Ik heb een Ahlmann AL7 met een perkins 3.152 dieselmotor er in. Deze zit ook in de 135, vandaar plaatsing in dit forumdeel. De motor heeft wat onderdruk en is niet een hele vlotte starter. Revisie wordt me te duur dus ik ben op zoek naar tips die het starten kunnen verbeteren. Hoop onder de 135 experts wat goede tips te vinden.
Bij lang gloeien en met een volle accu krijg ik de motor bij -5 uiteindelijk wel aan de praat maar vlot gaat het niet. Heeft iemand een goed idee om met relatief weinig geld de startprestatis te verbeteren? Iemand ervaring met dubbele vlamstart monteren bijvoorbeeld? Alle goede tips zijn welkom!
TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij
Heb jij ervaring met de Massey Ferguson 135 ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!
Laatste
Reacties
Wat ik gedaan hebt is een motorvoorverwarming gemonteerd zoals in de link van kramp .
Ik kan iets soortgelijk voor een Perkins niet vinden maar op de site van www.carlor.com zijn er ook genoeg alternatieven .
kramp.com/shop-be/nl/…
carlor.com/nl/producten/…
Daarna misschien een startmotor zoals ze hierboven bedoelen
met verminderde compressie (carterdruk)kan dit slecht starten veroorzaken.
Maar het is in dit geval en-en.
aangezien revisie te duur is, is dit het proberen waard
Wat heb je 8 maand geleden getest/gecontroleerd e.d.?
tractorfan.nl/topic/78530/…
Weinig denk ik ; voorjaar c/q zomer was toen in aantocht
.
En de vraag is ook eender .
Motor is natuurlijk niet op 5 minuten opgewarmd en voor mij zijn de trekkers maar hobby , heb ze dus maar af en toe nodig .
Ik heb er dus een timer tussen staan , zodanig als ik er eentje nodig heb dat deze ongeveer 4 uren op voorhand de verwarming inschakelt , werkt op 220V .
Is trouwens ook beter voor de motor omdat deze dan niet vanaf vriestemperaturen moet opwarmen .
Ben trouwens eens op verlof geweest in Canada en die trekkers hebben dat daar bijna allemaal .
Okee. Tenzij er een klep open blijft staan gaan we er eerst maar vanuit dat het opnieuw afstelllen van de klepspeling nauwelijks effect zal hebben.
Een goede koudestart valt of staat met voldoende (start)motorsnelheid om de compressielucht bij het samenpersen voldoende heet te laten worden. Vraag is hierbij nog wel of er voldoende compressiedruk wordt opgebouwd.
Een dubbel vlamstartelement vreet volgens mij te veel zuurstof uit de inlaatlucht (misschien gloei (vlamstart) je nu ook al te lang? ).
Een dunne "winterolie" zou de koude motor nog iets lichter kunnen laten lopen. Al met al lijkt me een "snelle" startmotor het meest effectief. (In het ander topic noemde je zelf ook de (niet ongunstige) prijs van € 160,-).
ebay.de/itm/…
Die lijkt me vrij eenvoudig te monteren
@Wimsumar ik ben het met je eens dat dat een goede oplossing is. Ik twijfel echter we een beetje want bij een international 844-s die ik had heb ik ook zo'n ding gemonteerd. Die werkte eerst prima maar na verloop van tijd had ik de indruk dat de startmotor er steeds meer moeite mee kreeg. Werd me destijds verteld dat een 9v anker niet heel duurzaam is. 12v snelstarters blijken er ook te zijn maar die heb ik helaas niet voor 160...
Ik kwam nog een 'dokter' tegen op internet:
dieseldokter.nl/?page_id=357
Euh wat heb je gedaan?? Hoe ben je daarbij gekomen?
Weten we het nog ? Het verschil tussen een relais en een solenoide ?
( Ja ; wat was dat ook al weer )
@deeremeneer dat trucje heb ik van internet. Met name motoren die niet vaak hoog in de toeren draaien, zoals bij shovels, wil de motor behoorlijk vervuilen met roet en aanslag. Door de motor bij 1800-2000 toeren via het inlaatspruitstuk heel voorzichtig water op te laten zuigen 'klopt' de stoom die in de motor ontstaat de aanslag los. Wel voorzichtig doen anders krijgt de motor een veel te grote klap. Beste werkt een bekertje voor de inlaatopening voorzichtig kantelen en de druppels laten opzuigen. Je hoort wel aan de motor dat hij dan wat terugloopt in toeren en aan de wat grijze rook die uit de uitlaat komt. Ik moest ook even wennen aan het idee maar navraag leert dat deze 'truc' toch redelijk vaak wordt toegepast, met goede resultaten
Opzoeken kost tijd en punten.
Met een relais wordt d.m.v. een electromagneet een electrische verbinding gemaakt. ( Een lichte stroomkring verbindt een (veel) zwaardere).
Een selenoïde is een electromagneet die een mechanische handeling uitvoert.
Daar heb ik ook nog nooit van gehoord.
Ik zou werkelijk waar niet weten wat daar het nut van is.
Dat je iets bijvoorbeeld met diesel schoonmaakt ala.
Maar met water?
Niet heel duur en vaak heel effectief
Hier heel goede ervaringen er mee
Bv een 4 kw startmotor op een mf 690