Illustratie van:

Valtra 6400 - Aires voorasvering

Leden,

Zijn er TF'ers met ervaring van Aires luchtvering op een Valtra Mezzo?

Lijkt me toch best een comfortabele optie, maar echter zie ik het zelden op een Mezzo trekker.

Deel dit topic

Reacties

valtradriver
Een kennis van me reedt jaren terug op zijn werk (groenvoorziening) een 6350 Hi met aires voorasvering,volgens mij een stuk comfortabeler dan de Valtra 6550 (zonder) die hij daarvoor had!
Hadden vaak wat in de fronthef.
Valtra-Fordpower
@valtradriver Zitten te prakiseren om dit op de 6400 te bouwen.

Nou zit het frame op de zelfde bout gaten als met de Fronthef, is de fronthef dan in 2 soorten?
valtradriver
@Valtra-Fordpower Zal het eens aan hem vragen,maar dat kan nog wel weken duren...
valmet6400power
@Valtra-Fordpower

Mis je dat zo erg dan? 😄
T202Valtra
Die vering werkt inderdaad heel erg lekker. Vooral kleinere schokken vangt ie mooi op.
T202Valtra
@Valtra-Fordpower volgens mij dezelfde boutgaten inderdaad
Valtra-Fordpower
@valmet6400power Veel transport tegenwoordig, en tsja de korte wielbasis helpt niet mee, stuiterbal.

@RVM Weet jij of er verschil is tussen een Mezzo en Mega?
valmet6400power
@Valtra-Fordpower

Ik kan me er persoonlijk niks bij voorstellen, los van het feit of er gewicht voorin hangt of niet 8O
Valtra-Fordpower
@valmet6400power Geen hobbelpaard dus? Geen wind in de banden dan?
valmet6400power
@Valtra-Fordpower

Jawel, ook met aardappelsrooien op 20 minuten rijden met 2 bar achterin! Met een kieper dan wel te verstaan, misschien dat het met een hanger anders is? 😄
Valtra-Fordpower
Achter ja, maar voor?
jehan
@Valtra-Fordpower verschil in mezzo en mega is de serie ..mezzo is de 6000 serie de viercilinders en mega is de 8000 serie de 6 cilnders
Valtra-Fordpower
@jehan Weet ik, maar weet jij of er ook 2 versies zijn van de Aires? Op de T serie was deze versie ook nog leverbaar (tot en met de T3)

Dat oud model type vering past ongetwijfeld op de Mega series, maar zijn die Aires ook passend op de Mezzo, of is dat een compleet andere Aires?
jehan
@Valtra-Fordpower nee dat zou ik zo niet weten
hobbyboer
Quote @Valtra-Fordpower:
Zitten te prakiseren om dit op de 6400 te bouwen.

Kun je er een passende as kopen voor weinig geld dan?
Anders zou ik het mooi bij prakiseren laten.
hobbyboer
SJB533
@Valtra-Fordpower
Leemac al gecontacteerd, Vincent?
Valtra-Fordpower
@hobbyboer Het onderdeel heeft niets met de as te maken.

De bestaande as (alle typen) monteer je op het vering frame.
Valtra-Fordpower
@SJB533 Leemac en Bemu Tracpieces hebben niets op voorraad.
Valtra-Fordpower
@hobbyboer Is wel een optie natuurlijk :idea:
hobbyboer
Aha, ik wist niet dat je dat er zo tussen kon zetten.
Wil je zo'n bokje bestellen of zelf maken?
Tweedehands is dit bijna niet te vinden, denk ik?

Maar dan nog kun je niet zonder goede banden. Ik heb met trekkers gereden die perfect rijden zonder voorasvering en ook op trekkers met vering die alsnog hobbelen.

Misschien lees de trekker&werktuig ook?
Daar heeft ooit een veringtest in gestaan en daar waren de ervaringen van de testrijders met voorasvering veel positiever dan dat ze in de metingen terug konden vinden.
Daar werd toen geschreven: Blijkbaar geeft het zien bewegen van de voorwielen het gevoel dat de trekker goed veert. Een soort van placebo-effect dus.

Een uitzondering daarop wil ik maken voor smalle cultuurwielen die zwaar belast worden, dan heb je gewoon geen speelruimte met je bandenspanning om enige vering te verkrijgen. Dan zou voorasvering wel enig nut kunnen hebben.
Valtra-Fordpower
@hobbyboer Is ook een unicum bij Valtra toen. Nu vanaf de nieuwe T4 series is de vering constructie gewijzigd. Alle oudere Aires luchtvering systemen werken zoals de foto.

We zijn in overweging iets dergelijks te bestellen ja, maar gebruikt is er bijna niet aan te komen. Óf het zit nog op een trekker, of de sloper heeft het niet... Je ziet het ook niet echt veel.
jmos
@hobbyboer
Ik meen mij te herinneren dat die test bij de valtra op lagere snelheid uitgevoerd is omdat de snelheid gewoonweg niet te halen was over de testbaan? (Mede door de kleine wielbasis?)
hobbyboer
@jmos Wat heb jij een goed geheugen! 😄
Nu je het zegt, ja, er staat me wel zoiets van bij, maar hoe het nu precies zat??
hobbyboer
@jmos Over de cabineveringen waren ze een stuk beter te spreken.
Zelf heb ik cabinevering nooit gemist, maar ben toch positief verrast afgelopen herfst. Toen heb ik op 2 exact dezelfde trekkers gereden, beide met voorasvering en 1 ervan ook met cabinevering.
Beide reden ze prima, maar die met cabinevering net ietsje mooier qwa vering, echter de laatste was ook merkbaar stiller! 😄
SJB533
Quote @Valtra-Fordpower:
Nu vanaf de nieuwe T4 series is de vering constructie gewijzigd. Alle oudere Aires luchtvering systemen werken zoals de foto.
Wat voor vering zat er op de S-series? 2/3/4 hebben een andere constructie, hydro?
jmos
@hobbyboer
Klopt, vooral de cabinevering van de ares sprong eruit en omdat deze nog verassend comfortabel reed zonder voorasvering dacht ik. Ik heb de T en W nog wel liggen.

En sjoerd, zit onder de s geen quadlink vering? (Mf)
Valtra-Fordpower
@SJB533 Alle S series waren hydraulisch geveerd inderdaad.
SJB533
@Valtra-Fordpower
De eerste serie ook?
Valtra-Fordpower
@SJB533 Dat vermoed ik wel, de Aires constructie kom ik op geen enkele foto tegen bij de S series.
RVM
@Valtra-Fordpower medewerker van leemac heeft een dergelijk voorasvering op een 805 gebouwd, is ook een unicum.

tractorfan.nl/picture/749869/
ValtraStisch
De aires luchtvering past op zowel de 4 als de 6 cilinder modellen mezzo/mega .
Ik heb het werkplaatsboek er nog effe bij gepakt.
Alles hetzelfde.
Wat betreft de S-series, die hebben allemaal hydraulisch geveerde voorassen (optie)
Valtra-Fordpower
@ValtraStisch Dus die van een T53 zou ook op de Mezzo moeten passen?
ValtraStisch
Neen, dit past niet.
De gehele T serie is grotendeels hetzelfde gebleven door de jaren. Dus een voorasvering van een t153 past op een t140,met soms een kleine aanpassing.
De Mezzo en Mega zijn in onderdelen hetzelfde, echter de aanbouwdelen van een 6 cilinder zijn anders.
Valtra-Fordpower
@ValtraStisch Hoe zit het eigenlijk icm een fronthef, aangezien deze ook langs de carterpan/onderframe lopen?
ValtraStisch
Daar zijn extra aanbouwdelen voor.
Als je serieus wat wilt doen,dan moet je de onderdelentekeningen naast elkaar leggen.
Misschien kun je beter een keer rond kijken naar een N met geveerde vooras. Die zijn niet goedkoop,echter een 6400 die netjes is kan nog veel geld opleveren bij inruil.

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Valtra 6400 ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
36
DEELNEMERS
10
WEERGAVES
15