43

Welke IHC tractor schakelt - rijdt beter ?

Ben langzaam aan het kijken naar een 423, 433, 523, 533, 624 of 644. Waar ik op wil letten is mn het gemakkelijk op/terug schakelen en het verbruik. Wat is een goede keuze ?

Deel dit topic

Reacties

Verbruik vind ik sowieso iets raars om naar te kijken bij een oude trekker, dus daar ga ik al niet op in.

Voor de rest zijn het allemaal goede trekkers maar 423 heeft geen gesynchroniseerde versnellingsbak dus die valt weg wat gemak betreft. 644 is het fijnste maar die is ook de nieuwste. (geen poken op de bak maar links van de stoel en onder het stuur). Kwa schakelen op zich vind ik geen verschil tussen 433 533 523 624 644. Gaat allemaal prima.

Je vergelijking klopt ook niet helemaal. 423 is wat anders dan 433 en 533. 523 en 624 horen bij elkaar en de 644 is weer wat anders. 624 en 644 zelfde motor. 423 433 en 533 zelfde motor alleen 433 533 zijn iets nieuwer 533 heeft meer vermogen 433 iets minder dan de 423. 523 heeft een andere als de rest (633 heeft dezelfde).

644 valt in principe af dat is geen echte oldtimer(vind ik dan), net zoals 433 533. 644 is ook een zware trekker.
Waarvoor wil je hem gebruiken dan?
624 vind ik wat handiger schakelen dan een 644. Dat stuurschakelen vind ik niet erg handig. Ook gaat schakelt de groepenpook wat handiger (vergelijk het even met een onze 744 maar qua schakelen gelijk aan de 644).

Bij 624 / 644 let op dat de eventuele agromatic-s naar behoren werkt,
523/624 bedoel je.
Vind het wel fijn schakelen aan het stuur.
Zal niet echt zwaar werk hoeven doen beetje slepen en misschien licht ploegwerk. schakelen aan het stuur vind ik idd ook minder. de 423 leek me een fijne trekker maar de bak is niet gesynchroniseerd, de 433 heeft "teilsychron" de 453 heeft een "leichtschalt getriebe".

bron :
fahrzeugseiten.de/Traktoren/IHC_McCormick/…

de andere trekkers zijn inderdaad te zwaar.

ook heb ik eens gekeken naar de JD 1030 ook een mooie machine maar wel veel duurder.
Er is zeker niks mis met een 423 versnellingsbak lekker leuk schakelen met zon NIET gesynchroniseerde IHC boit 😉 ik rij er liever mee als met een 633 sa en een 645 heb ik nog niet mee op de baan gereden enkel veld dus van zo'n versnellingsbak aant stuur op de baan weet ik het niet precies. Maar zoal ErDee al zei rare vergelijking zeker 644 en 423 ?
Koop maar liever een 423 ipv die 1030 😉
Ik dacht dat een 644 maar 44pk had daarom heb ik me mee vergist.

ik vind het knap dat al die mensen hier niet alleen de trekker kunnen kopen maar ook kunnen/repareren als je het moet laten doen tegen 50 euro/uur ex BTW daar word je niet vrolijk van .........

daarom valt de JD ook af ?
@D439D op de 423 na zijn bij de rest de versnellingen gesynchroniseerd. Gesynchroniseerde groepen zijn er pas 15 jaar later gekomen.
Ik raad je zeker een 423 aan maar is een Mc Cormick D serie tractor ookniks voor jou?
Hierdoor wou ik een 423 :


wat een geluid (vanaf 5e min) echt gaaf
Quote @IH fan 1997:
ik raad je zeker een 423 aan maar is een Mc Cormick D serie tractor ookniks voor jou?

mijn 439 heeft de koppeling en een probleem met de 2e versnelling, daarom rond aan het kijken.
633 was destijds de meest verkochte international. In zijn tijd werd hij als heel zuinig bestempeld.
Het zijn pittige, gemakkelijke bedienbare en wendbare tractors. Lopen hard, ruim 30km/h.
Schakelijk heel fijn
Hydro 84 vond ik uit die tijd mooi rijden toen al een soort vario
Hoe minder pk's , hoe zuiniger de tractor.
Maar goed net zoveel leden als meningen
Bijna alle 3 cilinders zijn zeer zuinig
Beste LoeiDeutz:
Quote @Loeideutz:
Hoe minder pk's , hoe zuiniger

Zuinigheid valt of staat met de hoeveelheid pk's die je gebruikt voor een bepaald werk wat je met de trekker doet.
Versnellingsbak van een John Deere 1030 is ook niet gesynchroniseerd
@IH fan 1997 en waarom geen 1030 en wel een 423? Je hebt met beide ervaring?
Quote @Loeideutz:
Hoe minder pk's , hoe zuiniger de tractor.
Dat is ook onzin natuurlijk... Heeft te maken met de grote van de trekker en zoals @Wimsumar zegt het werk wat je er mee doet. Bij een serie komt het vaak voor dat het grootste model zuiniger is dan het kleinste, simpelweg omdat het kleinste model er harder aan moet trekken om de trekker te verplaatsen.
@CHALLENGERfan en dat geld mijns inziens ook alleen als de motor ook echt kleiner is. Niet softwarematig.
Quote @ErDee:
motor ook echt kleiner is
Dat bedoel ik idd
Heb besloten de D439 toch te laten maken want ik kom er waarschijnlijk toch niet mee op de weg.
@Wimsumar @CHALLENGERfan U heeft natuurlijk helemaal gelijk heren met Uw opmerkingen. Toch wil ik mijn opmerking even toelichten. Als er meer pony's aan de ruif staan te vreten, dan kost het meer. Oftewel, hoe meer pk's, hoe dorstiger. Nieuwe trekkers zijn softwarematig zodanig afgesteld dat bij lichter werk waar niet alle pk's voor gebruikt worden, dat inderdaad die pk's niet of minder drinken. Oude tractors hebben dat niet, elke omwenteling van de krukas betekent dat er brandstof ingespoten wordt. Zoals @CHALLENGERfan zegt hierboven, het tompoes van de serie is zuiniger omdat hij het makkelijker kan als het instapmodel. Maar dat is per pk, in totaal zal ie toch wel iets meer drinken omdat er meer pk's zijn en ook eerder gebruikt worden. Steeds meer hoor je dat je een tractor moet kopen of gebruiken die bij het werk past. Te veel is onzuinig, maar te weinig betekent dat de tractor altijd op zijn tenen loopt, wat, waarschijnlijk, extra slijtage tot gevolg heeft.
Meneer hier zoekt een oude tractor voor wat hobbywerk en toeren. Kleiner of minder pk's betekent voor hem gewoon dat hij minder brandstofkosten heeft.
@Loeideutz Jou verhaal klopt niet (helemaal). hoe kan het dan dat een oude trekker naarmate de belasting meer zwart rookt?(even zodat jeje voor kunt stellen wat ik bedoel normaal roken ze alleen bij max. belasting (iets) zwart) Omdat de ingespoten hoeveelheid past bij de vermogensafname.
Volgens mij is de trekkert hobby , wat zal zo'n trekker aan uren draaien draaien???? zal ook nie veel zijn , litertje meer of minder maakt ook nie uut dan
Beste LoeiDeutz:
Quote @Loeideutz:
Als er meer pony's aan de ruif staan te vreten, dan kost het meer.

"Meer pony's" is hetzelfde als het ongunstige specifiek gewicht (in relatie tot de p.k.-afstelling van de motor) van het instapmodel van een trekkerserie. De pony's nemen meer onderhoudsvoer. Het instapmodel relatief meer brandstof.


Quote:
Oftewel, hoe meer pk's, hoe dorstiger.

Komt het zuiver op de (arbeids)prestatie aan, dan bepaald het specifiek brandstof verbruik van de motor de dorst (het verbruik).
De stelling ''Meer pk's = dorstiger" hoeft niet zo te zijn.
@ErDee ik heb al heel wat tractor gereden en zien rijden, maar ik onderschrijf de stelling niet dat een tractor meer zwart rookt als hij harder moet trekken. Zwart roken is, als ik het goed begrijp, ongebruikte diesel. Zwaarder moeten trekken betekent volgens mij dat hij dus meer diesel zou moeten verbranden voor de pk's en niet voor de uitlaat. Maar bij licht werk wordt zelden het gaspedaal tot de bodem in getrapt, wat wel gebeurt als de tractor zwaar moet trekken. Bij de nieuwere tractors wordt dit vaak opgevangen door de software die terugrekent wat niet wordt verbruikt.
@Loeideutz jij geeft met het pedaal een toerental aan. de regulateur in de pomp past vervolgens de ingespoten hoeveelheid continu aan de situatie aan om dat toerental te houden. Motor zakt in toeren >meer diesel, motor stijgt in toeren >minder diesel. Dat varieert tussen geen diesel geven (gas los, of iets begint de trekker aan te drijven zoals een machine met vliegwiel die door draait of je rijdt een berg af) tot maximaal(als trekker op toerental maximaal wordt belast)
dat doet een moderne trekker niet anders alleen dan elektronisch en er kan meer geregeld(afgesteld) worden
@ErDee Ik heb een oude tractor, iets meer als 20 jaar. Tenzij ik me heel erg verkijk, geef ik met het gaspedaal een stand van de regulateur aan op de brandstofpomp. Die stand bepaalt hoeveel brandstof er wordt doorgelaten. Vervolgens is het aan de omstandigheden of de brandstof ode verbrand wordt of dat de boel gaat roken omdat hij niet op toeren kan blijven.
@Loeideutz nee.
@ErDee dan moet U mij toch eens uitleggen met wat tekeningen of zo hoe dat de boel in elkaar zit. Ik wil graag wat leren.
@Loeideutz ben aan het zoeken
Als ik even vol gas geef onder last met de 439 brult het zo lekker en ja er komt zwarte rook boven uit de uitlaat ik zou hier niets aan willen veranderen.
@Loeideutz Vanaf 5:27 Regulating Governor
Beste LoeiDeutz:
Quote @Loeideutz:
geef ik met het gaspedaal

Met het gaspedaal geef je een gewenst bepaald toerental aan. De regulateur zorgt ervoor dat afhankelijk van de (wisselende) belasting van de motor meer of minder brandstof wordt ingespoten om het gewenste toerental te handhaven.

Bij hetzelfde toerental kan een motor dus (relatief) erg weinig diesel verbruiken (lage belasting) maar ook "zuipen'' (zware belasting). De rechtervoet heeft hierop geen invloed.
@Wimsumar

Dan moet je wel een brandstofpomp hebben met een "all-speed" regelaar .

Zitten die op jouw Fendjes ? B.V. als je gaat kuilsnijden op bv 1500 toeren , en je schakeld hydraulische functies in , blijft ie dan die 1500 toeren "opregelen "? Dus gaat ie niet in toeren zakken ?

Dan heb je een "all-speed "regelaar Zakt ie bv 100 toeren , dan niet .
Beste Basia:
Quote @basia:
kuilsnijden op bv 1500 toeren

Dan wordt de 'steekschop' roodgloeiend, zo snel flitst deze dan op en neer door de kuil. 1.200 toeren is mooi zat. 😉
Welke regelaar er op mijn Fendtjes zit weet ik niet. ( Zo nauwkeurig als een "All speed hoeft m.i. niet op een trekker.
@basia ik ken alleen de 2 speed en all speed regulateur, welke bedoel jij dan. all speed zorgt dat een gegeven toerental gehouden wordt, 2 speed regelt alleen stationair en volgas(de rest regel je met het gaspedaal, zoals dus in een auto het geval is)
@ErDee
Klopt helemaal wat je schrijft , dat bedoel ik eigenlijk ook .
Quote @D439D:
wat een geluid (vanaf 5e min) echt gaaf
il ken het! Bij onze 353 praktisch het zelfde!het geluid van de D155!
@ErDee Ik heb de film een uurtje of 2 geleden gezien en op mij in laten werken. Hoewel mijn (technisch) Engels niet geweldig is, begrijp ik toch wel ongeveer wat er in het filmpje verteld wordt. Als ik met mijn tractor een bult op rijd, bijvoorbeeld naar de brug over de kanaal, dan gaat hij al "van toeren". Vandaar dus mijn opmerkingen. Bedankt voor de info. Ik ga binnenkort een tractor wat opknappen. Nu weet ik dus zeker dat ik van het motorgedeelte moet afblijven of hulp moet in roepen.

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Op TractorFan komen elke dag duizenden mensen bij elkaar om te praten over tractoren, grote machines en alles wat daar bij hoort. Jouw hulp kunnen we daar goed bij gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
43
DEELNEMERS
15
WEERGAVES
2