Kenteken vanaf 2017 verplicht
Dat stelt minister Melanie Schultz van Haegen (Infrastructuur en Milieu) in het wetsvoorstel dat donderdag naar de Tweede Kamer is gestuurd. Aanleiding voor de wet is onder andere de invoering van een periodieke keuringsplicht voor landbouwtrekkers met een maximumsnelheid van meer dan 40 kilometer per uur. De verplichte keuring gaat in 2018 in.
Deel dit topic
TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij
Hebben de trefwoorden kenteken en verplichte keuring geen geheimen voor jou ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!
Laatste
Reacties
Vraag me af hoe ze dat gaan controleren? Of bepalen ze dat op de specificaties van de fabriek? Dus als je hem in de hoogste versnelling met minder toeren laat lopen is dat oncontroleerbaar
Als het goed is, is het de controleur die het gas instampt. Dan gaat hij dus gewoon tot onder.
Oldtimer of niet, je komt op de openbare weg. Laat ons hopen dat ook die oldtimers dus aan bepaalde eisen moeten voldoen! Als jij maar 2 keer op de weg komt met een auto, dan moet je toch ook naar de keuring? Vertel me waarom dat met een trekker niet zou moeten?
Inderdaad, maar dat heb je met scootertjes ook. Iedereen weet dat er zulke "chauffeurs" zijn, maar theoretisch gezien zijn die er niet
Ik ga er vanuit dat ze straks wel uit gaan van de door de fabrikant opgeven max. snelheid. Ik geloof niet dat ze straks bij elke keuring de snelheid gaan testen. Bovendien ga je dan inderdaad allerlei geknoei krijgen om de snelheid bij de keuring max 39 te laten zijn.
@mike_v Ja dat is waar, er zal vast vaker gecontroleerd worden op trekkers als die regel wordt ingevoerd.
Even rollerbankje uit de auto en controleren maar
Goeie zaak of niet het word weer een flinke kostenpost.
Je vind het naar mijn zin iets "te" mooi, wacht maar totdat je zelf 10 machines heb lopen. Tuurlijk het moet voor elkaar wezen maar soms draaien ze door
De verdeler/importeur moet er, als ik goed ben, voor zorgen dat de maximale snelheid lager is dan de maximale snelheid in het land van inschrijving.
@boegie, een rollenbank voor trekkers in de auto leggen wordt al moeilijk
@fendt308-driver, ik weet maar al te goed hoeveel de kosten voor de bedrijven zijn. En ja dat komt nu als een enorme klap voor vele (grootte) bedrijven. Maar vrijwel héél Europa heeft deze regels al jaren geleden ingevoegd. Toen waren de bedrijven vaak een heel stuk kleiner en de kosten dus ook. Waarom heeft Nederland "toen" ook niet mee gedaan? Dan was het nu de normaalste zaak van de wereld.
Soms is het gewoon het beste om een meeloper te zijn en de rest te volgen ... Dit was zo'n geval.
Het had eigenlijk 10 jaar terug al gemoeten, als je ziet dat je nu met een willekeurige trekker en drieasser net zoveel weegt als een vrachtwagen, met al zijn regels..
Dus door de 3 assers in de bouw is het boertje met een buiten stuk weer de lul
Zeg nu zelf: Is het normaal dat een 45 ton wegende trekker/aanhanger combinatie zo over de weg mag, terwijl een 5 ton vrachtautotje aan een hele boel eisen moet voldoen? Ook al rijdt deze 364 dagen op de bedrijfslocatie rondjes en moet deze enkel met kerst één keer voor de kerstman de baan op?
Kort door de bocht gezien is het wel zo inderdaad! Maar een beetje meer veiligheid op de weg kan nooit kwaad, nu zijn het de trekkers straks misschien de vrachtwagens wel weer
De weg op mochten "we" evengoed al, maar ik vind zeker dat de transportsector een punt heeft!
Kenteken is tientjeswerk en dat als dat boertje een trekker heeft die max. 40 rijd hoeft hij ook niet naar de apk.
Je vind het naar mijn zin iets "te" mooi, wacht maar totdat je zelf 10 machines heb lopen. Tuurlijk het moet voor elkaar wezen maar soms draaien ze door
Ook weer beetje overdreven, of je nou 1 of 10 machines hebt, de kosten per machine blijven hetzelfde. Als je 10 machines hebt, heb je ook voor 10 machines onderhoudskosten, brandstofkosten, etc. Je hebt ook per machine je omzet.
Een apk is slechts een momentopname en drie weken na de apk kan bijvoorbeeld de vooras het begeven.
Dat is met auto's net zo. Met een apk wordt er in ieder geval 1 x per jaar naar gekeken en worden er dus ook zaken in orde gemaakt. Nu kan je bij wijze van spreken al 10 jaar met een trekker rijden waarvan de verlichting niet werkt. Straks moet je dan toch een keer die verlichting in orde maken, anders geen apk.
Natuurlijk kan er een week na de apk al weer wat kapot gaan, maar dan weet je dat je het net zo goed maar kan maken, want anders moet het 51 weken later alsnog gebeuren.
En wat walker1 ook zegt, dan wordt in ieder geval elk jaar de troep weer een keer gemaakt. Voor degene die met bende rijden is het misschien prijzig maar als je alles voor elkaar heb valt het allemaal wel mee. Zelfde als bij je auto
@johndeere6506 schijnbaar wel, maar of proberen ze ons dat wijs te maken.
Dan heb je in ieder geval aan kunnen tonen dat ie APK gezien goedgekeurd was
Waarom noem je die 31 miljoen? Die trekkers zijn toch niet van één persoon? En als dat wel was, zal het jouw toch niets uitmaken?
Deel die 31 miljoen even door het aantal eigenaars. Dan is je kost al een pak lager ...
Dat is dan ook onzin om de regel op 40 vast te leggen ... Dat ze dan alles onder de 10 km/u vrijstellen tot daar toe.
Met een kenteken worden geen ongevallen vermeden. Met de voorwaarden om een kenteken te bekomen wel.
Misschien hoef jij je trekker niet te laten keuren, maar ik weet ook niet wat oom agent er straks van vind als hij jou staande houd omdat je toch harder als 40 reed...
Hier de snelste trekker volgens de papieren ook 40 km/h. Met nameten is het 39 km/h. Die staat ook nog op de standaard banden, 420/85/38, maar leg ik er 520/85/38 onder, die zijn net iets hoger en dat is misschien net genoeg om boven de 40 te komen.
No farmers no food
Daarbij: Welke kosten verwacht jij dan nog? Die van een nieuw lampje? Die zou je sowieso moeten uit willen geven. Ook wanneer er geen kenteken op je trekker hangt ...
Hier in België kost de nummerplaat 30€ tegenwoordig.
Maar er is ook kans op het aanvragen van een gepersonaliseerde nummerplaat op personenvoertuigen. Vorig jaar zijn er in België 5846 van deze nummerplaten aangevraagd. De kostprijs voor deze nummerplaat is 1000€ (sinds nu wel 2000€). Dan weet je ook meteen hoeveel het opgebracht heeft in 2015. Sinds de invoering van 2010 zitten ze al aan 21 miljoen € aan inkomsten.
Persoonlijk, in het geval van deze nummerplaten op de trekkers zou het anders moeten. Wie vanaf 2017 een nieuwe trekker inschrijft moet een nummerplaat aankopen. Iedereen hoeft op zijn trekker een nummerplaat te voorzien, maar voor 2017 inschrijven, de nummerplaat gratis geven.
Nu is het inderdaad geldklopperij in mijn ogen.
Dan nog blijft het tientjeswerk per trekker. Alsof alle trekkers in NL van 1 eigenaar zijn en die opeens 31 miljoen moet dokken.
Nieuwe trekker kopen van een ton of meer is geen probleem bij veel boeren, maar op een paar tientjes voor een kentekenplaat gaan ze blijkbaar failliet.
Voor een voertrekker die alleen op het erf rond rijd, hoef je geen kenteken aan te vragen.
En toch is het zo, dat wij een nummerplaat hebben op de aanhanger.
Met een nummerplaat krijg je inderdaad niet minder ongelukken, maar wel minder gezeur. Er schuilt wel degelijk een bedoeling achter die nummerplaat, een heel simpele zelfs.
Ze kunnen nu je nummerplaat opschrijven bij een vluchtmisdrijf, al is het maar het vernielen van een paaltje of het afrijden van een spiegel. Nu is het ... "Het was een blauwe trekker meneer de agent en hij was groot"
Toch klopt die gedachte niet helemaal volgens mij.. je hebt de afgelopen 10 15 20 jaar ook geen (on)kosten gemaakt voor keuren ed. dus dat geld heb je dus al die tijd niet hebt hoeven uitgeven! En dat er toen minder trekkers waren op het bedrijf maakt ook niks uit, want je betaald per trekker en niet per bedrijf.
Hoeveel kost een keuring tegenwoordig? Als dat er jaarlijks niet vanaf zou kunnen, dan vraag ik me af of je het hele bedrijf niet beter opdoekt ...
Ik dacht dat @mike_v afgelopen week wel ergens vermeld had, dat dit voor grondverzet wel de andere type nummerplaten waren met witte achtergrond en zwarte letters. Deze worden dan aanzien als een apart voertuig, waardoor eigenlijk iedere trekker met deze aanhanger mag rondrijden. Maar ook hier hangt dan wel een regeltje aan, zo moeten deze aanhangers bijgeschreven worden op de verzekering van de trekker.
uiteraard kan het wel zijn, dat de regels in Nederland anders uitkomen dan die in België.
Aanpassing na plaatsen:
Mike heeft al gereageerd op je vraag
Niet alleen voor grondverzet dus, maar ook al hangen er rode kentekenplaten op het trekkend voertuig, dan kan de aanhanger een wit/zwart kenteken hebben (als ik goed ben)
Neem aan dat die niet weer opnieuw een ander kenteken moeten aanvragen...
De kentekenplicht gaat in op 1 januari 2017 voor nieuwe trekkers, zelfrijders, aanhangers, getrokken- en gedragen machines. Voor gedragen machines (verwisselbare uitrustingstukken) geldt dat zij een witte volgplaat krijgen als zij het zicht op het kenteken van de trekker belemmeren. Net zoals bij een fietsendrager op de auto.
Vanaf 1 februari 2017 kan voor bestaande tractoren, zelfrijders, ect. een kenteken worden aangevraagd. Daar heeft men dan 15 maanden de tijd voor.
Voor voertuigen smaller dan 1,30m, die bedoeld zijn voor vegen, onkruid bestrijden, hondenpoep opruimen, maaien en gladheid bestrijden en die niet zijn voorzien van een trekhaak of hefrinrichting, geldt géén kentekenplicht. Ook heftrucks smaller dan 1,30m hoeven geen kenteken te voeren. Verder hoeven ook voertuigen met een maximale constructiesnelheid van 6km/h géén kenteken te hebben. (Denk aan hoogwerkers etc.)
Oldtimers moeten wél een kenteken hebben, ook al komen ze maar een keer per jaar op de weg. Dit kenteken mag eventueel blauw met wit zijn.
Tractoren etc. die nóóit op de weg komen (voermengwagen, beregening)en dus geen kenteken hebben, kunnen voor onderhoud of reparatie met een dealerplaat naar de dealer worden gebracht.
Zogenaamde GV-kentekenplaten mogen blijven zitten, deze hoeven alleen officieel aan de trekker, etc. gebonden worden, à ongeveer €10,-.
De kosten voor het gewone kenteken staan nu op ongeveer €18,- voor het aanvragen en €12,- voor de plaat zelf. Daar komt montage en uurloon voor je zelf dan nog bij.
Het aanvragen van kentekens voor bestaande trekkers etc. verloopt via een eigen verklaring. De eigenaar verklaart, naar waarheid, dat de trekker etc. voldoet aan de gestelde eisen. Ook verklaart de eigenaar wat de maximum constructiesnelheid is. Je kunt dus je trekker laten begrenzen op 40km/h. Verwacht wordt dat bijna iedereen dit zal doen.
Nieuwe machines krijgen op basis van gegevens van de fabrikant/dealer een kenteken. Let na 1 januari 2017 dus op de maximum constructiesnelheid als je iets koopt.
Naast trekkers en zelfrijders krijgen ook getrokken machines en aanhangers een eigen kenteken als de totale maximum massa hoger is dan 750kg. Als de maximum massa hoger is dan 3500kg moeten alle wielen geremd zijn.
Voor aanhangers en getrokken machines met een maximum constructiesnelheid van 25km/h geldt dat ze een volgplaat mogen voeren.
De volgplaat hoeft níet hetzelfde te zijn als die van de trekker. Hij hoeft slechts overeen te komen met een voertuig van dezelfde eigenaar. Je mag dus alle machines voorzien van hetzelfde kenteken van één trekker.
Als alle trekkers, zelfrijders, aanhangers etc. voorzien zijn wordt de tweejaarlijkse APK ingevoerd voor trekkers met een maximum constructiesnelheid hoger dan 40km/h. Er wordt gekeken naar de snelheid op het kenteken, dus naar wat je zelf verklaard hebt. Er zit een marge van 10% op, dus tot en met 43km/h krijg je geen boete.
Let op: Als je wordt aangehouden terwijl je dus bijvoorbeeld 50 rijdt, krijg je een boete voor te hard rijden, het opvoeren van de trekker én het rijden zonder APK.
Voor 2025 staan nog wat veranderingen gepland op gebied van afmetingen en remmen.
Ik heb geprobeerd zo volledig mogelijk te zijn, maar als er nog vragen zijn, dan hoor ik dat graag.
Heftrucks breder dan 1,30 moeten inderdaad een kenteken voeren op de openbare weg.
Dus GV plaat mag blijven zitten?
De informatie komt trouwens van de Cumela vandaan.
Je kind is onderweg naar school op de fiets, een dikke trekker en kipper combinatie walst over je kind met een gezamelijk gewicht van 50 ton met alle gevolgen van dien.
Leuke discusie.
Wel of geen trekker keuring.
Wat kost dat allemaal wel niet.
Wanneer moet er gekeurt worden.
Kan ik de trekker terug draaien.
Ect,ect.
Alle trekkers, zelfrijders, getrokken kippers, werktuigen hebben nu , in het verleden wettelijke minimale eisen aan de remvertraging, heel simpel.
Er is geen handhaving op de sector, dat is het probleem, dus doen we maar wat.
Trekkers zijn het eerst aan de beurt om te keuren, harder dan 40 km per uur.
Het grootste probleem is wat er achter zit, een beetje trekker haalt de remvertraging wel maar wat er achter zit, ach we weten het wel.
De kipper of mesttank bepaald waar je heen gaatals je hard moet remmen, moet je niet willen!!!
Terug komend waar ik mee begon, je kind, plat gereden door een combinatie welke niet de vereiste remvertraging haalt zou deze discussie of wel of niet keuren de kop in moeten drukken.
Ga de weg op met goed materieel !
Op de web sites van cumula, fedecom, en andere branche gerelaterde websites staat alle info over de toekomstige keuring in de agri branche.
Groet,
Marcel
Als die combinatie dan ook nog doorrijd en getuigen weten niks meer te vertellen dan alleen de kleur, omdat ze geen kenteken konden noteren, dan is ook meteen duidelijk wat het nut van kentekens is.
Maat van mij werkt bij de politie, heeft inderdaad wel eens een zaak gehad waarbij de trekker na een aanrijding met een auto doorgereden was. Trekker was groen met rode velgen en nog wat aanwijzingen, maar geen kenteken dus. Ze hadden wel een vermoeden van welk bedrijf de trekker was, maar die had meerdere Fendts, maar niemand zei iets van een ongeval te weten, werd meteen verwezen naar andere bedrijven met Fendt trekkers. Kortom, met alleen vermoedens kunnen ze niks, sterker nog, dat het om een Fendt trekker ging was ook slechts een vermoeden, omdat officieel alleen de kleurstelling vastgesteld was door verklaringen van getuigen. Als er kenteken genoteerd had kunnen worden, had de hele zaak wel afgehandeld kunnen worden.
Overigens ging het in dit geval alleen over materiële schade.
De nieuwe platen worden voertuiggebonden, vandaar het koppelen aan de trekker.
zoek.officielebekendmakingen.nl/kst-34397-3.html/…