Verfspuiten met gasfles

Hallo ik heb daarstraks een idee gekregen van iemand om men trekker te herspuiten met behulp van een gasfles ipv een compressor omdat: je steeds dezelfde druk hebt en geen water ookal laat je het water van de compressor af en steek je een waterafscheider wat denken jullie hiervan (ongepaste reacties en scheldpartijen worden onmiddellijk verwijderd maar laat maar van je horen)

groeten Victor

Deel dit topic

Reacties

deeremeneer
Maar wat wil je in die gasfles doen dan? Verfspuiten met een compressor doe je ook met een reduceerventiel ertussen waardoor je dus altijd gelijke druk hebt. Deze zijn vaak in combinatie met een vochtafscheider.
deeremeneer
Plus het feit dat je met spuiten behoorlijk wat lucht gebruikt moet je op de een of andere manier steeds je gasfles vullen. Een compressor pompt continu bij.
IH fan 1997
Tussen de de fles en de darm zit er idd een ventiel en je hebt ook minder vocht blijkbaar ookal rust je de compressor uit zoals ik al zei een man die veel van mekaniek kent zei me dat die er toch al 3 autos mee spoot op die manier
IH fan 1997
Nog een argument is dat je verschil zou zien omdat de compressor steeds opspringt toch in mij geval en normaal zou je met 1 fles een tractor moeten kunnen spuiten
IH fan 1997
Maar zoals ik al zei heb ik er geen ervaring mee
deeremeneer
@IH fan 1997 ben erg benieuwd hoe dan? Ik denk dat je niet moeilijker moet doen dan nodig. Compressor aftappen en vochtafscheider ertussen en spuiten maar.
IH fan 1997
Maar zou het wel eens willen proberen 😄
IH fan 1997
Zoals jij het zegt zou ik het normaal gaan doen maar tis wel een logisch idee niet?
deeremeneer
@IH fan 1997 nee dat de compressor aanslaat merk je niet. Daarvoor zit het ventiel ertussen. Trouwens het uis toch duurder om een fles te vullen dan een compressor in het stopcontact te steken.
inter fan
Probeer je het eens op een stuk metaal, dat geen oplossing? Kan je direct zien wat het resultaat is 😉.
deeremeneer
@IH fan 1997 nou eerlijk gezegd vind ik het niet echt logisch.
IH fan 1997
Ja dat wel maar mijn compressor is toch niet alte zwaar dus…
marc102
@IH fan 1997 ik zou voor de grap eens nagaan wat de inhoud en druk is van die flessen, vervolgens vergelijk je die met de inhoud en druk van jouw compressor.

Ik denk dat je tot de conclusie komt dat jouw compressor/fles zeer vaak gevuld zal moeten worden bij een HVLP verspuit

De naam zegt het al High Volume Low Pressure

Als jouw compressor niet al tr groot is dan zou ik ergens een luchttank van een grote compressor kopen, is niet te duur en deze kun je als buffervat gebruiken.
Als de druk dan tog te laag wordt omdat de compressor het niet bijhoud dan ga je toch even pauzeren...tis tog hobby of niet? Haha
deeremeneer
@IH fan 1997 dan slaat hij gewoon wat vaker aan.
Welgerap52
Het is een nutteloos idee!
Gewoon een compressor met een reduceer ventiel is prima! ( altijd de zelfde druk)
albert-fendt
Als je met gas gaat spuiten krijg je het moment dat er niet voldoende zuurstof in de omgeving is om normaal te functioneren plus het brandgevaar word groter. Als je met zuurstof gaat werken word het zuurstofgehalte weer te hoog en dat is ook gevaarlijk. Een gewone compressor met reduceerventiel en luchtdroger werkt prima en is het goedkoopst en het veiligst. Drukverandering door het aanslaan/uitslaan van de compressor heb je door het gebruik van een reduceerventiel geen last van.
IH fan 1997
Ja ik ga het wss wel zo doen maar wil het toch is op iets anders proberen hoor gewoon kwestie van het is gedaan tehebben maar niet op men inter wss 😄 bdankt voor de reacties alleszins
GD tuning Garyp
Als je er een reduceerventiel tussen zet, wat altijd moet met spuiten, net als een vocht en olie afscheider, merk je niks van het aanslaan van de compressor. Je spuit maar op 2-3 bar. En zelfs zo'n klein airpress compressortje met 25 liter. Tank kan de verfspuit bijhouden.
Henk E
Hoeveel bar geeft zo'n gasfles dan?
DANOONTJE POWERR
@albert-fendt Een gasfles is niet per definitie gevuld met gas of zuurstof.
Je hebt ook gewoon perslucht in een fles.
DANOONTJE POWERR
@Henk E Als je een duikfles neemt 200 bar, daar kun je wel even mee toe.
old man jose
Als je dan toch iets wil proberen haal dan de motor uit de trekker en probeer er dan 50 paarden in te krijgen. zeker weten dat je dan wel veel bekijks hebt.

continuer à rêver
jammermaarhelaas
Wat men hier al zegt, gewoon met een compressor met reduceerventiel werken, deze houdt de druk constant, ook wanneer hij aanspringt. Let alleen wel op dat je de druk waarbij de compressor aanspringt hoog genoeg hebt (is normaal altijd wel zo) zodat je voorraadvat niet onder je ingestelde druk komt.

Zeker wanneer je maar heel af en toe eens wat te spuiten hebt zou ik dit zo doen. Het vocht kun je vooraf uit de tank tappen, en als je een vochtafscheider gebruikt is het helemaal mooi.

Je hoeft natuurlijk ook niet aan 1 stuk door alles klaar te maken, je moet toch tussendoor de spuit vullen, verf klaarmaken. In die tijd kan de compressor even afkoelen (voor de hobby compressoren niet verkeerd).

Persoonlijk werk ik met een druk ergens tussen de 1,5 en 2 bar, gaat prima.
valmet 605
@IH fan 1997 je kan met een gewone persluchtfles een half uur ademen. Dat is eigenlijk niet eens zo veel.
Maar hoe denk je dat deze "gasfles" word gevuld?
fendt2
Had een gevulde maar lekkende lpg tank. Heb hem laten leeg lopen. Maar hoeveel gas eruit komt niet normaal. Dus dat je genoeg volume hebt om een trekker te spuiten geloof ik graag maar vindt het risico groot. Heb mijn tank maar in fases laten leeg lopen.
Boemrang
@IH fan 1997 Zet jou idee a.u.b. uit je hoofd, wordt totaal niets...
Zet er een goede reduceer ventiel met vochtvanger er tussen, dan krijg je eer van je werk...
houkematools.nl/las-lucht/luchtgereedschap/…
GD tuning Garyp
@Boemrang Naja, her zou wel kunnen maar slaat gewoon nergens op 😛
selten
200L fles op 200 bar is 40 000L lucht op atmosferische druk.
Spuitdruk van 2 bar blijft daar 20 000L van over.
(als ik het goed heb op de late avond).
Als je dan een kleine propaantank hwbt van 1000L, heb je 100 000L te verspuiten lucht op 2 bar. Zou wellicht een oplossibg zijn als je geen conpressor hebt...
Wimsumar
Beste Selten
Quote @selten:
(als ik het goed heb op de late avond).
Als je dan een kleine propaantank hwbt van 1000L, heb je 100 000L te verspuiten lucht op 2 bar.

(Als ik het goed heb op de vroege-misschien-tot-overmaat-van-ramp-zijnde-maandag-ochtend 😉
Een propaantank wordt niet tot 200 BAR druk gevuld neem ik aan.
Welgerap52
Propaan is onder de 4 bar al vloeibaar dus meer als 4 bar heeft geen zin
En als je met propaan gaat spuiten dan moet de vloeistof verdampen waardoor het gas afkoelt en de druk nog verder daalt en onder het vriespunt komt waardoor de aansluiting dicht vriest!
En zelf lig je er ook bij!
selten
@Wimsumar
De wand is dikker dan die van een compressor 😉
selten
Quote @Welgerap52:
Propaan is onder de 4 bar al vloeibaar dus meer als 4 bar heeft geen zin
En als je met propaan gaat spuiten dan moet de vloeistof verdampen waardoor het gas afkoelt en de druk nog verder daalt en onder het vriespunt komt waardoor de aansluiting dicht vriest!
En zelf lig je er ook bij!

In zo'n tank kun je ook lucht pompen... Zijn wel mensen die nog un tank hebben staan en nu vortaan op op aardgas zitten...
Laat staan dat propaan nou ook niet per definitie goedkoop is...

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Op TractorFan komen elke dag duizenden mensen bij elkaar om te praten over tractoren, grote machines en alles wat daar bij hoort. Jouw hulp kunnen we daar goed bij gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
32
DEELNEMERS
16
WEERGAVES
10