Heule dure machines, waardeloze verf !!!

Boos, heel boos, wordt ik als ik zie waar de machines en trekkers tegenwoordig mee worden bedekt, het kon wel verf zijn van de action uit afdeling kinderhoek wat er tegenwoordig gebruikt wordt om te verven.

Op het werk hebben wij sinds vorig jaar een deutz opraapwagen, splinternieuw gekocht en een jaar later spuit je bijna de halve wagen kaal tot op het ijzer, en dan met de hand inzepen, en roest, het verf roest er gewoon af, ook de trekkers van vandaag de dag, roest, roest en verf wat er bij het minste en geringste afbladdert alsof het de normaalste zaak is.

Kan iemand mij vertellen waarom fabrikanten in godsnaam een laag verf op blank ijzer spuiten, ik ken trekkers en machines van meer dan 40 jaar oud die nog als nieuw in de lak zitten.

Ook valt het op dat lak binnen 1 of 2 jaar al helemaal verkleurt,

Wat is jullie mening over de lak kwaliteit van vandaag de dag op landbouwmachines

Deel dit topic

Reacties

Kees2030
Nu. Ten eerste is vanwege dat er geen lood meer in mag zitten de kwaliteit ook veranderd.
Stralen van ijzer is weer een extra productie proces wat weer meer geld kost.
Vaak is ook het punt dat het plaatwerk wordt gesneden waardoor de kanten zeer scherp worden. Hier is de verflaag erg dun en kwetsbaar waardoor het sneller kan bladderen. Alle randen eerst goed breken met een lammellen schijf zou al wonderen doen.
valmet 8500
Dat is niet best. bij mij op stage hebben we 2 kippers van 30 jaar oud en staan nog goed in de lak je kan wel wat gebruikerssporen vinden maar ja wat wil je na 30 jaar
Kamps
Allereerst moet keje afvragen of n fabrikant bewust deze kwaliteit lak levert, of of dit komt doordat deze fabrikant aan steeds beperktere mogelijkhedengebonden is door steeds strengere (milieueissen) overigens nsap ik je frustratie dat je na een jaar de lak eraf spuit, echter kom ik machines geneog tegen waar dat je zeker niet lukt.
Fast Eddy
Tegenwoordig is de lak op waterbasis. Of zo als de spuiters het noemen watergedragen lak. Ik denk dat dat ook een reden is van de slechte kwaliteit.
walker1
@stevenb na een jaar al de lak er af is wel erg slecht, ik zou contact opnemen met de lmb waar je de opraapwagen gekocht hebt en aanspraak maken op de garantie.
valmet 8500
@Kees2030 maar daarom is het wel erg frustrerend als je een nieuwe wagen koopt en de verf er al zo makkelijk afgaan en zouden ze er wat aan moeten veranderen dat het niet zo snel meer gaat
erik9831
@Kamps Daar heb je een punt ... Milieueisen.

Tegenwoordig moet iedere verf dat op de markt komt milieuvriendelijk zijn, dan spreken we over een verf op waterbasis bij carrosserie, wat trouwens al jaren zo is. Vind het ook minder sterke lak, het minste dat tegen je wagen komt maakt dan ook een kras, wat vroeger wel niet was.

De verf die op machines (diepwoelers, ploeg) staat, zijn volgens mij eerder poederlakken. Deze zijn een pak sterker en zijn bijna onverwoestbaar. Minder gemakkelijk ook om te verwijderen.

Alles hangt ook af van de manier waarop iets gespoten word, hoe de behandeling is voor het aanbrengen van de verf en hoe rein het te spuiten materiaal is.
jordi 1455
@Kamps Dat kan verklaren dat het werfverwijderingsmiddel thuis niet werkt.
RobinBos
@Kamps er zijn ook wel degelijk fabrikanten die een ontvetter bad te lang gebruiken uit kosten oogpunt. Een goede laklaag is ook ontzettend duur, de kunst is om een goede balans te vinden tussen kosten en kwaliteit, de verf zelf is niet altijd het probleem.
stevenb
@Kees2030 inderdaad ???? randjes vallen er vanzelf af ???? wij hadden hiervoor een oude deutz wagen, beste verf ooit ???? maar dit valt me zwaar van deutz, en ze staan altijd te reclameren met hun superlak die je d'r nooit afkrijgt ????
jd user
En trekkervelgen is toch ook een tranendal?....Die bladeren gewoon af.Vooral de NH velgen.na 1 jaar gaat het proces al.
mike_v
Iedere verf komt los als je het verkeerd behandeld ...
jd user
Ja met een stoomcleaner gaat alle verf er ook af.Maar alles met beleid ,dan gaat het wel redelijk goed.
Dus geen stoomcleaner gebruiken.Ik gebruikte wel zo'n ding.Ging alles er lekker rap af.de verf ook
mike_v
Quote @jd user:
met beleid

Inderdaad. Je ziet het vaak genoeg. Zitten ze met een zware drukspuit op slechts enkele centimeters het vuil wel te spuiten. Spuit je gewoon door de lak heen ongeacht de kwaliteit. In plaats van ze eerst wat te laten weken of beter nog: regelmatig zuiver te maken voor het allemaal opgedroogd is.
deutzdx430
Ken het probleem ook bij onze Claas hooischuder. alles wat rood is gespoten gaat er ook snel af na een keer schoon spuiten.
stevenb
Ik snap gewoon niet waarom ze niet gewoon 2K spuiten en of grondverf gebruiken, wij rijden dan wel fendts maar die willen ook wel flink roesten, vroeger had je verf plie basis, sterk spul, en ook nog grondverf, het zal wel te duur wezen voor de fabrikanten, maar als je een machine koopt van een flinke prijs verwacht je toch dat het lang meegaat, als een Mercedes na een jaar gaat roesten, moet jij eens kijken hoe snel er geklaagd gaat worden, al moet ik zeggen, vroeger waren de auto's gewoon slecht van kwaliteit, en nu is het precies andersom, de trekkers roesten en de auto's niet ????
1046
Met dat tupperware tegenwoordig roest et nie meer zo, haha
jd user
Het beste is alles met een sopje en borstel schhonmaken.Dan glimt alles ook nog.

maar mechanisatiebedrijven gebruiken toch speciaal spul?....Even inschuimen en zonder borstel is ie als nieuw!...Of bestaat dat niet?....en de lak word meteen beschermt
Sanderrr
@stevenb Super lak van de nieuwe Deutzen inderdaad, de grille van 1 van de 7250's was ook al aan het roesten vooraan de ingang bij de miniaturenbeurs in zwolle. Gewoon super ???? 😛
weurding
Ligt ook sterk aan de fabrikant, bij onze claas elios (carraro) spuit je de lak zo van de achterbrug af, velgen en motorkap daarentegen niet
varken
*KUCH* krone opraapwagen *KUCH*
mike_v
Quote @stevenb:
gewoon 2K spuiten en of grondverf

En als de fabrikant dat als optie zou geven dan neemt niemand het omdat het te duur is. Zit het er standaard op, wordt de trekker ook duurder hoor.

Quote @jd user:
Of bestaat dat niet?

Jawel bestaat wel. Gewoon inzepen en het vuil loopt voor 95% van de trekker af. Even afspoelen en klaar. Maar of zo'n product gezond is voor veelvoudig gebruik?
John Deere 8345r
@jd user dat werkt mooi, heb ik laatst de ford (3930) mee schoon gespoten, ding glom weer helemaal, maar je moet wel poetsen. 😄
Corne S
Busch van de vacuümpompen schakelde ook al over op een andere kleur ivm milieu. Verf zonder oplosmiddelen. Zal me niets verbazen als alle fabrikanten worden aangepakt.

Lely poedercoat. Alleen de kleur wordt doffer maar spuit je er niet af.
larss
@John Deere 8345r wat is dat voor spul dan?
caseih1056xl
Tegenwoordig hebben ze een prijs en daar moeten ze een machine voor maken. Vroeger was het anders. Er was een machine die had een prijs. Goede materialen die degelijk zijn zoals verf etc etc.

Zoet het tegenwoordig steeds vaker dat verf los laat. Erg jammer, spul kost niet niks
wouterdp
Hangt veel af van het merk. Joskin materiaal is perfect gelakt is met een beetje onderhoud na 20 jaar nog als nieuw. Krone en grimme daarentegen.
H4 B25
Zou dit toch aankaarten bij de fabrikant en ze zouden het toch repareren of heb je zo veel korting gehad op je opraapwagen dat je dit op de koop toe neemt,
Er zijn testen genoeg om de ruwheid,hechting,porositeit en de laagdikte te bepalen van een verflaag en meet apparatuur om de omgevingsfactoren te bepalen wat hier in een beetje spuiterij heel normaal is.

Maar als de fabrikant dit uitbesteedt in de lage loon landen (Slowakije Bulgarije Roemenië) is het vragen om problemen onderdelen die te slecht zijn worden dan hier nog wat nabewerkt zo dat ze toonbaar zijn en dan gemonteerd.

Maar als de voorbehandeling niet goed is is dit ook maar een lap middel
en dan maakt het niet uit of er poedercoating, 2K primer en eindlaag of een watergedragen verf opzit
H4 B25
@caseih1056xl de winst marges moet hoog liggen om de aandeelhouders tevreden te houden
John Deere 8345r
@larss werktuigschuim zei m'n baas, het kwam van freriks. 😉
weurding
Autoshampoo van de action met een scheut melkmachinereiniger in de rugspuit, in laten weken (niet droog laten worden) afspoelen met hogedrukspuit op afstand, klaar
Daanfordje
@wouterdp bij joskin is t goed gelakt, als de machine in belgie is gespoten! De dumper van iemand hier uit de buurt roest ook goed, alleen maar omdat die in frankrijk is gemaakt! Die fransen hebben niet zo veel zin om goed werk te leveren 😉
Fendt_favorit
Probleem van verf wat iedere fabrikant heeft, is dat de `oude` verf van vroeger niet meer aan de milieu-eisen voldoet van vandaag de dag...
Landini 6500
Heeft iemand nog Ford 40 serie met blauwe motorkap ?
die van mn buurman was binnen 3 jaar zwart
John Deere 8345r
@Landini 6500 de ford 3930 van men buurman heeft daar ook last van, als die eventjes in de zon staat bladert het al af 😞
-NEW-HOLLAND-
@Landini 6500 Komt door dat de blauwe verf slecht hecht met de grondverf, dat geven de dealers ook gewoon toe. Volgens mij is dat bij de 40, TS, TM(oude)en TL, maar gebruik je de hogedrukspuit niet, dan heb je er geen last van.
Patrick 2020
@larss Truck cleaner?
DaanHaar
Toch zijn er nog genoeg machines en trekkers die goed in de verf zitten én blijven. Laat afwerking van een machine meetellen bij de investering. Wanneer je dit een paar cent meer waard vind krijg je de genoemde irritaties niet. Neem nu de machines van Schuitemaker, zitten perfect in de lak. Veenhuis als voorbeeld ook. En ja, hoe je het onderhoud is ook een punt. Goede zeep maakt schoon, zorgt voor glans en beschermd de lak voor de aankomende periode, ook hier geldt dat het een paar cent kost.
walker1
@stevenb Nogmaals, ben jij of je werkgever al naar het lmb geweest die de opraapwagen geleverd heeft?
Je zit je hier wel heel erg op te winden, maar op een nieuwe machine heb je gewoon garantie.
Ik lees hier evengoed ook reacties van mensen waar de machines wel gewoon goed in de verf zitten, dus dit kan wel een productiefout zijn.
jordi 1455
Wij hebben thuis 3 same trekkers, ze zitten nog vrij goed in de lak, er is wel lak weg maar die trekkers zijn wel rond de 40 jaar oud.
Ik zie ook Same's rond die leeftijd die flink verroest zijn.
Als je een trekker/machine buiten laat staan gaat de lak minder lang mee en verkleurt vaak.
SJB533
Quote @weurding:
afspoelen met hogedrukspuit op afstand,
En dan wel met de vlakstraal, niet met de vuilfrees 😉
stevenb
@walker1 nee ???? maar dat moest eigenlijk nog wel even gebeuren ???? hij staat altijd binnen dus water heeft die verder nog nooit gezien ????
walker1
@stevenb Moet je eigenlijk eerst doen he. Misschien komt Deutz met een hele nette oplossing en dan heb jij ondertussen hier al flink lopen klagen.
stevenb
@walker1 tja, we hebben nog wel meerdere problemen gehad met deze wagen ???? dus dan valt het lak gedeelte nog mee ????
jan-reitsma
Oplossing: Kuhn en Schuitemaker kopen. Je betaald voor kwaliteit, niet alleen technisch maar ook optisch!
Al wil ik wel geloven dat de verf van tegenwoordig niet meer zo goed is als van vroeger, maar als je bijvoorbeeld kijkt naar de schuitemaker ladewagens, die zijn mooi gepoedercoat hoor
marco2250
@jan-reitsma schuitemaker roest ook wel hoor
jan-reitsma
@marco2250 tuurlijk, maar een stukje onderhoud en liefde wil dat nog wel eens voorkomen
marco2250
@jan-reitsma oke zo ik denk dat knuffelen niet uitmaakt hoor spul is gemaakt om te werken
jan-reitsma
@marco2250 Bijdehand 😮... Ik bedoel met zorg met je machinepark omgaan scheelt een boel!
GerbertXL
Ja kom op, allemaal schuitemaker en kuhn kopen want die heeft betere verf.
Sicma klepelmaaier op t werk, binnen het jaar zaten er al puisten op de lak waar je bang van werd. Nu spuit ik 'm gewoon niet meer zo vaak schoon, ideaal.
fendt308-driver
Claas maaiers waarvan de lak plaats maakt voor roest op iedere las na 2 jaar en dan de pottingers die er achter liggen zien er zeker zo net uit, die zijn alleen ff 6 jaar ouder
cb6520
Kuhn machines hier nog in top staat. Machines droog wegzetten en 1 keer per jaar goed schoonmaken. Kunnen ze jaren mee zonder veel verfschade
atlaspower
@Patrick 2020 truck cleaner heb ik eenmaal mijn auto ingezet, en was sterk verdunt, spoot zo mijn motorkap bijna kaal 😃
l de b
Ja vroeger was alles beter< een ford van 30 jaar oud zit nog beter in de verf als een nh van 5 jaar! kuhn zit ok dun in de lak als je t mij vraag, lely wel goed!gewoon jammer want t kost toch al zat
johnd-ts
Kwaliteit van de verf gaat door milieu eisen gewoon achteruit.

Goede oplossing is poedercoaten, ijzer wordt dan altijd nog een keer gestraald en wordt voorzien van een grondlaag. Het poedercoaten kun je ook nog in verschillende exacte dikte-lagen laten uitvoeren! En de kosten vallen vaak mee.
patfordson
Trekkers zoals vroeger bestaan gewoon niet meer van die qualiteit. ...
Zo simpel is het ????????????????
Patrick 2020
stefan310
Hier veel machines van Lely. Ik mag absoluut niet klagen over de lakkwaliteit. Spuit ze 1 keer per jaar grondig af met de hogedrukspuit met freeskop. Kunnen ze prima hebben. Maar wel altijd droog wegzetten na gedane arbeid.
Opraapwagen van Pöttinger zelfde verhaal eigenlijk. Zowel de Lely maaiers als de opraapwagen allebei 15 jaar oud en eigenlijk nog weinig tot geen roest.

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Op TractorFan komen elke dag duizenden mensen bij elkaar om te praten over tractoren, grote machines en alles wat daar bij hoort. Jouw hulp kunnen we daar goed bij gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
58
DEELNEMERS
39
WEERGAVES
12