Mini Voorlader in combinatie met 2x dw ventiel

Is er iemand die een minitrekker heeft met een voorlader die de zelfde hydrauliek van de voorlader ook gebruikt voor het bedienen van 2x dw ventielen aan de achterzijde (mijn hendel zit tegen de voorlader) er komt een miniklepelmaaier en de hydrauliek wil ik eigenlijk van de voorlader af pakken maar wel zonder slangen los te koppelen. zit te denken aan een drieweg kraan of iets dergelijks maar daar heb ik er dan wel 4 van nodig neem ik aan of een 2e ventielen blok op het spatbord. wie heeft er ervaring met dit verhaal en evt advies met wat foto's

Deel dit topic

Reacties

fendt308-driver
2 magneetkleppen op de leidingen maken en die dan schakelen op 1 schakelaar dan gaat de olie altijd naar 1 ventiel
dennisbouter
@fendt308-driver opbouw ruimte is beperkt, en 2x dw is dus 4 slangen dat zijn dan toch ook 4 kleppen? Of begrijp ik dat verkeerd?
fendt308-driver
@dennisbouter
jep maar een klep is dezelfde grootte als een 3weg kraan alleen werkt het net iets anders
casejxu
En je heb kleppen die 2 slangen tegelijk om koppelen
dennisbouter
Even voor de duidelijkheid ik heb een kruishendel op een ventielenblok met daarop rechtstreeks 4 klikkers omdat de voorlader afneembaar is de opbouwruimte is heel beperkt er moet dus iets tussen die klikkers en de ventielen en dat mag eigenlijk niet meer dan 10cm langer worden
Dennis_dB
Je kan inderdaad beter 2 magneet kleppen er tussen zetten. 3 weg kraan lekt altijd.
Klappertje10
kramp.com/shop-nl/nl/…

hier heb je er twee van nodig, tenzij je maar 1dw ventiel wilt gebruiken.

zijn met een beetje nadenken redelijk compact in te bouwen
dennisbouter
@Klappertje10 beperkt onder druk schakelbaar, en hij past niet rechtstreek op een ventielblok , maar misschien is een stuurschuif erbij wel een beter en goedkoper idee
Klappertje10
@dennisbouter
jij bedoelt een extra stuurschuif voor de hendels van je voorlader?
dat gaat niet werken, want waarschijnlijk is het een open center. als je je 'nieuwe' schuif gaat bedienen, stroomt de olie door het voorladerventiel. je moet er dan dus kraantjes voor gaan zetten zodat je de oliestroom naar je voorladerventiel kan afsluiten, en als je je voorlader gaat gebruiken, de oliestroom naar je 'nieuwe' ventiel.

en onder druk schakelen, dat doe je toch niet? je schakelt alleen als de voorlader er op hangt? wij hebben zo'n blokje in onze minigraver maar daarmee kan ik gewoon de kraan opdrukken met de schuif, en dan overschakelen.
dennisbouter
@Klappertje10 nee bedoel na de voorlader gewoon een dubbele erbij op het spatbord
Wimsumar
Beste DennisBouter:
Quote @dennisbouter:
wil ik eigenlijk van de voorlader af

Met dit slinkse citaat 😉 wil ik je ook adviseren bij het klepelmaaien de voorlader van de trekker af te halen. Het ventielenblok is dan ook vrij toegankelijk voor ander gebruik.

P.S.: Wat zijn de functies waarvoor de klepelmaaier hydrauliek nodig heeft?
dennisbouter
@Wimsumar dat is een punt, maar de voorlader is ook mijn front gewicht en ik wilde eigenlijk gewoon 4 klikkers aan de achterzijde maken en die netjes onder de treeplank door liggen, als ik ze rechtstreeks op de schuif klik liggen er 4 slangen over die trekker heen + dat de voorlader mini klikkoppelingen heb en ik de maaier met normale klikkers uit wil rusten zodat die ook los te verhuren is en als ik hydrauliek achter heb kan er ook altijd een ander werktuig aan bv een kipper functies zijn verstek en omhoog klappen
Loeideutz
Waarom zet je je achterhydrauliek niet gewoon er "tussen"? Ik bedoel dus eigenlijk dat je ergens de olieleiding, die van je pomp naar je bedieningsblok van de voorlader loopt, los schroeft en daar 1 of 2 stuurschuiven er tussen zet. Op die manier kun je altijd de voorlader gebruiken en je werktuigen achterop, weliswaar niet gelijk, maar dat zal wel niet zo erg zijn.
dennisbouter
@Loeideutz als je goed gelezen hebt is dat mijn 2e optie maar er tussen is niet praktische dan moet hij achter het voorlader ventiel en het moet sowieso een doorstroom ventiel zijn anders werkt mijn hef niet, maar hoor het graag van iemand die ook een mini heeft hoe het daar zit
Loeideutz
@dennisbouter Ik ben niet de meest technisch onderlegde persoon, maar mij lijkt dit het simpelst. Geen elektrische ventielen die kunnen lekken, geendriewegkranen die kapot kunnen gaan. Nooit vergeten iets om te zetten waardoor het niet werkt, of de hef alleen omhoog gaat en de voorlader alleen omlaag.
Kubota
Wat is het merk/type van de stuurschuif voor de voorlader?
En hoe loopt de oliestroom nu?

Hoe het zou moeten:

Pomp --> P ventielenblok voorlader
T ventielenblok voorlader --> Tank
P1 ventielenblok (drukdoorvoer) --> Hef aansluiting (origineel)

Dan word het met dit ventielenblok bijvoorbeeld kramp.com/shop-nl/nl/… (± €200)

Pomp --> P ventielenblok voorlader
T ventielenblok voorlader --> Tank
P1 ventielenblok voorlader (drukdoorvoer) --> P ventielenblok spatbord
T ventielenblok spatbord --> Tank
P1 ventielenblok spatbord --> Hef aansluiting (origineel)
dennisbouter
@Kubota merk stuurschuif zou ik niet weten voorlader is orgineel kubota maar zit aangesloten zoals jij zegt, maar 200,- dan komen er nog koppelingen wat verlopen knietjes, 5 meter slang en dan zitten we tegen de 300,- vandaar dat ik ook wil weten of het goedkoper kan
dennisbouter
@Kubota inprincipe kan ik die T's toch ook koppelen aan een t stuk en dan de tank in of is dat gevaarlijk?
Kubota
@dennisbouter

Maar het werkt wel altijd, geen kranen of schakelaars omzetten.

Zie ook eens deze site: hydraulicworld.nl/Home.html/
Vergeet hierbij niet de drukdoorvoerplug, te verkrijgen via Kramp (lokaal mechanisatiebedrijf) -> kramp.com/shop-nl/nl/…

Zoals je dat zegt kan dat, de Tank aansluitingen kunnen via een T stuk naar de tank.
dennisbouter
@Kubota en als ik mij enkelwerkende kipper er op wil aan sluiten kan dat dan ook op zo'n ventiel? mijn voorlader heeft wel een drukloze stand
dennisbouter
@Kubota dat ventiel van kramp hoeft geen drukdoorvoerplug in en die van hydraulicworld.nl wel begrijp ik dat goed?
Kubota
Quote @dennisbouter:
en als ik mij enkelwerkende kipper er op wil aan sluiten kan dat dan ook op zo'n ventiel? mijn voorlader heeft wel een drukloze stand

Ja dat kan op dit ventiel, je gebruikt dan 1 snelkoppeling, en de andere laat je on-aangesloten. Als je dan de bak laat zakken pompt hij door de overdruk heen.

Quote @dennisbouter:
dat ventiel van kramp hoeft geen drukdoorvoerplug in en die van hydraulicworld.nl wel begrijp ik dat goed?

Klopt, bij het kramp ventiel is die al bijgeleverd.

Bestel dan ook meteen een manometer, en stel de druk goed af. Hoe hoog die moet zijn staat als het goed is in het boekje. Zal ongeveer 120 bar zijn.

Wat voor type trekker heb je precies?
dennisbouter
@Kubota een kubota b7200
Kubota
@dennisbouter
Hydrostaat? 2wd? 4wd? D850 of D950 motor?
dennisbouter
@Kubota mechanische 4 wd motor zou ik niet weten 17pk
Kubota
@dennisbouter
Als het goed is, zit er op je hefdeksel een deksel, met hierin een plug. Als je hier een snelkoppeling aan maakt heb je via je hef een extra enkelwerkend ventiel.

Als de hef volledig omhoog is gaat de olie naar de andere cilinder (weg van de minste weerstand)

dropbox.com/s/humjels2ued02cp/…
dennisbouter
@Kubota klopt die zit er al op, maar stel dat ik de trekker verhuur en iemand zet dat kraantje niet goed of ik ben zelf zo stom dan kost het een pomp, en hij zakt ook niet lekker naar beneden
dennisbouter
@Kubota de motor is trouwens een 950 volgens tractordata, en is mijn B7200 nou Europees en jou 1402 Japans of juist andersom want die series zijn gelijktijdig gemaakt of zijn ze beide europees
Kubota
Quote @dennisbouter:
klopt die zit er al op, maar stel dat ik de trekker verhuur en iemand zet dat kraantje niet goed of ik ben zelf zo stom dan kost het een pomp, en hij zakt ook niet lekker naar beneden

Het lijkt mij sterk dat je dan de pomp opblaast? Want het overdrukventiel zit voor de heffunctie.

Heb je ook wat foto's van dat kraantje? Foto's van de trekker mogen ook 😄

Ja volgens mij is die van mij inderdaad Japans, verder redelijk gelijkwaardig.
dennisbouter
@Kubota is dat kraantje wat op die afbeelding van jou stond, als je die een slag geeft gaat je hef niet omhoog maar gelijk naar de koppeling,, maar waar die overdruk precies zit weet ik niet maar ik heb een kapotte pomp gehad(olie liep mn carter in) en dat kan verband hebben met teveel druk en ik heb het voor elkaar gekregen dat me hef niet omhoog ging en ook mijn kipper niet dus of de pomp daar door is overleden weet ik niet! ! Foto's kan ik wel uploaden hoe zit het met jou voorlader foto's?

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Op TractorFan komen elke dag duizenden mensen bij elkaar om te praten over tractoren, grote machines en alles wat daar bij hoort. Jouw hulp kunnen we daar goed bij gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
30
DEELNEMERS
8
WEERGAVES
5