Oliekoeler installeren op een hydrauliekleiding

Ik heb een hydraulische schoffel om tussen fruitboomgaarden te schoffelen. Deze werkt op de hydrauliek van mijn smalspoor (new holland tn95f). Na een uurtje rijden is de hydrauliekolie zo heet dat je handschoenen nodig hebt om de koppelingen aan te raken. De new holland heeft geen oliekoeler en het is ook niet na installeerbaar. Ik dacht nu een goedkope oliekoeler rechtstreeks op de schoffel te monteren ergens tussen de hydrauliekleidingen. Kan dit? waar kan ik zo'n koeler vinden, want in neem aan dat deze al snel tegen 160 bar moet kunnen, dus een koelertje voor de motorolie zal wel niet voldoende zijn. Enig idee of de kostprijs?

Deel dit topic

Reacties

BigBendeutz
Bij Kramp,(via LMB),in alle grote's en maten
radium45
Even een tip, monteer de koeler in de retourleiding. Geeft anders zon bende.
930triplemaaier
@radium45 inderdaad
en een temperatuur sensor die bij 60 graden de koelvin inschakeld is ook handig dan vergeet je m nooit in of uit te schakelen
radium45
@930triplemaaier Bij die van Kramp zitten die er standaard op.
valmet6400power
@radium45

Haha, dat is de beste tip wel denk 😄
radium45
@valmet6400power Ik ben redelijk wakker vandaag ondanks een hele korte nachtrust. 😛
valmet6400power
@radium45

Dat blijkt! 😃
930triplemaaier
@radium45dat is helemaal makkelijk maar een gewaarschuwd mens telt voor 2

maar waarom wordt die olie zo heet? heeft die trekker niet een loadsensing pomp en instelbare ventielen? zo ja proberen dan de flow op het ventiel zover terug te regelen totdat de snelheid nog net voldoende is
3130ls
@930triplemaaier nee tnf jes blijven pompen
radium45
@3130ls En als je nu met minder motortoeren werkt?
3130ls
@radium45 zal het allicht minder pompen
Landini6500
@radium45
jep, ik rij nu al bijna op ralentie met een grotere versnelling, maar ik heb toch al eens een leiding doorgeblazen door de hitte
Landini6500
@radium45 op kramp zie ik er een groot aantal staan, dus op de retourleiding zou ik dan met een koeler die 20 bar aankan toekomen? (ze zijn blijkbaar allemaal voorzien op 20 bar
hobbyboer
Quote @Landini6500:
ik rij nu al bijna op ralentie......leiding doorgeblazen

Wat is de werkdruk tijdens het schoffelen?
Klinkt alsof het tijd wordt voor een grotere hydromotor, dan kun je er makkelijker meer liters door krijgen met een (hopelijk/waarschijnlijk) lagere druk.
hobbyboer
Als er dan minder warmte ontwikkeling is ben je ook geen koeler nodig, denk ik.
Landini6500
@hobbyboer dat is het nu net, op de schoffel zit geen hydromotor, het is een zuiger die het mes naar voor drukt, als dan via de voeler de retourklep wordt ingedrukt (als die tegen een boom komt of een paal), kan de oliedruk weg en klapt het mes via een veer naar achter. Het is alsof je je constant een fietspomp zit in te drukken met je duim op de uitlaat.
Landini6500
@Landini6500 hier kan je een foto van zo'n schoffel vinden:

hageling-bio.be/schoffels.html/
radium45
@Landini6500 Daarom moet de koeler ook in de retour geplaatst worden, en dan nog kan het gebeuren dat deze ontploft door een te hoge druk door bijvoorbeeld een snelkoppeling die dichtslaat doordat de pennetjes plat zijn wat vaak komt door de druk er ''af te slaan'''bij het aankoppelen.
Landini6500
Ik zal eens prijs opvragen, het moet ook niet te kostelijk worden voor een schoffel die 1500 euro kost
radium45
@Landini6500 Als ik je uitleg een beetje snap krijg ik sterk het idee dat er iets helemaal fout zit in de hydrauliek van die schoffel.
hobbyboer
@Landini6500 Aha, dan snap ik idd waarom de olie zo warm wordt.
Zijn er geen mogelijkheden om het hydaulische systeem van je schoffel aan te passen, bv zorgen dat de olie drukloos naar de retour kan nadat de cilinder het mes weer terug heeft geduwd.
Als ik jou was zou ik eens informeren bij de verkoper of fabrikant van je schoffel.
Landini6500
@hobbyboer ga ik doen, merci
Een stikstofbol die de drukcilinder constand op bijvoorbeeld rond de 150 bar houd een optie? En dan constand olie loos rondpompen en bij 140 bar er een klep omgaat en de druk weer naar 160 bar gaat? Zo werken bij onze shovel de hydraulische remmen als je hem start pompt hij gelijk 180 bar op de stikstofbol, en als die de druk heeft word de olie weer gewoon 'loos' rondgepompt.. Corrigeer maar als ik er naast zit er zijn vast mensen die er veelmeer verstand van hebben.. 😃
Fendt926Driver
Quote @radium45:
Als ik je uitleg een beetje snap krijg ik sterk het idee dat er iets helemaal fout zit in de hydrauliek van die schoffel.
als ik het zo lees staat er constant 180 bar op de leiding en gaat het ventiel alleen open als de voeler iets raakt. geen wonder dat de olie heeeel heet wordt. een retour koeler werkt dan ook niet omdat de olie niet rond gepompt wordt. zit er niet iets van een bypass op die de olie boven de 100 bar rond laat pompen?
dit lijkt me een systeem dat niemand zo heeft gemaakt als jij het stelt.
atlaspower
Quote @radium45:
Als ik je uitleg een beetje snap krijg ik sterk het idee dat er iets helemaal fout zit in de hydrauliek van die schoffel.
inderdaad, ding gebruikt amper olie en de trekker staat alleen door zijn overdruk te blazen, ik zou een doorstroom ventiel ertussen zetten en deze heel licht afstellen, zo kan ie zijn olie zonder druk kwijt aan de retour,
Kees2030
Hoi

Dat een trekker geen koeler heeft, heeft te maken dat een trekker normaal geen continue oliestroom hoeft te leveren. Vaak is het alleen maar ff een cilinder bedienen en klaar. Door de ruime voorraad olie blijft die dan mooi op temperatuur. Nu moet de trekker continue olie leveren tegen een bepaalde druk. Het is niet meer dan logisch dat door die continue arbeid warm wordt.
Het is waarschijnlijk een systeem met een pers en een retourslang. Het scheelt zoieso al als je een drukloze retour hebt. Wordt het al minder warm omdat er minder tegendruk is.
De koeler zet je altijd tussen de retourleiding. Die maximale druk van de koeler van 20 bar is dan ook voldoende.
Belangrijk is dat er een terugslagklep tussen zit met een druk van een paar bar.
Als de olie koud is, gaat de olie minder makkelijk door de koeler heen. Als de druk dan te hoog is loopt hij over de klep heen zodat de retour druk nooit teveel oploopt. Wordt de olie warm dan gaat hij door de koeler. Lijkt een beetje op de werking vsn een termostaat. Dit principe wordt ook toegepast op bv hydraulische laadschoppen. Een temperstuursensor is erg makkelijk op de koeler om automatisch de koelfan aan te laten slaan. Wel altijd een relais gebruiken en de sensor de massa te laten maken van het relais. Ook geen kans op kortsluiting dan. En een zware voeding maken want een koelfan trekt veel vermogen.

Succes
Kees2030
Ahh

Ik lees net dat het waarschijnlijk geen continue oliestroom is. Dan gaat mijn verhaal natuurlijk niet op.
Tja als hij continue over de overdruk zit te blazen van de trekker snap ik wel dat die bloedheet wordt.
Je zou eigenlijk het hydraulisch schema moeten zien om een oplossing te vinden
Kees2030
Ahh

Ik lees net dat het waarschijnlijk geen continue oliestroom is. Dan gaat mijn verhaal natuurlijk niet op.
Tja als hij continue over de overdruk zit te blazen van de trekker snap ik wel dat die bloedheet wordt.
Je zou eigenlijk het hydraulisch schema moeten zien om een oplossing te vinden

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Op TractorFan komen elke dag duizenden mensen bij elkaar om te praten over tractoren, grote machines en alles wat daar bij hoort. Jouw hulp kunnen we daar goed bij gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
29
DEELNEMERS
11
WEERGAVES
14