Illustratie van:

New Holland 6640 - koppeling kalibreren

Hallo,

onze ford heeft sinds kort problemen met het vooruit en achteruit gaan, als je hem nu in de vooruit zet en laat de koppeling los gebeurt er eerst niks, je geeft dan wat gas en ineens rijdt ie abrupt weg. nu heb ik me laten vertellen dat het wijs is om de koppeling te calibreren

voor de versnellingsbak heb ik hier al eens gevraagd alleen zou mij iemand ook kunnen vertellen hoe je dat bij de koppeling doet?

alvst bedankt

mvg jorn

Deel dit topic

Reacties

Boemrang
Denk dat dit een mooie vraag is voor @nhmonteur
jammermaarhelaas
Wanneer de tractor pas in beweging komt wanneer je iets gas geeft even nadat je de koppeling al helemaal op hebt laten komen, zou ik denken aan een tekort aan olie(druk).
Of het zou de potmeter op het koppelingspedaal en of een stuurschuif kunnen zijn, maar dan zou hij ook zonder gas bijgeven de klacht moeten hebben lijkt mij.

De 4 powershifttrappen werken door middel van 4 koppelingen, 2 kleinere (C1 en C2) en 2 grotere (C3 en C4).
Deze twee grotere doen tevens dienst als rijkoppeling. Rijd je weg in de 1 of 3 dan doet de C4 dienst als rijkoppeling, rijd je weg in 2 of 4 dan doet de C3 dienst als rijkoppeling.

Door de bak te calibreren stel je ook de veerdruk van de rijkoppelingen in.

Zie voor verdere uitleg ook de reactie van @nhmonteur in dit topic: tractorfan.nl/topic/62939/
jorn wijthmen
@jammermaarhelaas vraagje heb je net je antwoord veranderd? je had het over het oliedruklampje die kortstondig ging branden. deze brand direct al als je de trekker aanzet en gaat ook niet uit ook geeft ie foutcode 49 aan, je zei dat het aan stikstofbol kon liggen, is deze zo los te draaien om te controleren op olie?
nhmonteur
@jorn wijthmen Als je lampje van de lage druk blijft branden en de trekker rijdt niet of niet goed, dan zal ik eerst maar eens het lage druk circuit laten opmeten. Als de druk hierin echt te laag is dan zal ik ook niet meer met de trekker rijden, omdat je namelijk dan grote kans hebt dat de koppelingen eruit branden, met alle gevolgen van dien.
Rijdt hij trouwens in alle versnellingen slecht weg, of in maar 1 bepaalde versnelling?
jammermaarhelaas
@jorn wijthmen

Heb mijn antwoord veranderd toen ik las dat de tractor pas in beweging kwam nadat je de koppeling op hebt laten komen en iets gas geeft.

Het oliedruklampje gaat bij een kapotte of een deels leeggelopen accumulator heel even aan en dan direct weer uit. De accumulator zorgt ervoor dat de druk bij olievraag niet te ver daalt.

In jou geval is er continue een te lage druk, dit staat los van het functioneren van de accumulator.
jammermaarhelaas
@jorn wijthmen

Heb je de achterbrugolie op peil?
nhmonteur
@jorn wijthmen en hoe zijn de filters? heb dit jaar nog een 8240 gehad die ook niet wilde rijden, alleen als je flink gas gaf. Bleek dat de filters aan jaren niet vervangen waren en dus dicht zaten.
Agrotrac
E49: Wheel Speed Sensor Circuit Open Or Short Circuit ?
jorn wijthmen
@nhmonteur 1 en 2 heb ik geprobeerd en dat was allebei hetzelfde. gisteravond had ik nog wat gekeken en geprobeerd maar toen liet ik de koppeling opkoen en ging die wel direct rijden maar dan heel langzaam
jorn wijthmen
@jammermaarhelaas olie is op peil en afgelopen winter alle filters en olien vervangen.
jammermaarhelaas
@jorn wijthmen

Dan adviseer ik je te doen wat @nhmonteur zei, het lagedrukcircuit laten opmeten en zo nodig laten bijstellen.
pino
Je demperplaat kan er ook uit liggen. Heb ik ook eens mee gemaakt soms reed ie wel of niet. En het lampje van de olie druk brande toen ook.
jorn wijthmen
@jammermaarhelaas @nhmonteur wou nog even een terugkoppeling geven over de trekker. ding heeft eerst een maand stil gestaan in de schuur omdat ik geen tijd had. daarna de dealer gebeld en die heeft me ermee geholpen. stelde echt niks voor.

wat was het nou: de hydroliekhendels stonden in zweefstand en de dealer zei moet je even het ventielenblok controleren. dit gedaan en er bleek een ventiel los te staan dus die was niet helemaal goed teruggegaan zoals hoort. hierdoor kwam er lucht in het circuit en had je deze problemen.

palletje teruggedrukt en problemen voorbij!
NH7740
@jorn wijthmen ik heb een probleem wat hier heel sterk op lijkt, ik heb ook heel vaak de hydrauliekhendels in zweefstand. Wat heb je precies gedaan om de lucht eruit te krijgen?
jorn wijthmen
@NH7740 door dat ik het palletje in het ventiel heb terug gedrukt kon er geen lucht meer inkomen en gaat het er vanzelf wel uit met pompen. of heb je het probleem al opgelost?
NH7740
@jorn wijthmen Probleem lijkt te maken te hebben met de nieuwe olie die erop is gekomen, als de olie op temperatuur is, is het probleem weg. Ik vermoed dat de olie wat dikker is zeker nu het ook wat kouder is.
jorn wijthmen
@jorn wijthmen je moet het maar net weten. was al bang dat er van alles loos was
jammermaarhelaas
@jorn wijthmen

Zo zie je maar weer en hartstikke bedankt voor je terugkoppeling! Hier hebben we wat aan.

Zelf had ik eens een schokkerig omhoog gaande hefmast (1 enkelwerkende cilinder waarvan de slang in de bovenste snelkoppeling zat van het betreffende ventiel).
Er zat olie genoeg in de achterbrug maar het bleek te komen doordat de onderste snelkoppeling op dat ventiel lekte. Kwam dit op het spoor toen er ineens veel olie uit kwam lopen bij het laten zakken van de hefmast waarbij daar even druk op kwam te staan.

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de New Holland 6640 ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
18
DEELNEMERS
7
WEERGAVES
282