Hallo allen,
Wij gaan morgen kijken naar een andere trekker voor ons thuis op het bedrijf. Deze zal een Ford 6610 vervangen. De werkzaamheden bestaan vooral uit alles omtrent de hooibouw, bouwland bewerken en ploegen en het bemesten met een 10m3 tank met 6.8 meter bemester. Nu hebben wij ons oog laten vallen op een Fendt 411 Vario (bj. 2001, 6500 uur, 3 x dw-ventiel, 110 pk) en een Valtra 6850 (bj. 2005, 5000 uur, 3 x dw-ventiel, 125 pk). De Valtra is in aanschaf een duizend of 5 goedkoper zoals het nu lijkt.
Deze heeft onze lichte voorkeur omdat we goede ervaringen met dit merk hebben, rijden zelf al een Valmet 505 en zijn erg te spreken over de krachtige taaie sisu-motoren. Bij m'n baas werk ik ook met alleen maar Valtra's en zijn er erg over te spreken. Degelijk spul zonder veel poespas...
Wat zijn hier de ervaringen met één van deze of beide trekkers? Zijn er minpunten aan een van deze trekkers op te noemen of zaken waar we extra op moeten letten?
Ik zie met belangstelling jullie reacties tegemoet!
Lees ook
International 844S of 845XL
Hydrauliek olie in carter
Renault 56 - Heeft iemand enig idee wat voor soort olie er in de versnellingsbak moet van mijn renault 56?
Deutz D3006 - Brandstoffilter welke uitvoering lang of kort
Even voorstellen: nicop 423
John Deere 6110 - Start plotseling niet meer.
John Deere 6110 - Koolborstels van de dynamo vervangen.
Fordson Super Major - Rubbers tussen tank en steun
Fordson Super Major - Hoe ontlucht ik een fordson super major diesel
John Deere 6110 - Olie lekkage onder de tractor
TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij
Op TractorFan komen elke dag duizenden mensen bij elkaar om te praten over tractoren, grote machines en alles wat daar bij hoort. Jouw hulp kunnen we daar goed bij gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!
Laatste
Reacties
Misschien omdat het nooit verkeerd is om wat nieuws te proberen? ????
staat deze valtra toevallig in hellum?
de eerste variobakken waren iig niet de besten. v.a. 2003 worden ze wel beter
johnbreiderhellum.com/occasions/6850/
Die Valmet 6800 inderdaad.. Ben je als mechanisatiebedrijf niet echt goed bezig lijkt me!
Omdat het een Valtra is.. Wezenlijk verschil..
Dat ben ik met je eens, maar het is geen Valmet, dat ziet iedereen
Ja ja.. Weet één ding zeker, als je een trekker kan kopen is die altijd goedkoper dan lease.. Maar daar gaat het niet om hier!
Dan ook niks slechter
Klopt, dan is operationele lease nog "beter" omdat je dan weet wat je kwijt bent per maand.. Alleen dan moet je wel het geld hebben om dat bedrag ook elke maand te betalen en daar gaat het soms wel eens fout..
Bij ons ook!
Het blijft lastig advies geven zonder de trekkers gezien en geprobeerd te hebben. Maar de Valtra is jonger, minder uren, meer vermogen en goedkoper. Als ik het zo stel kan de keus niet moeilijk zijn natuurlijk.
50 km/h is voor een veehouderij bedrijf niet snel interessant.
Zijn ze daarom zo duur?
Dat kan ik idd niet bekijken, maar bedoelde het meer in het algemeen. De gemiddelde veehouder heeft zijn land niet zo ver van huis liggen dat een 50 km/h trekker snel interessant is. Bovendien wordt land op afstand vaker voor de mais dan voor gras gebruikt en de maisteelt wordt meestal door de loonwerker gedaan.
Bij grasland op afstand kan het misschien wel interessant zijn, maar dan nog moet het al een redelijke afstand zijn die ook nog eens voornamelijk over een goede doorgaande weg afgelegd kan worden.
Dat ook, als je niet echt nodig hebt zou ik het lekker bij 40 km/h houden.
de Valtra heeft;
eigengewicht 4700kg
draaicirkel 9.4m
hefvermogen 5600kg
motor(inhoud) 4cil TI 4,4L
hydrauliekopbrengst 73L
de Fendt
eigengewicht 5680kg
draaicirkel 9.9m
hefvermogen 6520kg
motor(inhoud) 4cil TI 4,0L
hydrauliekopbrengst 76L of 110L optioneel
haha toevallig wel, ik werk bij daar namelijk
tja, ze zijn een tijd lang valmet/valtra dealer geweest,
dus dan zit dat er goed in gestampt denk ik,
er zijn zo veel mensen die alleen over valmet spreken
mijn ervaring met Valtra is erg goed, wij hebben een 6550, heeft nu zon 6500 uur gedraaid.De enigste keer dat hij ons in de steek heeft gelaten was dat de accu het had begeven. De trekker gaat wel elk jaar naar de dealer voor een grote beurt en netjes op tijd de olie enzo verversen. Over de fendt kan ik niks zeggen want daar heb ik geen ervaring mee.
tegenover een hoge prijs staat waarschijnlijk ook weer een hogere restwaarde
Nu nog wel, maar ik moet het nog zien als straks al die rijdende computers echt op leeftijd raken, de restwaarde ook nog hoger is.
@Valtraboerties kom er maar in
Het zijn heel verschillende trekkers maar allebei gewoon super spul
Het ligt er helemaal aan wat je wilt gaan uitvoeren met de trekkers, we hebben zelf een 6850 lopen en die bevalt op zich best wel heel goed! Hebben wel eens een 409 en een 412 vario te leen gehad, maar ik moet eerlijk zeggen dat ik dat niks beter vond dan onze eigen valtra. tuurlijk de vario is heerlijk en het comfort hardstikke goed, maar ook de 6850 rijdt hardstikke comfortabel en is gewoon makkelijk te bedienen.
Monster trekker die 6850, maar i.v.m. die koppeling zou ik er nog wel een poosje over nadenken. Of dat moet nog bij te stellen zijn.
puur kwestie van mee leren werken
Snap ik, toch zou het mij na een tijdje gaan irriteren ben ik bang
moet dat nu direct drie keer?? Ach met de vario gebruik je de koppeling ook niet dus maakt ook niks uit of het nu een fijne of een minder fijne koppeling is
hahaha sorry man
Heb je massa nodig voor trekwerk dan is er altijd nog het frontgewicht. Voor €5000,- minder een jongere tractor die ook nog eens meer vermogen heeft.
En ik weet niet hoe het gaat met gebruikte Vario bakken, maar wanneer je de pech hebt, wat niet denkbeeldig is, een verkeerd gebruikte bak te treffen, dan lopen de kosten voor reparatie/revisie aan een Vario snel op.
Ook qua hydrauliek opbrengst (Ford 69 liter) en hefvermogen (Ford 4,4 ton) ga je er ruim op vooruit.
Zo'n 6850 is bijna net zo leuk als een 505
Dat gaat meer over grote series dacht ik, kleine series hebben niet zo vaak de vak stuk
Ja klopt, dan ben je even gestopt om een ketting aan de claas te hangen
Volgende wordt geen Claas dus..
Donderdag is mijn schooldag..????
was een beetje een druk punt anders had er een volledige fotoreportage gevolgd op wieringermeer farmer fails natuurlijk
Dacht jij dat de Valmet stuk was dan? Haha. Je had beter die auto van Hoekenga op de foto kunnen zetten ????
Brandstofpomp vond het precies daar nodig om er mee uit te schijten ????
Hmm daar kan ik inkomen.. Het zicht is niet altijd geweldig inderdaad. Haha ja in vergelijking met zo'n 412 of iets in die trend is de cabine wel zeer ruim
Ford niet goed meer, of in 10 jaar te klein geworden?
vriendje Stokvis.....!
en heb je er ook een paar smalle ploegbandjes erbij afgedongen? hahaha
gefeliciteerd
Gefeliciteerd!
Niet als er allemaal problemen opgenoemd worden van de Valtra.. Maarja die zijn er niet
nee das de enige trekker die nooit wat heeft zeker
Hahaha zwetser
Het is electronisch dus qua bediening is het gewoon echt even wennen, qua comfort ga ik echt wel voor de 6850 maar de 6400 is super fel dus voor andere klusjes pak ik die wel
Ja dat is zeker waar! het werkt gewoon hardstikke goed verder.
Heb de HiTech geen master-slave koppeling cilinder dan?
Of bedoel je de omkeer onder het stuur?
@IHC633
Trekker is gekocht met 4500uur, geen idee wat de eerste eigenaar er mee uitspookt heeft
Hij moest doormidden voor een nieuwe starterkrans, maar toen bleek er mee aan de hand te zijn.
U bedoelt?
Ah zeg dat dan gewoon
Op de pook bedoel je? dat is toch exact dezelfde koppeling als achter het pedaal toch? of begrijp ik nu iets helemaal verkeerd
Hebt de 6400 ook jah
deze is na een jaar opgekrikt tot 135 pk aan de aftak as verder probleemloos me gedraaid tot 5000 waarna hij is ingeruild
deze is na een jaar opgekrikt tot 135 pk aan de aftak as verder probleemloos me gedraaid tot 5000 waarna hij is ingeruild
Nope
Mwah het kan wel maar bij lange na niet zoals met de 6400, ik heb het gevoel dat dit gevoel van doseren meer komt door de vloeistofkoppeling
@ihc633 hoeft niet bij mij op de koffie te komen hoor....!!! hahaha
Ik verkoop mijn 16.9 x 38 toch niet!
Of bedoel je dat hij bij de Holvo moet shoppen....??? hahaha
ik ken @ihc633 al langer als vandage....!!!!
vriendje Stokvis!!!!! hahaha