Vanaf 2018 kenteken op landbouwmachines verplicht.

Den Haag – Trekkers mogen in de toekomst alleen de openbare weg op met een kenteken. Dat heeft de ministerraad vrijdag besloten.

Deel dit topic

Reacties

jehan
Ja en terecht ..kost geen dreet 55 euro per trekker
jordi 1455
Alleen deze twee mogen op mijn trekker (die eu sterren worden afgeplakt).

even on-topic, al weer zijn die machines uitgezonderd die bij het T-rijbewijs zijn uitgezonderd.

kentekenplaat.nu/contents/media/…

Perfect
@jehan dan heb je alleen het kentekenbewijs dan de platen nog die kosten ook ongeveer 15 euro
2 stuks minimaal 1 op de trekker en 1 voor de aanhanger.
Met btw bijna 100 euro.
Dit is niet veilig voor de beurs.
Klappertje10
Weer een rede om meer geld binnen te harken...
en dan over een paar jaar zeker de apk invoeren
jehan
Ik heb gelezen dat het hele spul bij elkaar 55 euro kost inclusief overschrijven en kenteken platen
jehan
@Klappertje10 ja en ook dat is terecht ..wat ik soms zie wat er rond rijd met bar weinig verlichting ..zolang wij gebruik maken van de openbare weg waar wij niet alleen rijden met onze trekkers denk ik dat het allemaal een goede zaak is
Corne S
@jordi 1455

En ik wil op mijn trekker, roetfilter niet nodig.
Corne S
@jehan

Dat valt nogal mee. Maar als er op alle getrokken machines / aanhangers ook een kenteken moet, kost het nogal wat. Net zoals een blokkenwagen, moet daar ook een kenteken op?
jasper01
Wat dan bij ons mag je best zonder kenteken rijden maar begrenst meen 6 km per uur kenteken en rijbewijs al lang verplicht
deutzisnice
Ben je mooi klaar mee met 90 trekkers....
JD 6430 The Best
APK is alleen voor trekkers die harder dan 40 km/h kunnen rijden. Voor zover ik weet.
varken
Voor!
Favorit614
Quote @Corne S:
Net zoals een blokkenwagen, moet daar ook een kenteken op?

Dat soort aanhangers ,een witte wisselplaat met kenteken vd trekker.

aanhangers die (normaal)sneller worden voortgetrokken dan 25KM/h moeten eigen kenteken hebben.
Later ook apk voor deze aanhangers.
Favorit614
Quote @JD 6430 The Best:
APK is alleen voor trekkers die harder dan 40 km/h kunnen rijden.

Dacht : constructiesnelheid af fabriek harder dan 25 km/h.
jordi 1455
Wat is de volgende stap wegenbelasting, extra belasting voor trekkers die niet aan de nieuwste emissie-eisen voldoen?
ford3000case745
Dus trekkers die onder de 25 km/h rijden hoeven geen kenteken?
ZetorTwente
Het kost misschien 'maar' 55 euro maar wat levert het op? Je verneukt het hele uiterlijk van je trekker met zo'n plaat, en het wordt er echt niet veiliger op. En dat de politie je makkelijker kan opsporen, wanneer is dat nu nodig?
walker1
Quote @ZetorTwente:
Het kost misschien 'maar' 55 euro maar wat levert het op? Je verneukt het hele uiterlijk van je trekker met zo'n plaat, en het wordt er echt niet veiliger op. En dat de politie je makkelijker kan opsporen, wanneer is dat nu nodig?

Auto's worden er ook niet mooier op, maar daar hoor je niemand meer over, is even een jaar wennen en dan weet je niet beter.
Tja, als jij je normaal gedraagt hoeft de politie je niet op te sporen, maar stel dat jij door rijd na een ongeval dan krijgt de politie nu meestal van getuigen te horen: "het was een rode trekker" Met iets meer geluk is er een getuige die weet dat het een Zetor was, maar daar heeft de politie ook niet genoeg aan. Met een keneken is het makkelijker de dader vinden.
jehan
Tis gewoon een kwestie van wennen ..andere landen hebben het al jaren ..
jehan
@walker1 wat jij daar zegt had ik er neer willen zetten
jehan
@ZetorTwente je verneukt het hele uiterlijk van een trekker ..hahah bij sommige trekkers kan het wel eens een verbetering qwa uiterlijk
walker1
Quote @jehan:
@ZetorTwente je verneukt het hele uiterlijk van een trekker ..hahah bij sommige trekkers kan het wel eens een verbetering qwa uiterlijk

bovendien hebben veel trekkers al ergens een bevestigingsplek voor een kentekenplaat, omdat het in de meeste landen toch al verplicht is.
StevenBomers
Kom maar met het kenteken zie geen problemen
walker1
Wat ik gelezen heb is dat er maar 1 plaat per trekker nodig is, voor gedragen machines is geen plaat nodig. voor aanhangers wel, maar dat kon volgens mij ook een plaat zijn die los bevestigd wordt, zodat die van de ene naar de andere aanhanger kan.
op trekkers en machines die nooit van het erf komen zoals trekker met voerwagen zijn natuurlijk ook geen kentekens nodig.
mf 6150
@deutzisnice
Haha. Komt je oom met alle 90 op de weg dan?
Alex Miedema
Goede zaak, zou tijd worden, als je met een motorvoertuig op de openbare weg komt hoort daar gewoon een kenteken op, punt.

(extra voordeel: jullie hoeven niet meer zo veel van mijn foto's te verplaatsen, het type van iedere gekentekende tractor kun je straks gewoon op rdw.nl opzoeken 😃 )
Huuuuub
Zo te horen klinkt het niet erg gunstig, maar helaas kan ik niet op de boerderij site kijken....
Zou iemand zo aardig willen zijn om het artikel hier te plaatsen?
ford3600
En hoe zit het met de gv kentekens blijven die dan gewoon in stand
walker1
Quote @ford3600:
en hoe zit het met de gv kentekens blijven die dan gewoon in stand

Geen idee eigenlijk. Ik weet niet in hoeverre dat al voldoet aan de eisen voor het echte kenteken?
jordi 1455
Quote @Alex Miedema:
n mijn foto's te verplaatsen, het type van iedere gekentekende tractor kun je straks gewoon op rdw.nl opzoeken )
indien juist opgegeven.
jordi 1455
@Huuuuub je kan ook op de website van landbouwmechanisatie kijken.
mechaman.nl/landbouwmechanisatie/2015/…
Alex Miedema
Quote @ford3600:
en hoe zit het met de gv kentekens blijven die dan gewoon in stand
Die zijn overbodig geworden en komen te vervallen, naam ik aan. Deze waren er immers zodat Nederlandse machines over de grens mochten. Dat mogen ze ook met hen eigen kenteken, waarmee het GV-kenteken nutteloos is geworden.
robbertk
Ben benieuwd of je ook max trekgewichten etc op het kenteken krijgt.
weurding
Benieuwd of aanhangers en werktuigen ook een plaat nodig zijn, zoja, dan van het trekkende voertuig of een eigen zoals in duitsland
weurding
@walker1 okee jij gaf het antwoord al, verbaas me trouwens altijd over de usa, daar kan je schijnbaar rijden met een auto met een plaat achter en voor zit er meestal niks
Loeideutz
@ford3600 Die GV-kentekens moeten dan omgeruild voor de "echte" kentekens. Zoals hier boven al gezegd, die waren alleen maar om de grens over te kunnen naar belgie en Duitsland.
Loeideutz
@weurding Als ze de logica van de auto en vrachtwagen aanhouden, dan moet er op elke aanhanger een kenteken als die zwaarder mag zijn dan 750 kg. Een paar jaar geleden waren ze voor het remmen daar ook mee bezig, maar ik meen toen eens begrepen te hebben dat ze daar de grens bij 3500 kg getrokken hebben, waarschijnlijk vanwege de lagere max snelheid. Maar misschien hebben ze voor de landbouw wel andere normen.
ford3600
@Loeideutz Die GV-kentekens moeten dan omgeruild voor de "echte" kentekens. Zoals hier boven al gezegd, die waren alleen maar om de grens over te kunnen naar belgie en Duitsland.oke maar is het nu nog verstandig om gv kenteken aan te schaffen
Loeideutz
@ford3600 als je voor die tijd nog de grens over wilt ja, anders waarschijnlijk niet. Ik ben niet helemaal zeker, maar ik dacht dat bij de aanvraag voor een GV-kenteken alleen maar net chassisnummer wordt "toegekend" aan een kenteken. Bij die nieuwe kentekens straks zal er wel iets meer op komen te staan. Dus zul je de procedure toch helemaal moeten doorlopen.
Perfect
@ford3600 ik heb pas het rdw gebeld met deze vraag.
Die hadden eigenlijk geen antwoord hier op , dacht dat het dan omruilen zou worden maar wisten het niet zeker.
Heb toen kenteken aangevraagd en dat koste zonder platen 65 euro aan de postbode afterekenen
Dan je platen nog. Je kan er 2 krijgen , wil je er maar 1 dan kun je achteraf geen 2 e meer krijgen.
Frederick
Ik vraag me af hoe het zit met al die 'oudere' Nederlandse trekkers zonder gelijkvormigheidsattest. Kunnen die dan ook een plaat krijgen of hoe gaan die ingeschreven worden?
ford3600
@Perfect heb het niet nodig . dus kan ik beter afwachten tot het zo ver is ander heb ik dubbelle kosten
Perfect
@robbertk die gewichten komen er alleen op als je een type goedkeuring hebt.
Van af een bepaald bouwjaar is dat verplicht.
Op het gv kenteken van mij staat dat niet alleen het eigen gewicht leeg rijklaar en maximaal niet het aanhanger gewicht
weurding
@Perfect geen 2e meer krijgen? en bij verlies/diefstal? kijk, onderscheid in auto's is veel groter dan bij trekkers, hier in het dorp sowieso al 5 gelijke kwa kleur en uitvoering, moeilijk om te controleren, moet je het via het chassisnummer al doen
Perfect
@ford3600 rdw vertelde dat er geen kosten zouden bij komen als je al een kenteken had.
Misschien wel de kosten voor andere platen maar dan moet je ook een ander kentekenbewijs krijgen.
Loeideutz
@Frederick Dat zal nog een heel circus worden. Tegen die tijd kun je daar solliciteren, want dan komen ze vast mensen te kort.
Perfect
@weurding je mag maar 1 keer om kentekenplaten dan moet je kiezen 1 of 2 bij verlies of diefstal krijg je een ander kentekenbewijs
walker1
Bij verlies of diefstal moet je nieuw kenteken aanvragen. Ik ben ooit eens de kentekenpapieren van de auto kwijt geraakt.
Dan krijg je nieuwe papieren en platen en dan staat er een kleine 1 bij.
zoals dit: bin.snmmd.nl/m/m1fylwrw8j9v.jpg/
robbertk
@walker1 hang me er niet aan op, maar volgens mij was die regeling weer versoepeld. Jaar of 5 geleden voor het laatst kentekenplaat aangevraagd. Toen kreeg ik wel een 1 erop maar geen aanpassing op de papieren
walker1
@robbertk Het is voor mij al even geleden dat ik die papieren kwijt was, misschien al wel 10 jaar, dus kan zijn dat het inmiddels anders geregeld is.
Snaky Bill
IK reed bij Zeewolde (trekkersveld) 40km/u met me stage trekker en werd bekeurt ik mog maar 25km/u rijden volgens de politie, was aardige bekeuring zei me stageboer.
fiatfan
Pas nog een GV gekregen. kost 39,-- en zit geen btw op. 2 platen waren iets van 12,--, dus die 55,-- komt een heel eind. alleen je arbeidskosten nog. toch even alle gegevens opzoeken, opsturen, kentekens gaan halen, alles op de trekker monteren. een half dagje is niks. als je dan als loonwerker 25 trekkers hebt dan kost dit enorm veel.
fiatfan
@Loeideutz voor de GV staat er ook al alles op het kentekenbewijs, dus het lijkt me wel logisch als deze gewoon blijven. er rijden er gewoon al heel veel rond, en dat voorkomt weer een hoop werk en administratie.
Loeideutz
@fiatfan Bij de kentekenregistratie is er een (heel) aantal jaren geleden voor gekozen om ieder soort voertuig zijn eigen reeks toe te kennen. Vrachtwagens, bestelauto's, motors, aanhangwagens, opleggers. Dus dit zal ook gebeuren voor landbouwverkeer en eventueel de MMBS-voertuigen. Ik heb ergens iets gelezen over een aantal van 430000. Als dat kan met de GV-reeks dan zal het dat blijven, anders krijgen die een eigen letter voor hun kentekenreeks. Maar geen 2 verschillende langs elkaar.
ZetorTwente
Ik zie het puur als sponsoring van de Nederlandse staat, de landbouw, daar waar nog wat geld zit, moet weer eens worden uitgeknepen, het mag dan maar 55€ kosten per voertuig, de plaat zelf kost daar maar 15€ van de rest gaat allemaal naar de ambtenaren die wij vervolgens weer aan het werkhouden, en de staat steekt er zelf misschien ook nog wel wat van in de zak. Hetzelfde geld voor het T-rijbewijs, voor een jaar terug was je klaar met 150€, nu vind het prima dat de opbouw van het rijbewijs veranderd wordt maar dat het daar weer direct 10x zo duur van moet worden, dat slaat toch nergens op dan heeft of met die 150€ nooit uitgekunt, of worden we weer uitgeknepen, ik mag over een half jaar bijna 40% van m'n hard verdiende geld uitgeven aan zo'n papiertje.
inter fan
@ZetorTwente, een rijschool moet ook zijn geld op de combinatie terug verdienen..
Ik ben het met je eens, maar het moet dat er zoveel naar andere instanties gaat zal wel wat meevallen.
Verder vind ik het kenteken een prima idee, goed voor de veiligheid. Maar als grote loonwerker heb je toch wel een probleem als zelfs alles wagens een kenteken moeten.
Boemrang
Kost even wat maar dan heb je ook weer wat...
Een kentekenplaat....

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Op TractorFan komen elke dag duizenden mensen bij elkaar om te praten over tractoren, grote machines en alles wat daar bij hoort. Jouw hulp kunnen we daar goed bij gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
57
DEELNEMERS
26
WEERGAVES
22