Bocht tussen uitlaat en spruitstuk is gebroken.
Mijn vraag is of dat gietijzeren stuk met succes nog te lassen valt. Nieuw stuk is echt heel duur.
TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij
Heb jij ervaring met de Same Aurora 45 ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!
Laatste
Reacties
hoe begin je? eerst de lasnaden schoon slijpen en af-hoeken, daar waar mogelijk is, maar niet te veel werk van maken! Bij de eerste laslagen gaat het materiaal tegen-sputteren (komt ook door de rotzooi in je uitlaat), maar je last gewoon verder, tot de lasnaden halfvol zijn. Dan de rauwe randen en het lelijke laswerk nog eens slijpen en nu heb je een mooie en (vrijwel)dichte ondergrond én een stuk gietijzer van de juiste temperatuur om schoon en mooi verder te lassen.
Jij (en ik) weten niet eens zeker of het "standaard" gietijzer is. Misschien is het nabehandeld gietijzer, wat het misschien taaier heeft gemaakt (of juist niet). Misschien is het gietstaal. Misschien is het gietijzer opgevreten door de uitlaatgassen. Wie zal het zeggen, niemand weet het. Misschien zijn er kenners die weten wat voor materiaal het was in nieuwstaat, maar dat is het niet meer. Het heeft jarenlang liggen bonken, stuiteren, heet geworden, weer afgekoeld en ga zo maar door. Gewoon zonde van je geld om het door een "specialistisch" bedrijf te laten lassen, garantie tot de deur. Dan zie je het: beter zelf doen en jouw tijd houdt het dan zeker uit.
Zullen uw wijze raad zeker volgen, Martin.
Na het lassen goed inpakken met isolatie bijvoorbeeld steenwol en doeken, dit omdat het materiaal langzaam moet afkoelen, koelt het te snel af heb je kans op scheuren in de las.
Bedenk ook, waarom is hij af gebroken? misschien 2 beugels op de uitlaat lassen (of nog beter, met een stalen pijp-beugel)en daaraan 2 steuntjes maken naar je blok. De steuntjes niet te kort maken, er moet enige flexibiliteit in blijven, omdat het enigszins trilt en warm- en koud wordt
Kan deze bocht ook andersom gemonteerd? Dat wil zeggen, de flens waar nu de demper op staat tegen het spruitstuk schroeven en vervolgens de gebroken c. q. gelaste flens vastlassen aan de flens die aan de uitlaatvoet zit.
De kracht op de gerepareerde breuk wordt dan kleiner en je hebt tevens het versterkingsadvies zoals MartinZaandam voorstelt.
Je kan zelfs overwegen de flens van de uitlaatdempervoet af te zagen en de buis rechtstreeks in het gat van de afgebroken flens te lassen.
Lijkt me prima idee als het zou lukken.
Ga dat eens nazien.
Dank
Bocht andersom monteren zal niet lukken, stand van flenzen zijn verschillend. Ene kant staat plat tov bocht, ander staat wat onder hoek.
Dit maakt volgens mij niet uit. Andersom aan het spruitstuk kan uiteindelijk de uitlaat er "gewoon" weer verticaal op.
P.S.: Het is natuurlijk een leuke oefening de gebroken (gietijzeren) uitlaatbocht te herstellen/lassen maar je kan de flens van de uitlaatvoet ook afzagen (als deze tenminste ook tegen het spruitstuk past, anders een nieuwe flens maken) en van 'gewoon' ijzer een bocht maken waarop de uitlaat weer vastgeklemd kan worden.
De bocht die ik heb liggen past niet. deze is van een ander spruitstuk
Heb ondervonden toen ik bocht losmaakte dat de moeren niet keihard vastzaten.
Dus zal deze maar niet te hard aanspannen.
Aan allen die gereageerd hebben nogmaals bedankt.