Illustratie van:

Ford 3000 - Bout afgebroken

Hallo

Er is een bout afgebroken van mijn koppeling ver in het vliegwiel. Hij zit supper vast en de tap is al afgebroken.

Hoe kan ik die er nou uit krijgen

Alvast bedankt!

Deel dit topic

Reacties

RPCounty
Boren?
ford3000case745
Dan beschadig je het schroefdraad
goeiedag eem
@ford3000case745 hoe bedoel je tap al afgebroken?? Toch niet met een linkse tap geprobeerd??? Als het echt vast zit draai je ze alleen maar meer vast, ik heb een hekel aan die dingen en werk er nooit mee. Zit het stuk tap er nog in?? Veel succes, is er een mogelijkheid om hem eruit te frezen of te vonken als hij er diep in zit. En dan beschadigd je de draad niet.
erik9831
@ford3000case745 inderdaad, maar daar bestaan dan weer reparatiesets voor.
stevenb
Wat is de doorsnede van de afgebroken bout ???? Als hij dik genoeg is, bout erop lassen en dan draai je hem met een beetje geluk er zo uit ????????
MartinZaandam
Ik weet niet handig je bent, maar met een electroden las apparaat kan je hem er waarschijnlijk uit krijgen. Dit komt namelijk omdat bij verhitten van staal "De Krimp altijd groter is dan de Uitzet". Hier bedoel ik mee dat als je de afgebroken bout aantikt met een werkende las electrode en je er gelijk een opzet-bout oplast, de afgebroken bout los komt. Door de punt-verwarming zal je vliegwiel niet opwarmen/uitzetten, maar je afgebroken bout zal wel méér krimpen dan hij uitzet en dus los komen. Voortaan eerst een vastzittende bout een schrik-klap geven op zijn kop, om hem los te krijgen.

Als je dit allemaal niet aandurft, wat begrijpelijk is, kan je hem er bij een Machinefabriek uit laten "vonken"
ford3000case745
Kan dr niet bijkomen met een laselectrode omdat het stukje in het schroefgat zit
caseboy
Er bestaan speciaale soort boorkoppen om afgebroken bouten eruit te halen
gereedschapmolen.nl/images/Toolstream/…
basia
@caseboy

Dat zijn geen boorkoppen ; maar linkse tappen .

Eerst gat (gaatje) boren in afgebroken bout , en met zo.n tap afgebroken deel eruit draaien .

Maar als ik het goed heb begrepen is het tapje afgebroken ,

Misschien vliegwiel eraf halen , en van achterkant uitboren ?
armpie
@caseboy Dat noem ik linkse tappen.
caseboy
@basia zou kunnen dat ze zo ook genoemd worden, mij hbben ze altij wijs gemaakt dat ze bout verwijderaars genoemd worde
basia
@caseboy

Ja klopt ; maar als de bout zwaar draait lukt het vaak niet om het stukje er uit te draaien
ford3000case745
@basia bij de achterkant zit het gat niet
Wimsumar
Beste Ford3000Case:
Quote @ford3000case745:
Kan dr niet bijkomen

Is het voor of na de motorrevisie gebeurd?
ford3000case745
@Wimsumar na. Ben bezig de boel weer inelkaar aant zetten. Toen had ik die bout iets te hard aan gedraaid
Wimsumar
Beste Ford3000Case:
Quote:
beschadig je het schroefdraad

Hoe diep zit het stompje bout weg?
Is er ruimte om in het boutgat nieuwe schroefdraad te tappen en een overmaatse bout op die plek te monteren?
Kees2030
@armpie

Linkse tappen is om linkse draad te snijden.
Die boutverwijderaars zijn eigenlijk waardeloos.
Als het erg vastzit zet de afgebroken juist uit en komt daardoor vaster te zitten.
ford3000case745
@Wimsumar het stompje zit ongeveer een halve centimeter in het vliegwiel
Wimsumar
Beste Ford3000Case:
Quote:
vliegwiel

Scharrel een ander vliegwiel op.
ford3000case745
@Wimsumar dat staat niet in de planning
basia
@Wimsumar
Wim ! Een afgebroken boutje is ons toch niet de baas ?

Stukje tap met smal beiteltje er uit tikken ; dan stukje bout uitboren en desnoods overmaat bout er in maken .
Dus als het nu 8 mm bout is dan m 10 erin tappen ;

Of bout rest heet stoken ; oude schroevendraaier erin slaan ; afkoelen , misschien draai je dan ook zomaar het stukje er uit doordat het meer krimt dan het vliegwiel
Wimsumar
Beste Basia:
Quote @basia:
tikken.....boren.....maken.....
tappen..... stoken..... koelen.... misschien

Tja, mijn advies was ook wel erg gemakkelijk. 😉

@FORD30000Case745: Kun/wil je een detailfoto van de afknapte bout plaatsen?
l de b
Met 1 boutje minder vastzette! gebeur ok niks mee
basia
@Wimsumar

Ja ; 43 jaar monteurs ervaring , alles meegemaakt , afgebroken bougies , gloeistiften enz . dan leer je wel dit soort dingen de baas worden !
Frederick
@l de b
Strak plan 😃
b450
Ik denk dat er uitvonken de beste oplossing is nu je er ook al zo,n gehard stuk tap/boutenverwijderaar in hebt zitten. Uitboren lukt dan ook haast niet meer źonder dat de boor "verloopt".
goeiedag eem
@basia zoals jij zegt doe ik het ook meestal of gewoon er direct uitboren, maar let dan wel op dat je het toerental laag houd met boren zodat de bout niet hard word. maar heet stoken en een schoefendraaier of wat dan ook er in proberen te slaan als je er een gatje in geboord hebt is normaal wel te proberen maar in dit gevan niet meer omdat ze met een linkse tap de boel al verklooit hebben daarmee draai je de kop nog meer uitelkaar en klmet hij nog veel meer, ze hadden die dingen in mijn ogen nooit mogen uitvinden. Ik ben zelf gereedschapmaker maar als ze er met een linkse tap in hebben geklooid frees ik hem er direct uit op de freesbank, wat wij ook wel eens hebben gedaan als hij net vast zit is een boor linksom aan slijpen, eerst een klein gaatje er in boren en die "linkse boor"erin komen ze er ook zo uit zetten(moet je wel doen vanaf m10 ongeveer)
jammermaarhelaas
Quote @basia:
Ja ; 43 jaar monteurs ervaring , alles meegemaakt , afgebroken bougies , gloeistiften enz . dan leer je wel dit soort dingen de baas worden !

Thats the spirit!

Zou persoonlijk ook voor uittikken van tap en daarna uitboren gaan. Met enig geluk kan opgeboorde boutsteel dan ook worden uitgetikt/gedraaid?

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Ford 3000 ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
28
DEELNEMERS
15
WEERGAVES
18