Deutz D4506 - Valt terug in toeren

Beste mensen,
Mijn Deutz D4506 valt tijdens het gras maaien (2000 toeren) regelmatig sterk terug in toerental. Na kort tijd wordt het weer mogelijk door te gaan. Heb gisteren het branstoffilter vervangen (zat zo te zien geen vuil in) en ook het luchtfilter schoongemaakt. Heeft allemaal niet geholpen, het probleem is gebleven. Waar zou het aan kunnen liggen ?
Alvast mijn dank.
Deutztom

Reacties

Wimsumar
Beste DeutzTom: Waarschijnlijk toch een brandstoftoevoerprobleem.
Denk aan:
Ontluchtgaatje in tankdop zit dicht: Tank trekt vacuüm.
Rommel onder in de tank/tankkraantje is vervuild.
Leiding van tank naar filter is vervuild of beschadigd (dichtgeknepen).
Loeideutz
Hoe groot is de maaier, zit er een kneuzer op, en hoe zwaar is het gewas dat je maait? En welke snelheid wordt daarbij gebruikt of gewenst?
Deutztom
Zag eigenlijk geen vuil in de in het filteropnamedeel. Aan de leiding is zo ook niets te zien. Onder het rijden heb ik de tankdop er al afgehad om te kijken of er nog genoeg brandstof in zou zitten,
Het is een gewoon (Del Morino) maaidek van 180 cm breed.
Wimsumar
Beste DeutzTom: Ook zou het zeefje in de brandstofopvoerpomp zwaar vervuild kunnen zijn.
Zie afbeelding 78 (blz 60) in het instructieboekje (is welliswaar van de D-5506, maar wellicht hetzelfde als bij de D-4506). Het ronde dekseltje (1 schroefje er midden op) loshalen en zeefje uitnemen/schoonmaken.

[url]vieux.tracteurs.free.fr/pdf/Deutz_D5506.pdf[/…]
albert-fendt
@Wimsumar zat ik ook aan te denken, zelf regelmatig meegemaakt
Wimsumar
Beste Albert-Fendt:
Quote @albert-fendt:
ook aan te denken

Eerlijk gezegd begon ik er aan te twijfelen toen ik de foto van de brandstofpomp zag: Het lijkt mij dat het opvoerpompje diesel aangevoerd krijgt vanaf het filter (dus schone diesel) en dat dan naar het hogedrukgedeelte doorpompt. :?
Deutztom
Dank je, de afbeeding 59 met de brandstoftoevoerpomp lijkt inderdaad hetzelfde als de D 4506. Nuttige link trouwens !
Hoop dat het de zeef van de opvoerpomp is. Ik ga hiermee eerst aan de slag.
Deutztom
Het brandstoffilter zat er precies een jaar (100 uur) op.
Natuurlijk wel een oude binnentank, zo'n oldtimer. Wie weet slipt er toch nog iets vuil door het filter.
En...er zit wellicht niet voor niets toch nog een zeefje op de opvoerpomp.
Wimsumar
Beste DeutzTom:
Quote @Deutztom:
Het brandstoffilter zat er precies een jaar (100 uur) op.

Dat is/lijkt misschien heel weinig maar er zijn gevallen die het brandstofsysteem al veel eerder schoon moeten maken/filters vervangen wegens dieselbacteriegroei als gevolg van de biobrandstofbijmenging. 😞
jacco-beun
Ik zal naar het dichstbijzijnde mechanisatie bedrijf gaan. En de deutz even een mooi poosje voor de water rem zetten. Roet er uit branden
Wimsumar
Beste Jacco-Beun:
Quote @jacco-beun:
Roet er uit branden

Jij hebt zeker roet in je ogen? Topicvraagsteller schreef immers dat er een 1,8 meter maaidek achter de trekker hangt. Daarmee wil het luie zweet er wel uit. 😉
Welgerap52
Of het tank kraantje zit dicht of de banjo bout die in het filterhuis zit dicht!

Stap 1 draai de banjo bout van het slangetje vanaf de tank naar het filterhuis los op het filterhuis!
Stap 2 loopt het slangetje goed? Dan banjobout schoonmaken
Stap 2B loopt het slangetje niet goed ! Dan tankkraan schoon maken die onder de tank zit

( werkt het beste samen dan kan iemand even de tank dicht houden en de ander maakt het kraantje schoon. Hou ook nieuwe cu ringen bij de hand cu 12 en cu 14)
Deutztom
Dank je allemaal voor het meedenken. Vorig jaar de tank nog uitgespoeld. Er zit ook "verse" diesel in van een Avia tankstation.
Het is ook geen lui trekkertje, krijgt wel genoeg powerwerk te doen.
Er is de laatste weken ook niet aan gesleuteld, mijn Deutsje heeft het hele jaar gewoon goed gewerkt. Ook het Tankkraantje staat open.
Vandaag op pad(zonder mijn trekker ha, ha), kan vanavond wel weer reageren.
sallander
Heb een beetje vergelijkbaar probleem met een Lombardini dieselmotor. Nog niet echt tijd gehad om grondig te kijken wat er aan de hand is, maar wat mij wel is opgevallen dat er allemaal luchtbellen uit de retourleiding vanaf de verstuivers komen, lijkt mij niet echt de bedoeling. (niet helemaal te vergelijken omdat deze niet een aparte brandstofpomp heeft) Even een vraagje voor de dieselspecialisten hier, als er flink wat diesel uit de retourleiding komt dan mag ik er toch vanuit gaan dat de motor voldoende diesel krijgt?
sallander
Nog even een kleine aanvulling, de symptomen die jij beschrijft zijn precies hetzelfde. Toevallig is het bij mij ook met een Delmorino maaier, zou t daar aan liggen? 😄
Loeideutz
@sallander Als ik het goed heb dan is die Del Morino maaier een weilandbloter. Er zijn er met v-snaaraandrijvingen, maar ook met assen en/of tandwielen. Zulk soort maaiers kunnen vaak geen hele grote hoeveelheden gras verwerken. Dus als het meer is als bossen weg maaien, dan moet je de snelheid wel aanpassen anders gaat de trekker of maaier terug in toeren. Wat natuurlijk weer als gevolg heeft dat net maaibeeld strek achteruit holt. Maar dat kan ik dus niet van hieruit beoordelen.
Deutztom
Zojuist even het zeefje van de opvoerpomp losgedraaid. Was gewoon brandschoon. Daar ligt het zo te zien niet aan.
Wat het maaien van de Delmoino bloter betreft, ik maai het gras wekelijks. Dat doe ik al jarenlang in 2 Hoog en 2000 toeren. Nooit problemen. Het lijkt me eigenlijk niet dat ik het daar moet zoeken.
De terugval van toeren is vrij onregelmatig en ook bij vlagen zo radicaal dat de trekker zelfs bijna afslaat. Het lijkt dan een tekort aan brandstof. Een minuutje later gaat het weer even goed:-)
Wimsumar
Beste DeutzTom:
Quote @Deutztom:
brandschoon

Zo raadselachtig het voor jou is, zo moeilijk is het om vanachter beeldscherm/toetsenbord te beoordelen. (Maar dit terzijde 😉 ).

Ik begin nu te twijfelen of het opvoerpompje z'n werk wel doet.
Een lek membraan van dit pompje zou zich verklikken doordat diesel via de dop boven op de brandstofpomp gaat lekken.
De hevel van het pompje welke inwendig door de brandstofpomp wordt bediend kan ook versleten zijn.
3130ls
@Wimsumar klopt. Meestal gaat hij dan dat soort vertoningen geven. Nieuwe erop en kijken of het over is
Wimsumar
Beste 3130LS:
Quote @3130ls:
Nieuwe erop en kijken of het over is

Hohohoho even A.U.B., je praat wel over 5 à 7 tientjes. Dan moet de benadeelde wel met zekerheid advies krijgen of het is wat wij denken.

@ DeutzTom: De enige test die ik kan bedenken is of je bij draaiende motor aan het handbedieningshendeltje op de opvoerpomp de inwendige pompbeweging aan het (inwendige) heveltje kan voelen.
sallander
Eeeeh, niet iedereen snapt het dat ik het als grapje bedoelde over de Delmorino.....
sallander
Toch zou ik even kijken of die geen valse lucht zuigt ergens
casejxu
@Wimsumar ik kan ze goedkoper leveren 😉 beste manier om er achter te komen is t opvoerpompje ee van af te schroeven. Loopt meteen de ouwe olie/(met waarschijnlijk brandstof) eruit. Hierna de inbus plug boven op los draaien en 1 tot 2 liter motor olie der de pomp heen gieten. T overvloed gooit hij er zelf uit via een pijpje. Hier knapt de pomp vaak ook al iets van op.
Deutztom
Nogmaals allemaal heel erg bedankt voor het meedenken. Een beetje Sallandse humor kan ook geen kwaad:-)
Inmiddels heb ik de test met het handbedieningspompje gedaan. (Vorig jaar nog vernieuwd) En inderdaad Wimsumar, de pompbewegingen zijn goed te voelen. De dop op de bovenzijde van de brandstofpomp lekt zo te zien ook geen brandstof.
Misschien van belang te vermelden dat de koude start ook altijd nog goed is.
Wimsumar
Beste DeutzTom:
Quote @Deutztom:
De dop op de bovenzijde van de brandstofpomp lekt zo te zien ook geen brandstof.

In de link van de gebruikershandleiding staat bij figuur 62 hoe de smeerolie in de brandstofpomp ververst/ op peil gebracht kan worden. (aftap- en tevens peilplug nr. 2. Vuldop nr. 1).
Het kan zijn dat de brandstofpomp vol olie + (lek)diesel zit. Normaal zal dit via een overloop uitstromen. Het kan zijn dat het nu voor overdruk in de brandstofpomp zorgt waardoor het membraan van het opvoerpompje onvoldoende slag kan maken.

P.S.: Bemerk je ook een stijgend oliepeil in het motorcarter? ( de lekdieselolie in de brandstofpomp zou via de pompas de motor in kunnen lekken).

Nogmaals de link van de gebruikershandleiding:

[url]vieux.tracteurs.free.fr/pdf/Deutz_D5506.pdf[/…]
Deutztom
Beste Wimsumar, ik ga ermee aan de slag, maandagavond laat ik het weten.
Deutztom
Joepie, de oorzaak is boven tafel...een flink stuk vuil in de slang tussen de tank en het filter. Aan de buitenzijde van de slang is niets te zien, ook in de tank is het niet eens zo héél vies. En ook bij de filterwissel eigenlijk helemaal geen vuil in het opnamedeel. En dan toch dit, wat een opluchting. Ik geloof dat ik de tank er wel een helemaal af mag halen om hem goed schoon te maken. Misschien wel coaten ?
Wimsumar, ik had inmiddels ook de smeerolie van de brandstofpomp gepeild. Uit de peil-plug kwam eerst niets uit. Via de vulplug behoorlijk veel aangevuld met motorolie. (Oeps, ik had er het afgelopen jaar helemaal niet naar gekeken !) Goed dus dat je me tipte 😄.

Allemaal heel hartelijk bedankt voor al jullie reacties.
« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Deutz D4506 ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!