Illustratie van:

Massey Ferguson 6200 Serie - Omkeerschakeling

Hallo,
Bij de mf 6200 reeks zit de gekende schakelpook voor vooruit achteruit en het op en af schakelen onder het stuur, soms zou het handig zijn als je die bediening ook met de rechterhand kon doen zoals bij de nieuwere modellen ( 6600 ) reeks . Zijn er mensen die weet hebben van iemand die dit ooit heeft laten aanpassen ? Suggesties zijn welkom . Gr

Deel dit topic

Reacties

EA_MF
Dat heb ik me ook al eens afgevraagd, het lijkt me dat het mogelijk moet zijn met een schakelaartje naast die van de hefinrichting in de armleuning bijvoorbeeld.
MF6465dynashift
Ik zal er wel aan te denken, bij onze 6465 dynashift mis is wel de powershiftbediening op de armleuning, maar dat is denk ik makkelijker te maken omdat je dan volgensmij een puls geef als je + of - doe, bij vooruit/achteruit staat de hendel in een stand dus ik weet niet hoe dat in zn werk zou moeten gaan
SJB533
Quote @noordhof:
soms zou het handig zijn als je die bediening ook met de rechterhand kon doen
Wanneer, bijvoorbeeld? Ik kan mij zulke situaties niet zo even bedenken?
anrie uitt
Al heb je zon knopje net zoals op de joistick van een shovel met drie standen moet het best kunnen. Maar ik heb zon elektrischhe omkering nog nooit uit elkaar gehad.
mf6290
Is niet zo simpel dacht ik, werkt met verschillende frequenties, het aantal draden van die vooruit-achteruit pook komt niet overeen met het aantal schakelingen dat je kunt doen met de pook. ik heb het destijds eens uitgezocht om de trekker vanop afstand te kunnen doen stoppen en aanzetten
DANOONTJE POWERR
Quote @SJB533:
Wanneer, bijvoorbeeld? Ik kan mij zulke situaties niet zo even bedenken

Meestal stuur je met je linkerhand, dan werkt het mooier om de powershift met rechts te bedienen omdat je anders steeds met je hand terug moet naar de positie waar je omkeerhandle zit
noordhof
@sjb533, is inderdaad zoals danoontje power hierboven zegt , je moet steeds met je hand terug naar de positie waar de omkeerhandle zit
mf-6265
@noordhof
Het op- en afschakelen op de versnellingspook lijkt me wel mogelijk. Want wij hebben thuis ooit eens met een 5465 dyna-schift gereden als vervanging van de 6265 en de bediening van de versnellingen waren net hetzelfde als bij de 6265 alleen kon je bij de dynashift op- en afschakelen met 2 knopjes op de pook. Maar het vooruit en achteruit schakelen lijkt me wat moeilijker maar wel mogelijk. Een JCB verrijker kan dit namelijk ook op 2 plaatsen. Je moet het wel wat gewoon zijn want wanneer je bij die verrijker eerst aan het stuur werkt en dan duw je op het knoopje op de joystick om achteruit te rijden dan blokkeerde hij. Je moest dus telkens met 1 van de 2 mogelijkheden werken en dat is wat wennen. Miss moet je het eens navragen hoe het bij JCB werk?
noordhof
Ok, bedankt voor de reacties . Gr
frank_mf
Quote @mf-6265:
Want wij hebben thuis ooit eens met een 5465 dyna-schift
dat is de speedshift uitvoering, dynashift is wat anders. De twee knopjes zijn meen ik voor de groepenschakeling en hi-lo (2-traps bak)
DANOONTJE POWERR
@mf-6265 Het gaat neem ik aan alleen om de powershift bediening.
Vooruit en achteruit kan bij de nieuwe types ook alleen maar aan het stuur.
9115
Steyr 9100 serie kun je ook op de pook en onder het stuur de omkeer bedienen. Hoe het werkt geen flauw idee maar het kan wel
massey8690
Heb er ook al eens aan gedacht, maar het kan simpelweg niet omdat de hendel links onder het stuur in de war zou raken als je het met de ander knopje gaat regelen, immers de hendel blijf naar voren staan wanneer je naar achteren gaat, komt meer electronica bij kijken om het door elkaar te gebruiken. Kwam ik ook achter toen ik eens op een nieuwer type case maxxum multicontroller ging zitten en de vooruithendel maar niet wou blijven staan, en ik erachter kwam dat het ook mogelijk was op de armleuning... 😛
noordhof
Het gaat erom te versnellen of te vertragen terwijl je indraaid met je linkerhand op het stuur en je rechterhand toch bij de knoppen van de hef zitten , gewoon een knopje ernaast om te verzetten van versnelling zou handig zijn
noordhof
Het gaat erom te versnellen of te vertragen terwijl je indraaid met je linkerhand op het stuur en je rechterhand toch bij de knoppen van de hef zitten , gewoon een knopje ernaast om te verzetten van versnelling zou handig zijn
DANOONTJE POWERR
@noordhof Moet volgens mij niet moeilijk zijn om dat parallel te schakelen, je moet er even een slimme electronicus aan zetten. 😉
JD3010
Quote @DANOONTJE POWERR:
je moet er even een slimme electronicus aan zetten. ;-)

Ken je die? Ik zoek er misschien ook nog 1.
Wimsumar
Beste Noordhof:

Quote @noordhof:
Het gaat erom te versnellen of te vertragen terwijl je indraaid met je linkerhand op het stuur en je rechterhand toch bij de knoppen van de hef zitten

Wat een stress om juist op dat moment ook nog te willen dynashiften. Tijdwinst? Nihil!
Daarbij, wat ook een 'stress' voor de aandrijving als tandwielen en assen als gevolg van de diferentieelwerking door het nemen van de bocht ook niet idiaal lopen om te schakelen.
radium45
@Wimsumar Vraag is heel praktisch, als ik nog eens weer een powershift trekker zou kopen was dat ook een vereiste, dat je zowel links als rechts kunt schakelen/omkeren.
DANOONTJE POWERR
@radium45
@Wimsumar moet toch wat te zeuren hebben.
Een topic zonder weerwoord van Wim is ook zo saai.
radium45
@DANOONTJE POWERR Wim houd wel leven in de brouwerij.
DANOONTJE POWERR
@radium45
Dat zal ik niet ontkennen. 😉
DANOONTJE POWERR
@JD3010
Ik ken er wel één maar naar jou toe ben je dan wel aardig wat voorrijkosten kwijt. 😉

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Massey Ferguson 6200 Serie ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
24
DEELNEMERS
14
WEERGAVES
13