Rijbewijs, APK, wegenbelasting en meer

Vanavond bij wegmisbruikers was er een kort stukje over de MMBS voertuigen. Natuurlijk over de grote groei er van en de gevaren en problemen. André Van der Toorn vraagt dan natuurlijk of dat allem aal wel zo kan. Verkeersofficier Koos Spee zegt daarop dat er al veel aangescherpt is. In juli het rijbewijs, in september, kennelijk, aangescherpte voertuigeisen, per 2017 de kentekenplicht. En zegt Koos, daarna kunnen we natuurlijk APK en wegenbelasting ook nog instellen, dan is het voordeel helemaal weg. Vraag is dus: geldt dit alleen voor de MMBS, of ook voor de landbouw?

In gedachte een topic van vanmorgen en de gebeurtenissen van de afgelopen tijd, denk na voordat U reageert.

Deel dit topic

Reacties

casejxu
Mijn verwachtingen zijn dat er ook apk aan gaat komen voor de gehele landbouw sector.
Arrie94
@casejxu Precies, de vraag is niet óf, maar wanneer...
valmet6400power
APK lijkt me wat overdreven voor trekkers die (bij wijze van) 10 uur per jaar over de weg rijden! Nu weet ik wel dat het moeilijk te controleren is, dat is het volgende..

Verder zou ik persoonlijk scherpere controle op bijv afdekken en verlichting helemaal niet erg vinden, als je langs de weg moet heb je je ook aan die regels te houden! De mensen die heel hard roepen dat het niet nodig is hebben 9/10x de spullen zelf niet voor elkaar.. En door die mensen is er juist meer controle van de politie, maar dat is mijn mening maar 😄
valmet6400power
@Arrie94

Neehoor die komt er niet voor de gehele sector, dan zou je kranen die langs de weg aan het werk zijn ook APK moeten keuren, evenals de grasmaaiers van de gemeente.. Waar is het einde dan haha
Arrie94
@valmet6400power Toch ben ik bang dat de EU alles gelijk gaat trekken, eventueel (eerst) alleen een gedeelte, zoals trekkers die tegen die tijd 40 mogen.

Alleen die aangescherpte voertuigeisen die Loeideutz noemt, heb ik ook gemist.
Boemrang
Quote @valmet6400power:
dan zou je kranen die langs de weg aan het werk zijn ook APK moeten keuren,

Kranen worden volgens mij zo wie zo elk jaar gekeurd...
Heb je kranen die op of langs het spoor werken is de keuring nog veel strenger, en terecht ook....
Trekkerman Tom
Toch zou ik een periodieke keuring helemaal geen slecht idee vinden! Het is bedroevend om te zien wat er soms rondrijdt. Denk aan defecte of onvoldoende verlichting, ontoereikende beremming, gebrekkige aanhangerkoppelingen/borgingen enz...
erik9831
In België bestaat al die APK, maar is het een hele wirwar van verschillende soorten inschrijving en het gewicht van de trekker. Er is in ieder geval al veel over verteld, maar met onze huidige regering weet je uiteindelijk helemaal niets. Dus wat het allemaal correct is zou ik nog eens moeten opzoeken.

Ik denk niet dat die mmbs voertuigen hier eigenlijk toegelaten zijn, in ieder feval nog nooit gezien. Wel die brommobielen.
gypCaseXL
@valmet6400power ik denk dat binnen 20 jaar elke machine, zowel trekker, kraan en zelfs bosmaaier elk jaar gekeurd moet gaan worden. Alles omwille van veiligheid. Dit ga je niet tegenhouden ben ik bang.
Alex Miedema
Lijkt me niet meer dan logisch dat zodra je met een voertuig/machine op de openbare weg wilt komen, dat deze dan aan bepaalde (veiligheids)voorwaarden moet voldoen. Doet ie dat niet zet je hem maar mooi op een trailer voor transport.
Boemrang
@gypCaseXL bij zeer veel bedrijven heb je al een jaarlijkse periodieke keuring van het kleine materiaal, denk aan bosmaaiers, motorzagen en noem maar op....
Bij tractoren zal het ook zeker ingevoerd worden....
valmet6400power
@Boemrang

He ben je nog steeds actief? Hahaha
erik9831
De regeltjes eens opgezocht voor België ...

Dit is de link van de boerenbond zelf

boerenbond.be/actualiteit/…

Keuring voor bosmaaiers, motorzagen of ander materiaal bestaat dan bij ons wel weer niet @Boemrang
echte844
Wegen belasting zie ik zo snel nog niet komen. Maar een APK is in ieders belang. als je je trekker maar zelden gebruikt heb je ook maar zelden de kans dat iets verslijt of kapot gaat.
Als je bij een ongeval betrokken raakt is het laatste wat je wil dat achterstallig onderhoud of gebreken een mensenleven verwoest. Ik als pluimveehouder liet toen ik zelf nog de containers voor de laadploeg deed zetten mijn trekker ieder jaar keuren puur voor mijn gemoeds rust.
Maar als je je trekker in orde hebt hoef je niets te vrezen.
930triplemaaier
@Arrie94 dat 40 dan de maximale snelheid is?
in duitsland mag je 60 met de trekker en ik denk dat die dat niet snel op zullen geven. wel moet je dan een vrachtwagenrijbewijs hebben
En wat apk betreft direct invoeren van mij mogen ze. Ik heb er zo de schurft aan als remmen en verlichting niet in orde is en op deze manier wordt alles nog tenminste 1 keer per jaar gecontroleerd.
Wil je vrijstelling voor de apk? dan maximaal 30km/h
en ik zie met de stro race ook regelmatig platte wagens voorbij komen die nooit door de apk komen vanwege geen beremming en half bakken verlichting
walker1
Quote @valmet6400power:
Neehoor die komt er niet voor de gehele sector, dan zou je kranen die langs de weg aan het werk zijn ook APK moeten keuren, evenals de grasmaaiers van de gemeente.. Waar is het einde dan haha

Al die voertuigen hebben ook periodiek onderhoud nodig, dat kan prima gecombineerd worden met een keuring. hoeft misschien niet zo uitgebreid als bij auto's, tenslotte hebben de meeste trekkers en bouwvoertuigen geen airbags, gordels, etc. Maar ieder geval zorgen dat de remmen, verlichting, banden, trekhaak e.d. in orde zijn is zeker niet verkeerd.
steyrlanzboy
@Loeideutz dat komt door dat gewonen personen autos worden omgebouwd tot 25 KM voertuigen
Boemrang
Quote @valmet6400power:
He ben je nog steeds actief? Hahaha

Zoals ge kunt zien wel ja....
En alle goeie mogen blieve.... 😃 😃
suggs 73
Komt nog veel meer achterweg ,onder het nom van veiligheid en milieu is heel veel geld mee gemoeid om de staatskas te spekken , hierna komt het milieu aan bod , vuile tractoren moeten straks enorm veel milieu tax betalen , dus sanering van het oudere tracktor park , net zoals met de auto's
Oldtimer-fan
Quote @930triplemaaier:
in duitsland mag je 60 met de trekker

In Duitsland zijn wel alle tractoren en andere landbouwmachines geheel inorde.
Want alle machines op wielen moeten TÜV gekeurd worden om de 2 jaar.
Als je machine niet voldoet aan de eisen, mag je niet de weg op.
Omdat alle machines geheel inorde zijn, mag je er ook 60 mee rijden.
casejxu
@Arrie94 Tja dan zeg ik zo snel mogelijk. Thuis hebben we alles voor elkaar (verlichting,remmen, etc) En op me werk krijgen we der een hoop werk bij. Ik kijk door dat ik als monteur werk van 2 kanten. Zie zo vaak nog steeds dat spullen niet voor elkaar zijn.
Favorit614
Als je opgelet had, zei ome Koos, Rijbewijs is inmiddels ingevoerd, volgende stap is kenteken en apk en mogelijk wegenbelasting.
Kenteken en apk , komen zo wie zo, de wegenbelasting is dan (later) ook mogelijk dmv het kenteken.
Het laatste hoef van mij niet zo nodig
930triplemaaier
@Favorit614 van mij hoeft de belasting ook niet want het heeft geen toegevoegde waarde voor de veiligheid
Favorit614
@930triplemaaier dat is bij (vracht)auto's ook niet het geval.
Maar het is wel weer een melkkoe
stevenb
En dan heeft iedereen een zogenaamde schone trekker ???? een roetpluim schijnt toch echt beter te zijn als niks ???? een schone trekker trekt voor geen meter dus laten we die chippen ???? APK even de uitstoot meten en BAM ???? kun je ze elke twee jaar weer oplaten voeren ????
Perfect
@Boemrang wist jij dat kranen aanhangers of andere speciale voertuigen met een zz kenteken geen apk plicht hebben?
Boemrang
@Perfect Yeb, dit wist ik inderdaad....
Daar waar ik gewerkt heb hadden ze ook diepladers met ZZ kenteken...
Neemt niet weg dat ze 2x per jaar binnen gehaald werden voor onderhoud, je kunt het tenslotte niet veroorloven dat ze met stukken komen te staan....
Perfect
@Boemrang dat is zeker waar maar wat ik er mee bedoel is dat een telescoop kraan van 3 meter breed 100 ton weegt zo de weg op mag zonder apk.
Boemrang
@Perfect Het is inderdaad te gek voor woorden dat dit allemaal kan, toch zullen deze kranen ook regelmatig binnen komen voor hun onderhoud er dergelijke...
Zij kunnen het ook niet veroorloven voor stilstand....

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Op TractorFan komen elke dag duizenden mensen bij elkaar om te praten over tractoren, grote machines en alles wat daar bij hoort. Jouw hulp kunnen we daar goed bij gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
29
DEELNEMERS
17
WEERGAVES
2