Nu het wat kouder is geworden kan ik mijn fent 108 ls niet meer aan de praat krijgen , hij demarreerd wel maar slaat niet aan, er zit geen voorverarmingssonde in en ik vraag mi af waar ik deze kan aanschaffen en hoe deze juist aangesloten moet worden.
Graag nuttige info/tips ter verhelping van mijn probleem..
Alvast bedankt,
TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij
Heb jij ervaring met de Fendt 108 LS ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!
Laatste
Reacties
kramp.com/shop-nl/nl/…
heb zelf ook een 108, daar zit wel gloeierij op maar die gebruik ik nooit.
In tegenstelling met de Bosch lijnpomp hebben de CAV pompen geen automatische koudstart .
Misschien zit er een roterende pomp op ?
Misschien zit er een roterende pomp op ?
2 dingen:
1] Mits een ongebeunde, dan heeft een 108 LS(A) een lijnpomp.
2] Een CAV-rotorpomp heeft een koudstarthulpfunctie d.m.v. het inspuitvervroegingsmechanisme.
Blz 13/14 figuur 10 en 11 en 12 + text:
annatefka.com/perkins/cav-pomp.pdf/
De stekker stop je een halfuur voor het starten in het (220) stopcontact
Verstuivers er uit halen, en op de kop aan de leidingen moteren.
Dan starten.
Als het goed is nevelen ze mooi.
Das ff de redneck oplossing.
Druk kun je dan niet aflezen
Dat zijn arme, ondervoede mensen met zonverbrande (nek)huid. Je bedoelt roughneck (rouwdouwer).
google.nl/search/…
Als een motorblok -10° of +10° ; dat geeft al een groot verschil bij het starten .
Werkt inderdaad gewoon op 220V .
EDIT: ondertussen heb ik de fendt aan de praat gekregen met wat startpilot dus volgens mij zal er geen probleem zin met kleppen ofzo... weet denk ik gewoon van de koude..
Weet er niemand waar een voorverwarmingssonde voor een 108 te kopen is (zoals origineel) indien dat nog niet genoeg is dan evt nog een calix erbij?
Een nadeel in mijn ogen van die calix verwarming is dat je altijd een stopcontact in de buurt moet hebben en als je nu bv hout aan het kappen bent in het weiland heb je dat niet..
Daar hoef je de motor niet uit te zetten. In het weiland staat geen hout en kun je direct huiswaarts keren. (Grapje).
Het is iedere dag vaak de eerste koude start die moeizaam verloopt. Daarna duurt het immers weer enkele uren voordat de trekker weer geheel afgekoeld is (en zal daarbij overdag ook zo ver niet afkoelen als 's nachts).
Een nieuwe startmotor doe vaak wonderen
Dat is boter aan de galg smeren. Bovendien zal dat het budget van de 19-jarige eigenaar ver te boven gaan.
De ''trekker'' is hier op het forum inmiddels een bekende verschijning op de vragenlijst vanwege de matige staat van onderhoud (overigens niet ernstig voor een 1978-er).
Zo lang betrekkelijk eenvoudige testen/afstellingen (o.a. verstuivers) niet uitgevoerd worden heeft een nieuwe startmotor geen zin.
Anderszijds, niets doen en indien nodig die paar koude dagen per jaar de trekker met startpilot starten is wellicht in dit geval het goedkoopste/handigste.
Een goed start toerental helpt naar mijn idee vaak wel!
Bij een goed start toerental haal je een hogere compressie waar door de compressie temperatuur hoger wordt waardoor je eerder een zelf ontbranding hebt
Voorgloeien helpt vaak ook maar heel iets
( zo duur is een goedkope startmotor ook niet). Een goparts 3,1kw kost 199€
Ik zeg ook niet direct startmotor vervangen ! Maar controleer het start systeem goed!
Een goed starttoerental en 1 of meerdere verstuivers die straaltjes geven is ook geen succes.
Zo, ik ga even afkoelen. Het is inmiddels 26,5 graden achter de zonverwarmde keukentafel. Ik ga een 28 jaar oude bevroren Fendt met +/_ 16 jaar oude accu en zonder voorgloeierij eens aan de praat zien te krijgen om de koeien te voeren.
Normaal al veel moeite bij plus 6
Nu zonder gloeien bij min 2 geen probleem
( startmotor wordt vaak onderschat)
Motor ging met oude startmotor wel redelijk rond bij een stroomverbruik van 400 ampère
Maar nu gaat die echt heel veel sneller!
Ja, het kan verkeren.
Ook ik heb gisteren en vandaag, na nachten met -6 (trekkers staan in openfrontschuur) voor de zekerheid m'n 'hulpstartaccu' (De oude Optima die ik vorig jaar van de andere trekker afgedankt heb en die minstens nog een jaar ouder is den de +/_ 16 jarige op de trekker) met startkabels bij aan de trekker gezet. Zonder te vlamstartgloeien (kan niet omdat ik ooit vergeten ben het stekkertje weer aan het contactslot te zetten nadat de sleutel gebroken was) hoefde de startmotor nog geen 2X zo lang te draaien als bij warme motor om succesvol te starten. (M'n andere 304-startmotor draait hoorbaar/merkbaar langzamer en moet altijd wat langer starten (evt. met vlamtart) om aan te slaan. Wellicht kan de topicvraagsteller Fendt108LSA beste eerst eens beginnen met startmotoronderhoud:
dieseldokter.nl/?page_id=357
Ondertussen ga ik toch verder met het zoeken van een gloeistift , zou deze passen in mn 108? histoparts.com/nl/webshop/…
Nee, je hebt een vlamstartsysteem (wordt in het inlaatspruitstuk gemonteerd) nodig voor een Fendt 108 met onder andere onderstaande onderdeel:
agribrothers.nl/product-details/38060070/…