Oliekoeler installeren op een hydrauliekleiding
Ik heb een hydraulische schoffel om tussen fruitboomgaarden te schoffelen. Deze werkt op de hydrauliek van mijn smalspoor (new holland tn95f). Na een uurtje rijden is de hydrauliekolie zo heet dat je handschoenen nodig hebt om de koppelingen aan te raken. De new holland heeft geen oliekoeler en het is ook niet na installeerbaar. Ik dacht nu een goedkope oliekoeler rechtstreeks op de schoffel te monteren ergens tussen de hydrauliekleidingen. Kan dit? waar kan ik zo'n koeler vinden, want in neem aan dat deze al snel tegen 160 bar moet kunnen, dus een koelertje voor de motorolie zal wel niet voldoende zijn. Enig idee of de kostprijs?
Deel dit topic
TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij
Op TractorFan komen elke dag duizenden mensen bij elkaar om te praten over tractoren, grote machines en alles wat daar bij hoort. Jouw hulp kunnen we daar goed bij gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!
Laatste
Reacties
en een temperatuur sensor die bij 60 graden de koelvin inschakeld is ook handig dan vergeet je m nooit in of uit te schakelen
Haha, dat is de beste tip wel denk
Dat blijkt!
maar waarom wordt die olie zo heet? heeft die trekker niet een loadsensing pomp en instelbare ventielen? zo ja proberen dan de flow op het ventiel zover terug te regelen totdat de snelheid nog net voldoende is
jep, ik rij nu al bijna op ralentie met een grotere versnelling, maar ik heb toch al eens een leiding doorgeblazen door de hitte
Wat is de werkdruk tijdens het schoffelen?
Klinkt alsof het tijd wordt voor een grotere hydromotor, dan kun je er makkelijker meer liters door krijgen met een (hopelijk/waarschijnlijk) lagere druk.
hageling-bio.be/schoffels.html/
Zijn er geen mogelijkheden om het hydaulische systeem van je schoffel aan te passen, bv zorgen dat de olie drukloos naar de retour kan nadat de cilinder het mes weer terug heeft geduwd.
Als ik jou was zou ik eens informeren bij de verkoper of fabrikant van je schoffel.
dit lijkt me een systeem dat niemand zo heeft gemaakt als jij het stelt.
Dat een trekker geen koeler heeft, heeft te maken dat een trekker normaal geen continue oliestroom hoeft te leveren. Vaak is het alleen maar ff een cilinder bedienen en klaar. Door de ruime voorraad olie blijft die dan mooi op temperatuur. Nu moet de trekker continue olie leveren tegen een bepaalde druk. Het is niet meer dan logisch dat door die continue arbeid warm wordt.
Het is waarschijnlijk een systeem met een pers en een retourslang. Het scheelt zoieso al als je een drukloze retour hebt. Wordt het al minder warm omdat er minder tegendruk is.
De koeler zet je altijd tussen de retourleiding. Die maximale druk van de koeler van 20 bar is dan ook voldoende.
Belangrijk is dat er een terugslagklep tussen zit met een druk van een paar bar.
Als de olie koud is, gaat de olie minder makkelijk door de koeler heen. Als de druk dan te hoog is loopt hij over de klep heen zodat de retour druk nooit teveel oploopt. Wordt de olie warm dan gaat hij door de koeler. Lijkt een beetje op de werking vsn een termostaat. Dit principe wordt ook toegepast op bv hydraulische laadschoppen. Een temperstuursensor is erg makkelijk op de koeler om automatisch de koelfan aan te laten slaan. Wel altijd een relais gebruiken en de sensor de massa te laten maken van het relais. Ook geen kans op kortsluiting dan. En een zware voeding maken want een koelfan trekt veel vermogen.
Succes
Ik lees net dat het waarschijnlijk geen continue oliestroom is. Dan gaat mijn verhaal natuurlijk niet op.
Tja als hij continue over de overdruk zit te blazen van de trekker snap ik wel dat die bloedheet wordt.
Je zou eigenlijk het hydraulisch schema moeten zien om een oplossing te vinden
Ik lees net dat het waarschijnlijk geen continue oliestroom is. Dan gaat mijn verhaal natuurlijk niet op.
Tja als hij continue over de overdruk zit te blazen van de trekker snap ik wel dat die bloedheet wordt.
Je zou eigenlijk het hydraulisch schema moeten zien om een oplossing te vinden