Goede avond,
Zou graag jullie mening eens horen over keuze van nieuwe achterbanden maat 580/70r38.
Hebben er nu pirelli Tm 700 onderliggen maar zit bij 1 band scheur in de wang. Omdat de banden toch glad zijn nu opzoek naar iets anders.
Als de melkprijs niet zo belabberd was zou ik voor nieuwe trelleborg Tm 700 gaan.
Heb vandaag prijzen opgevraagd en zit toch groot verschil tussen bkt en trelleborg nieuw.
Nu bood de bandenboer mij ook een demo setje vredestein traction + aan die 200 per band duurder zijn als de bkt.
Nu mijn vraag wat zouden jullie doen?
Zitten op klei grond rijden met de trekker 700 uur per jaar. De meeste grond ligt van huis dus veel op de weg.
TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij
Op TractorFan komen elke dag duizenden mensen bij elkaar om te praten over tractoren, grote machines en alles wat daar bij hoort. Jouw hulp kunnen we daar goed bij gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!
Laatste
Reacties
Ik zou ook voor de vredesteins gaan.
@larss vredestein stug en niet trekken?
BKT is veel soepeler, vooral bij de grotere maten (1050) is dat verschil echt goed te zien. voordeel is dat de band ook nog erg goedkoop is. voor transportwerkzaamheden zou ik trelleborg of vredestein (stugge rotzooi) nemen
stug = slecht trekken!
laat een band bij het ploegen maar zakken tot ongeveer een bar, dan ben je echt wel overtuigd
Alliance 1050 moesten in het voorjaar op 0,25 bar staan om goed te vervormen, BKT's staan op 0,4 en buigen verder door.
Trekker staat veel voor 11,5 m3 enkel as giertank, Opraapwagen voor kuilen en vers gras voeren en tussen de maaiers.
Wat voor soort werkzaamheden doen jullie op de klei?
Minder dieselverbruik in het veld en op de weg
Minder slip
Meer trekkracht dus minder snel vast rijden onder moeilijke omstandigheden
Minder bandenslijtage dus langere levensduur van de band
Dan zijn ze niet stug, maar hard. Een stugge band is hard van zichzelf, waardoor je die zelfs op iets lagere spanning rijden kan dan een hele soepele band. Dat zegt alleen niks over de bodemdruk. Alleen als ze te zacht gaat rijden, gaat de stugge band kapot en de soepele kan dat beter aan. In de banden van mijn heftruck zit geen lucht, die blijven ook heel.
Op veel 2dehands trekkers, die redelijk recent zijn en nog maar rond de 1500 uur zitten, daar zijn in veel gevallen ook de banden volledig weg. Dan vind ik die 2500 toch nog redelijk. Ik dacht zelfs dat ik 1 van de afgelopen dagen nog een trekker ergens had zien staan met tussen de 500 en de 750u waar ze ook al bij weg waren.
on-topic: Wat voor de ene een goede band is, is voor de andere een slechte. Zo heeft iedereen zijn voorkeur ... Je kan het helaas alleen maar te weten komen uit eigen ervaring.
Dus die Pirelli's zijn 8000u meegegaan ? Mooie prestatie vind ik dat. Zoals ik zei, je vind trekkers al van 1500u waar ze volledig weg zijn op 2dehands sites.
Denk dat de verkoper er dan al andere banden onder gelegd zal hebben, want banden die binnen 1000 uur versleten zijn...
Maat van mij heeft ook 8000uur gehaald op 1e set pirelli's. Waarvan toch zo'n 90% op de weg met zware belasting. Pirelli zijn stugge banden, maar heel slijtvast. Ideaal voor transportgebruik.
Op onze eigen tractor lagen origineel Goodyear banden, de achterbanden hebben na 8000uur nog zo'n 3-4cm profiel en de voorbanden hebben we (moeten) vervangen na 8000uur, omdat we er amper mee over de weg rijden. De nieuwe voorbanden (bkt's) bevallen eigenlijk zeer goed, al denk ik inderdaad dat ze niet heel slijtvast zijn.
Hebben wel met het idee gelopen om er 650 65 38 onder te leggen. Maar is momenteel financieel niet haalbaar. Nieuwe michelin en bredere velgen ben je al snel 5000 kwijt.
Nu minder dan de helft.
Pirelli's liggen er nu 9500 uur onder als de vredesteins ook lang meegaan zal de trekker tegen die tijd wel aan vervanging toe zijn.
Hoop dat over een paar jaar deze trekker ook niet meer de hoofdtrekker op het bedrijf is.
Kunnen we degene die dan kom alsnog op bredere banden kopen.