Hallo allemaal,
een paar jaar geleden is het motorblok van mijn wit rode David Brown 990 vastgelopen. Nu kan ik het motorblok (zonder kop) kopen van een wit-bruine 990 selectematic. Nu is mijn vraag; past dit? Is dit zonder al te veel problemen om te zetten of zit er verschil tussen deze types qua motorblok?
Alvast bedankt voor de mensen die hier een antwoord op hebben.
TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij
Heb jij ervaring met de David Brown 990 ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!
Laatste
Reacties
konedata.net/Traktorit/db770.htm/
Ik weet bijna wel zeker dat de kop van de rode DB een klein buisje (2cm) boven de waterpomp heeft.
En bij de witte zit er een ring tussen de waterpomp en de kop.
Is hij vastgelopen op de krukas?
dat past wel
alleen kun je het nieuwe type motor kopen of het oude
verschil zit hem in de olievuldop
zit deze op het distributie deksel of op de rechterkant gecombineerd met de peilstok
beide motors moeten gewoon passen op het onder frame
want met wit rode bedoel je toch een case/db?
Zoals wimsumar al aangeeft, heb je 2 types in de motorblokken gehad in de wit/bruine 990.
De eerste serie had een 4/47 motor. Deze motor heeft een kleinere boring en losse, natte cilinderbussen.
De latere 990's hebben een 4/49 motor. De heeft een grotere boring en een kortere slag.
De koppakking is dus anders.
Het motortype staat op het blok ingeslagen, aan de rechterkant, onder de dynamo.
Als beide blokken 4/49's zijn, past het altijd.
Als het een 4/47 motor is, dan moet je even goed meten of de kop van jouw kapotte motor er op past.
Staan de kleppen net zovee uit elkaar en passen de kleppen in de uitsparingen in de zuiger? De latere motoren hebben kleppen die iets groter zijn in diameter. Het kan zijn dat ze dan niet in de zuiger passen.
Een 4/47 blok past verder zonder problemen in jouw frame, zoals Flonky al zegt.
Op basis van het distributiedeksel denk ik dat ook, om het zeker te weten moet je de motorcode even controleren, staat op het vlakke stukje motorblok onder het rechtse deksel (onder "brown").