Koppelomvormer Toyota heftruck

Beste TF-ers,

Sinds de laatste tijd komt m'n heftruck erg langzaam op gang als ik hem start. Na een minuutje of 5 lijkt het over te gaan, maar de koppeling geeft nog enigzins 'golvend' de rijaandrijving door. Na weer een minuutje of wat met de machine gespeeld te hebben is het over, kracht is weer volledig terug.
Weet iemand van jullie wat voor olie er in zo'n koppeling hoort en tot hoever die gevuld hoort te zijn? Zijn er verversingstermijnen voor deze olie of kan die het hele heftruckleven erin blijven. Of kunnen jullie een andere diagnose aanwijzen aan de hand van de ziekteverschijnselen die ik zojuist heb beschreven?
Heftruck is een Toyota 02-FD20.

Deel dit topic

Reacties

JD3010
Ik heb vorig jaar de olie van de bak vervangen, nu reageert die veel vlotter. De oude olie leek niet echt vuil.
hobbyboer
Volgens mij gaat daar ATF-olie in, tenminste bij die van mij wel, ik denk die van jouw ook.

Ook even opletten met olie peilen, er staat mij iets van bij dat dat warm moet gebeuren of met draaiende motor?
Misschien weet jij dat, @JD3010 ?
Husqvarna
Had hier zelfde probleem met een Still, maar zat gewoon te weinig in, toen dat beetje oude olie er ook maar uit en dan direct nieuwe erin.
Bij de onze niet, maar hoort bij de meeste automaat/koppelomvormers wel ATF in;
kroon-oil.com/nl/
Dennis_dB
Bak iedere 1000 uur verversen en filter vervangen.
JD3010
@hobbyboer Ja, daar moet van die ATF-olie in. Ik heb rode, jij misschien ook van jouw lokale leverancier. 😉

Wanneer peilen weet ik niet zo, maar ik dacht bij stilstand. Ik heb gewoon de voorgeschreven hoeveelheid erin gedaan, ik dacht ca. 4 lt.
ronald73
@JD3010 @hobbyboer @Husqvarna @Dennis_dB

Zoals ik uit jullie reacties begrijp zijn bij jullie heftrucks de bak en de koppelomvormer geintegreerd in een geheel, net zoals bijvoorbeeld een automatische versnellingsbak in een personenwagen. Bij mij zijn die echter gescheiden. Koppelomvormer staat los van de bak. Er zit wel een plugje op de behuizing van de koppelomvormer, maar ik durf niet met zekerheid te zeggen tot op welk niveau die olie moet staan.
Ik kan altijd nog via trail-and-error aan de gang gaan: telkens beetje bijvullen en proberen.
Husqvarna
Ja hier een ZF-bak die zit zelfs in de vooras geintegreerd, daar zat ook de peilstok, moet de mast wel omhoog.
eicher4048driver
Je kan er ook alles laten uitlopen, meten hoeveel dat was. Terug aanvullen tot zoveel met nieuwe en dan elke keer wat bij en proberen. Maar er zou toch wel een handleiding moeten te vinden zijn voor zo'n heftruck?
mbvaltra
Misschien heb je hier iets aan?:

agesheftrucks.nl/data/1/…
ronald73
Quote @mbvaltra:
Misschien heb je hier iets aan?

Ja, was interessant om te bekijken.

Misschien zat ik er een beetje naast om te verkondigen dat bij mij de koppelomvormer los staat van de bak.

Mooi, alvast iedereen bedankt 😄
hobbyboer
Quote @ronald73:
Misschien zat ik er een beetje naast om te verkondigen dat bij mij de koppelomvormer los staat van de bak.

Hoe kan dat nou gebeuren? Had je nog niet onder de kap gekeken? 😉
JD3010
@ronald73 Waar is die nu dan?
ronald73
@hobbyboer

Haha, onder de kap zie je eigenlijk niet zoveel. Om dat te zien moet je eigenlijk de motor los halen van de bak. Dat was hier al weer zo'n 15 jaar geleden dat we de motor uit de heftruck hadden gehaald om een ander probleempje op te lossen.

Ik ga mij dus toch maar eerst concentreren op de bak 😉
ronald73
Quote @JD3010:
Waar is die nu dan?

Daarmee bedoelde ik dat ik dacht dat de werking van de koppelomvormer los staat van het functioneren van de bak.
MF65
@ronald73 Die van mij doet precies het zelfde, begon afgelopen winter. Dacht eerst dat het aan de buiten temperatuur lag maar van 't zomer net zo. Het rare is dat het soms ook weken achter elkaar goed is, dus aan oliepeil kan het bijna niet liggen lijkt me. Ik zat meer te denken in de aansturing van het pedaal richting bak/koppelomvormer die hem vrij geeft als je hem in trapt.
ronald73
@MF65

Okee, bedankt, zal ik ook rekening mee houden. Voorlopig sluit ik nog niets uit.
+2
ronald73
@JD3010 @hobbyboer @Husqvarna @Dennis_dB @mbvaltra @eicher4048driver @MF65

Om dit topic af te ronden; oude olie eruit laten lopen en nieuwe ATF-olie erin gedaan. Filtertje ook even nagekeken, maar daar zag het er nog goed uit. Probleem verholpen, heftruck rijdt weer fantastisch.
hobbyboer
@ronald73 Mooi dat hij het weer goed doet en ook keurig dat je het hier nog even meldt.

Nog een klein vraagje: Heb je toevallig nog gekeken hoeveel olie eruit kwam en hoeveel je er weer in gegooid hebt?

Wel leuk om te weten of de ziekteverschijnselen oorzaak vonden in de kwaliteit van de olie of in de (eventueel niet de juiste) hoeveelheid.
G210
Waarom bezuinigen op een filtertje, dat simpele ding kan ook veel problemen veroorzaken, en zorgt ervoor dat de olie zuiver blijft, dus ook achter gebleven vuil er uit filtert. Bij de meeste heftrucks is olie iedere 1000 uur, en filter iedere 500 uur
ronald73
@hobbyboer Dit werkje had ik een van m'n werknemers toevertrouwd. Volgens hem is er meer olie in gegaan als dat er uit kwam.

@G210 Het was hier maar zo'n gaasfilter die je zelf schoon kan maken, zat niet veel rommel in.

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Op TractorFan komen elke dag duizenden mensen bij elkaar om te praten over tractoren, grote machines en alles wat daar bij hoort. Jouw hulp kunnen we daar goed bij gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
20
DEELNEMERS
9
WEERGAVES
32