Ad blue en winterrust

Aangezien ik juist aan akkerbouw doe, sta mijn trekker tijdens de winter toch wel enkele maanden stil. Nu was men vraag kan dit kwaad voor de Ad blue of wat doe je best als voorzorg?

Deel dit topic

Reacties

DieterL
Kan geen kwaad voor de AdBlue zelf.

Wel even in de gaten houden dat AdBlue bevriest bij -7 graden, tank kan dus evt kapot vriezen.
Nick421
@DieterL indd. Add blue bevriest vrij snel.
Bij de new holland op mijn werk wordt elke keer bij het afzetten van de tractor, de adblue uit de leidingen gepompt zodat deze niet kapot kunnen vriezen. In de tank zelf mag de add blue gerust bevriezen
Boemrang
Ad blue bevriest pas rond -11 graden...
Of de tractor vorst vrij wegzetten..
volvoce.com/dealers/nl-nl/…
adbluesupply.nl/wat-is-adblue.html/
steyrlanzboy
Quote @Boemrang:
Ad blue
wat is dat dan als ik mag vragen
Boemrang
@steyrlanzboy
Ad Blue is een heldere, niet giftige en veilige hoogzuivere ureumoplossing van 32.5% in gedemineraliseerd water.
Het wordt direct ingespoten in het uitlaatgas waar het als reductiemiddel dient voor de schadelijke stoffen.
Daarbij, wordt ammoniak vrijgegeven die vervolgens in de katalysator met de schadelijke stikstofoxiden reageert tot elementaire stikstof en water.
Zowel de stikstof en het water zijn natuurlijke bestanddelen van de lucht die wij dagelijks inademen. Hierdoor, kan de hoeveelheid schadelijke oxiden in de emissie met 85% worden verminderd.

AdBlue is in het leven geroepen om de CO2 uitstoot van Euro 4, Euro 5 en Euro 6 voertuigen met SCR terug te dringen. De uitlaatgassen worden vermengd met de AdBlue voordat ze door de SCR-catalysator gaan, hierdoor breken de gassen af tot schadeloos natuurlijk water en stikstof.
Arthur624
Is er iemand die adblue al heeft nagemaakt? Bij mijn nonkel rijdt er ook een trekker met adblue (case puma 230) en hoor je iedere keer als je hem afzet een compressor de leidingen schoonspuiten.
casejxu
Let wel de kwaliteit kan achteruit gaan. Dus na maanden stilstand kan de kwaliteit storing geven op t systeem
Mispelaar
@Arthur624 Dit gebeurt automatisch na het stopzetten van de motor, de adblue die nog in de leidingen zit er uit spuiten naar de tank duurt zn 90sec. Vermindert schade op de leidingen i.c.m. evt. bevriezen.
jaap-paulusma
@Arthur624 die zal er vast zijn, maar alle andere vloeistoffen doen niet waar Adblue voor bedoeld is.
zie tekst van @Boemrang
Dus dit geeft storing in je computer.
Ook dit kunnen handige jongens oplossen maar het gaat vast ten koste van iets.
jordi 1455
@Boemrang Als Stikstof-oxiden door een reactie met ammoniak wordt omgezet in water en stikstof, waarom doet men dan zo moeilijk om ammoniak uit de veehouderij?
jan-broekate
Voor adbleu heb je ook van die adbleu kasjes dan is je trekker geen adbleu meer nodig
fendt308-driver
@jan-broekate
Dan moet je de hele bende eraf slopen en een open pijp plaatsen 😃 anders is het zinloos om op die laatste paar centen te besparen
jd user
Ik hoor weleens van vrachtwagenchauffeurs dat ze er ook wel eens water bij doen als ze bijna thuis zijn .Dit geeft volgens hun geen storing.Maar bij thuiskomst vullen ze hem weer aan met ad blue.
Arie_MF
@jd user Dan zou je toch storing moeten krijgen van je NOx sensor(en) in het uitlaatsysteem, omdat de metingen dan afwijkende waarden op moeten leveren. Ad blue moet je inderdaad niet te lang bewaren, of anders de kwaliteit controleren voor gebruik.
Seend
@jd userLijkt me borrelpraat

Het liefst zet je dat spul vorstvrij weg dus het liefst de trekker ook.

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Op TractorFan komen elke dag duizenden mensen bij elkaar om te praten over tractoren, grote machines en alles wat daar bij hoort. Jouw hulp kunnen we daar goed bij gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
15
DEELNEMERS
14
WEERGAVES
19