Boetes bij ongekeurde kipper??

Beste leden,

Ik heb een vraag, de titel zegt het al
weet iemand soms welke straffen of boetes men kan opleggen bij een ongekeurde kipper als ze jou teggen houden op de baan/ of er iemand tegen rijd?
inverband met een 6 en 10 ton kipper.
tot hoeveel zouden de boetes gaan?

Alvast bedankt.
mvg. ilja

Deel dit topic

Reacties

newholland6640
Woon je in belgie ofzoo?

In NL mag je met alle schroot zo de weg op
deeremeneer
@newholland6640 volgens zijn profiel wel
ilja
@newholland6640
ik woon in belgie, de meeste boeren rijden hier ook met oude kippers zonder keuring, maar de laatste tijd hoor je niet anders als controle op de machines op de baan.
newholland6640
@ilja

Goede zaak
erik9831
Valt ook te zien wat er gebeurd uiteraard.

Als ze je zo gewoon tegenhouden, dan zal de boete misschien niet zo hoog zijn.

Moest er iemand tegenrijden en die persoon komt te overlijden ... Dan verkopen ze je broek terwijl je ze nog aanhebt.

Een correct antwoord valt hier niet over te zeggen eigenlijk.

Ik vind de vraag vrij vreemd ... Want wat ik nu kan concluderen uit je vraag is 'ik blijf toch zonder keuring rijden, zoiets doms. Ik zal gewoon die boete wel betalen, want de pakkans is toch nihil'

Ga gewoon naar de keuring, laat je keuren en je probleem is meteen opgelost en moet je zulke vraag ook niet meer stellen.
walker1
@ilja amai zeg, misschien moet gij uw mechanieker de kippers eens na laten kijken en in orde maken.
nielsve
Dat is iets dat de politie waarschijnlijk zelf nog niet weet, ik moest een maand of 2 terug een zwaantje volgen naar de weegbrug, tot. gewicht zat redelijk goed, maarde aslast van de kipper was teveel (tussen 5 en 10% teveel) als je dan vraagt wat het gaat kosten dan weten ze het zelf niet eens.
Deutz-oldie
Ik vind het helemaal geen domme vraag. Als je als uitbollend landbouwer een 20 jaar oude nette onderhouden zelf gebouwde kipper hebt, heeft niets van papieren ofzo dus kan niet gekeurd worden. Mag je hier dan niet meer mee op de weg komen? Zelfs onze 25 jaar oude Joskin beerton en mestverspreider hebben geen papieren, was indertijd allemaal niet nodig... Dan mogen we niet meer op de weg met een oude degelijke OVA landbouwwagen, zelfbouw beestenkar, oud getrokken ATLAS kraantje, zelfgebouwde landbouwwagen...
mike_v
Quote @Deutz-oldie:
... Dan mogen we niet meer op de weg met een oude degelijke ...

Dat mag je inderdaad niet. Simpel toch? Met je fiets van 50 jaar oud mag je ook niet de weg op zonder werkende verlichting. Waarom dan wel met een gammele (niet gekeurde) wagen? Hoe oud die ook is. Al je nu geen papieren hebt, moet je die aanvragen. Dat kan altijd, mits hij in degelijke staat is.
Deutz-oldie
@mike_v Verlichting werkt, alles staat erop om veilig op de weg te komen. Kun je ook papieren aanvragen voor een zelfbouw?
mike_v
Als het goed is wel @Deutz-oldie. In België sowieso, zou niet weten waarom in NL niet.
erik9831
@Deutz-oldie zoals @mike_v reeds correct zegt, is er wel een kleine aanvulling nog. Aanhangers van voor 1969 hebben geen papieren nodig. Vanaf toen was en is het verplicht om papieren te hebben in belgiē
Deutz-oldie
@mike_v @erik9831 wist ik niet, bedankt voor de info!
ilja
Deze zijn zelfbouw kippers hier kan je niet zomaar mee naar de keuring gaan ze bekijken u is en zeggen ga maar terug naar huis maneke, om ze te keuren moet je een nummer aan vragen en dat kost stukken van mensen.
ilja
@erik9831 daar licht ook al een probleem ze zijn max 30 jaar oud. maar volledig inorde.

er scheeld niets aan deze kiepers ze zijn sterker gebouwd dan de kippers de dag van vandaag, enkel de keuring ontbreekt.
noordhof
Is ook zo met kippers uit Frankrijk , deze kan je niet gekeurd krijgen in Belgie als deze kippers geen juiste papieren hebben ( eerst moet de firma die de kippers bouwt een licentie geven voor Belgie en daar doen ze dus geen moeite voor, pas daarna kan je naar de keuring , met de normale papieren ben je niets voor de keuring
kerstrunner
@mike_v Zo simpel is het niet,een zelfbouwkipper kan nooit geen papieren hebben en kan je hem bijgevolg ook niet laten keuren. En hij heeft het niet over een "gammele" wagen maar een oude wagen.Wat @erik9831 zegt klopt ook niet,wij hebben in 1992 een nieuwe mestkar van Peecon gekocht,daar zijn ook geen papieren van. Als je een kipkarretje hebt waar je 2 keer per jaar mee rondhobbelt is het toch absurd dat je daar een nieuwe voor moet kopen met papieren?
Ik denk als je voor jezelf rijd,je geen gekeurde moet hebben,alleen als je voor derden rijd
mike_v
Onze aanhangwagen is zelfbouw (+750kg) @kerstrunner, dus dan zou ik het zeer vreemd vinden dat een zelfbouw aanhangwagen voor traag verkeer niet ingeschreven kan worden 😉 .
orangpower
@mike_v in Belgie mag normaal geen zelfgebouwde -750 aanhangwagen niet meer op den baan. Moet tegenwoordig een COCnr hebben
mf6290
@erik9831 laten keuren is niet altijd zo simpel als het klinkt zelfs met aanhanger die technisch 100% in orde is, ik heb jaren terug een vrachtwagenaanhangwagen gekocht, toen was er nog geen sprake van landbouwaanhangwagens keuren, enkele jaren geleden heb ik deze aanhangwagen gezandstraalt, herspoten en van kop top teen in orde gezet, ook heb ik ze professioneel omgebouwd van luchtremmen naar olieremmen. ik vond het toen het ideale moment om ze te laten keuren, ik ben gaan informeren bij de keuring en daar vertelde men mij dat ik deze aanhangwagen niet kon laten keuren omdat de papieren niet overeen kwamen met de aanhangwagen omdat de remmen verandert waren van lucht naar olieremmen, de mogelijkheden waren ofwel terug ombouwen ofwel andere papieren aanvragen bij de constructeur wat ook een bom geld ging kosten en aangezien ik hard moet werken voor mijn centjes hebben we alles maar zo gelaten
erik9831
@kerstrunner ja papieren ... verkeerd omschreven eigenlijk door mij. Het is eigenlijk een chassisnummer (PVG nummer) dat ze moeten hebben.

Nu pas zoveel jaren later spreken we over de papieren.

Dat PVG nummer is eigenlijk het belangrijkste

@mf6290 Maar moest hij terug op olie gezet geweest zijn, dan zou hij wel gekeurd geraakt zijn.

Wat je hebt gedaan is inderdaad niet correct met hoe hij op de markt gekomen is. Je hebt een aanpassing gedaan, waardoor hij niet meer aan de normen voldoet van hoe de constructeur hem op de markt heeft gebracht.

Het is eigenlijk allemaal veel te ingewikkeld in sommige gevallen. Persoonlijk vind ik, als iemand een zelfbouw aanhanger, zeer leuk. De persoon doet zoiets niet op 1 2 3 en denkt hij normaal gezien altijd degelijk na.

Anderzijds kan je wel denken ... mja het is maar zelfbouw, je weet nooit. Hoewel je ook problemen kan hebben met een nieuwe aanhanger die volledig conform zou zijn met wetgeving.

Ze hebben geld nodig en zullen geld blijven zoeken ... Is niet alleen in Belgie, maar helaas overal.
ilja
@kerstrunner vandaar deze vraag, de kippers zij helemaal in orde en goed gebouwd, ze worden meschien een maand of 2 max op een gans jaar gebruikt.
als je daarvoor 10000 a 15000 euro moet gaan afleggen voor een nieuwe kipper is dit zeer veel, maar moest men je tegen houden en zien dat je niet in orde bent hoeveel gaat het dan niet kosten.
mf6290
@erik9831 mocht ik hem terug ombouwen naar luchtremmen geraakt hij gegarandeert door de keuring, maar ik zie tegen de kosten daarvan op. in praktijk komt het erop neer dat de aanhanger in top conditie is maar het papiertje komt er niet mee overeen, eigenlijk heb ik het daar wel moeilijk mee, ik weet zeker dat de aanhanger in prima staat is en perfect werkt aan mijn trekkers, maar om aan dat papiertje te geraken zou ik dan een heleboel verloren kosten moeten doen
erik9831
@mf6290 inderdaad, en zoiets vind ik ook wel erg.

Er zijn wel kleine bedrijven, die zelf aanhangers maken en hiervoor misschien wel een attest kunnen of willen afleveren. Hoeveel zoiets dan kost, weet ik niet.

Bij mij in de buurt zit er een bedrijf, Millon. Zij zijn Deutz verdeler, doen grondwerken, loonwerk, enz enz ... Zij maken ook hun eigen merk Millon diepladers.
SJB533
Quote @mf6290:
r luchtremmen geraakt hij gegarandeert door de keuring, maar ik zie tegen de kosten daarvan op. in praktijk komt het erop neer dat de aanhanger in top conditie is
Maar dan remt hij niet meer? Wat is veiliger? 😃
mf6290
@SJB533 wie zegt er dat hij niet remt? het gaat over een aanhangwagen die origineel op luchtremmen stond, ik heb die aanhangwagen volledig in orde gezet en omgebouwd naar olierem en wilde hem toen laten keuren omdat ik er zeker van was dat hij technisch 100% in orde was maar dit kon niet meer omdat op de papieren stond dat hij lucht geremd was
mf6290
@erik9831 ik ben toen ook wat gaan informeren en naar het schijnt is het heel duur om voor 1 aanhangwagen een homologatie aan te vragen, constructeurs vragen een homologatie aan en kunnen daarmee de papieren in orde krijgen voor meerdere aanhangwagens met dezelfde afmetingen waardoor de homologatie veel goedkoper wordt per aanhangwagen
+1
SJB533
@mf6290
Aanname is, dat het trekkend voertuig geen luchtdrukinstallatie heeft
mf6290
@SJB533 zou niet echt een goeie zet geweest zijn om de aanhangwagen om te bouwen van luchtremmen naar olieremmen als het trekkend voertuig een luchtdrukinstallatie had
valtra1
Zie hier veel heel interessante reacties van mensen met nieuw materiaal dat in orde is (papieren dan toch)en mensen met oud materiaal dat niet in orde is (meestal ook weer de papieren. Ik vermoed dat er nogal wat op de weg rondrijdt dat op wielen staat en achter de tractor hangt en officieel niet in orde is. Maar heb nog altijd geen antwoord gezien op de gestelde vraag.
ilja
@valtra1 inderdaat zit ik ook op te wachten er moet toch iemand op heel het forum verstand van hebben.
John Deere 6520
@ilja ik heb gehoord dat je kipper/aanhangwagen moet inleveren en dan misschien ook een boete maar hoeveel weet ik niet. Maar thuis rijden wij ook met een 50j oude opligger die niets van papieren heeft....

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Op TractorFan komen elke dag duizenden mensen bij elkaar om te praten over tractoren, grote machines en alles wat daar bij hoort. Jouw hulp kunnen we daar goed bij gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
32
DEELNEMERS
15
WEERGAVES
27