om de snelheid variabel te regelen,ik doel op het algemene loonwerk ed.)

alles is te doen zonder cvt. maar ook wel zonder powershift.
maar als hierboven aangegeven kan het wel zeker veel ziuniger en minder belastend.

met maaien heb ik uitgerekend dat ik vroeger met mijn schakeltrekker 460 keer moest schakelen om een perceel van 11 ha plat te maaien. maai 43 ha per snede maal 3 ongeveer zou op 400 keer koppelen komen alleen voor het maaien. heb al jaren knie problemen dus een vario eronder.
ga er vanuit dat jullie met maaien gewoon de trekker aan het eind bij volgas in de achteruit kunnen zetten (mij nog nooit gelukt bij de buren zijn johnie of de zode beschadigd) anders wordt dat ook al weer koppelen. bij een vario koppel ik alleen met starten en soms met aankoppelen.

maar als gezegd geef eens aan wat je wel met jou trekkers kunt maar niet met een Belarus....
hobbyboer
@Fendt926Driver Leuk dat je het probeert, maar ik denk niet dat je hem (en alle andere die nog een beetje bang zijn voor een cvt) gaat overtuigen.

Dat duurt gewoon nog een aantal jaren, ze moeten nog even wennen en dan komen ze er wel achter dat een cvt gewoon beter is.

Ik kan me nog herinneren dat de discussie 20-25 jaar geleden precies het zelfde was tussen toen de 'oerdegelijke' 'goedkopere' 'waar-je-zelf-nog-aan-kunt-sleutelen' handgeschakelde bak en de 'onnodig luxe' 'te dure' 'vermogensverliezende' (semi)powershift.
Fendt926Driver
Quote @hobbyboer:
Leuk dat je het probeert, maar ik denk niet dat je hem (en alle andere die nog een beetje bang zijn voor een cvt) gaat overtuigen
hoef hem zeker niet te overtuigen. probeer met feiten hem te vertellen hoe ik er tegenaan kijk.
daarbij heeft een loonwerker op uur tarief geen baat bij een sneller werkende trekker omdat hard werken niet betaald worden maar uren maken wel.

als ik die jongens hier bij de loonwerker met de vierkante balenpers zie schakelen tandje erbij een eraf weer een erbij trekker toert terug een eraf toert weer op dan denk ik neem een vario en zet de grenslast regeling op de procenten die de pers mooi hebben kan en je toert steeds optimaal door de weide
ej-van-de-voort
@hobbyboer

Heb zelf ook met cvt rond getoerd, en voor een aantal werkzaamheden is het zeker wel handig.

Punt wat ik me afvraag is of het in de lichte tractoren, zoals de 300 serie, wel serieus dermate besparend zou werken dat het financieel voordeel op zou leveren, de gemiddelde veehouder draait toch wat minder uren dan een loonwerker, en ook de aard van de werkzaamheden verschilt enigszins waardoor ik benieuwd ben of het verschil in verbruik bijvoorbeeld dermate groot zou zijn om de meerprijs te rechtvaardigen

Wat ik al eerder aangaf, ik zie geen meerwaarde in de fendt strategie om overal maar een cvt in te knikkeren, alsof dat het walhalla zou zijn. Ik zag liever keus en daardoor een lagere prijs. Ik ben niet zozeer voor of tegen het één of het ander, maar preken dat de één 'het' helemaal is, nee dank u
hobbyboer
Quote @ej-van-de-voort:
Wat ik al eerder aangaf, ik zie geen meerwaarde in de fendt strategie om overal maar een cvt in te knikkeren, alsof dat het walhalla zou zijn. Ik zag liever keus en daardoor een lagere prijs.

In alle trekkers de zelfde bak is goedkoper produceren (en in service) dan allemaal verschillende uitvoeringen, lijkt mij.
ej-van-de-voort
@hobbyboer

Het principe zal hetzelfde zijn, maar de bak in een 300 serie zal echt wel andere onderdelen herbergen dan een 939 die er bijna 400 pk door moet rossen. Gezien de kosten van een cvt reviseren aardig hoog zijn vraag ik me dat af, temeer daar veel andere merken wel meerdere mogelijkheden aanbieden, zouden die dan allemaal zo dom zijn om daar veel te veel geld aan te spenderen?
hobbyboer
@ej-van-de-voort Nee, die zijn niet dom, maar die kunnen wel veel andere redenen hebben om het op die manier te doen.
SJB533
Quote @hobbyboer:
In alle trekkers de zelfde bak is goedkoper produceren
Dat doet Fendt niet... JD ook niet overigens. Ten eerste, omdat de bakken nogal verschillen tussen de vermogensklassen ten tweede, omdat de 200 en 300 een veel eenvoudiger transmissie hebben dan een 500+ 😉 Vraag me af, of dan de ZF viertrapspowershift uit bijv de +Steyr Multi 4115/+Case IH Farmall 115U Pro niet net zo interessant zou zijn 😄
Fendt926Driver
Quote @ej-van-de-voort:
Punt wat ik me afvraag is of het in de lichte tractoren, zoals de 300 serie, wel serieus dermate besparend zou werken dat het financieel voordeel op zou leveren, de gemiddelde veehouder draait toch wat minder uren dan een loonwerker, en ook de aard van de werkzaamheden verschilt enigszins waardoor ik benieuwd ben of het verschil in verbruik bijvoorbeeld dermate groot zou zijn om de meerprijs te rechtvaardigen

voordat ik mijn 926 voor de tripple maaier had zat er een 615E voor de tripple maaier. al het gras maaien helpen schudden en alles ophalen met de 615 kostte bij een eerste snede 455 liter diesel met de 926 kan ik het met een tank van 350 liter net redden scheelt mij 100 liter op een snede of het met een schakel trekker gebeurt of met een vario. misschien omdat de 926 70pk meer heeft dat die zuiniger is. maar dan nog ben ik zeer blij met mijn vario.
ej-van-de-voort
@Fendt926Driver

Ik gun je je vario van harte, en ik denk ook dat hoe zwaarder de tractoren, hoe groter het verschil word. Wat ik aangeeft is dat ik benieuwd ben of het rond de 100 pk klasse ook dermate veel zou schelen, dat vraag ik me namelijk meer af.

En zelfs een nieuwere powershift met 70 pk meer zou wss al zuiniger werken dan de 615 vermoed ik, weliswaar wss minder dan de vario, maar echt vergelijkingsmateriaal tov elkaar is dat niet helemaal, je eerder aangehaalde voorbeeld met gras rijden wel.
fastrac3155
@Fendt926Driver

In feite kun je alles idd ook doen met de belarus (mits voldoende pk's en hefvermogen), je boert alleen terug in luxe.

Ik vind wel dat de stap tussen een echte schakelbak en een powershift een iets andere is dan die tussen powershift en cvt. Powershift was de remedie tegen het niet/moeizaam over kunnen schakelen onder zware belasting. (Hoewel de schakel bak in theorie wel de meest zuinge is qua verliezen in de bak, heeft geen oliedruk componenten zoals lamellen pakketten en hydropompen).

Een cvt is alleen maar de stap naar een traploze snelheid ipv in stapjes, handig dat zeker maar om daar nu 15 of 20000 voor neer te gaan leggen, weet ik nog net niet het me dat helemaal waard is.

Mais rijden doen we niet en voor het transport hebben we 2 jcb's lopen voor het rijcomfort de betere beremming en voor de schakelbakken ipv de powershift, de ene heeft wel een 3 traps powershift en het verschil tussen die 2 is al goed merkbaar.

Mestrijden doen we met een 3 wieler en die heeft. ...jawel een doseercomputer en laat die nu ook te verkrijgen zijn op een getrokken ton 😉

Oprapen heb ik nul ervaring mee dus ik geloof het opslag.

Grasmaaien doe ik met een big m dus dat is heffen aan het einde stuur om gooien en weer zakken, maar heb ook met powershift en schakel gemaaid, bij schakelen krijgen je zeer zeker een gare knie dus dat kunnen we beter niet doen, en met de powershift liet ik de bak gewoon automatisch een paar trappen terug pakken en dan kon ik makkelijk voor een terug wisselen, heb nooit problemen gehad met het scheuren van maaiers, was het toevallig een krone wat dat spul scheurt wel vaker.

Dat op en neer schakelen met het persen heeft trouwens een andere reden, dit heeft te maken met de slagverhouding tussen de voorkamer en de perswagen, zodat de druk in de voorkamer niet te hoog oploopt met als gevolg dat de breekbout op den duur knapt en je weer mag gaan plukken.

Ik ben zeker niet bang van vario en wil er ook zeker wel een hebben als er weer een trekker wordt ingeruild, en die komt dan ook voor de pers en het spitmachien. Maar ik vindt het niet een dusdanige meerwaarde hebben dat ik er speciaal trekkers voor zou gaan inruilen, ben meer aan het wachten tot de 2e handse t7s loskomen en om dan langzamerhand eens rustig te gaan wisselen.

En het voeren bij de boer ik weet niet hoe het bij jullie is maar hier kunnen ze de afgifte regelen en met wat behendigheid van de boer mikt ie hem oo precies het goede punt leeg.
SJB533
@fastrac3155
Mooi verhaal!

Ik vraag mij ook wel eens af, waar nu het echte voordeel van de cvt ligt, als ik naar het werk kijk wat ik doe. Ik zie nog steeds maar 1 ding: de maaiarm. En dan gaat het me nog niet echt om de CVT, maar de mogelijkheid tot het rijden op een rijpedaal. Motortoerental laten, maar snelheid minderen, om zo om een obstakel te kunnen zwenken. En nee: dat wil je niet met een joystick of schakelpook doen, want dan blijf je overpakken
Fendt926Driver
Quote @fastrac3155:
Mestrijden doen we met een 3 wieler en die heeft. ...jawel een doseercomputer en laat die nu ook te verkrijgen zijn op een getrokken ton
probeer die met een powershift trekker dan maar eens te trekken met 1200 motor toeren....
Fendt926Driver
Quote @fastrac3155:
, ben meer aan het wachten tot de 2e handse t7s loskomen en om dan langzamerhand eens rustig te gaan wisselen.
rij zelf ook alleen maar 2e hands omdat ze anders voor een boer van onze grootte ook niet te betalen zijn
Fendt926Driver
Quote @SJB533:
En dan gaat het me nog niet echt om de CVT, maar de mogelijkheid tot het rijden op een rijpedaal.
weet niet welk merk je daaronder hebt maar bij ons in de buurt rijdt er een met een csae in steyr uitvoering (of andersom) en die is zeer tevreden over de regeling van het rijpedaal
SJB533
@Fendt926Driver
Ik zie de meerwaarde van het rijpedaal juist in bij de maaiarm 😉 Maar de powershift kan ook met zo'n ding 😄 CVT is daarbij niet nodig
radium45
@hobbyboer Ik heb zelf al 14 jaar een Vario maar ben er nog steeds niet van overtuigd. Kan maar zo zijn dat de volgende weer een PS bak wordt.
Favorit614
Quote @ej-van-de-voort:
Gezien de kosten van een cvt reviseren aardig hoog zijn vraag ik me dat af,

CVT of vario revicie is niet goedkoop.
Zet daarin tegen , een complete powershift revicie, wat zijn daar de kosten van.
N.L. met vario wissel is de bak als nieuw, powershift vervang je normaal de versleten onderdelen, de rest blijft gebruikt,op die delen zitten geen garantie op
ej-van-de-voort
@Favorit614

bij een complete revisie pak je smijns inziens alle delen mee die voorgeschreven worden, niet alleen de delen die kapot of ver afgesleten zijn, ander noem ik het een reparatie en geen revisie. Naar mijn idee moet er tussen een cvt en PS dan iig geen tot weinig verschil zijn in technische staat of levensduur, ze zijn immers beiden niet nieuw meer.
jehan
Hooibouw machines van fendt komen met vario bakken lijkt het wel ..aangezien de reacties hier ..vraag me alleen af of fendt het wel goed heeft om met fella in zee te gaan
ej-van-de-voort
@jehan

Als ze electrisch gaan aandrijven is er natuurlijk veel te variëren, nog een sensor erop die de gemiddelde dikte van de snede meet en daar de schuinstelling en draaisnelheid van de rotoren op aanpast en je hebt een schudder die geheel des Fendts is????
Trekkerman Tom
Quote @jehan:
of fendt het wel goed heeft om met fella in zee te gaan

Met welke andere fabrikant van hooibouwmachines binnen het AGCO-huis zouden ze dat moeten doen dan?
jehan
@Trekkerman Tom laat fendt zich maar bij tractoren houden
Trekkerman Tom
@jehan Oh zo bedoel je, ja daar heb je wel gelijk in idd.
fastrac3155
@Favorit614

Als je een ps reviseert dan is het eigenlijk afdichtingen lagers en lamellen, mits er geen gekke dingen zijn gebeurd, want die tandwielen zijn glashard daar gebeurt niks mee als er geen vreemde objecten door zijn gegaan. Normaal valt de prijs van die delen wel mee het zijn vooral de manuren die het duur maken, maar wij sleutelen zelf dus dat zie ik als nuttige besteding van avonduren.
fastrac3155
@Fendt926Driver

Touche hier heb je me te pakken; ).

Wij rijden qua trekkers alles 2e handse want de afschrijving op een nieuwe trekker gruwelijk hoog en als ik zie voor welke prijs je dan een 2e hands kunt kopen met een duizendje of 4 op de teller dan ga ik voor 2e hands.

Hebben tot op heden geen extreme dingen gehad qua problemen, zeker als ik het langs de nieuwe machines zet die we hebben. In verhouding hebben die relatief veel storingen.
hobbyboer
Ik kwam hem al tegen:
john deere 7810
Eigelijk is fendt ook geen merk meer... maar is agco het merk 😉 en fendt een bepaalde uitvoering van een ding 😉 in dit geval een trekker met alles er op en eraan
weurding
Vraag me af of fella machines in de fendt kleur net zo prijshoudend zijn als het origineel, heb de indruk dat kuhn machines gebruikt duurder blijven dan de jd versie op de zelfde leeftijd
MF is geweldig
Dat werd wel tijd maar nog steeds is het geen goed trekkermerk.
Ik heb het ontwerp al gezien van een opraapwagen ik ben geen Fendt fen maar je moet er niet te veel van verwachten.
Trekkerman Tom
Dat deden we sowieso al niet van Fendt 😉
walker1
Quote @MF is geweldig:
Dat werd wel tijd maar nog steeds is het geen goed trekkermerk.
Ik heb het ontwerp al gezien van een opraapwagen ik ben geen Fendt fen maar je moet er niet te veel van verwachten.

Zou je dat even nader kunnen uitleggen en vertellen waar jij deze meningen op baseert?
JD3010
Quote @john deere 7810:
eigelijk is fendt ook geen merk meer... maar is agco het merk

Je hebt gelijk, de admins hebben dan nog een hoop werk te doen om alles in de juiste mappen te zetten
@Trekkerman Tom Ervaring met Fella machines? Gezien je zeer goed onderbouwde kritiek... (Dus niet).
Boemrang
Quote @JD3010:
Je hebt gelijk, de admins hebben dan nog een hoop werk te doen om alles in de juiste mappen te zetten

Dus dat betekent dat wij dan even meer rust krijgen.. 😃 😃
Trekkerman Tom
@MaartenMandemaker Yep, roesten mij veel te snel. Als ze zouden investeren in een betere oppervlaktebehandelings- en lakstraat zou het al beter moeten zijn denk ik.
@Trekkerman Tom ehm, denk dat je een beetje achter loopt 😉. Ze hebben al wel meer dan 10 jaar poedercoating 😉. En wat dan nog zegt het wat over de levensduur van de machine. Als je er niks van weet zeg dan gewoon niks ipv onzin te brullen.
Trekkerman Tom
Roest kan de levensduur van een machine wel degelijk beïnvloeden!
Valtrapowerr
Vario moet je gewoon mee gewerkt hebben, dan ben je wel 'om'.
Valtrapowerr
@ej-van-de-voort Laat maar eens een demo komen, dan ben je powershift vergeten.
Trekkerman Tom
Dat heb je toch echt verkeerd.
newholland6640
@Valtrapowerr

@radium45 Gaf al aan dat ie al meer dan tien jaar met cvt werkte maar nog steeds niet overtuigd was.......
radium45
@newholland6640 Ik zal zeker niet ontkennen dat het voor bepaalde werkzaamheden voordelen bied maar het heeft soms ook zijn beperkingen. Als voorbeeld onder zeer moeilijke omstandigheden voor een silagewagen in de modder, doe mij dan bv maar een MX150 met de viertraps PS. Komt net iets verder. En ik weet zeker dat het brandstof kost, dit wordt wel weer grotendeels gecompenseerd doordat de CVX heel laag in toeren rijdt op de weg, ook bij 50/uur.
ej-van-de-voort
@Valtrapowerr
Ter info, ik heb met vario gewerkt, ook al eerder aangegeven volgens mij, beetje voorbarige conclusie dus.
jehan
@radium45 jij denkt al het zelfde over vario als ik ..moet het echt gebeuren dan toch maar een ps bak ..
Renze
Quote @jehan:
ij denkt al het zelfde over vario als ik ..moet het echt gebeuren dan toch maar een ps bak

Een loonwerker hier in de buurt heeft een nieuwe Deere 7R voor diepploegen en kilveren. In de praktijk kon de 926 toch niet tegen de TG255 op, en de demo 7R met IVT ook niet. Dus werd er een 7R met e23 DirectDrive transmissie besteld. (Alleen jammer van die Deere EGR motor voor die transmissie)

Powershift is uit de tijd, DSG is het nieuwe ideale compromis, het aanpassingsvermogen van een vario met de efficiëntie van een ouderwetse dualpower bak (DSG heeft ook maar twee koppelingen die slipverliezen veroorzaken, fullpowershift soms wel 11)

Zetor laat waarschijnlijk op de Agritechnica een prototype zien van een zestraps DSG voor de Forterra en Crystal.
@Renze Die Direct drive zit vol met synchromeschschakelingen. Daar kan ik ook niet echt enthousiast van worden. Een powershift zit veel eenvoudiger in elkaar. Een platenpakket is ook meer hufterproof dan een synchroschakeling.
Renze
@MaartenMandemaker bij een viertraps bak geef ik je gelijk. Maar new Holland t7 schakelt van 2 naar drie met twee koppelingen tegelijk en van 6 naar 7 met drie koppelingen tegelijk. Om dat allemaal schokvrij te laten verlopen laten ze t allemaal maar slippen want geen dataprocessor die die drie toerentallen en proportionele ventielen in milliseconden kan bijhouden. Laat je dan je bak niet regelmatig kalibreren dan is de afwijking nog groter en is met drie, vierduizend uur je bak aan revisie toe.

Met DSG schakel je maar 1 koppeling tegelijk dus de schakeling van de ene koppeling (met de bijbehorende verandering in astoerental) geeft geen ruis op de feedback loop van de andere. Betrouwbaarder dan dat kun je het niet maken want de versnellingswissel is onafhankelijk geworden van de daadwerkelijke powershift
fastrac3155
@Renze Volgens mij slipt zo ongeveer elke lamellen koppeling, als ze dat niet zouden doen dan verloopt elke schakeling met een grote schok.

Om soepel te laten schakelen moet je de koppelingen wat laten slippen.

Je kunt die bakken veel verder afstellen dan alleen de calibratie.

De funk bakken in de 70 schakelen ook van 9 naar 10 met 3 koppelingen en heeft bij mijn weten geen chronische problemen op dat punt.
Wimsumar
Beste ZetorTwente e.a.: Hét is een identiteitscrisis (misschien wel stoornis 😉 ) bij de fabrikant tot deze keuze over te gaan:

boerenbusiness.nl/tech/artikel/…
ZetorTwente
@Wimsumar vooral die aanhang.
jammermaarhelaas
Quote @Wimsumar:
H�t is een identiteitscrisis (misschien wel stoornis ) bij de fabrikant tot deze keuze over te gaan:

Of een poging van AGCO om de beurskoers omhoog te krijgen.
Renze
@fastrac3155 klopt, als je alles overbemeten maakt gaat het goed. Maar dat kost wel wat, zowel qua produceren als qua brandstofverbruik (slipverliezen)

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Op TractorFan komen elke dag duizenden mensen bij elkaar om te praten over tractoren, grote machines en alles wat daar bij hoort. Jouw hulp kunnen we daar goed bij gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
118
DEELNEMERS
45
WEERGAVES
17