Illustratie van:

Same 240 - Motor komt te langzaam op

Ik heb het hele motorblok van de trekker in elkaar maar hij reageert heel langzaam als je gas geeft. Weet iemand wat hier de oorzaak van kan zijn? ik ben al wat aan het stellen geweest met de tandheugel en dat leverde wel wat op maar nog niet genoeg en ik weet ook niet in hoe verre dat goed is

Deel dit topic

Reacties

newholland6640
Luchtfilter?
newholland6640
Verstuivers bedschadigt bij revisie?
boer
Brandstofpomp niet optijd
Wimsumar
Beste Wim240: Omschrijf eerst A.U.B. wat vernieuwd/ gereviseerd is (lagers, zuigers etc).
fendtinterfan
Brandstof filter vervangen?
Wim240
@fendtinterfan @newholland6640 luchtfilter en brandstoffilter zitten niet aangesloten, ik laat nu de diesel rechtstreeks uit een klein tankje in de brandstofpomp voor het testen en luchtfilter zit er ook niet voor ivm testen
Wim240
@Wimsumar ik heb veel onderdelen vervangen van een gelijk blok zoals 2 zuigers en 2 koppen. in de brandstofpomp wat lagers maar er is niks totaal anders
Wimsumar
Beste Wim240:
Quote @Wim240:
luchtfilter zit niet aangesloten

Toevallig de prop poetsdoeken (die vaak dan het inlaatspruitstuk af moet sluiten) naar binnen gezogen?
Wim240
@Wimsumar nee daar is wel op gelet
Wimsumar
Beste Wim240:
Quote @Wim240:
van een gelijk blok zoals 2 zuigers

Een riskante vervanging lijkt me. (Overigens, met olie gemonteerd? )
Zuigers inclusief drijfstang + krukaslagering van de sloopmotor?

Zit er smeerolie in het carter?
Wim240
@Wimsumar k had niet veel keus kapotte zuiger da wil niet en een nieuwe kost per stuk 300 maar ik heb overal de onderdelen met de minste speling van afgehaald. bijvoorbeeld de piston pennen waren wel een paar hondersten afgesleten terwijl die van het andere blok zo goed als nieuw waren
Wimsumar
Beste Wim240:
Quote @Wim240:
kapotte zuiger

Cylinder gehoond? Of is deze ook los en uitwisselbaar?
Wim240
@Wimsumar gehoond hij is ook los ik kan de cilynders er zo afpakken
christophe b
Pomp staat niet juist ?
Jarno1h
Compressie ruimte goed afgesteld?
Wim240
@Jarno1h in welke zin, als die te groot of te klein is heb je de verschijnselen die ik nu heb?
fendtinterfan
@Wim240 te groot gaat ie slecht starten en redelijk zwart walmen, omdat de verbrandings temperatuur te laag wordt. ook levert ie vermogen in,

te kleine verbrandingsruimte zou ik eigenlijk niet eens weten, hij wordt warmer en ook vermogens verlies, omdat de druk in de cilinder veel hoger wordt.

heb je al een compressie meting gedaan?
Wim240
@fendtinterfan nog nooit gehad ik heb gewoon de afstand van de bovenkant van de zuiger tot de bovenste rand gemeten en opgevuld met shims tot die 1,3 mm was
fendtinterfan
Als dat de originele maat is lijkt dat mij goed..
Minitauro
@wim240 Heb je de verstuivers ook getest op druk? Als die niet helemaal goed zijn dan reageert de motor ook slecht.
Zitten de verstuiver leidingen op de goede cilinder?
Wim240
@Minitauro als ze verkeerd om zaten dan loopt ie toch helemaal niet en ik heb de verstuivers op 180 bar laten zetten en controleren en was niks mis mee, hij heeft zelfs gelopen met een verstuiver op 180 en de andere op 130 bar
Minitauro
Meestal krijg je de motor inderdaad wel aan het draaien ook als de afstelling verkeerd is.
Dan denk ik toch dat er iets met jou brandstofpomp niet goed zit.
joop-same
@Wim240Je had nieuwe lagers in de pomp gezet??? dan staan je plungers van de pomp niet op de juiste afstelling van je tandkrans en de tandheugel.
Wim240
@joop-same ik ben hier mee aan het stellen geweest en hij loopt nu weer goed maar de hoofdoorzaak was dat de kleppenlichter van een kop altijd de klep indrukte waardoor de motor maar op een cilinder liep
deeremeneer
@Wim240 had je de kleppen dan zo slecht gesteld?
Wim240
Dat klopte wel maar de kleppenlichter drukte altijd de uitlaat klep van een cilinder in die dus niet meedeed dus heb ik die wat anders gemonteerd en nu is t goed @deeremeneer
radium45
@deeremeneer Waarschijnlijk de stoterstang niet goed op de plek staan onder in het blok als ik dit zo lees. Maar vraag mij wel af hoe je dan kleppen kunt stellen.
deeremeneer
@Wim240 ben ik toch benieuwd hoe dat kan? Als die verkeerd zat heb je toch nooit je kleppen kunnen stellen?
radium45
@deeremeneer Sommigen zijn verdraaid handig.. 😛
Wimsumar
Beste Radium:
Quote @radium45:
verdraaid handig..

Ja, moesten meer merken hebben zo'n koudstartdecompressiesysteem.
Wim240
@deeremeneer voor het stellen haal ik de kleppendeksels waar de kleppenlichter op zit eraf en dus zodoende geen last ervan bij het stellen

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Same 240 ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
31
DEELNEMERS
11
WEERGAVES
2