Apk op trekkers?

Auto botst op boom op Zomerweg

BURGUM - Een automobilist uit Buitenpost is dinsdag rond 9.30 uur lichtgewond geraakt bij een aanrijding op de Zomerweg bij Burgum. De bestuurder reed richting Burgum en wilde een trekker inhalen.

Deel dit topic

Reacties

robbertk
Snap hem niet, wat heeft dit ongeluk nou weer met apk te maken. Als je trekker goed gekeurd is betekent niet dat het werktuig in orde is
GROENEDEERE
@robbertk

Heeft weinig met apk te maken maar ik snap de link ook weer wel.
De verlichting hoort altijd zichtbaar te zijn. Op de foto te zien hadden ze beter een setje verlichting achterop de machine mogen zetten. Of koop een setje plug n play met magneten die je overal op kan zetten als t nodig is
robbertk
@GROENEDEERE ja daarom mijn reactie, het probleem was niet de trekker maar het werktuig
GROENEDEERE
@robbertk

Jep das waar. Maar wel gekoppeld aan..... op de boerderij ligt in een koffer achter de stoel in de trekker zo'n setje. Koste 30 euro maar tot nu toe hoop schik van gehad. Met zaaimachine oid over de weg
mbvaltra
@robbertk en @GROENEDEERE

Ik doelde meer op keuring/ apk op trekkers en werktuigen. Hier zie je dat het nog beter moet. Ook met een nieuwe trekker.
Corne S
Hoe dan ook, wel of geen verlichtig. De trekkerchauffeur was een bijzondere verrichting aan het uitvoeren, dus is sowieso fout. Inhalen mag niet op een kruispunt, maar dit was geen kruispunt. Als dit met verlichting was gebeurd, was de trekker ook fout.
steyrlanzboy
Quote [[@mbvaltra]:
Apk op trekkers?
ik vind het een goed idee een APK voor tractors en doe er meteen ook een groten/kleine beurt voor kettingzagen en bosmaaiers er bij
mbvaltra
@Corne S

De automobilist kon hier niet zien dat de trekker afsloeg. Trekker zit hier sowieso fout volgens mij
mbvaltra
Ik zou het een goed ding vinden, een keuring op trekkers en werktuigen. Zie hier s'avonds veel tractoren rijden zonder of weinig verlichting
mc-cormick-ihc
@mbvaltra vandaag apk. Morgen lampie stuk en vh weekend gebeurt dr een ongeluk... t zegt helemaal niks...
erik9831
@mc-cormick-ihc Voor zoiets als verlichting is een APK inderdaad niet het meest geschikte. Maar als het stuk is moet je er ook geen weken mee doorrijden. Is het stuk, vervang het lampje dan. Zelden dat dit moeilijk of lang werk is.

Maar het kan wel controleren of je ophanging, banden, remmen en andere mechanische onderdelen nog naar behoren werken. Daarvoor is APK dan wel weer goed.

Ik heb, zoals @GROENEDEERE reeds meld, ook zo een setje van 30€ met een 7 of 8 meter kabel aan. Het is inderdaad een klein koffertje. Ook al kunnen ze mijn verlichting zien van de trekker bij bijvoorbeeld een kleine balenpers, dan nog plaats ik ze er vanachter bij op.

In België is het ook zo, dat je verplicht bent om op machines breder dan 3m of 2.5m (in de hef), ben niet helemaal zeker, bijkomende borden te plaats die reflecteren. Al dikwijls gezien dat dit er ook niet op staat bij deze machines. Zelfs op je ploeg moeten er in België aan de zijkanten stickers gekleefd zijn.

Als je de APK wil invoeren, dan is dit een vooruitgang. Maar persoonlijk denk ik dat er meer problemen zijn met het materiaal dat er achter hangt, dan met een trekker zelf. Een landbouwer onderhoud zijn machines, want het is zijn werktuig. Er zullen altijd wel uitzonderingen zijn uiteraard.
deJong
Dan moet er ook apk voor shovels verreikers graafmachines komen... en vergeet de aanhangers en alle andere machines oo banden achter de trekker niet... want jah het ligt niet altijd aan de trekker.... succes
Boemrang
Een APK is ook maar een moment opnamen
JD3010
Hij had beter de auto achterop het werktuig kunnen parkeren, dan had hij de schade kunnen verhalen.
ZetorTwente
Onze trekker krijgt gewoon een eens per jaar een beurtje, En verlichting moet je gewoon voor elkaar hebben, dat moet je als Trekkerchauffeur ook willen. Helemaal als je er net zoals ons elke dag mee over de weg moet.
mbvaltra
Ik snap dat apk / keuring een moment opname is, er kan altijd een lampje kapot gaan.
Maar zie ze hier rijden met verlichting wat al 10 jaar kapot is en niet deugt.

Als auto's en vrachtwagens geen apk hadden, reden die er ook heel anders bij.
Gerron
De enige manier om dit te voorkomen is midden op de weg gaan rijden als je af wil slaan.
ares697
@Gerron en goed in de spiegels en dode hoek kijken voor het afslaan/voorsorteren
JD6930
Quote @mbvaltra:
Maar zie ze hier rijden met verlichting wat al 10 jaar kapot is en niet deugt.

Das dan ook nalatigheid van de dealer/lmb en als die het al hadden geconstateerd en doorgebeld etc. van de eigenaar. Die moeten dat tijdens de grote beurt ook constateren. Nu moet de eigenaar dan wel toestemming geven het te vervangen maar toch. Dan ben je als eigenaar niet rijvaardig. Een van de dingen die je leert bij het halen van een rijbewijs is zorgen dat de verlichting altijd in orde is...( weet ik zelfs nog wel zonder rijbewijs)
Alkyburnerfreak
@JD6930 wie zegt dat die desbetreffende trekker de afgelope 10 jaar bij de dealer/lmb is geweest???
JD6930
@Alkyburnerfreak

Ik niet. Daarom zei ik er ook bij dat het dan ook nalatigheid van de eigenaar is. 😉
Alkyburnerfreak
Quote @JD6930:
Das dan ook nalatigheid van de dealer/lmb en als die het al hadden geconstateerd en doorgebeld etc

je zei et zelf
JD6930
@Alkyburnerfreak
Quote @JD6930:
Das dan ook nalatigheid van de dealer/lmb en als die het al hadden geconstateerd en doorgebeld etc. van de eigenaar

Dealer of eigenaar. Misschien niet helemaal goed verwoord. Sorry!
6920 JD
@mbvaltra ik vindt dat je eigen verantwoordelijkheid is anders hoor je niet thuis in het verkeer.
Jasperfendt
Quote @erik9831:
Is het stuk, vervang het lampje dan. Zelden dat dit moeilijk of lang werk is.

Meestal zit het teminste hier dan in de bekabeling, en ja dat is meestal wel even werk 😞
Jasperfendt
Hier altijd een balk erop dan, maar zulke magneetlampen kunnen inderdaad wel eens handiger wezen
erik9831
@JD3010 Dat weet ik niet ...

Wat ik wel weet, in de Belgische wetgeving staat iets in de aard van ... Je moet je voertuig ten allen tijden onder controle kunnen houden en kunnen stoppen voor iedere hindernis.

Met andere woorden, was de persoon er achteraan ingereden, zou het wel eens kunnen dat de persoon die er ingereden is, in fout is. Nu kan dit ook zo zijn, er zal toch iemand de schade aan de boom moeten betalen.

Dit zijn echte verzekeringskwesties, hier kan je eigenlijk niet met zekerheid zeggen, die persoon is in de fout gegaan.

@jasperfendt oldtimers hebben dat probleem net iets minder, dat klopt wel 😄

Als je tegenwoordig al een computer nodig blijkt te hebben om extra bijgeplaatste werklampen in te lezen ...

Die magneetlampen zijn echt wel goed. Zulke set gebruik ik dus zelf. Blijven echt heel goed hangen, verschuiven niet, kunnen echt heel goed tegen putten in het Belgische wegdek ... Dus mag in Nederland zeker geen probleem zijn 😃
gypCaseXL
Wij hadden ook netjes zo'n setje magneetlampen gekocht bij de dealer. Alleen jammer dat ze er telkens vanaf vielen, 1 lamp kletterde ineens met een hoop kabaal over straat 😃 toen maar lampen er vast opgeschroefd.
Arrie94
@gypCaseXL Metaalmoeheid??? 😃 😃
Valtrapowerr
APK is zwaar overdreven vind ik. meeste boeren komen paar dagen per jaar op de weg. Onderhoud moet je gewoon elk jaar doen en je verlichting moet kloppen. APK is prima voor alleen de trekkers in het grondverzet.
jannie2001
De regering verpest alles.hobby boeren zoals ik en vele anderen hebben een oudtrekkertje en meestal alles goed voorelkaar. Moet de trekker dan ook gekeurd worden bij de rdw? En alle wagens en machines een appart kenteken. Wat schieten ze hier mee op. En het lijkt ook nog eens niks zoon bord op je trekker. Opzich zijn er boeren waarbij de verlichting op de trekker niet in orde is maar om nou een kenteken op een trekker te doen en apk vindt ik wel een beetje ver gaan. En dan ook nog wegenbelasting betalen zeker. Eerst al dat trekker rijbewijs verhaal en nu dit weer. Nog even en je moet ook wegenbelasting betalen voor auto aanhangers
mbvaltra
Mensen die het spul niet voor elkaar hebben hoor ik hier niet. Vreemd
robbertk
Quote @jannie2001:
Nog even en je moet ook wegenbelasting betalen voor auto aanhangers

Is er zelfs geweest en afgeschaft
Boemrang
Quote @Valtrapowerr:
APK is zwaar overdreven vind ik. meeste boeren komen paar dagen per jaar op de weg.

Zwaar overdreven of niet, gewoon alles over een kam, zo verkom je ook problemen als ze toevallig keer op de weg komen...
HollandNew
@Boemrang

Ook al kost het straks weer extra, inderdaad dan maar beter alles. Anders krijg je weer dat er een ongeluk gebeurt met een tractor die geen APK had en moet je dan eens zien wat voor rompslomp ermee komt kijken...
Boemrang
Quote @HollandNew:
Ook al kost het straks weer extra, inderdaad dan maar beter alles.

En dit gelijk trekken met de invoering van het kenteken plaat voor de trekkers...
Kun mooi samen koppelen en dan kan het ook goed koper....
gypCaseXL
@Arrie94 magneten te zwak, gleden bij elke hobbel omlaag. Maar ja, dat omlaag glijden houdt een keer op 😃
fendt308-driver
@GROENEDEERE
Is dat setje met of zonder snoer?
Verlichting is bij ons niet altijd perfect maar rijden dan met een trekker erachteraan als verlichting 😃

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Op TractorFan komen elke dag duizenden mensen bij elkaar om te praten over tractoren, grote machines en alles wat daar bij hoort. Jouw hulp kunnen we daar goed bij gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
38
DEELNEMERS
23
WEERGAVES
2