Illustratie van:

Same Aurora 45 - bocht uitlaat spruitstuk lassen

Bocht tussen uitlaat en spruitstuk is gebroken.
Mijn vraag is of dat gietijzeren stuk met succes nog te lassen valt. Nieuw stuk is echt heel duur.

Deel dit topic

Reacties

Henk E
Dat is prima te doen door de juiste man en het juiste gereedschap.
MartinZaandam
Gietijzer las ik al jaren met Mig/Co2. ik heb hier ook gietijzer-elektroden, maar Mig/Co2 gaat beter en mooier. Gewoon de standaard lasdraad gebruiken met een losse gasfles. Hier komt natuurlijk weer tegenspraak van, dat het met gietijzer elektroden veel beter gaat en nog meer bla-bla, maar dan gaat men uit van schoon materiaal en men weet ook de juiste materiaal samenstelling en dat is nu niet het geval.

hoe begin je? eerst de lasnaden schoon slijpen en af-hoeken, daar waar mogelijk is, maar niet te veel werk van maken! Bij de eerste laslagen gaat het materiaal tegen-sputteren (komt ook door de rotzooi in je uitlaat), maar je last gewoon verder, tot de lasnaden halfvol zijn. Dan de rauwe randen en het lelijke laswerk nog eens slijpen en nu heb je een mooie en (vrijwel)dichte ondergrond én een stuk gietijzer van de juiste temperatuur om schoon en mooi verder te lassen.

Jij (en ik) weten niet eens zeker of het "standaard" gietijzer is. Misschien is het nabehandeld gietijzer, wat het misschien taaier heeft gemaakt (of juist niet). Misschien is het gietstaal. Misschien is het gietijzer opgevreten door de uitlaatgassen. Wie zal het zeggen, niemand weet het. Misschien zijn er kenners die weten wat voor materiaal het was in nieuwstaat, maar dat is het niet meer. Het heeft jarenlang liggen bonken, stuiteren, heet geworden, weer afgekoeld en ga zo maar door. Gewoon zonde van je geld om het door een "specialistisch" bedrijf te laten lassen, garantie tot de deur. Dan zie je het: beter zelf doen en jouw tijd houdt het dan zeker uit.
Albert Peters
Helemaal.mee eens met Martin
jovos
Bedankt allemaal voor info.
Zullen uw wijze raad zeker volgen, Martin.
wim-same
Misschien heb ik nog wel zo'n bocht liggen. kan je een foto van de bocht en het spruitstuk maken Deze zijn namelijk het zelfde als van de minitauro
jovos
Hopelijk zijn de foto's duidelijk.
Minitauro
Zoals @MartinZaandam beschrijft is dit wel een goede oplossing, maar je kunt ook het materiaal eerst voorverwarmen met een brander voor dat je begint met het lassen. Je hebt dan een goede temperatuur voor dat je gaat lassen en je brand het vuil er al een heel eind af.
Na het lassen goed inpakken met isolatie bijvoorbeeld steenwol en doeken, dit omdat het materiaal langzaam moet afkoelen, koelt het te snel af heb je kans op scheuren in de las.
MartinZaandam
Als je hem helemaal sterk wil maken (als er geen andere te koop is) kan je nog een stalen plaat mee lassen van 5 á 6 mm. Deze plaat maak je iets groter dan je pakking (je gebruikt je pakking als mal) en las je aan alle kanten vast aan je uitlaat, gelijktijdig met het vastlassen van de breuk. Dikker dan 6 mm zou beter zijn (trekt minder krom), maar dan zijn je tapeinden te kort.

Bedenk ook, waarom is hij af gebroken? misschien 2 beugels op de uitlaat lassen (of nog beter, met een stalen pijp-beugel)en daaraan 2 steuntjes maken naar je blok. De steuntjes niet te kort maken, er moet enige flexibiliteit in blijven, omdat het enigszins trilt en warm- en koud wordt
jovos
De reden is: stomweg bocht bovenaan uitlaat vergeten af te halen en afdak te laag. Ja je moet het maar één keer vergeten hé.
Minitauro
@jovos Je bent niet de enige... Ik heb hem eraf gereden onder te laag hangende takken, gelukkig niks kapot.
Wimsumar
Beste JoVos:
Quote @jovos:
foto's duidelijk.

Kan deze bocht ook andersom gemonteerd? Dat wil zeggen, de flens waar nu de demper op staat tegen het spruitstuk schroeven en vervolgens de gebroken c. q. gelaste flens vastlassen aan de flens die aan de uitlaatvoet zit.
De kracht op de gerepareerde breuk wordt dan kleiner en je hebt tevens het versterkingsadvies zoals MartinZaandam voorstelt.

Je kan zelfs overwegen de flens van de uitlaatdempervoet af te zagen en de buis rechtstreeks in het gat van de afgebroken flens te lassen.
jovos
Beste Wim,
Lijkt me prima idee als het zou lukken.
Ga dat eens nazien.
Dank
jovos
Hallo Wim,
Bocht andersom monteren zal niet lukken, stand van flenzen zijn verschillend. Ene kant staat plat tov bocht, ander staat wat onder hoek.
robbertk
@Minitauro voor zulke dingen maak ik de vrouw altijd boos. Gebruik namelijk de oven voor het opwarmen en afkoelen
Wimsumar
Beste JoVos:
Quote @jovos:
Ene kant staat plat tov bocht, ander staat wat onder hoek.

Dit maakt volgens mij niet uit. Andersom aan het spruitstuk kan uiteindelijk de uitlaat er "gewoon" weer verticaal op.

P.S.: Het is natuurlijk een leuke oefening de gebroken (gietijzeren) uitlaatbocht te herstellen/lassen maar je kan de flens van de uitlaatvoet ook afzagen (als deze tenminste ook tegen het spruitstuk past, anders een nieuwe flens maken) en van 'gewoon' ijzer een bocht maken waarop de uitlaat weer vastgeklemd kan worden.
wim-same
Beste JoVos,
De bocht die ik heb liggen past niet. deze is van een ander spruitstuk
jovos
Uitlaatbocht ondertussen gelast. Nu van de gelegenheid gebruik maken om alles een laagje hittebestendige verf te geven en dan alles te monteren. En ... afwachten
Heb ondervonden toen ik bocht losmaakte dat de moeren niet keihard vastzaten.
Dus zal deze maar niet te hard aanspannen.
Aan allen die gereageerd hebben nogmaals bedankt.

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Same Aurora 45 ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
17
DEELNEMERS
8
WEERGAVES
13