Extreem hoge kosten hakselaars ???

Ook dit jaar hoor ik weer van alle kanten verhalen over loonwerkers die even 20 a 30.000 euro moeten investeren in hun hakselaar, hier in de buurt heeft een loonwerker 20.000 euro verspijkert aan zijn 1 jaar oude claas jaguar 870, er was van alles geknapt en gebroken etc,

Nou vroeg ik mij af.

Heeft een hakselaar nou echt een hoop onderhoud nodig, en is het echt zo duur als er gezegd wordt,

Alvast bedankt ????

Deel dit topic

Reacties

Diederikfendt
Alleen wat je op een dag aan gas olie kwijt bent al 😃 40 liter per bunder onder normale imstandigheden
mike_v
Afgelopen voorjaar heb ik op stage het onderhoud gedaan van een 6-rijige kolvenplukker. Ruw weg geschat zaten daar voor ongeveer 7000 euro aan nieuwe onderdelen op. En als je hem zo ziet, zie je niet eens iets nieuws zitten. Tel daar de man uren nog bij en je zit ook al in de buurt van de prijs die jij noemt. Voor een hakselaar die eens grondig onderhouden werd, wil ik je verhaal gerust geloven 😉 .
walker1
Het echt zo'n machine die stilstaat of bijna 24 uur per dag volgas bezig is. Iedereen wil altijd tegelijk gras en mais gehakseld hebben, loonwerkers draaien nu allemaal overuren en vaak proberen ze dan ook het maximale uit een machine te halen. Dat levert dan wel extra slijtage op. Verder is mij wel eenss verteld dat het met gras hakselen meer slijt dan met de mais.
walker1
Als ik het vergelijk met combines, in de graanoogst zie je nog veel oudere machines, 20, 30 jaar oud is zeker geen uitzondering. Combinen gaat ook stuk rustiger dan hakselen.
Oudere hakselaars zie je veel minder.
Fendt926Driver
Quote @walker1:
Verder is mij wel eenss verteld dat het met gras hakselen meer slijt dan met de mais.
meestal vallen de alleen mais hakselende hakselaars mee en de gras en mais hakselende tegen. mais gaat veel egaler door de machine en gras meer met hoten en stoten.
erik9831
Als die hakselaar maar 1 jaar was, dan kost het hem niets. Want dan is het garantie.

Of was het een 2dehands hakselaar waar al zoveel duizend uren op stonden ?
Diederikfendt
Gras gaat harder sneller dus t slijt sneller
Fendt926Driver
Onze hakselaar heeft dit najaar een nieuw tandwiel op de invoer gekregen en een nieuwe ketting koste mij 250 euro.
en voor een ha hakselen kunnen wij met 35 liter diesel toe.
met beetje geluk kan ik de 15 ha mais voor een kostprijs van 1500 euro aan de kuil krijgen. puur de diesel en de onderdelen en afschrijving van hakselaar en trekkers
wessel8830
De reden waarom een hakselaar bij gras harder slijt als bij mais komt door zand en anders niet.
JD3010
Quote @Fendt926Driver:
afschrijving van hakselaar en trekkers

Ik vermoed dat dit niet zoveel meer is. 😉
Fendt926Driver
Quote @JD3010:
Ik vermoed dat dit niet zoveel meer is.
alleen de laatste 614 lsa wordt nog op afgechreven de rest staat voor 1500 op de balans
JD3010
@Fendt926Driver Dan werk je inderdaad niet duur. Gewoon draaiend houden.
Fendt926Driver
Quote @JD3010:
Dan werk je inderdaad niet duur.
nee maar er kan zo een knap komen en ben je verder weg dan ooit. onze john deere hakselaar toen ook na de mais draaiend weg gezet in het voorjaar met de ombouw naar gras bleek de kop pakking lek en met terug rijden vanaf het rivisie bedrijf liepen de lagerschalen vast om de krukas...........

dan wordt je er wel een beetje zat van.
JD3010
@Fendt926Driver Maar met nieuw/jong spul heb je ook niet de garantie dat alles heel blijft.
Diederikfendt
@wessel8830 zand schuurt de maag
Fendt926Driver
Quote @JD3010:
Maar met nieuw/jong spul heb je ook niet de garantie dat alles heel blijft.
klopt is mijn loonwerker wel achter gekomen met zijn nieuwe 7500 hakselaar 3 keer de motor in kapot gelopen.
case-inter
Grootste probleem lijkt mij dat een smeer beurt nogal eens word overgeslagen in een drukke periode. en de mensen tegenwoordig net zo lang Door draaien tot het echt kapot is, vaak gaat er dan meer stuk.
newholland6640
@case-inter

Vaak? Ik weet wel zeker dat er met te weinig smeren meer kapot gaat.
gerben
De meeste lagers worden ook automatisch gesmeerd. De kooi bijvoorbeeld word continu gesmeerd. Die van ons gaat 2 a' 3 dagen met een volle pot.
Husqvarna
Ja loonwerker komt ook liever met opraapwagen, veel minder kosten zegt ie, en ook voor ons dus.
Maïs heeft ie idd veel minder van te lijden, egale invoer, in maïs zit ook wel zand trouwens, als je laag hakselt.
newholland6640
@Husqvarna In gras zit ook zand
ljdekker
Quote @Fendt926Driver:
lleen de laatste 614 lsa wordt nog op afgechreven

En daar gaan de fiscale winsten flink omhoog van de boeren dit jaar!
Nhpaultje
Slijtdelen, zoals messen,pletterrollen, blazer en verschillende slijtplaten in schacht en pijp zijn duur. Zonder dat er iets kapot gaat ben je aan die dingen al een vermogen kwijt.
Ritchie
@Fendt926Driver

Waar schrijf je op af dan? Of breng jij het allemaal naar de belasting 😉
armpie
Ik ben momenteel bezig met het ombouwen van een jd hakselaar van gras naar maïs. Kooilager versleten, verschillende lagers van de invoerrollen versleten, setje nieuwe messen, lagers van de korrelkneuzer versleten. Twee dagen werk ongeveer. Tel maar op dan zit je zo aan de 20000 euro.
john deere 7810
@Fendt926Driver

volgens mij had die van jullie ook nog wel iets meer kapot 😉
deeremeneer
@armpie nu pas? Nog geen maïs gehakseld dus?
Fendt926Driver
Quote @john deere 7810:
volgens mij had die van jullie ook nog wel iets meer kapot
?????????

hoezo? met gras is een slijtplaatje in het begin van de pijp vervangen. maar dat zit op de ha gras
Fendt926Driver
Quote @Ritchie:
Of breng jij het allemaal naar de belasting
ben een hele goeie voor de staat 😃
Ritchie
@Fendt926Driver

Die koets en boot moeten toch ergens van betaald worden 😉
erik9831
Quote @Fendt926Driver:
ben een hele goeie voor de staat

Beter zo, dan het allemaal af te geven aan de bank en in armoede leven omdat je zoveel hebt geïnvesteerd.
stevenb
Haha ik zie het al ???? je hoeft hem niet te kopen voor de hobby ????
Onbekend
Het is leuk als je de hele cyclus kunt doen; rijenbemesten, zaaien, hakselen, inkuilen. Dan is het, indien je grote oppervlaktes doe, nog wel grappig. Zo niet is er geen moer mee te verdienen. Zodra je aan jezelf toekom gaat er wel iets stuk, of dient er iets te worden vervangen.
john deere 7810
@Fendt926Driver

paar invoerrollen ofzo, was in iedergeval duur geintje.
Fendt926Driver
@john deere 7810 dat zit er nog aan te komen. De rollen van de korrelkneuzer zjn bijna op. Kosten 2375 euro per stuk nieuw. Maar we kunnen nog eerst met de haakae slijper iets tussen de lagerblokken wegslijpen en nogmaals opstellen.
Zijn ondertussen wel aan het kijken naar goede 2e handse.
Wimsumar
Beste Fendt926Driver:
Quote @Fendt926Driver:
rollen van de korrelkneuzer zjn bijna op. Kosten 2375 euro per stuk nieuw. .............
Zijn ondertussen wel aan het kijken naar goede 2e handse.

De "trac'' heb je al. Nu alleen nog een 4-rijïge P.Z./Vicon Quatro in de hef van deze Fendt-926, en je lacht je te barste om al die kapitaalverslindende zelfrijders met niets-toevoegende-korrelkneuzers. 😄
ford8630power
@Wimsumar

Totdat je 2 keer per dag de korrels voor de waterstraal uit ziet rollen bij het schoonspuiten van de melkstal
Wimsumar
Beste Ford8630Power:
Quote @ford8630power:
korrels

Inderdaad, een mij niet onbekend verschijnsel totdat ik de mais liet "Quatro-hakselen". 😄

P.S.: Zo wordt er deze herfst ook weer geadviseerd "12 mm" te hakselen. Het is de goden verzoeken!
armpie
@deeremeneer het was de 2e hakselaar van de loonwerker. Het was de bedoeling dat die hakselaar op gras bleef staan, maar nu wil hij binnen 14 dagen alle maïs gehakseld hebben.
Fendt926Driver
Quote @Wimsumar:
Nu alleen nog een 4-rij�ge P.Z./Vicon Quatro in de hef van deze Fendt-926,

kapitaalverslindende zelfrijders met niets-toevoegende-korrelkneuzers

heb ooit met een pz 4 rijer gehakseld (geen quattro) maar gaf mij veel te grof schutblad en geen kapotte korrels.
misschien is een quattro beter met die beukerplaten erin maar nu wint ons claas molentje het nog glansrijk
RobinBos
Veel mensen vergissen zich nogal eens in onderhoud kosten, bij trekkers ook het geval. Trekkers worden langzaam aan steeds groter, zwaarder en sterker, en een trekker van 100pk heeft nu eenmaal minder onderhoud kosten als eentje van 200pk. de 200pk trekker heeft meer liters olie, grotere filters, zwaardere aandrijving etc. Onderdelen als een topstang, vanghaken en kogels zullen op een gegeven moment ook slijtage sporen gaan vertonen, bij zware trekkers kosten deze onderdelen ook een stukje meer. En dan te bedenken dat hakselaars nog veel meer vermogen hebben, en veel meer slijtdelen hebben.
Wimsumar
Beste Fendt926Driver:
Quote @Fendt926Driver:
te grof schutblad en geen kapotte korrels.

Ja, "korrels en kippeveren'' kunnen de meeste hakselaars van wel van maisplanten maken. Met de invoer van een Quatro op standaardafstelling**** heb je hierover geen klachten.

**** = : Door het aantal messen te halveren en/of de invoer te versnellen gaat de haksellengte van 4,5 (of 6) mm naar 10 (of 15) mm.
Fendt926Driver
Quote @Wimsumar:
Met de invoer van een Quatro op standaardafstelling**** heb je hierover geen klachten.
misschien wordt de volgende dan wel een quattro. rustig afwachten. als het aan de orde is gaan we er een op proef nemen
john deere 7810
@RobinBos

soms sla je er van achterover wat onderhoud soms kost...... En dan noem jij de banden nog niet eens 😉
930triplemaaier
@john deere 7810 voor een fatsoenlijk setje banden van een 200pk trekker ben je ook zo 8000 euro kwijt

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Op TractorFan komen elke dag duizenden mensen bij elkaar om te praten over tractoren, grote machines en alles wat daar bij hoort. Jouw hulp kunnen we daar goed bij gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
45
DEELNEMERS
23
WEERGAVES
7