Beste mensen,
Mijn Deutz D4506 valt tijdens het gras maaien (2000 toeren) regelmatig sterk terug in toerental. Na kort tijd wordt het weer mogelijk door te gaan. Heb gisteren het branstoffilter vervangen (zat zo te zien geen vuil in) en ook het luchtfilter schoongemaakt. Heeft allemaal niet geholpen, het probleem is gebleven. Waar zou het aan kunnen liggen ?
Alvast mijn dank.
TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij
Heb jij ervaring met de Deutz D4506 ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!
Laatste
Reacties
Denk aan:
Ontluchtgaatje in tankdop zit dicht: Tank trekt vacuüm.
Rommel onder in de tank/tankkraantje is vervuild.
Leiding van tank naar filter is vervuild of beschadigd (dichtgeknepen).
Het is een gewoon (Del Morino) maaidek van 180 cm breed.
Zie afbeelding 78 (blz 60) in het instructieboekje (is welliswaar van de D-5506, maar wellicht hetzelfde als bij de D-4506). Het ronde dekseltje (1 schroefje er midden op) loshalen en zeefje uitnemen/schoonmaken.
[url]vieux.tracteurs.free.fr/pdf/Deutz_D5506.pdf[/…]
Eerlijk gezegd begon ik er aan te twijfelen toen ik de foto van de brandstofpomp zag: Het lijkt mij dat het opvoerpompje diesel aangevoerd krijgt vanaf het filter (dus schone diesel) en dat dan naar het hogedrukgedeelte doorpompt. :?
Hoop dat het de zeef van de opvoerpomp is. Ik ga hiermee eerst aan de slag.
Natuurlijk wel een oude binnentank, zo'n oldtimer. Wie weet slipt er toch nog iets vuil door het filter.
En...er zit wellicht niet voor niets toch nog een zeefje op de opvoerpomp.
Dat is/lijkt misschien heel weinig maar er zijn gevallen die het brandstofsysteem al veel eerder schoon moeten maken/filters vervangen wegens dieselbacteriegroei als gevolg van de biobrandstofbijmenging.
Jij hebt zeker roet in je ogen? Topicvraagsteller schreef immers dat er een 1,8 meter maaidek achter de trekker hangt. Daarmee wil het luie zweet er wel uit.
Stap 1 draai de banjo bout van het slangetje vanaf de tank naar het filterhuis los op het filterhuis!
Stap 2 loopt het slangetje goed? Dan banjobout schoonmaken
Stap 2B loopt het slangetje niet goed ! Dan tankkraan schoon maken die onder de tank zit
( werkt het beste samen dan kan iemand even de tank dicht houden en de ander maakt het kraantje schoon. Hou ook nieuwe cu ringen bij de hand cu 12 en cu 14)
Het is ook geen lui trekkertje, krijgt wel genoeg powerwerk te doen.
Er is de laatste weken ook niet aan gesleuteld, mijn Deutsje heeft het hele jaar gewoon goed gewerkt. Ook het Tankkraantje staat open.
Vandaag op pad(zonder mijn trekker ha, ha), kan vanavond wel weer reageren.
Wat het maaien van de Delmoino bloter betreft, ik maai het gras wekelijks. Dat doe ik al jarenlang in 2 Hoog en 2000 toeren. Nooit problemen. Het lijkt me eigenlijk niet dat ik het daar moet zoeken.
De terugval van toeren is vrij onregelmatig en ook bij vlagen zo radicaal dat de trekker zelfs bijna afslaat. Het lijkt dan een tekort aan brandstof. Een minuutje later gaat het weer even goed:-)
Zo raadselachtig het voor jou is, zo moeilijk is het om vanachter beeldscherm/toetsenbord te beoordelen. (Maar dit terzijde ).
Ik begin nu te twijfelen of het opvoerpompje z'n werk wel doet.
Een lek membraan van dit pompje zou zich verklikken doordat diesel via de dop boven op de brandstofpomp gaat lekken.
De hevel van het pompje welke inwendig door de brandstofpomp wordt bediend kan ook versleten zijn.
Hohohoho even A.U.B., je praat wel over 5 à 7 tientjes. Dan moet de benadeelde wel met zekerheid advies krijgen of het is wat wij denken.
@ DeutzTom: De enige test die ik kan bedenken is of je bij draaiende motor aan het handbedieningshendeltje op de opvoerpomp de inwendige pompbeweging aan het (inwendige) heveltje kan voelen.
Inmiddels heb ik de test met het handbedieningspompje gedaan. (Vorig jaar nog vernieuwd) En inderdaad Wimsumar, de pompbewegingen zijn goed te voelen. De dop op de bovenzijde van de brandstofpomp lekt zo te zien ook geen brandstof.
Misschien van belang te vermelden dat de koude start ook altijd nog goed is.
In de link van de gebruikershandleiding staat bij figuur 62 hoe de smeerolie in de brandstofpomp ververst/ op peil gebracht kan worden. (aftap- en tevens peilplug nr. 2. Vuldop nr. 1).
Het kan zijn dat de brandstofpomp vol olie + (lek)diesel zit. Normaal zal dit via een overloop uitstromen. Het kan zijn dat het nu voor overdruk in de brandstofpomp zorgt waardoor het membraan van het opvoerpompje onvoldoende slag kan maken.
P.S.: Bemerk je ook een stijgend oliepeil in het motorcarter? ( de lekdieselolie in de brandstofpomp zou via de pompas de motor in kunnen lekken).
Nogmaals de link van de gebruikershandleiding:
[url]vieux.tracteurs.free.fr/pdf/Deutz_D5506.pdf[/…]
Wimsumar, ik had inmiddels ook de smeerolie van de brandstofpomp gepeild. Uit de peil-plug kwam eerst niets uit. Via de vulplug behoorlijk veel aangevuld met motorolie. (Oeps, ik had er het afgelopen jaar helemaal niet naar gekeken !) Goed dus dat je me tipte .
Allemaal heel hartelijk bedankt voor al jullie reacties.