Keuze trekkerbank bkt of vredestein

Goede avond,
Zou graag jullie mening eens horen over keuze van nieuwe achterbanden maat 580/70r38.
Hebben er nu pirelli Tm 700 onderliggen maar zit bij 1 band scheur in de wang. Omdat de banden toch glad zijn nu opzoek naar iets anders.

Als de melkprijs niet zo belabberd was zou ik voor nieuwe trelleborg Tm 700 gaan.
Heb vandaag prijzen opgevraagd en zit toch groot verschil tussen bkt en trelleborg nieuw.
Nu bood de bandenboer mij ook een demo setje vredestein traction + aan die 200 per band duurder zijn als de bkt.

Nu mijn vraag wat zouden jullie doen?
Zitten op klei grond rijden met de trekker 700 uur per jaar. De meeste grond ligt van huis dus veel op de weg.

Deel dit topic

Reacties

deeremeneer
Dan ging ik absoluut voor de Vredestein banden. Mijn ervaring dat ze fijn rijden goed trekken en slijtvast zijn. Deze banden gaan zeker vlot langer mee dan de BKT banden.
marco steyr
Bkt's zijn veel soepeler, net als michelin, daardoor slijten ze idd ook iets meer...
Andre150
@deeremeneer Wat voor grond zitten jullie op? Mijn ervaring is dat als het wat vettige grond is dat ze snel vollopen. Verder een hele goede band inderdaad. Zeer slijtvast en comfortabel.
NHfan97
Vredestijn trekt dubbel zo goed als een BKT , zou ook voor vredestijn gaan.
rick11441
Zonder twijfel vredestein, lopen super fijn en lang
rickrenault
Wij hadden bij voorlader trekker voor altijd bkt binnen twee jaar glad nu vredestijn taxion zitten er nu een dik jaar onder en slijten veel minder hard
deeremeneer
@Andre150 varierend van zand tot behoorlijke rivierklei.
Nick421
@deeremeneer ag en als het zo nat is, dat het uitmaakt welke band net een klein beetje meer grond lost, kun je beter gewoon niet op het land komen.
Ik zou ook voor de vredesteins gaan.
Andre150
@Nick421 Wie heeft het over nat?
johndeere6910
Ik zou voor bkt gaan top band loopt met ploegen niet snel vol wst vredestein wel doet
Nick421
@Andre150 als het niet nat is, lopen je banden ook niet vol?
mf6495driver
Wij hebben op de 920 al 4000u vredestein liggen en die bevallen echt heel goed. Op de 8140 ligt BKT, opzich een mooie band, maar slijt sneller.
deeremeneer
Wie zegt dat hij er mee ploegt? Volgens mij is hij melkveeboer dus hij zal denk ik meer op gras zitten.
Arrie94
Ik dacht altijd dat nieuwe vredesteins erg agressief zijn op grasland, door de scherpe nokken.
mdoornekamp
@marco steyr die soepelheid van bkt schijnt nog wel wat tegen te vallen
larss
Bkt is prima hier op klei, goed soepel vergelijkbaar met michelin, vredestein is niks, lopen vol, en trekken voor geen meter en zijn stugger.
JD3010
@mdoornekamp Bij mij doen ze het best, ik heb die veel liever als bijv. Trelleborg.
deeremeneer
@Arrie94 ja dat zegt men hier weer van de bkt.

@larss vredestein stug en niet trekken?
JD3010
@deeremeneer Het ligt ook welk type BKT je hebt, de 65-serie heeft de nokken veel rechter op de kant staan.
vanmeij
@mdoornekamp
BKT is veel soepeler, vooral bij de grotere maten (1050) is dat verschil echt goed te zien. voordeel is dat de band ook nog erg goedkoop is. voor transportwerkzaamheden zou ik trelleborg of vredestein (stugge rotzooi) nemen
larss
@deeremeneer ja dat is mijn ervaring met vredestein, willen ook snel vollopen, maar over de weg rijden vredesteins lekker. maar op land is het niks.
deeremeneer
Ik sta er van te kijken dat hier zoveel mensen de Vredestein stug vinden.
vanmeij
@deeremeneer
stug = slecht trekken!

laat een band bij het ploegen maar zakken tot ongeveer een bar, dan ben je echt wel overtuigd

Alliance 1050 moesten in het voorjaar op 0,25 bar staan om goed te vervormen, BKT's staan op 0,4 en buigen verder door.
deeremeneer
@vanmeij nou de trelleborg is inderdaad stug maar die trekken hier in de klei goed. Dat de vredestein geen band is om te ploegen weet ik maar er lopen hier diverse trekkers op vredesteins en niemand klaagt over stug.
vanmeij
@9115 die 200 euro per band verdien je gauw weer terug als je veel aan trekkende grondbewerking doet, zoals ploegen/cultiveren. slip kost diesel
mdoornekamp
@JD3010 trelleborg is ook stug 😃
marco steyr
@mdoornekamp we hebben ze zelf ook onder de trekker en valt niks tegen!
deeremeneer
@vanmeij maar hij heeft toch geen 1050 banden. Das een totaal andere band.
JD3010
@mdoornekamp Moet ik je nu alles uitleggen???? 😞
marco steyr
Ik heb trouwens kleber onder de steyr, die zijn ook mooi soepel!
deeremeneer
@marco steyr die heeft hier een klant ook een keer gehad. Die zag je bijna slijten.
vanmeij
@deeremeneer klopt, maar het zegt wel wat over de soepelheid van het merk in het algemeen. BKT is niet voor niets zo ontzettend snel gegroeid.
deeremeneer
@vanmeij klopt maar eerlijk is eerlijk dat ligt ook voor een groot gedeelte aan de prijs.
kerstrunner
Zonder twijfel Vredestein,heb er mee gereden in de mais,lopen niet snel vol en rijden zacht op de weg. Ze hebben trouwens afgeronde nokken voor op grasland. Mij vader heeft BKT,hebben nu 2500 uur en zijn aan vervanging toe.Slijten ook niet regelmatig af waardoor je continu van links naar rechts hobbelt
marco steyr
@deeremeneer ik rij er meer mee op de weg als op het land maar kan niet zeggen dat ze gesleten zijn... Rij ze ook op 2 bar
deeremeneer
@larss ik snap werkelijk waar niet dat je deze banden waardeloos vind.
deeremeneer
@marco steyr oke welke maat heb je en welk type?
9115
Band gaat niet veel voor grondbewerking gebruikt worden. Hebben maar 12 ha bouwland en ploegen met de andere trekker.
Trekker staat veel voor 11,5 m3 enkel as giertank, Opraapwagen voor kuilen en vers gras voeren en tussen de maaiers.
marco steyr
@deeremeneer kleber topker 650/75r38
county854t
Het is gewoon niet simpel om 2 merken banden zomaar te vergelijken. Pak van beide is de spanningstabel erbij en ga dan is kijken wat je er mee wil doen. Ik heb nu zo,n 10000 uur ervaring met trelleborg tm 700 banden en deze zijn zeker niet stug te noemen als je maar de banden spanning durft te laten zakken voor de belasting die je er mee wil doen. En als je michelin pakt en op 2,5 bar zet zijn ze ook stug en trekken ook niet.
930triplemaaier
@vanmeij alle 1050 banden zijn gemaakt voor zware toepassingen zoals mesttanken en zelfrijders vandaar dat ze ook zo stug zijn
Andre150
Voor grasland zijn de Vredestein banden behoorlijk agressief. Vooral tijdens het maaien. Dan moet je veel draaien en steken en dan vreten ze de zode eruit, vooral in een bocht achteruit. Verder een prima band. Na ruim 7000 uur nog ruim 50% profiel. En we zitten 70 tot 80% op de weg
stannetje96
@larss wij hebben michelin multibib en vredestein traxion + maar die michelins lopen sneller vol en zijn even soepel als de vredestein. Geef mij die vredestein maar als ik zou moeten kiezen!
robbertk
Het verbaast me dat iedereen bkt soepeler noemt. Ik heb niet veel ervaring met banden, maar ik vond bkt al veels te stug.
kees-steyr
@9115 Als je echt veel op de weg zit (transport werkzaam heden) zou ik voor Vredestein gaan.
Wat voor soort werkzaamheden doen jullie op de klei?
930triplemaaier
@county854t wil je het echt goed doen dan kun je niet om een luchtdrukwisselsysteem heen. Je kunt dan ALTIJD met de meest ideale bandenspanning rijden
Minder dieselverbruik in het veld en op de weg
Minder slip
Meer trekkracht dus minder snel vast rijden onder moeilijke omstandigheden
Minder bandenslijtage dus langere levensduur van de band
JD3010
Quote @county854t:
En als je michelin pakt en op 2,5 bar zet zijn ze ook stug

Dan zijn ze niet stug, maar hard. Een stugge band is hard van zichzelf, waardoor je die zelfs op iets lagere spanning rijden kan dan een hele soepele band. Dat zegt alleen niks over de bodemdruk. Alleen als ze te zacht gaat rijden, gaat de stugge band kapot en de soepele kan dat beter aan. In de banden van mijn heftruck zit geen lucht, die blijven ook heel.
mdoornekamp
@JD3010 als ik deze man was zou ik 650 Michelin kopen op een 20 inch velg. Veel comfort en goed voor het land en gaat ook wel lang mee. Maar goed, ieder zijn budget.
JD3010
@mdoornekamp Nieuwe Trelleborgs zijn te duur, dus zal het budget beperkt zijn. Ik kan me dan wel voorstellen dat er naar alternatieven gekeken wordt.
mdoornekamp
@JD3010 als je in het voorjaar met een tank de klei op wilt, heb je toch wel fatsoenlijke banden nodig.
JD3010
@mdoornekamp Ik heb zelf 1 set BKT en dat gaat prima. Een fatsoenlijke band hoeft niet duur te zijn, maar moet wel geschikt zijn voor het gebruik. Als mijn BKT's maar 2500u wegtransport mee zouden gaan, zal ik ze niet verslijten.
erik9831
@kerstrunner Is iets totaal anders en heeft op zich niets te maken met dit topic.

Op veel 2dehands trekkers, die redelijk recent zijn en nog maar rond de 1500 uur zitten, daar zijn in veel gevallen ook de banden volledig weg. Dan vind ik die 2500 toch nog redelijk. Ik dacht zelfs dat ik 1 van de afgelopen dagen nog een trekker ergens had zien staan met tussen de 500 en de 750u waar ze ook al bij weg waren.

on-topic: Wat voor de ene een goede band is, is voor de andere een slechte. Zo heeft iedereen zijn voorkeur ... Je kan het helaas alleen maar te weten komen uit eigen ervaring.
kerstrunner
@erik9831 Ik heb de vraag van 9115 nog eens gelezen en ook mijn antwoord. Volgens mij is mijn antwoord precies mijn ervaring met de banden waar 9115 onze mening bij vroeg? Mijn vaders trekker is nieuw gekocht,dus mijn ervaring met die banden is niet uit de lucht gegrepen. De Pirelli's die er standaard oplagen hebben 8000 uur meegegaan...
erik9831
@kerstrunner ik bedoelde, dat mijn antwoord off-topic even was, niet dat van jou. 😄 Sorry voor het misverstandje

Dus die Pirelli's zijn 8000u meegegaan ? Mooie prestatie vind ik dat. Zoals ik zei, je vind trekkers al van 1500u waar ze volledig weg zijn op 2dehands sites.
Quote @erik9831:
Op veel 2dehands trekkers, die redelijk recent zijn en nog maar rond de 1500 uur zitten, daar zijn in veel gevallen ook de banden volledig weg. Dan vind ik die 2500 toch nog redelijk. Ik dacht zelfs dat ik 1 van de afgelopen dagen nog een trekker ergens had zien staan met tussen de 500 en de 750u waar ze ook al bij weg waren.

Denk dat de verkoper er dan al andere banden onder gelegd zal hebben, want banden die binnen 1000 uur versleten zijn...
Maat van mij heeft ook 8000uur gehaald op 1e set pirelli's. Waarvan toch zo'n 90% op de weg met zware belasting. Pirelli zijn stugge banden, maar heel slijtvast. Ideaal voor transportgebruik.
Op onze eigen tractor lagen origineel Goodyear banden, de achterbanden hebben na 8000uur nog zo'n 3-4cm profiel en de voorbanden hebben we (moeten) vervangen na 8000uur, omdat we er amper mee over de weg rijden. De nieuwe voorbanden (bkt's) bevallen eigenlijk zeer goed, al denk ik inderdaad dat ze niet heel slijtvast zijn.
erik9831
@tractorquintentje Ja was ik toen ook aan het denken, hoe is het mogelijk. Want dan moet je in veel gevallen al ieder jaar een nieuw setje gaan steken.
@erik9831 Inderdaad, dan wordt het een dure kost. 😃 Met een frontlader kan ik begrijpen dat voorbanden snel slijten. Maar 1000 uur is wel heel erg weinig.
mdoornekamp
Gewoon die vredestein kopen. Die meerwaarde haal je er wel uit. Vredestein valt waarschijnlijk ook iets breder uit.
9115
@mdoornekamp
Hebben wel met het idee gelopen om er 650 65 38 onder te leggen. Maar is momenteel financieel niet haalbaar. Nieuwe michelin en bredere velgen ben je al snel 5000 kwijt.
Nu minder dan de helft.
9115
Denk dat we de vredestein maar eens gaan proberen. Zo te horen slijtvast en comfortabel op de weg.
Pirelli's liggen er nu 9500 uur onder als de vredesteins ook lang meegaan zal de trekker tegen die tijd wel aan vervanging toe zijn.
Hoop dat over een paar jaar deze trekker ook niet meer de hoofdtrekker op het bedrijf is.
Kunnen we degene die dan kom alsnog op bredere banden kopen.
stefan310
Wij hebben onder onze trekker ook vredestein banden (650/65 r38). zitten er nu 4000 uur op en hebben nog +/- 60% profiel. Zitten door ook veel grond op afstand ook veel op de weg. Bevallen prima. Zeer comfortabel.
daan knol
Michelin en anders BKT, vredestein trok snel de grasmat kapot vonden wij
930triplemaaier
@tractorquintentje wij deden er met voorlader 5000 uur over voordat ze helemaal glad waren maar we waren er wel fel op dat ze dat ze bij voorladerwerk op 2 bar stonden
Herbert
Nu dit toch een groot topic is, mijn ervaring met trelleborg is dat ze zo ontzettend agressief zijn op het grasland. Wat is de ideale graslandband?
JD3010
@Herbert Michelin XM108.

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Op TractorFan komen elke dag duizenden mensen bij elkaar om te praten over tractoren, grote machines en alles wat daar bij hoort. Jouw hulp kunnen we daar goed bij gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
65
DEELNEMERS
26
WEERGAVES
5