Beste TF-ers,
Sinds de laatste tijd komt m'n heftruck erg langzaam op gang als ik hem start. Na een minuutje of 5 lijkt het over te gaan, maar de koppeling geeft nog enigzins 'golvend' de rijaandrijving door. Na weer een minuutje of wat met de machine gespeeld te hebben is het over, kracht is weer volledig terug.
Weet iemand van jullie wat voor olie er in zo'n koppeling hoort en tot hoever die gevuld hoort te zijn? Zijn er verversingstermijnen voor deze olie of kan die het hele heftruckleven erin blijven. Of kunnen jullie een andere diagnose aanwijzen aan de hand van de ziekteverschijnselen die ik zojuist heb beschreven?
Heftruck is een Toyota 02-FD20.
TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij
Op TractorFan komen elke dag duizenden mensen bij elkaar om te praten over tractoren, grote machines en alles wat daar bij hoort. Jouw hulp kunnen we daar goed bij gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!
Laatste
Reacties
Ook even opletten met olie peilen, er staat mij iets van bij dat dat warm moet gebeuren of met draaiende motor?
Misschien weet jij dat, @JD3010 ?
Bij de onze niet, maar hoort bij de meeste automaat/koppelomvormers wel ATF in;
kroon-oil.com/nl/
Wanneer peilen weet ik niet zo, maar ik dacht bij stilstand. Ik heb gewoon de voorgeschreven hoeveelheid erin gedaan, ik dacht ca. 4 lt.
Zoals ik uit jullie reacties begrijp zijn bij jullie heftrucks de bak en de koppelomvormer geintegreerd in een geheel, net zoals bijvoorbeeld een automatische versnellingsbak in een personenwagen. Bij mij zijn die echter gescheiden. Koppelomvormer staat los van de bak. Er zit wel een plugje op de behuizing van de koppelomvormer, maar ik durf niet met zekerheid te zeggen tot op welk niveau die olie moet staan.
Ik kan altijd nog via trail-and-error aan de gang gaan: telkens beetje bijvullen en proberen.
agesheftrucks.nl/data/1/…
Ja, was interessant om te bekijken.
Misschien zat ik er een beetje naast om te verkondigen dat bij mij de koppelomvormer los staat van de bak.
Mooi, alvast iedereen bedankt
Hoe kan dat nou gebeuren? Had je nog niet onder de kap gekeken?
Haha, onder de kap zie je eigenlijk niet zoveel. Om dat te zien moet je eigenlijk de motor los halen van de bak. Dat was hier al weer zo'n 15 jaar geleden dat we de motor uit de heftruck hadden gehaald om een ander probleempje op te lossen.
Ik ga mij dus toch maar eerst concentreren op de bak
Daarmee bedoelde ik dat ik dacht dat de werking van de koppelomvormer los staat van het functioneren van de bak.
Okee, bedankt, zal ik ook rekening mee houden. Voorlopig sluit ik nog niets uit.
Om dit topic af te ronden; oude olie eruit laten lopen en nieuwe ATF-olie erin gedaan. Filtertje ook even nagekeken, maar daar zag het er nog goed uit. Probleem verholpen, heftruck rijdt weer fantastisch.
@G210 Het was hier maar zo'n gaasfilter die je zelf schoon kan maken, zat niet veel rommel in.