Versnellingsbak Fiat

Goeienavond,

ik heb een vraagje voor de Fiat-technici. Is het mogelijk om een handgeschakelde bak van pak em beet een Fiat 110-90 in een tractor van de F-/Winner serie te leggen? Om van PS naar handgeschakeld te gaan.

Met vriendelijke groet,
Ritchie

Deel dit topic

Reacties

selten
Technisch is t altijd mogelijk, pasplaat tusse motor en bak... En de rest daar omheen bouwen...
Ritchie
@selten

Oké, ja daar ben ik ook bang voor. Ik hoop eigenlijk op de Ford-verwisseltruc. Andere kont ertegen en gaan, bij wijze van spreken 😉 .
jouwstra
Alles kan,
Nu heeft de winner geen ps bak. Maar je kunt alles maken, of het makkelijk is weet ik niet.
Ritchie
@jouwstra

Wat heeft de Winner dan voor bak? Staan niet zo bijster goed bekend dacht ik.
ares697
Waarom pak je geen handbak van een winner?
De synchro's staan naar mijn weten minder goed bekend, maar die kun je misschien meteen mee wisselen?
selten
@Ritchie
Kan bij meerdere merken vaak heel makkelijk 😃
Alleen Dan vooral t juiste bouwjaaf 😃
Ritchie
@ares697

Gaat om een F130 uit '91, handgeschakeld dus blijkbaar. Bak heeft schade, gaat niet meer vooruit. Omdat me dat meer een 'PS-gevalletje' leek, ging ik er vanuit dat 't een Synchro was. Maargoed, die zijn er pas vanaf 1993 blijkt nu.
ares697
@Ritchie onze F100 van 1994 is ook nog helemaal handgeschakeld.
Wimsumar
Beste Ritchie:
Quote @Ritchie:
'PS-gevalletje'

De FIAT-Winner-serie had HiLo(optie).

konedata.net/Traktorit/fiatagriWinner.htm/
Ritchie
@ares697

Om 't nog ff makkelijker te maken 😛 Dat zal wel optie zijn gebleven denk ik?

@Wimsumar

Bij de '91 versie, hoeveel groepen? Kom er niet helemaal uit eigenlijk.
Bakker S
@Ritchie De omkeer synchromes is stuk. Het is te vervangen. Deze gaat vaak stuk omdat men te snel van vooruit naar achteruit wil en andersom. Je moet stil staan om voor/achteruit te schakelen. De bak van een 110/90 zou kunnen passen aan een f100 f110 f115 (zelfde motor dacht ik) maar je zou met de achterbrug weer problemen krijgen. Aansturen van hef hydroliek enz. Lijkt mij geen optie. Gewoon de bak reviseren.... Succes
Ritchie
@Bakker S

Ja, dat komt denk ik wel vaker voor of niet? Tja dan verslijten ze wel harder natuurlijk, als je er zo mee omgaat.

Heb jij nog een idee van de prijs van de onderdelen?

Weet jij trouwens hoe het zit met de versnellingen/patroon?
Wimsumar
Beste Ritchie:
Quote @Ritchie:
Bij de '91 versie, hoeveel groepen? Kom er niet helemaal uit eigenlijk.

Ik denk 4 versnellingen, 3 groepen en een tussenbak die alleen in de eerste 2 groepen gebruikt kan worden.

4 versnellingen X 2 groepen X 2 tussenbak = 16 versnellingen voor + achteruit. Daarbij nog de "transportgroep`" à 4 versnellingen vooruit maakt het totaal van 20 vooruit + 16 achteruit.
N.B.: Dat tussenbakhendeltje zit link op de cabinevloer.
jouwstra
@Ritchie er zijn verschillende.
We hadden een 64/32 bak er is ook een 32/16 bak beide met hi lo de eerste is met kruipbak.
Synchro van de vooruit/achteruit is niet zo sterk. Dus reviseren die hap en rustig van rijrichting veranderen. Kan de bak nog jaren mee
fiatfan
Zijn idd best wel wat varianten in versnellingsbakken. maar er staan er toch wel wat op internet, ik weet niet of die bakken dan gereviseerd zijn of gewoon gebruikt, maar dat kun je informeren. Volgens mij heeft (had) Timmerman in Wierden en wisselsysteem. je brengt je kapotte bak erheen, en kunt meteen een gereviseerde mee terugnemen. Maar dat is al wel een tijdje geleden.....

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Op TractorFan komen elke dag duizenden mensen bij elkaar om te praten over tractoren, grote machines en alles wat daar bij hoort. Jouw hulp kunnen we daar goed bij gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!