Illustratie van:

Volvo BM 810 - motor td 70 td 71

Weet iemand wat het verschil is tussen een TD70 MOTOR EN TD71 ??

Deel dit topic

Reacties

Wimsumar
Beste MKanters: TD 70 en TD71 verschillen in schrijffout. 😉
De Volvo BM 810/814 heeft een TD 50 of TD 60 motor met verschillende cilinderinhoud (andere boring) en dus p.k.-verschil.

konedata.net/Traktorit/Volvo800.htm/
hulk duckstad
5.8 lieter of 5.2 dacht ik en een dt 70 hoor er niet in
SJB533
Quote @Wimsumar:
TD 70 en TD71 verschillen in schrijffout. ;)
Tja, je bent niet verplicht om te reageren. Zeker als je het niet weet! Maw: hou je gewoon stil.
De TD 70 en 71 bestaan beide wel degelijk. Om daarbij met een reactie op het volgend deel van het citaat aan te sluiten:

Quote @Wimsumar:
De Volvo BM 810/814 heeft een TD 50 of TD 60 motor met verschillende cilinderinhoud (andere boring) en dus p.k.-verschil.
Wellicht kun je je het niet voorstellen, maar er zijn tractorbezitters, die plezier beleven aan sport. Sport met hun tractor. Een blok van 5,5 liter is wellicht te klein, om mee te komen, dus waarom geen blok van 6,73 L? Daarover informatie inwinnen is geen schande. De gegevens van de TD50/TD60 zal @mkanters zelf ook wel weten.

Ik verwacht overigens geen reactie, dus laat die maar achterwege
valmet 605
Is niet 1 van deze motoren een industrie motor? Moge lijk zit er ook verschil in de uitlaatpoorten. (Dit geintje heeft bij tp gespeeld maar is 10 jaar geleden)
SJB533
@valmet 605
De 71 ligt oa in de A25B en de 70 ligt in de 4500 shovel 😉
valmet 605
@SJB533 beide dus industrie motoren... er is iets met die series. En de 810.
radium45
@valmet 605 Er is ook al eens een bepaalde serie gevonden in tractoren die meededen in de sportklasses en die serie die hoorde eigenlijk in vrachtwagens thuis.
SJB533
radium45
@SJB533 Zou kunnen,
+1
Wimsumar
Beste SJB533:
Quote @SJB533:
De 71 ligt oa in de A25B en de 70 ligt in de 4500 shovel

Kijk eens aan. Alle relatie met de trekker Volvo BM-810 en deze motoren TD-70 en TD-71 ontbreekt zoals ook inmiddels door derde bevestigd.
Nogal achterbaks van jou mij tot stilte te manen!
valmet 605
@Wimsumar de theoretische relatie ontbreekt. In de praktijk blijken de motoren en achterbruggen aan elkaar te passen. Hierdoor krijg je een andere trekker. Dus volgens Google.... zou je gelijk kunnen hebben. Maar in het echte leven.... jammer dan is er veel relatie.
Wimsumar
Beste Valmet 605:
Quote @valmet 605:
blijken de motoren en achterbruggen aan elkaar te passen

Net als SJB533 fantaseer jij er maar wat op los. Niets in de topicopeningsvraag, ik citeer:

Volvo BM 810 - motor td 70 td 71
Weet iemand wat het verschil is tussen een TD70 MOTOR EN TD71 ??


wijst in die richting als wat jij en SJB533 maar wat suggereren.
radium45
@Wimsumar Rustig Wim, net zoals jij weet ik niet alles van Volvo motoren en hou mij dus ook gemak met opmerkingen. Als we hier uit willen komen schakel ik wel een echte Volvo kenner uit Brabant in.
+1
Loeideutz
Heren, heren, toe nou. Het ging de laatste tijd net zo goed hier. We weten allemaal dat Wim goed is in het opzoeken van handleidingen en dergelijke. Ik heb het zelf niet nagezocht, maar ik ga er dus vanuit dat in de handleiding staat wat Wim hierboven heeft geschreven. Zoals anderen schrijven, wordt er "wel eens" wat aan tractoren geklust, en wat dingetjes gecombineerd, anders als de fabrikant het bedoeld heeft. De topicopener had zijn verhaal wat duidelijker moeten omschrijven, wat hier wel vaker wordt gezegd, zodat dit soort spraakverwarringen wordt voorkomen.
Wimsumar
Beste Radium45:
Quote @radium45:
Als we hier uit willen komen schakel ik wel een echte Volvo kenner uit Brabant in.

Mijn eerste reactie heeft een degelijke onderbouwing en daar doet een "echte Volvo kenner uit Brabant" niets aan af ( tenzij het de topivraagsteller zelf is, maar dan had ie het antwoord op z'n vraag zelf als kenner wel geweten 😉 ).
SJB533
Quote @Loeideutz:
Zoals anderen schrijven, wordt er "wel eens" wat aan tractoren geklust, en wat dingetjes gecombineerd, anders als de fabrikant het bedoeld heeft.
Dat krijgen we er met een aantal mensen niet in. Ben het met dit wel eens
Quote @Loeideutz:
De topicopener had zijn verhaal wat duidelijker moeten omschrijven.

Quote @Wimsumar:
Mijn eerste reactie heeft een degelijke onderbouwing en daar doet een "echte Volvo kenner uit Brabant" niets aan af
Pardon? "Degelijke onderbouwing"? Eerlijk gezegd nogal een vreemde term voor iets waar je dus fout zit in bijgeleverd citaat.
Quote @Wimsumar:
TD 70 en TD71 verschillen in schrijffout
+1
valmet 605
@radium45 zet de ondertitels maar aan als je met Leenders senior gaat bellen
radium45
@valmet 605 walsberg deurne
DieterL
Td 70 en Td71 hebben o.a. in Trucks en Bussen gezeten.
1046
Tussen praktijk en theorie zit veel verschil
RVM
Dames, rustig aan.

TD71 is van nieuwere generatie dan TD70, en heeft een andere cilinderkop, die bij tractorpullers geliefd is omdat deze meer uitlaatgassen verwerken kan. De cilinderkoppen van TD71 zijn te vergelijken met TD45 en TD61.

Leuke is dat enkele deskundigen het altijd over vrachtauto en industriemotoren hebben bij een TD70/71, terwijl de TD60 ook gewoon invrachtautos, wielladers, bosbouw en bietenrooiers gelegen heeft.
Loeideutz
@RVM Dames, dat vind ik een goeie.
Jahn
@RVM
dat klopt, alleen is de td 70 en 71 nooit standaard in een tractor geleverd, en mag daarom ook niet in de tractorpulling gebruikt worden.
zo ook de cilinderkop niet.
er zijn al trekkers afgekeurd die met die motor, en of kop reden.
RVM
@Jahn Bij NTTO mag het niet, bij Basrijs en Powerpullers wel.
Jahn
@RVM

Okee, dat wist ik niet.
veel losse wedstrijden hanteren ook al het ntto reglement. dus daar mag het dan ook niet.
boerontour
Het verschil met td 70 en 71 is een iets zwaardere distributie om dikke brandstof pompen te monteren, dikkere krukas en ander vlieg wiel en iets ruimere uitlaat poort, bij de td 73 hebben ze de klepgelijder en steel dunner uitgevoerd, wat resulteerde in nog al eens schade doordat de klepsteel uit de klep getrokken werd, gegevens op geduikeld via een monteur uit de volvo-penta wereld, en ik heb eremee te maken gehad in de eerste Horsch driewielers.
TD 71 wordt bestempeld als de beste motor.
@Jahn
dat met die motoren is bekend dat er moeilijk over gedaan wordt maar dat van die cylinderkoppen klinkt mij vreemd....
Jahn
@boerontour

in de reglementen staat het volgende:

7. De motor met cilinderkop moet uiterlijk origineel zijn, aan de originele afmetingen voldoen en standaard geleverd zijn in een
voorwielgestuurde landbouwtractor. De uitwendige herkenningspunten van zowel de motor als de cilinderkop, vergeleken met
varianten, moeten duidelijk zichtbaar zijn.
8. Er mag uitsluitend gebruik gemaakt worden van een standaard (landbouwtype) cilinderkop, die fabrieksmatig geleverd moet
zijn op het onderblok, waarbij de lengte, breedte en hoogte aan de originele landbouwmaten moeten voldoen en het originele

aangezien de td 70 en 71 stnd niet een tractor geleverd is, en de koppen ook niet, mag deze niet gebruikt worden.
boerontour
@Jahn welke cylinderkoppen passen dan op welke motor td 70 koppen op td 60, lijkt mij niet passen als ik naar de inbouw maten kijk

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Volvo BM 810 ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
28
DEELNEMERS
11
WEERGAVES
57