Help de noordelijke RMO chauffeurs!

In het Noorden is het werkelijk spekglad. De RMO chauffeurs hebben het er goed moeilijk mee. Er is via mail en sms al opgeroepen om zout, zand, zaagsel of wat dan ook maar te strooien, maar bij deze ook via TractorFan en Prikkebord. Alle beetjes helpen, zodat dit soort taferelen voorkomen kunnen worden.

Dit topic is ook zichtbaar op het Prikkebord

Tinus

Reacties

guldner75
Die vrachtwagen chauffeur had ook weinig kans .... zo een ronde weg en dan z'n berm ernaast.
Johndeeretje
Ja hier glijden ze er net zo makkelijk in...

112 Groningen
weurding
Niet specifiek een rmo probleem, voer bezorgen is ook al moeilijk
+1
Tinus
Heb uit betrouwbare bron begrepen dat er ook boeren zijn die het een worst zal zijn hoe mensen bij hun boerderij (vandaan) komen. Onbegrijpelijk.
weurding
We zitten een dag zonder voer, zullen we wel overleven, wil geen ongelukken op mijn geweten hebben, maar idd, er zijn anderen
buorman
Gisteravond gehoord van chauffeur; man komt met melkwagen bij boer, en kan het maar met moeite op de been houden omdat de boer niks had gedaan aan gladheid.
Toen de chauffeur hier iets van zei, kreeg die als antwoord: 'k had liever gehad dat je niet was gekomen, melk word toch wel vergoed en dan was ik tenminste zeker dat ik niet 'te veel' lever.
Man had 17000 ltr in de tank.
Voor dergelijke ............ probeer je dus als chauffeur je auto op de weg te houden
weurding
Hier plaats je bij een dergelijke uitspraak een smiley, had betreffende boer ook een onopgemerkte knipoog uitgedeeld? 😄
buorman
@weurding
Weinig reden tot 'smilen' denk ik 😶
Dat die nog te krenterig of beroerd was om zakje zout te strooien zegt mi genoeg, puur eigenbelang, ikikikikik en ik.
Zo 1 zet wel de gezondheid van de gezamenlijke werknemer op het spel voor een nog grotere IK
meelezer10
Quote:
@buorman: dan was ik tenminste zeker dat ik niet 'te veel' lever.

De man weet zeker niet dat het per 6 dagen gaat.
+2
buorman
@meelezer10
Weet ik niet of deze persoon dat wel weet.
Feit is dat als hij de tank in de put had moeten lozen, het fabriek niet hard kon maken dat hij boven z,n referentie gemolken had. Ik hoop dat ie een paar liter [melkbus vol] te veel geleverd heeft.
Kost hem meer dan zakje zout en/of zand
weurding
@buormanik doelde ook op de melk, dat hij zijn oprit niet schoon had mag hij zich voor schamen idd
robotboer
Hier was de chauffeur vanmorgen al erg bang, hadden het erf uiteraard al dooi!
kaas
Hoe krijg jij je erf dooi met 1 cm ijs en 4 graden vorst ??
+1
cs-agrar
Laat je tank leeg lopen, gebeuren minste ongelukken
walker1
Quote @weurding:
niet specifiek een rmo probleem, voer bezorgen is ook al moeilijk

Volgens mij had bijna iedereen die in het noorden vandaag op de weg zat er wel last van.
weurding
Kreeg een filmpje van een collega die niet met de mengwagen uit de sleufsilo kon komen
Frans1
Rij hier achteruit de stal in met de blokkenwagen,maar dat ging niet lukken vanmorgen vanwege het drempeltje 😄
Hier ook een grote ijsbaan
zandhapper
@Frans1
Hier precies het zelfde probleem ! Zaagsel en zand gestooid en toen lukte het later wel!

Succes allemaal !!
-3
JD6930
Het is natuurlijk ... weer int noorden voor iedereen, en zeker voor de vrachtwagenchauffeurs, mensen die doorgaans op vooral de grote wegen aardig gepest worden door ongeduldigde automobilisten en dat al helemaal niet als het glad is kunnen gebruiken...

Maarrr... je hoort je eigen erf sneeuw en ijsvrij te houden op die plekken waar de melkwagen hoort te komen, maar de wegen van de gemeente is niet de zorg van de boer, maar van de gemeente. Die horen te zorgen dat bedrijven goed bereikbaar zijn.

EN, als die het niet kunnen bijbenen zullen de transportbedrijven bij de zuivelconcerns moeten aankloppen en zullen die wat met hun planningen moeten sleutelen waardoor de vrachtwagens minder tijdens gladheid hoeven te rijden maar bijv. eens overdag ipv savonds of sochtends vroeg.

Maar plannen is moeilijk voor concerns als FC... Rekening houden met de ''wensen'' van leden of de RMO chauffeurs is nog net zo moeilijk voor ze...
@cs-agrar
Dat doen sommige boeren al, ze waren vanmiddag nog bezig om de melk van gisteravond op te halen.
+1
Tinus
Quote @JD6930:
aar de wegen van de gemeente is niet de zorg van de boer, maar van de gemeente. Die horen te zorgen dat bedrijven goed bereikbaar zijn.

Nee hoor. Ijzel is overmacht. Daarom mogen scholen ook dicht en hoef je geen vrije dag op te nemen om thuis te blijven. Dus daarom de oproep om de handen uit de mouwen te steken.
jehan
Succes allemaal door inhet noorden met die gladheid ..kan me er weinig bij voorstellen .hier in de achterhoek nergens last van .
Mc_douwel
Nu oook nog niet aangezien de vorst grens aardig is op geschoten
+1
trean
@JD6930 als de fabrieken meer melk krijgen dan ze kunnen verwerken dan moeten de melkwagens ook doorrijden om alle melk op te halen. Dus dan hebben ze geen tijd om te wachten tot de gladheid minder is. In een volle planning is weinig te sleutelen.
jordi 1455
Ik vraag me af of het uberhaubt mag, straks komt ome agent een bon uitschrijven dat ze op de openbare weg aan het dumpen zijn, er zullen vast agenten zijn die het nut er van in zien, maar zijn ook wat agenten die heel moeilijk gaan doen ondanks de goede bedoelingen.
Tinus
Quote @jordi 1455:
maar zijn ook wat agenten die heel moeilijk gaan doen ondanks de goede bedoelingen

In 2013 werd het gewaardeerd door de gemeentelijke instellingen en dat zal nu toch ook zeker.

lto.nl/actueel/uitgelicht/…
JD6930
Quote @Tinus:
Quote @JD6930: aar de wegen van de gemeente is niet de zorg van de boer, maar van de gemeente. Die horen te zorgen dat bedrijven goed bereikbaar zijn.
Nee hoor. Ijzel is overmacht. Daarom mogen scholen ook dicht en hoef je geen vrije dag op te nemen om thuis te blijven. Dus daarom de oproep om de handen uit de mouwen te steken.

Das waar. Ijzel is inderdaad overmacht. Maar de gladheidsbestrijding van de gemeentes laten ook nogal eens te wensen over. De verbindingswegen doen ze top, de rest is een flop, hier tenminste. Ieder jaar gebeuren hier om de hoek ongelukken of schuift er wel een van de weg/de sloot in of gaan fietsers horizontaal. Maar 't is nog altijd snel paar keer er door wat schuiven en strooien en meer niet. Er zullen vast meer opties zijn die gemeentes hebben om dergelijke wegen veiliger te maken. 😉

Maar 't is int noorden wel echt pokke weer ja. 😉 Zeker vergeleken hier. Hier ist wel koud en regent het zo nu en dan flink maar vergeleken het noorden hebben wij niks te klagen. Nog niet. Dat het maar lekker zo blijft. 😛
buorman
Je weet dus duidelijk niet waar je het over hebt.
Hier werd vanmorgen niet gestrooid, autos konden domweg de weg niet op
JD6930
Quote @Tinus:
Quote @jordi 1455: maar zijn ook wat agenten die heel moeilijk gaan doen ondanks de goede bedoelingen
In 2013 werd het gewaardeerd door de gemeentelijke instellingen en dat zal nu toch ook zeker.

Dat zou toch ook wel slecht zijn als dat niet zo was.
jehan
Als de gemeentes nu eens zout zouden geven aan boeren die zelf willen strooien
+11
komelker 2
Een mensenleven is meer waard dan een volle fabriek.
Onbereikbare plekken melk laten lopen.
Schade met zijn allen delen. Wij zijn niet voor niks een cooperatie.
JD6930
Quote @trean:
@JD6930 als de fabrieken meer melk krijgen dan ze kunnen verwerken dan moeten de melkwagens ook doorrijden om alle melk op te halen

FC heeft wat bedacht om te zorgen dat er niet weer meer melk wordt geleverd. Meer betalen als er minder geleverd wordt.

Het zal idd wel een heel gedoe zijn, die planning. 😉

Maar bij FC mogen ze wel eens mensen aannemen die hun doppen openen bij het plannen en niet bedrijven uit de eerste route in de derde te zetten bijv. 😉
trean
@JD6930 planning gebeurd door de transportbedrijven die voor fc rijden dus fc zelf is daar niet schuldig aan.
Eigenlijk moeten de boeren dat veel vaker doen. Maar ook voor de loonwerkers.
Zoals de draden los hebben van het weiland.
Putten los leggen.
De mest gemixt hebben.
Zoveel mogelijk ruimte creëren. Zo dat spiegels heel blijven van de machines.
Kleine kinderen zoveel mogelijk uit de buurt van de machines houden.
+2
pieta
Quote:
@JoriskleinGunnewiek: Putten los leggen

Putten los leggen moeten ze hier toch echt regelmatig zelf doen en vooral ook weer dicht als ze klaar zijn of stoppen voor die dag. Dit vanwege de kinderen.
@jehan
Zout helpt vrijwel niks met een centimeter ijs op de weg. Scherp zand strooien lijkt mij nu het beste.
1046
Sneeuwkettingen
JD6930
Quote @trean:
@JD6930 planning gebeurd door de transportbedrijven die voor fc rijden dus fc zelf is daar niet schuldig aan.

Nee, daty gebeurd door FC. Hier kwam tot ergens vorig jaar bijna iedere keer hetzelfde bedrijf. Alle chauffeurs hielden er rekening mee en ook de baas wist ervan. Maar FC plande het bijna altijd verkeerd en zette dan erbij dat ze ergens voor 22:00u moesten laden waar ze om 01:00u bijv. pas voor ingepland waren....
trean
Quote @komelker 2:
Onbereikbare plekken melk laten lopen.
Schade met zijn allen delen.

Op slecht bereikbare plekken moet je als boer dan zelf zo slim zijn om te bellen dat ze niet hoeven te komen. Ruim Vijf jaar terug moesten enkele boeren ook de melk weg laten lopen omdat de kleine melkwagen op een prive weg in de sloot gegleden was.
Johndeeretje
Dat zout helpt inderdaad niks. Vooral niet op een erf of laan waar niet veel op gereden wordt. Moet eerst inwerken en dat duurt aardig lang, en het helpt niet goed. Daarom wordt het hier gewoon met verreiker of voorlader eraf geschraapt.
jordi 1455
@JD6930 op wegen met weinig verkeer wordt nooit gestrooid, het heeft geen zin omdat het moet inwerken en strooizout is moeilijker aan te komen als er een langere periode van gladheid is.
milkman2
Hier de melk vandaag ook niet weg gehaald, vandaag gebeld met RFC voor overleg hoe en wat. Hoorde van hun dat bij zo´n 100 boeren vannacht de melk was blijven zitten en vandaag is weggewerkt. Vannacht zijn wij hopelijk nog aan de beurt anders kunnen we morgenochtend de tank leeg laten lopen.
weurding
Is de 6 melkmalen regeling van kracht of accepteert men door deze overmacht ook 7?
+1
milkman2
Quote:
@weurding: t ook 7?

ja
+1
Palletje
Ik zit in het sperma rondbrengen en melkmonster halen en het was vandaag echt dieptriest hoe de wegen erbij lagen (vooral in groningen). Denk dat het in dit geval de gemeentes en provincie boven de pet gaat en elke hulp wel kunnen gebruiken.
Tinus
Lijkt me eerlijk gezegd doodeng om in het donker, terwijl het ijzelt, met zo'n dikke tankauto op boerenweggetjes te rijden. Laat ze maar kalm aan doen.
Tinus
Quote @Palletje:
Denk dat het in dit geval de gemeentes en provincie boven de pet gaat en elke hulp wel kunnen gebruiken.

Dat denk ik dus ook.
j h p
Hier net voor de 2e keer gestrooid (totaal zo'n 100 kg zout), vanmiddag heb ik het 'ingewerkt' met de bandenveger, RMO kan hier zo zijn (hoop ik).
Spekglad hier in ZO Drenthe.
arjanvw
@JD6930 blijkbaar werkt bet bij jullie toch anders dan hier in Groningen. Hier regelt toch echt de transportbedrijven zelf de planning. Ben de laatste tijd al regelmatig geappt dat de route weer veranderd word door de constant toenemende melkaanvoer.
wotan2
Hier in het zuiden word het vanuit Amersfoort geregeld en moet je eigenlijk maar zien wanneer ze komen. Chauffeurs willen op plekken waar ze vaak komen en van de situatie afweten nog weleens schuiven met die planning. Maar appen is er al helemaal niet bij, alleen een belletje als je verhuist van dag naar nacht of omgekeerd.
+1
jehan
Zo zie je maar weer de routes zitten altijd zeer vol ..vrachtwagens worden intensief gebruikt ..wat nu met zon weer een nadeel is
zuivelarbeider
Vanmorgen 2 uur later begonnen te rijden.
Sommige chauffeurs wilde helemaal niet rijden.
Veiligheid gaat voor.
weurding
Kreeg net een email dat verzocht wordt de tank leeg te laten lopen, rfc haalt de melk niet op
930triplemaaier
Ik heb wel respect voor de rmo chauffeurs. Als je ziet over wat voor weggetjes ze soms rijden. Met ijzel of sneeuw is het helemaal opgeletten geblazen. Ik zeg wel eens als je een goede vrachtwagenchauffeur wil moet je een rmo chauffeur nemen
John k
Hebben er hier in Ontario geregeld mee te maken, vorige week nog, kon met de mengwagen ook niet in de schuur komen, maar een beetje zand doet wonderen. Zijn er hier gewoon op ingesteld en er wrd rekening mee gehouden.
jd user
Hier zijn de RMO's uitgerust met sneeuwkettingen onder de vrachtwagen.Geen probleem ,want ze kunnen overal bij komen.Ze laten de kettingen zó zakken.En op de openbare weg liften ze weer.Kwestie van met ...goed uitgerust materieel de weg op.Dat moeten wij als boeren ook als we niet op het land kunnen.....de trekker extra uitrusten met brede banden.Dan heb je geen gezeik.
buorman
Waar is hier ?
jd user
RMO's moeten gewoon investeren net zoals boeren in goed materieel!want wij moeten de boel ook voorelkaar hebben!
kaas
Klopt helemaal 10-20 jaar geleden zetten de chauffeurs in november altijd speciaal winterbanden om vrachtauto en dat gebeurt volgens mij tegenwoordig bijna niet want zit geen eigen belang bij
@pieta daar ben ik het wel met je eens.
+1
MF65
Toch kun je nu ook zien dat er in NL op verkeerde dingen wordt bezuinigd. 10 á 15 jaar terug wemelde het bij de eerste vlok van de strooiwagens, ook op binnendoor wegen. Toen ging het misschien soms te gek maar ijs/sneeuw kreeg minder kans dan nu. Als er eenmaal een ijsbaan ligt krijg je hem lastig weg.
vanOostrum
Had hier vanmiddag een chauffeur van agrifirm op bezoek, waren zijn eerste adres met een gestrooid erf..
+1
andre01
Wat een onzin, hoe vaak hebben we zulke omstandigheden in nederland, en dan is het maar voor 1 of 2 dagen. Als we dan eens een tank melk moeten weg laten lopen is kosten technisch veel goedkoper.
+1
de hoef
Juist bij ons effe halve cent eraf en de schade met zijn alle oplossen ,beter dan een dode chauffeur
+1
buorman
Die halve cent hoeft wss niet eens.
Het niet met verlies hoeven doorverkopen van deze melk, en de kosten die er niet voor gemaakt hoeven worden compenseren wss voldoende.
pieta
Voor wie is dat goedkoper? Toch niet voor jou?
MaxxuM4ever
@JoriskleinGunnewiek Loonwerken gaat toch per uur? Als een boer niets heeft voorbereid voor de komst dan zal de loonwerker het moeten doen en dat bij de rekening optellen. Zelfde geldt voor boeren waar het zeer krap is waardoor alles veel langer duurt, dat gras is ook duurder per m3 in de kuil uiteindelijk dan een boer waar het erf ruim is.
pieter w
Klopt ,maar dat zijn wss niet de eenige klanten op die dag en een ander wil ook graag op tijd het gras in de kuil of de mest op het land
MaxxuM4ever
@jd user Dat is inderdaad wel een mooi systeem, maar voor een paar dagen ijzel in de zoveel jaar misschien een beetje duur in Nederland.
henkdeweerd
In 1987 haalden ze de melk nog met trucks van 15 tot 18 ton. Misschien hadden ze er daar een paar van moeten bewaren.
nadeel van melk ten opzichte van voer is dat het "leeft". Er zitten wel een paar schotten in de tank. Maar toch.... Rij maar eens met een half volle mesttank....
kaas
100 % gelijk is hun ook wel verteld op vergaderingen maar was te duur
Fast Eddy
@MaxxuM4ever @jd user

Dat systeem hebben sommige brandweerauto`s en ambulance`s ook. Je kan het ook met sneeuw gebruiken.
+1
friesboertje
Hier gisteren de melk gewoon opgehaald. Bedankt RMO (y)
Alex Miedema
@arjanvw toen ik door Groningen reed met een RMO chauffeur vertelde hij me dat de planning door FC werd geregeld
jd user
En de planning is wel zó dusdanig geregeld van FC ,dat de RMO chauffeur geen tijd meer heeft voor een eventuele lekke band.Want dan gaat de hele route schema van zn stokje.Ik weet dat RMO chauffeurs het zwaar te verduren hebben en écht tussen "wal en schip moeten varen".En das niet makkelijk in deze tijd.En zeker niet dat je op gladde wegen niet op tijd kunt rijden.ER is dan ook best wel stress ,als het niet loopt zoals het gaan moet.

Die sneeuwkettingen hebben sommige bedrijven die voor FC rijden.Dat hebben ze zelf aangeschafd.Dat bespaart tijd en heel veel schade aan hun wagenpark.Dus deze RMO's rijden door heel nederland ,stukje belgie en duitsland.Kosten van sneeuwkettingen zijn gezien tijdwinst en schade materieel snel terug verdiend.(aldus mijn RMO).
jorisdriepinter
Lijkt mij verstandig om de afweging te maken tussen de waarde van de weggelopen melk en de aanschaf van x aantal automatische sneeuwkettingen.
SJB533
Quote @MaxxuM4ever:
Loonwerken gaat toch per uur?
Nee hoor. Wordt ook heel vaak per kuub of hectare gewerkt.

Quote @henkdeweerd:
In 1987 haalden ze de melk nog met trucks van 15 tot 18 ton. Misschien hadden ze er daar een paar van moeten bewaren.
Iets meer dan 10 jaar terug kwamen ze bij ons de melk ook nog ophalen met een Volvo ?FM? drieasser en vaste tankopbouw. Die combinaties zullen nu nog wel ergens in een hoekje staan? En de soortgelijke 9-tonners opbouw Welgro bulktank?
fendt trekkertje
En toch helpt het zoutstrooien op het erf, dacht zelf ook van niet maar hier vanmorgen gedaan en je rijd er nu bijna probleemloos overheen. niet op bezuinigen dus!
jd user
Fendt trekkertje,

Zout vreet je hele erf stuk.En zout is nu ook weer niet goedkoop.Wat is nu een zakje zout ?....je moet er wel vijf zak zout strooien wil je een beetje terrein ijsvrij krijgen. 5X7 a 8 euro per zak.= een kleine veertig euro per dag aan strooien.
+1
-Jan-
Hier werkt de loonwerker voor de gemeente met zoutstrooien en als hij langs komt draait hij even het erf over tot aan de melktank en neemt 10 euro in ontvangst die ik voor hem klaar gelegd heb,vanmorgen is de melk opgehaald en chauffeur was toppie te spreken.

Is goedkoper dan zelf zout kopen en strooiknecht is een kratje rijker
weurding
Gelukkig leest jou gemeente niet mee hier 😃
+1
-Jan-
@weurdingEn dan nog,heb ik lak aan,we betalen ze al genoeg voor dingen waar ze werkelijk onverantwoord mee smijten
+1
weurding
@-Jan-geintje, maar je weet hoe kleinzielig ze zijn kunnen 😄
cs-agrar
Quote:
@jd user: Zout vreet je hele erf stuk.En zout is nu ook weer niet goedkoop.Wat is nu een zakje zout ?....je moet er wel vijf zak zout strooien wil je een beetje terrein ijsvrij krijgen. 5X7 a 8 euro per zak.= een kleine veertig euro per dag aan strooien.

Weet je wat een tank melk weg gooien kost?
Nick83
Quote:
@jd user: 7 a 8 euro per zak

Duur zout. Hier € 5.50 per 20 kg.
radium45
@SJB533 Je kunt toch voor die paar dagen winterweer geen investeringen doen? En wat de gladheidbestrijding betreft, gewoon hoogzand of gele grond over de weg strooien en je kunt meteen weer volgas verder. Kan geen zout tegen op.
trean
nieuweoogst.mobi/scripts/edoris/…

Frieslandcampina stopt met ophalen.
SJB533
Quote @radium45:
Je kunt toch voor die paar dagen winterweer geen investeringen doen?
Als je m hebt staan... Nieuw kopen moet je niet doen nee, of e moet er echt wel werk voor hebben.

Quote @radium45:
En wat de gladheidbestrijding betreft, gewoon hoogzand of gele grond over de weg strooien
Brekerzand 😛
Fendt926Driver
Quote @radium45:
gewoon hoogzand of gele grond over de weg strooien
wat is hoog zand??
radium45
@Fendt926Driver jullie noemen dat spuitzand?
Fendt926Driver
Quote @trean:
Frieslandcampina stopt met ophalen.
en in het artikel ligt een wagen van DOC in de sloot
Fendt926Driver
Quote @radium45:
jullie noemen dat spuitzand?
oohh op die fiets. spuitzand kennen we hier wel. soms hier ook wel scherp zand genoemd.
dat werkt ook best
radium45
@Fendt926Driver ijsselzand zeggen ze hier ook wel, de onzuivere variant van metselzand zeg maar.
radium45
zeg maar.... Was er al niet eens een filmpje hier waar die woorden nogal vaak in voor kwamen? 😛
SJB533
@radium45
Wat normaal gesproken onder cq tussen de bestrating hoort dus 😛
Coen
Wij hebben hier nog een bult woudzand liggen, droog spul is ideaal voor gladheidsbestrijding 😄
trean
Friesland campina gaat weer verder met melk ophalen. nieuweoogst.mobi/scripts/edoris/…
newholland6640
Zijn hier al 12 uur te laat. Ben benieuwd wanneer ze dan wel komen..
-NEW-HOLLAND-
@newholland6640 12 uur te laat? dan kun je het laten lopen...
newholland6640
@-NEW-HOLLAND-

Niet helemaal, normaal gesproken zouden ze hier om 8 vanmorgen zijn.
-NEW-HOLLAND-
@newholland6640 Ik neem aan dat jullie aan fsc leveren, dan geld dit indien van toepassing:

In verband met de aanhoudende extreme gladheid in het noorden van Nederland en een toenemende gladheid in het midden van het land kan het zijn dat de melkauto de melk niet kan ophalen of vertraging oploopt. Indien bij u de melk vandaag, woensdag 6 januari, vlak voor het melken niet is opgehaald volgens het reguliere ophaalschema, dan wordt u verzocht om voor de volgende melkbeurt de gehele tank leeg te laten lopen.

Hebben wij vanmorgen helaas ook moeten doen na 7 melkbeurten door de belabberde communicatie van fsc. Wie stuurt er nu om 11 avonds een e-mail...
weurding
Quote:
@-NEW-HOLLAND-: Wie stuurt er nu om 11 avonds een e-mail...

het was niet eerder aan de orde en ook heb je mits je een mobiel hebt een sms gehad
EA_MF
Quote @-NEW-HOLLAND-:
Wie stuurt er nu om 11 avonds een e-mail...

De binnendienst van RFC, die op dat moment niet weet waar ze moeten beginnen door een gevalletje 'overmacht' en een roodgloeiende telefoon door ongeduldige leden-melkveehouders.

Gisteravond direct even gekeken of ze thuis nog melk gehaald hadden, de route waarop wij zitten hebben ze nog wel af gemaakt, al dan niet een uur later dan normaal.
Rdeweerd
scontent.xx.fbcdn.net/hphotos-xaf1/v/…

hier ons best gedaan, tot aan de straat alleen maar ijs .
maartendankers
Quote @jd user:
fendt trekkertje,

Zout vreet je hele erf stuk.En zout is nu ook weer niet goedkoop.Wat is nu een zakje zout ?....je moet er wel vijf zak zout strooien wil je een beetje terrein ijsvrij krijgen. 5X7 a 8 euro per zak.= een kleine veertig euro per dag aan strooien.

Je moet een x onderuit gaan en wat breken, misschien word je dan wijzer...
newholland6640
@-NEW-HOLLAND-

Nee, Leerdammer
JD3010
@maartendankers tsja, laat hem maar de kraan van z'n tank open trekken. Lekker kortzichtig.
JD6930
Quote @jordi 1455:
@JD6930 op wegen met weinig verkeer wordt nooit gestrooid, het heeft geen zin omdat het moet inwerken en strooizout is moeilijker aan te komen als er een langere periode van gladheid is.

Das waar, maar de wegen waar veel gereden wordt zijn ook niet altijd in topstaat als 't glad is...

Quote @Tinus:
Lijkt me eerlijk gezegd doodeng om in het donker, terwijl het ijzelt, met zo'n dikke tankauto op boerenweggetjes te rijden. Laat ze maar kalm aan doen.

Zeker! FC en de rest van de concerns zouden blij moeten zijn dat ze nog rijden. Ofja, met dat melkoverschot... Maar in ieder geval, je snapt wel wat ik bedoel denk.
JD6930
Quote @jd user:
En de planning is wel z� dusdanig geregeld van FC ,dat de RMO chauffeur geen tijd meer heeft voor een eventuele lekke band.Want dan gaat de hele route schema van zn stokje.Ik weet dat RMO chauffeurs het zwaar te verduren hebben en �cht tussen "wal en schip moeten varen".En das niet makkelijk in deze tijd.En zeker niet dat je op gladde wegen niet op tijd kunt rijden.ER is dan ook best wel stress ,als het niet loopt zoals het gaan moet.

En wat voor planning... Gelukkig doen de chauffeurs die planning nog wel eens wat omgooien...
kaas
Er is hier en daar ook wel extra auto,2 in te huren heeft doc en volgens mij a -ware ook gedaan
newholland6640
Ergens bekruipt me het gevoel dat FC het niet eens zo heel erg vind dat ze de melk niet op kunnen halen.
paul1
Melk van het zuiden naar de noordelijke fabrieken brengen lijkt me met ijzel ook niet handig
kaas
Daar heb jij volgens mij helemaal gelijk aan ,bij calamiteiten werd er in het verleden ook wel afgeweken van de 72 uur maar nu kan het niet meer zeker ,in het verleden met de mkz is er ook wel melk opgehaald dat 5 dagen in de tank zat en bijna geen kiengetal verhoging hoog uit 1 puntje en de biologische melk halen ze volgens mij ook maar 1 keer in de 4 dgn op.dus wat is het probleem
diggingpete
Wat ik me afvraag als leek zijnde.
Zit die planning zo scherp in elkaar dat zeg maar 12 uur vertraging tot problemen leid?
Hoe vaak komt er een rmo bij een boer langs?
Waarom moet een boer zijn complete tank laten leeglopen, is ruimte maken zodat er een melkbeurt weer in past niet mogenlijk?
Is het rmo wagenpark zo scherp afgestemd op het benodigd capaciteit?
meelezer10
Quote:
@diggingpete: Is het rmo wagenpark zo scherp afgestemd op het benodigd capaciteit

ja. De vrachtwagen die hier melk komt halen rijd 6 vrachten in 24 uur. 6,5 dag per week. De vrachtwagen staat 1 nacht in de week stil.

De melk mag niet ouder zijn dan 72 uur. vandaar dat heel de tank weg moet.
Cornelis
Stel dat alle RMO's 12 uur speelruimte hebben. Dat is per drie dagen een zesde deel. Draai het eens om: je moet dan dus nogal wat extra auto's hebben tuffen.
Rdeweerd
@jd user als jij een pallet vol landbouwzout besteld 3/4 euro dus da valt wel mee. en je kunt het ook nog over de bulten heen doen om broei tegen te gaan.
diggingpete
En de boeren die hun melk weg kunnen flikkeren, worden schadeloos gesteld?
Doordat zij de melk wegdoen komt er weer ruimte op de planning lijkt me?
+1
Tinus
Ik heb alle ongevallen maar eens op een rijtje gezet:

vrachtwagenongeval.nl/
jd user
@ Rdeweerd,

Bij wie kan ik dat bestellen,een pallet vol voor 3 euro?...
Ik betaal nu 7 euro.
buorman
Mss iets met vraag en aanbod?
Als je bedrijf in brand staat, krijg je ook geen goedkope brandverzekering, sterker nog geen een.
Nu geldt gewoon: better djoer as net te krijen [beter duur dan niet te koop]
+1
paul1
Een pallet vol voor 7 euro is ook nog spotgoedkoop 😄
radium45
Quote @-NEW-HOLLAND-:
Wie stuurt er nu om 11 avonds een e-mail...

E-mail kun je gewoon lezen. Ook na elf uur. Wat moeten ze dan? Persoonlijk de deur langs gaan bij iedereen..
-NEW-HOLLAND-
@radium45 telefoon opnemen en vooruit kijken, maargoed hebben we nu niks meer aan, die melk is toch al weg.
Titus de Wolff
Even met het lavastrooiwagentje over het ijs en het is direct stroef.
Landini 6500
Geen krant geen visboer geen vuilnis ophalen
en zie ook geen RMO,s rijden
wegen wel ijsvrij ( noord Fryslan )
gemeente rijd hier met 3 zoutstrooiers
jehan
Goed nieuws morgen gaat het dooien ..ik hoop dat de boeren die de melk weg moesten laten lopen nog vergoeding krijgen
jd user
@ cs-agrar,

Ik strooi scherpzand en de vrachtwagen is voorzien van sneeuwkettingen.Heb ik ook al in een eerdere reactie getypt.

Nee ik weet niet wat dat kost een tank melk weg laten lopen.Dat verschilt per boer. cs-agrar:Weet jij dat ook wat dat precies kost per kg melk?....
+1
cs-agrar
Quote:
@jd user: Weet jij dat ook wat dat precies kost per kg melk?

Wel kunstig dat je zelf niet weet wat het kost, terwijl je op je erf zand strooit voor de vrachtwagen.

Heel simpel, de melkprijs die anders daarvoor was ontvangen + uitrijkosten/m3 uit kelder.
+1
weurding
Emotie en stress zijn niet in geld uit te drukken gelukkig 😄
kaas
Maar jij zit niet in nederland sneeuwkettingen worden hier niet gebruikt en volgens mij is het ook verboden schade aan weg.
jan-reitsma
Hier bij ons (vlakbij leeuwarden) gewoon alle melk opgehaald, gewoon goed zout strooien
+2
Hulde voor die chauffeurs daar in het noorden,kunnen we ons hier niks bij voorstellen.
danielle-hekman
Wij hebben 12.000 liter moeten laten weglopen....heb je een keer melk dan dit weer.
Het lullige was dat we net uit de route van de rmo waren gezet, en de melk bij de buurman wel werd opgehaald en bij ons niet... Een week daarvoor zaten buurman en wij in dezelfde route.
+2
de hoef
Quote:
@danielle-hekman: Een week daarvoor zaten buurman en wij in dezelfde route.

krijgen ze bij de buren zeker koffie
pieta
Ze zullen het prikkebord wel volgen en denken daar gaat het weer goed dus die laten we de melk maar houden. 😄
de hoef
Toch mooi met twee robots 12000 liter melken ,ons lukt dat niet
+1
weurding
@de hoef
de stroom opvoeren doet wonderen
weurding
@de hoefmaar zonder gekheid, 4000 per dag, met 2 robots ken net toch?
meelezer10
Quote:
@weurding: ken net toch

Dan moet er toch al niet veel mis gaan. taaie koeien zijn dan uit de boze. gemiddeld moet je toch een liter of 12 a 13 per melking hebben. En je hebt meer werk. vaarzen leren het kunstje veel moeilijker en je hebt meer koeien die omdraaien en in de boxen gaan liggen als het te lang duurt.
+1
meelezer10
Quote:
@weurding: de stroom opvoeren doet wonderen

plug je computer maar eens in het 380 stopcontact moet je eens kijken hoe goed het werkt.
kaas
@de hoef
dat moet zat kunnen 12000 liter en 13/14 duizend is ook haalbaar maar moet alles wel kloppen
de hoef
@kaas
zal best kunnen. maar haal het hier niet bij 1800 houd het hier wel op ,
krijg anders meer werk aan koeien halen als dat ik ze door de put doe
brabo
Quote:
@weurding: 4000 per dag, met 2 robots ken net toch?

ik kwam op facebook een lelybedrijf tegen die met 2 robot's gemiddeld over een jaar net iets meer dan 5000 per dag draaide.
matt
@de hoef
Zal wel van 3 en een halve dag zijn,je gaat niet meteen de kraan opentrekken.

In ander topic geeft ze ook aan ongeveer 1900 liter per robot te melken.
meelezer10
@brabo
je komt wel eens meer wat tegen.

delaval.nl/over-DeLaval/Persberichten/…
weurding
@brabodoen die lely's meer dan delaval?, heb er geen kijk op maar als je productie per koe hoger is dan kun je toch ook gemiddeld meer melk melken per robot? want de aansluittijd en nabehandeling is toch voor iedere koe gelijk?
de hoef
Quote:
@matt: In ander topic geeft ze ook aan ongeveer 1900 liter per

ik geloof het ook wel matt ,
geef alleen aan dat het ons niet lukt
+1
brabo
Quote:
@weurding: doen die lely's meer dan delaval?

ik zou niet weten waarom.
Ik vond die 5000 per 2 boxen al veel, maar als je dan het linkje van meelezer opent dan valt het toch weer wel wat tegen 😄
cs-agrar
Quote:
@danielle-hekman: heb je een keer melk

Op spotmarkt bijgekocht?
meelezer10
Je moet niet alles verklappen 😃
milkman2
Vanmorgen met tankchauffeur gepraat, beste man was ´s nachts bij 2 x bij de buurman geweest om melk op te halen zo´n 500 meter van de gestrooide weg af. ook nog bij onze boerderij langs gereden [wij zitten vlak naast een doorgaande weg] om een andere boer een paar kilometer verder op de tank te legen.
Tijdens het rijden hoorde hij via een collega dat van hogerhand per directe ingang het melk ophalen gebeurd was en hij vertelde erbij dat ze gelijk beginnen te dreigen van ; als je doorrijdt zelf voor de kosten opdraait mocht je wat overkomen, nou ja dan weet je het wel...Hij vertelde er ook bij dat die boeren die aan de weg wonen zo als wij het best nog kon om de melk te kunnen ophalen.
Het is te hopen dat RFC de niet opgehaalde melk vergoedt wamt anders kunnen ze nog heel wat gedonder krijgen!
weurding
Een melkveehouder heeft het zelfs voor elkaar gekregen 7 melkmalen op te laten halen, ook aan de telefoon gehangen dat ze moesten ophalen, overigens snap ik niks meer van die melkmalen, 7 keer wil men niet hebben maar als het binnen de 72 uur regeling valt is het wel mogelijk om 7 keer melkmalen te leveren, maar komt er op neer dat als je jezelf maar een grote jongen voelt en de boel plat belt er toch meer kan dan voor mogelijk wordt gehouden. en nee, ik ga geen namen noemen, maar misschien hebben we het wel overdezelfde
Nick83
@weurding
7 maal wa is daar bijzonder aan? Iemand die 3 x daags melkt heeft wel 9 maal in 3 dagen 😉
meelezer10
@weurding
Bij robot melken geld 80uur. Je wilt niet weten hoe vaak dit overschreden wordt door RFC. Maar owe als het de schuld van de boer is.
weurding
@Nick83niks bijzonders, maar als je buiten de reguliere ophaaltijden niet leeg bent wordt verzocht de melk te laten lopen, m.a.w. ze willen geen melk van 7 melkmalen
Jack Rijlaarsdam
Quote:
@weurding: als je buiten de reguliere ophaaltijden niet leeg bent wordt verzocht de melk te laten lopen,

Denk dat dit niet uit kwaliteitsoogpunt is gevraagd, maar vanwege logistiek. Als er een volle dag melk rijden is weggevallen, haal je dit met het aanwezige wagenpark gewoon niet meer in.
Nick83
Quote:
@meelezer10: Bij robot melken geld 80uur. Je wilt niet weten hoe vaak dit overschreden wordt door RFC. Maar owe als het de schuld van de boer is.

Onder normale omstandigheden toch niet? Ze komen toch gewoon elke 3 dage?
weurding
Quote:
@Jack Rijlaarsdam: haal je dit met het aanwezige wagenpark gewoon niet meer in.

dat snap ik ten zeerste, des te meer ben ik ook verbaasd dat het sommigen op herhaaldelijk aandringen wel lukt om het voor elkaar te krijgen, maar ach, waarschijnlijk wordt het toch wel vergoedt en dan heeft niemand reden tot klagen
meelezer10
@Nick83
Het komt wel een voor dat er om zes uur in de avond geladen wordt en de volgende keer diep in de nacht. Dan is het meer dan 80 uur.
Todi
@weurding
Het probleem was niet de transport maar de fabrieken waar het personeel niet op kwam dagen.
« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Hebben de trefwoorden zand , rmo , zout , zaagsel , prikkebord en sms geen geheimen voor jou ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!