Kenteken vanaf 2017 verplicht

De kentekenplicht voor tractoren gaat in op 20 mei volgend jaar. De invoering ervan zal vanaf 1 januari 2017 wettelijk geregeld zijn, net als de verplichte periodieke keuring en de aangepaste maximumsnelheid.

Dat stelt minister Melanie Schultz van Haegen (Infrastructuur en Milieu) in het wetsvoorstel dat donderdag naar de Tweede Kamer is gestuurd. Aanleiding voor de wet is onder andere de invoering van een periodieke keuringsplicht voor landbouwtrekkers met een maximumsnelheid van meer dan 40 kilometer per uur. De verplichte keuring gaat in 2018 in.

Deel dit topic

Reacties

boegie
Ook nog een verplichte keuring dus voor trekkers die harder dan 40 lopen....
Vraag me af hoe ze dat gaan controleren? Of bepalen ze dat op de specificaties van de fabriek? Dus als je hem in de hoogste versnelling met minder toeren laat lopen is dat oncontroleerbaar
bigroest
Kenteken een hele goede zaak apk is toch ook prima
Cormick D-430
Geld dit dan ook voor oldtimers die maar een paar keer per jaar op de weg komen? of is daar een speciale regeling voor?
mike_v
Quote @boegie:
... Dus als je hem in de hoogste versnelling met minder toeren laat lopen is dat oncontroleerbaar.

Als het goed is, is het de controleur die het gas instampt. Dan gaat hij dus gewoon tot onder.

Quote @Cormick D-430:
... die maar een paar keer per jaar op de weg komen? ...

Oldtimer of niet, je komt op de openbare weg. Laat ons hopen dat ook die oldtimers dus aan bepaalde eisen moeten voldoen! Als jij maar 2 keer op de weg komt met een auto, dan moet je toch ook naar de keuring? Vertel me waarom dat met een trekker niet zou moeten?
ErDee
@mike_v nou, auto's ouder dan 50 jaar hoeven niet naar de apk
mike_v
Klopt, maar mogen nog steeds niet zonder kenteken de weg op @ErDee ... 😉 (In België dan toch) En dat kenteken krijg je ook niet zomaar door even naar het bureautje te stappen. Daar zijn ook bepaalde eisen voor.
boegie
@mike_v Ja maar bedoel wel dat z m bij het mechanisatiebedrijf in toeren teruggezet hebben, dus dat als je het gas intrapt die ook maar 40 loopt ipv 50. Maar als ze de controle gehad hebben is de begrenzing er ook zo weer af, dat bedoelde ik
dombras
Er zijn genoeg tractors die ze terug laten schroeven tot 40 km/h dan moeten ze dit 39 maken ben je overal vanaf of lees ik het dan verkeerd
mike_v
Quote @boegie:
... Maar als ze de controle gehad hebben is de begrenzing er ook zo weer af, dat bedoelde ik.

Inderdaad, maar dat heb je met scootertjes ook. Iedereen weet dat er zulke "chauffeurs" zijn, maar theoretisch gezien zijn die er niet 😉 . Snap trouwens totaal niet waarom een 35km/u trekker nit keuringsplichtig zou zijn ...
walker1
Quote @dombras:
er zijn genoeg tractors die ze terug laten schroeven tot 40 km/h dan moeten ze dit 39 maken ben je overal vanaf of lees ik het dan verkeerd

Ik ga er vanuit dat ze straks wel uit gaan van de door de fabrikant opgeven max. snelheid. Ik geloof niet dat ze straks bij elke keuring de snelheid gaan testen. Bovendien ga je dan inderdaad allerlei geknoei krijgen om de snelheid bij de keuring max 39 te laten zijn.
boegie
@dombras Dat lijkt mij ook dan, voor boeren die weinig op straat zitten een prima oplossing.

@mike_v Ja dat is waar, er zal vast vaker gecontroleerd worden op trekkers als die regel wordt ingevoerd.
Even rollerbankje uit de auto en controleren maar 😃
fendt308-driver
@mike_v
Goeie zaak of niet het word weer een flinke kostenpost.
Je vind het naar mijn zin iets "te" mooi, wacht maar totdat je zelf 10 machines heb lopen. Tuurlijk het moet voor elkaar wezen maar soms draaien ze door
mike_v
Quote @walker1:
... de door de fabrikant opgeven max. snelheid. ...

De verdeler/importeur moet er, als ik goed ben, voor zorgen dat de maximale snelheid lager is dan de maximale snelheid in het land van inschrijving.

@boegie, een rollenbank voor trekkers in de auto leggen wordt al moeilijk 😛 .

@fendt308-driver, ik weet maar al te goed hoeveel de kosten voor de bedrijven zijn. En ja dat komt nu als een enorme klap voor vele (grootte) bedrijven. Maar vrijwel héél Europa heeft deze regels al jaren geleden ingevoegd. Toen waren de bedrijven vaak een heel stuk kleiner en de kosten dus ook. Waarom heeft Nederland "toen" ook niet mee gedaan? Dan was het nu de normaalste zaak van de wereld.

Soms is het gewoon het beste om een meeloper te zijn en de rest te volgen ... Dit was zo'n geval.
Inter633-SA
Geen oldtimer regeling? Trekker begrenzen op 39,9 kmpu
valmet6400power
@fendt308-driver

Het had eigenlijk 10 jaar terug al gemoeten, als je ziet dat je nu met een willekeurige trekker en drieasser net zoveel weegt als een vrachtwagen, met al zijn regels..
fendt308-driver
@valmet6400power
Dus door de 3 assers in de bouw is het boertje met een buiten stuk weer de lul
mike_v
Hoezo "de lul" @fendt308-driver? Dat boertje kiest er zelf voor een trekker te hebben en ermee de weg op te willen. Dan moet je ook de regels volgen.

Zeg nu zelf: Is het normaal dat een 45 ton wegende trekker/aanhanger combinatie zo over de weg mag, terwijl een 5 ton vrachtautotje aan een hele boel eisen moet voldoen? Ook al rijdt deze 364 dagen op de bedrijfslocatie rondjes en moet deze enkel met kerst één keer voor de kerstman de baan op?
valmet6400power
@fendt308-driver

Kort door de bocht gezien is het wel zo inderdaad! Maar een beetje meer veiligheid op de weg kan nooit kwaad, nu zijn het de trekkers straks misschien de vrachtwagens wel weer 😄
valmet6400power
@mike_v

De weg op mochten "we" evengoed al, maar ik vind zeker dat de transportsector een punt heeft!
walker1
Quote @fendt308-driver:
Dus door de 3 assers in de bouw is het boertje met een buiten stuk weer de lul

Kenteken is tientjeswerk en dat als dat boertje een trekker heeft die max. 40 rijd hoeft hij ook niet naar de apk.
JD3010
Quote @walker1:
Kenteken is tientjeswerk
Maar vele tientjes is ook een hoop geld. 31 miljoen wat geschat wordt.
walker1
Quote @fendt308-driver:
Goeie zaak of niet het word weer een flinke kostenpost.
Je vind het naar mijn zin iets "te" mooi, wacht maar totdat je zelf 10 machines heb lopen. Tuurlijk het moet voor elkaar wezen maar soms draaien ze door

Ook weer beetje overdreven, of je nou 1 of 10 machines hebt, de kosten per machine blijven hetzelfde. Als je 10 machines hebt, heb je ook voor 10 machines onderhoudskosten, brandstofkosten, etc. Je hebt ook per machine je omzet.
jordi 1455
De kosten wegen niet op, met het beoogde resultaat, aangezien 97% worden veroorzaakt door de bestuurder, slechts 2% procent ligt het aan het voertuig en aangezien landbouwverkeer slechts een klein deel uitmaakt van het wegverkeer zou het effect nihil zijn.

Een apk is slechts een momentopname en drie weken na de apk kan bijvoorbeeld de vooras het begeven.
walker1
Quote @jordi 1455:
Een apk is slechts een momentopname en drie weken na de apk kan bijvoorbeeld de vooras het begeven.

Dat is met auto's net zo. Met een apk wordt er in ieder geval 1 x per jaar naar gekeken en worden er dus ook zaken in orde gemaakt. Nu kan je bij wijze van spreken al 10 jaar met een trekker rijden waarvan de verlichting niet werkt. Straks moet je dan toch een keer die verlichting in orde maken, anders geen apk.
Natuurlijk kan er een week na de apk al weer wat kapot gaan, maar dan weet je dat je het net zo goed maar kan maken, want anders moet het 51 weken later alsnog gebeuren.
stannetje96
@jordi 1455 heb je ook een bron van je procenten? Niet zomaar getallen gaan roepen...

En wat walker1 ook zegt, dan wordt in ieder geval elk jaar de troep weer een keer gemaakt. Voor degene die met bende rijden is het misschien prijzig maar als je alles voor elkaar heb valt het allemaal wel mee. Zelfde als bij je auto
johndeere6506
Dus als ik een kentekenplaat op mijn trekker zet gebeuren er spontaan geen ongelukken meer?
jordi 1455
@stannetje96 de percentages stonden in de theorie van het autorijbewijs.
@johndeere6506 schijnbaar wel, maar of proberen ze ons dat wijs te maken. 😄
valmet6400power
@johndeere6506

Dan heb je in ieder geval aan kunnen tonen dat ie APK gezien goedgekeurd was 😄
johndeere6506
@valmet6400power en stel nou dat hij maximaal 35km/u loopt? Dan zit er ook geen APK plicht op 😉
trean
Quote @walker1:
Ik ga er vanuit dat ze straks wel uit gaan van de door de fabrikant opgeven max. snelheid.
Daar heb je in de praktijk weinig aanzien die snelheid is berekend met nieuwe banden die af fabriek gemonteerd zijn. Volgens de tabel rijdt onze agrotron 40. Gps en teller geven 43,5 aan. Ik rij volgen de tabel niet harder als 40 dus heb ik geen jaarlijkse keuringsplicht.
mike_v
Quote @JD3010:
Maar vele tientjes is ook een hoop geld. 31 miljoen wat geschat wordt.

Waarom noem je die 31 miljoen? Die trekkers zijn toch niet van één persoon? En als dat wel was, zal het jouw toch niets uitmaken?
Deel die 31 miljoen even door het aantal eigenaars. Dan is je kost al een pak lager ...

Quote @johndeere6506:
stel nou dat hij maximaal 35km/u loopt

Dat is dan ook onzin om de regel op 40 vast te leggen ... Dat ze dan alles onder de 10 km/u vrijstellen tot daar toe.

Met een kenteken worden geen ongevallen vermeden. Met de voorwaarden om een kenteken te bekomen wel.
JD3010
@mike_v klopt, maar het zal wel op tafel moeten komen, de rest later ook.
walker1
@trean ik weet ook niet hoe ze het allemaal precies gaan doen en handhaven.
Misschien hoef jij je trekker niet te laten keuren, maar ik weet ook niet wat oom agent er straks van vind als hij jou staande houd omdat je toch harder als 40 reed...
Hier de snelste trekker volgens de papieren ook 40 km/h. Met nameten is het 39 km/h. Die staat ook nog op de standaard banden, 420/85/38, maar leg ik er 520/85/38 onder, die zijn net iets hoger en dat is misschien net genoeg om boven de 40 te komen.
mike_v
Nederland heeft ruim 16 miljoen inwoners @JD3010, als iedereen even 2 euro in het schuifje dropt is het opgelost 😛
JD3010
@mike_v En jij denkt dat heel Nederland eraan mee gaat betalen?
valmet6400power
@JD3010

No farmers no food 😃
trean
@walker1 er gaat altijd eerst nog een correctie af van een paar % of km/h dus dan moet je een mierenn**ker van een agent tegen komen die je daarvoor aanpakt.
JD3010
@mike_v Die 31 miljoen is nog maar het begin.
mike_v
Een begin dat veel te laat begonnen is @JD3010. Zoals ik eerder al zij: Had dit 10 15 20? jaar eerder gedaan. Er waren véél minder trekkers per bedrijf, de kosten waren niet zo hoog voor de invoering/aanpassingen, ...

Daarbij: Welke kosten verwacht jij dan nog? Die van een nieuw lampje? Die zou je sowieso moeten uit willen geven. Ook wanneer er geen kenteken op je trekker hangt ...
johndeere6506
@mike_v maar er worden dus geen voorwaarden gesteld aan trekkers die niet harder gaan dan 40km/u, dat is gewoon rasechte onzin.
mike_v
Klopt @johndeere6506. Het is alles of niets in mijn ogen. Ofwel de grens beduidend lager leggen (stapvoets).
erik9831
@JD3010 Het kost inderdaad een boel geld. Zeker al je alles in 1 keer moet betalen.

Hier in België kost de nummerplaat 30€ tegenwoordig.

Maar er is ook kans op het aanvragen van een gepersonaliseerde nummerplaat op personenvoertuigen. Vorig jaar zijn er in België 5846 van deze nummerplaten aangevraagd. De kostprijs voor deze nummerplaat is 1000€ (sinds nu wel 2000€). Dan weet je ook meteen hoeveel het opgebracht heeft in 2015. Sinds de invoering van 2010 zitten ze al aan 21 miljoen € aan inkomsten.

Persoonlijk, in het geval van deze nummerplaten op de trekkers zou het anders moeten. Wie vanaf 2017 een nieuwe trekker inschrijft moet een nummerplaat aankopen. Iedereen hoeft op zijn trekker een nummerplaat te voorzien, maar voor 2017 inschrijven, de nummerplaat gratis geven.

Nu is het inderdaad geldklopperij in mijn ogen.
walker1
Quote @JD3010:
Maar vele tientjes is ook een hoop geld. 31 miljoen wat geschat wordt.

Dan nog blijft het tientjeswerk per trekker. Alsof alle trekkers in NL van 1 eigenaar zijn en die opeens 31 miljoen moet dokken.
Nieuwe trekker kopen van een ton of meer is geen probleem bij veel boeren, maar op een paar tientjes voor een kentekenplaat gaan ze blijkbaar failliet.
Voor een voertrekker die alleen op het erf rond rijd, hoef je geen kenteken aan te vragen.
JD3010
@walker1 Ik zie het ook niet als een grote kostenpost, maar als extra inkomen voor de overheid. Dat kunnen ze nu heel goed gebruiken.
fiatfan
Het grootste probleem zit hem wel in de kentekenplaten voor de aanhangers en werktuigen. als je steeds met omkoppelen van alle machines ook de kentekens moet vervangen op de wagen/werktuig zoals nu het plan is dan kost dat in lengte van dagen nog veel (arbeids)kosten.. ik vraag me af of ze in België wel een plaat op de aanhanger hebben. ik geloof er niks van. Verder is de controle van verlichting een zeer goede zaak! mogen ze wel 2x per jaar verplichten! en zoals eerder gezegd met een plaat op je trekker krijg je niet minder ongelukken. voordeel: de trekkerhandel naar België gaat veel makkelijker, en: je kunt nu met al je trekkers in België rode diesel gaan tanken!!
valmet6400power
Die 40 km/uur grens komt waarschijnlijk omdat ze die nu ook gedogen, voor de mensen die vergeten zijn dat officieel 25 maximaal is 😄
erik9831
Quote @fiatfan:
ik vraag me af of ze in België wel een plaat op de aanhanger hebben. ik geloof er niks van.

En toch is het zo, dat wij een nummerplaat hebben op de aanhanger.

Met een nummerplaat krijg je inderdaad niet minder ongelukken, maar wel minder gezeur. Er schuilt wel degelijk een bedoeling achter die nummerplaat, een heel simpele zelfs.

Ze kunnen nu je nummerplaat opschrijven bij een vluchtmisdrijf, al is het maar het vernielen van een paaltje of het afrijden van een spiegel. Nu is het ... "Het was een blauwe trekker meneer de agent en hij was groot"
arjanvw
Quote @mike_v:
Een begin dat veel te laat begonnen is @JD3010. Zoals ik eerder al zij: Had dit 10 15 20? jaar eerder gedaan. Er waren v��l minder trekkers per bedrijf, de kosten waren niet zo hoog voor de invoering/aanpassingen, ...

Toch klopt die gedachte niet helemaal volgens mij.. je hebt de afgelopen 10 15 20 jaar ook geen (on)kosten gemaakt voor keuren ed. dus dat geld heb je dus al die tijd niet hebt hoeven uitgeven! En dat er toen minder trekkers waren op het bedrijf maakt ook niks uit, want je betaald per trekker en niet per bedrijf.
mike_v
Ik doelde erop dat er minder trekkers in heel Nederland waren @arjanvw. Het totaal plaatje zou dus minder zijn geweest.

Hoeveel kost een keuring tegenwoordig? Als dat er jaarlijks niet vanaf zou kunnen, dan vraag ik me af of je het hele bedrijf niet beter opdoekt ...
fiatfan
@erik9831 hebben jullie in België per aanhanger een kenteken of dezelfde als de trekker die ervoor staat?
mike_v
Kan je (in bepaalde gevallen?) voor kiezen @fiatfan. Laat je je aanhanger op zichzelf inschrijven, dan krijgt die een apart kenteken (wit met zwarte letters). Laat je hem niet apart inschrijven, dan komt er een kopie van het kenteken van het trekkend voertuig op.
erik9831
@fiatfan Als landbouwer zijnde, dus de rode G-nummerplaten bij ons, heb je op de aanhanger een reproductieplaat die hetzelfde is als die op de trekker.

Ik dacht dat @mike_v afgelopen week wel ergens vermeld had, dat dit voor grondverzet wel de andere type nummerplaten waren met witte achtergrond en zwarte letters. Deze worden dan aanzien als een apart voertuig, waardoor eigenlijk iedere trekker met deze aanhanger mag rondrijden. Maar ook hier hangt dan wel een regeltje aan, zo moeten deze aanhangers bijgeschreven worden op de verzekering van de trekker.

uiteraard kan het wel zijn, dat de regels in Nederland anders uitkomen dan die in België.

Aanpassing na plaatsen:
Mike heeft al gereageerd op je vraag 😄
mike_v
Quote @erik9831:
... voor grondverzet wel de andere type nummerplaten ...

Niet alleen voor grondverzet dus, maar ook al hangen er rode kentekenplaten op het trekkend voertuig, dan kan de aanhanger een wit/zwart kenteken hebben (als ik goed ben) 😉 .
Kidd
Ik vraag me af hoe dat zit met alle trekkers die nu al op GV kenteken staan, of als je dat GV kenteken nu nog aanvraagt?
Neem aan dat die niet weer opnieuw een ander kenteken moeten aanvragen...
fiatfan
@Kidd ik hoop het niet
@bigroest nee het is grote onzin
bigroest
@wilbert-van-de-streek het is juist heel goed dat het kenteken plicht er komt,zoals de redenen in boven genoemde reactie(s)
Veens
Ik zal hieronder de informatie plaatsen voor zover die bij mij bekend is:

De kentekenplicht gaat in op 1 januari 2017 voor nieuwe trekkers, zelfrijders, aanhangers, getrokken- en gedragen machines. Voor gedragen machines (verwisselbare uitrustingstukken) geldt dat zij een witte volgplaat krijgen als zij het zicht op het kenteken van de trekker belemmeren. Net zoals bij een fietsendrager op de auto.
Vanaf 1 februari 2017 kan voor bestaande tractoren, zelfrijders, ect. een kenteken worden aangevraagd. Daar heeft men dan 15 maanden de tijd voor.

Voor voertuigen smaller dan 1,30m, die bedoeld zijn voor vegen, onkruid bestrijden, hondenpoep opruimen, maaien en gladheid bestrijden en die niet zijn voorzien van een trekhaak of hefrinrichting, geldt géén kentekenplicht. Ook heftrucks smaller dan 1,30m hoeven geen kenteken te voeren. Verder hoeven ook voertuigen met een maximale constructiesnelheid van 6km/h géén kenteken te hebben. (Denk aan hoogwerkers etc.)

Oldtimers moeten wél een kenteken hebben, ook al komen ze maar een keer per jaar op de weg. Dit kenteken mag eventueel blauw met wit zijn.

Tractoren etc. die nóóit op de weg komen (voermengwagen, beregening)en dus geen kenteken hebben, kunnen voor onderhoud of reparatie met een dealerplaat naar de dealer worden gebracht.

Zogenaamde GV-kentekenplaten mogen blijven zitten, deze hoeven alleen officieel aan de trekker, etc. gebonden worden, à ongeveer €10,-.

De kosten voor het gewone kenteken staan nu op ongeveer €18,- voor het aanvragen en €12,- voor de plaat zelf. Daar komt montage en uurloon voor je zelf dan nog bij.

Het aanvragen van kentekens voor bestaande trekkers etc. verloopt via een eigen verklaring. De eigenaar verklaart, naar waarheid, dat de trekker etc. voldoet aan de gestelde eisen. Ook verklaart de eigenaar wat de maximum constructiesnelheid is. Je kunt dus je trekker laten begrenzen op 40km/h. Verwacht wordt dat bijna iedereen dit zal doen.
Nieuwe machines krijgen op basis van gegevens van de fabrikant/dealer een kenteken. Let na 1 januari 2017 dus op de maximum constructiesnelheid als je iets koopt.

Naast trekkers en zelfrijders krijgen ook getrokken machines en aanhangers een eigen kenteken als de totale maximum massa hoger is dan 750kg. Als de maximum massa hoger is dan 3500kg moeten alle wielen geremd zijn.
Voor aanhangers en getrokken machines met een maximum constructiesnelheid van 25km/h geldt dat ze een volgplaat mogen voeren.

De volgplaat hoeft níet hetzelfde te zijn als die van de trekker. Hij hoeft slechts overeen te komen met een voertuig van dezelfde eigenaar. Je mag dus alle machines voorzien van hetzelfde kenteken van één trekker.

Als alle trekkers, zelfrijders, aanhangers etc. voorzien zijn wordt de tweejaarlijkse APK ingevoerd voor trekkers met een maximum constructiesnelheid hoger dan 40km/h. Er wordt gekeken naar de snelheid op het kenteken, dus naar wat je zelf verklaard hebt. Er zit een marge van 10% op, dus tot en met 43km/h krijg je geen boete.
Let op: Als je wordt aangehouden terwijl je dus bijvoorbeeld 50 rijdt, krijg je een boete voor te hard rijden, het opvoeren van de trekker én het rijden zonder APK.

Voor 2025 staan nog wat veranderingen gepland op gebied van afmetingen en remmen.

Ik heb geprobeerd zo volledig mogelijk te zijn, maar als er nog vragen zijn, dan hoor ik dat graag.
remcod
@Veens Trekkers met een blauw witte plaat moet deze ook 2 jaarlijks gekeurd worden ? En hoe zit dat met heftrucks moeten deze ook een plaat hebben als deze op de openbare weg komen ?
Veens
@remcod Oldtimers met een blauw witte plaat en een maximum constructiesnelheid hoger dan 40km/h moeten ook gekeurd worden. Dat zal echter niet vaak voorkomen, de meeste oldtimers lopen lang niet zo hard.
Heftrucks breder dan 1,30 moeten inderdaad een kenteken voeren op de openbare weg.
fiatfan
@Veens goede info zeg! Waar haal je die info?
Dus GV plaat mag blijven zitten?
Veens
@fiatfan De GV plaat mag inderdaad blijven zitten. Je hoeft de plaat alleen op papier aan de trekker te koppelen.

De informatie komt trouwens van de Cumela vandaan.
Agri marcel
Stel je voor.
Je kind is onderweg naar school op de fiets, een dikke trekker en kipper combinatie walst over je kind met een gezamelijk gewicht van 50 ton met alle gevolgen van dien.

Leuke discusie.
Wel of geen trekker keuring.
Wat kost dat allemaal wel niet.
Wanneer moet er gekeurt worden.
Kan ik de trekker terug draaien.
Ect,ect.

Alle trekkers, zelfrijders, getrokken kippers, werktuigen hebben nu , in het verleden wettelijke minimale eisen aan de remvertraging, heel simpel.

Er is geen handhaving op de sector, dat is het probleem, dus doen we maar wat.
Trekkers zijn het eerst aan de beurt om te keuren, harder dan 40 km per uur.
Het grootste probleem is wat er achter zit, een beetje trekker haalt de remvertraging wel maar wat er achter zit, ach we weten het wel.
De kipper of mesttank bepaald waar je heen gaatals je hard moet remmen, moet je niet willen!!!

Terug komend waar ik mee begon, je kind, plat gereden door een combinatie welke niet de vereiste remvertraging haalt zou deze discussie of wel of niet keuren de kop in moeten drukken.

Ga de weg op met goed materieel !

Op de web sites van cumula, fedecom, en andere branche gerelaterde websites staat alle info over de toekomstige keuring in de agri branche.

Groet,
Marcel
walker1
Quote @Agri marcel:
Terug komend waar ik mee begon, je kind, plat gereden door een combinatie welke niet de vereiste remvertraging haalt zou deze discussie of wel of niet keuren de kop in moeten drukken.

Als die combinatie dan ook nog doorrijd en getuigen weten niks meer te vertellen dan alleen de kleur, omdat ze geen kenteken konden noteren, dan is ook meteen duidelijk wat het nut van kentekens is.
Maat van mij werkt bij de politie, heeft inderdaad wel eens een zaak gehad waarbij de trekker na een aanrijding met een auto doorgereden was. Trekker was groen met rode velgen en nog wat aanwijzingen, maar geen kenteken dus. Ze hadden wel een vermoeden van welk bedrijf de trekker was, maar die had meerdere Fendts, maar niemand zei iets van een ongeval te weten, werd meteen verwezen naar andere bedrijven met Fendt trekkers. Kortom, met alleen vermoedens kunnen ze niks, sterker nog, dat het om een Fendt trekker ging was ook slechts een vermoeden, omdat officieel alleen de kleurstelling vastgesteld was door verklaringen van getuigen. Als er kenteken genoteerd had kunnen worden, had de hele zaak wel afgehandeld kunnen worden.
Overigens ging het in dit geval alleen over materiële schade.
fiatfan
@Veens de GV plaat is toch al op papier gekoppeld aan de trekker? we hebben er gewoon een kentekenbewijs bij, net zoals bij een auto
Veens
@fiatfan De huidige GV-platen zijn persoonsgebonden. Bij verkoop van het voertuig zouden ze ook verwijderd moeten worden.

De nieuwe platen worden voertuiggebonden, vandaar het koppelen aan de trekker.
Henk E
En voor wie van lezen houdt en het begrijpt:
zoek.officielebekendmakingen.nl/kst-34397-3.html/…
JD3010
@Henk E Daar wordt het wel duidelijker van. Kost wel even tijd om door te lezen.
fiatfan
@Henk E haha. Lees ik in de vakantie wel een keer...
fiatfan
@Veens maar ik kan die platen toch niet op iedere trekker gebruiken? Op het kentekenbewijs staat gewoon type en chassisnr van betreffende trekker
Veens
@fiatfan Dat klopt inderdaad. Het is nu eenmaal zo geregeld dat er nog wat aanpassingen op dat gebied nodig zijn in de administratie om aan te sluiten bij de rest van de kentekens.

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Hebben de trefwoorden kenteken en verplichte keuring geen geheimen voor jou ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
72
DEELNEMERS
25
WEERGAVES
118