Ook dit jaar hoor ik weer van alle kanten verhalen over loonwerkers die even 20 a 30.000 euro moeten investeren in hun hakselaar, hier in de buurt heeft een loonwerker 20.000 euro verspijkert aan zijn 1 jaar oude claas jaguar 870, er was van alles geknapt en gebroken etc,
Nou vroeg ik mij af.
Heeft een hakselaar nou echt een hoop onderhoud nodig, en is het echt zo duur als er gezegd wordt,
Alvast bedankt ????
TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij
Op TractorFan komen elke dag duizenden mensen bij elkaar om te praten over tractoren, grote machines en alles wat daar bij hoort. Jouw hulp kunnen we daar goed bij gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!
Laatste
Reacties
Oudere hakselaars zie je veel minder.
Of was het een 2dehands hakselaar waar al zoveel duizend uren op stonden ?
en voor een ha hakselen kunnen wij met 35 liter diesel toe.
met beetje geluk kan ik de 15 ha mais voor een kostprijs van 1500 euro aan de kuil krijgen. puur de diesel en de onderdelen en afschrijving van hakselaar en trekkers
Ik vermoed dat dit niet zoveel meer is.
dan wordt je er wel een beetje zat van.
Vaak? Ik weet wel zeker dat er met te weinig smeren meer kapot gaat.
Maïs heeft ie idd veel minder van te lijden, egale invoer, in maïs zit ook wel zand trouwens, als je laag hakselt.
En daar gaan de fiscale winsten flink omhoog van de boeren dit jaar!
Waar schrijf je op af dan? Of breng jij het allemaal naar de belasting
volgens mij had die van jullie ook nog wel iets meer kapot
hoezo? met gras is een slijtplaatje in het begin van de pijp vervangen. maar dat zit op de ha gras
Die koets en boot moeten toch ergens van betaald worden
Beter zo, dan het allemaal af te geven aan de bank en in armoede leven omdat je zoveel hebt geïnvesteerd.
paar invoerrollen ofzo, was in iedergeval duur geintje.
Zijn ondertussen wel aan het kijken naar goede 2e handse.
Zijn ondertussen wel aan het kijken naar goede 2e handse.
De "trac'' heb je al. Nu alleen nog een 4-rijïge P.Z./Vicon Quatro in de hef van deze Fendt-926, en je lacht je te barste om al die kapitaalverslindende zelfrijders met niets-toevoegende-korrelkneuzers.
Totdat je 2 keer per dag de korrels voor de waterstraal uit ziet rollen bij het schoonspuiten van de melkstal
Inderdaad, een mij niet onbekend verschijnsel totdat ik de mais liet "Quatro-hakselen".
P.S.: Zo wordt er deze herfst ook weer geadviseerd "12 mm" te hakselen. Het is de goden verzoeken!
kapitaalverslindende zelfrijders met niets-toevoegende-korrelkneuzers
heb ooit met een pz 4 rijer gehakseld (geen quattro) maar gaf mij veel te grof schutblad en geen kapotte korrels.
misschien is een quattro beter met die beukerplaten erin maar nu wint ons claas molentje het nog glansrijk
Ja, "korrels en kippeveren'' kunnen de meeste hakselaars van wel van maisplanten maken. Met de invoer van een Quatro op standaardafstelling**** heb je hierover geen klachten.
**** = : Door het aantal messen te halveren en/of de invoer te versnellen gaat de haksellengte van 4,5 (of 6) mm naar 10 (of 15) mm.
soms sla je er van achterover wat onderhoud soms kost...... En dan noem jij de banden nog niet eens