Auto botst op boom op Zomerweg
BURGUM - Een automobilist uit Buitenpost is dinsdag rond 9.30 uur lichtgewond geraakt bij een aanrijding op de Zomerweg bij Burgum. De bestuurder reed richting Burgum en wilde een trekker inhalen.
TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij
Op TractorFan komen elke dag duizenden mensen bij elkaar om te praten over tractoren, grote machines en alles wat daar bij hoort. Jouw hulp kunnen we daar goed bij gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!
Laatste
Reacties
Heeft weinig met apk te maken maar ik snap de link ook weer wel.
De verlichting hoort altijd zichtbaar te zijn. Op de foto te zien hadden ze beter een setje verlichting achterop de machine mogen zetten. Of koop een setje plug n play met magneten die je overal op kan zetten als t nodig is
Jep das waar. Maar wel gekoppeld aan..... op de boerderij ligt in een koffer achter de stoel in de trekker zo'n setje. Koste 30 euro maar tot nu toe hoop schik van gehad. Met zaaimachine oid over de weg
Ik doelde meer op keuring/ apk op trekkers en werktuigen. Hier zie je dat het nog beter moet. Ook met een nieuwe trekker.
De automobilist kon hier niet zien dat de trekker afsloeg. Trekker zit hier sowieso fout volgens mij
Maar het kan wel controleren of je ophanging, banden, remmen en andere mechanische onderdelen nog naar behoren werken. Daarvoor is APK dan wel weer goed.
Ik heb, zoals @GROENEDEERE reeds meld, ook zo een setje van 30€ met een 7 of 8 meter kabel aan. Het is inderdaad een klein koffertje. Ook al kunnen ze mijn verlichting zien van de trekker bij bijvoorbeeld een kleine balenpers, dan nog plaats ik ze er vanachter bij op.
In België is het ook zo, dat je verplicht bent om op machines breder dan 3m of 2.5m (in de hef), ben niet helemaal zeker, bijkomende borden te plaats die reflecteren. Al dikwijls gezien dat dit er ook niet op staat bij deze machines. Zelfs op je ploeg moeten er in België aan de zijkanten stickers gekleefd zijn.
Als je de APK wil invoeren, dan is dit een vooruitgang. Maar persoonlijk denk ik dat er meer problemen zijn met het materiaal dat er achter hangt, dan met een trekker zelf. Een landbouwer onderhoud zijn machines, want het is zijn werktuig. Er zullen altijd wel uitzonderingen zijn uiteraard.
Maar zie ze hier rijden met verlichting wat al 10 jaar kapot is en niet deugt.
Als auto's en vrachtwagens geen apk hadden, reden die er ook heel anders bij.
Das dan ook nalatigheid van de dealer/lmb en als die het al hadden geconstateerd en doorgebeld etc. van de eigenaar. Die moeten dat tijdens de grote beurt ook constateren. Nu moet de eigenaar dan wel toestemming geven het te vervangen maar toch. Dan ben je als eigenaar niet rijvaardig. Een van de dingen die je leert bij het halen van een rijbewijs is zorgen dat de verlichting altijd in orde is...( weet ik zelfs nog wel zonder rijbewijs)
Ik niet. Daarom zei ik er ook bij dat het dan ook nalatigheid van de eigenaar is.
je zei et zelf
Dealer of eigenaar. Misschien niet helemaal goed verwoord. Sorry!
Meestal zit het teminste hier dan in de bekabeling, en ja dat is meestal wel even werk
Wat ik wel weet, in de Belgische wetgeving staat iets in de aard van ... Je moet je voertuig ten allen tijden onder controle kunnen houden en kunnen stoppen voor iedere hindernis.
Met andere woorden, was de persoon er achteraan ingereden, zou het wel eens kunnen dat de persoon die er ingereden is, in fout is. Nu kan dit ook zo zijn, er zal toch iemand de schade aan de boom moeten betalen.
Dit zijn echte verzekeringskwesties, hier kan je eigenlijk niet met zekerheid zeggen, die persoon is in de fout gegaan.
@jasperfendt oldtimers hebben dat probleem net iets minder, dat klopt wel
Als je tegenwoordig al een computer nodig blijkt te hebben om extra bijgeplaatste werklampen in te lezen ...
Die magneetlampen zijn echt wel goed. Zulke set gebruik ik dus zelf. Blijven echt heel goed hangen, verschuiven niet, kunnen echt heel goed tegen putten in het Belgische wegdek ... Dus mag in Nederland zeker geen probleem zijn
Is er zelfs geweest en afgeschaft
Zwaar overdreven of niet, gewoon alles over een kam, zo verkom je ook problemen als ze toevallig keer op de weg komen...
Ook al kost het straks weer extra, inderdaad dan maar beter alles. Anders krijg je weer dat er een ongeluk gebeurt met een tractor die geen APK had en moet je dan eens zien wat voor rompslomp ermee komt kijken...
En dit gelijk trekken met de invoering van het kenteken plaat voor de trekkers...
Kun mooi samen koppelen en dan kan het ook goed koper....
Is dat setje met of zonder snoer?
Verlichting is bij ons niet altijd perfect maar rijden dan met een trekker erachteraan als verlichting