New Holland neemt 50 jaar oude maaidorser weer in productie

Machinebouwer New Holland gaat de Claeys maaidorser weer bouwen. Niet inhet Belgische Zedelgem waar de machine in 1952 voor het eerst uit de fabriek rolde, maar in Pune, India.

Deel dit topic

Reacties

ZetorTwente
Zo zie je maar weer dat men in die 3de wereld landen gewoon een aantal jaren achterloopt. Daar kun je geld voor inzamelen maar door dit soort opstapjes zullen hun ook wel modern worden...
erik9831
Hoeveel zou zoiets nu kosten voor een derdewereld land ?

Beter een nieuwe kopen, dan een oude op te knappen 😄
rommert14
@ZetorTwente Dan is dat wel mooi wat jaren.
steyrlanzboy
Mooi ding die maaidorser
ZetorTwente
@rommert14 Ja, maar kijk je hoe het er daar aan toe gaat, (en dan met de extremen er af) dan zie je dat dat hier voor 50 tot 80 jaar niks anders was. Hun achterstand heeft ook te maken met de gruwelijk snelle ontwikkeling van de westerse wereld te maken. Want binnen 1 tot 2 generaties zijn we hier van 'Afrika taferelen' naar hoog ontwikkelde samenleving gegaan.
rommert14
@ZetorTwente Daar heb je inprincipe wel een punt.
walker1
Op zich is het niks geks en het gebeurd met trekkers ook al heel lang. Massey Ferguson bouwt nog steeds trekkers met de techniek van 35 en 135.
JD6930
@walker1

Volkswagen bouwt de Golf 1 en/of 2 onder andere naam ook nog in Zuid-Afrika. Daar rijden ze gewoon nieuw rond. Zelfde met de oude kever. In Mexico rijden die ook veel rond.

Het verschilt ook wel per plaats denk, hoeveel armoede er is. In de grote steden staan voor een deel de modernste gebouwen bijv. terwijl in kleine dorpjes het er uit ziet alsof het er al allemaal al decennia's staat, wat vast deels ook het geval is.

Maar goed, in Afrika en Azië zullen ze zeker vergeleken hier in het westen veel meer armoede hebben. Mooi dat NH dit doet, net als dat MF vorig? jaar met de productie van een oude trekker is gestart.

Claas heeft ook zo wat machines uit vervolgen tijden nog in productie toch?

Als ik het me goed herinner gebeurd hetzelfde bij JD met de 30 serie(die van t/m uiterlijk mei 2012). Waar het merendeel van het ''rijke'' westen al bijna 4 jaar geen enkele trekker uit de moderne 30 serie meer mag verkopen/kopen mogen ze dat in Zuid Amerika bijv. nog wel(Oft moet inmiddels veranderd zijn...).
JD6930
Quote @ZetorTwente:
Daar kun je geld voor inzamelen maar door dit soort opstapjes zullen hun ook wel modern worden...

Precies!

Het ''oude'' spul is ook makkelijk zelf te repareren, wat voor hun ook fijner en kostenbesparender werkt. En vast en zeker ook goedkoper als dat ze een machine met al die nieuwe technologie moeten kopen.
jordi 1455
@walker1 sterker nog de 35 is een half jaar geleden weer in productie genomen.

@JD6930
Volkswagen bouwde de kever tot 2003, en de eerste kever zag het levenslicht in 1937/1938.
ZetorTwente
@jordi 1455 De kever van 2003 was wel een totaal andere auto dan die van 1938, Zetor nam de Crystal serie ook weer in productie, maar die van 2015 is wel iets anders dan de techniek die in die van 1968/1974 werd gebruikt.
walker1
Las in de autoweek dat vorige maand de productie van de Land Rover Defender gestopt is, die auto was vanaf 1947 in productie.
jordi 1455
Quote @ZetorTwente:
ie, maar die van 2015 is wel iets anders dan de techniek die in die van 1968/1974 werd g

In mexico gebouwt.
en.wikipedia.org/wiki/Volkswagen_Beetle/…
JD6930
Quote @jordi 1455:
@JD6930Volkswagen bouwde de kever tot 2003, en de eerste kever zag het levenslicht in 1937/1938.

Voor o.a. de EU bleven ze het tot toen door ontwikkelen. 😉 Maar in Zuid Amerika en Afrika rijden veel oude modellen rond. Ik durf niet zeker te zeggen of die ook nog nieuw uit de fabriek komen( ik heb het dan over de rond 1963 modellen), de Golf 1 en/of 2 komt onder andere naam sowieso wel nog uit een fabriek in Zuid Afrika en denk ook Brazilië maar weet dat laatste niet zeker. Rijden er in Zuid-Afrika veel rond. 😉

Sund dat ze met de ''moderne'' kever gestopt zijn toen. Het was toch een icoon! En tot dan toe of tot wat jaren daarvoor de meest verkochte auto ter wereld als ik het me goed herinner. Nu is dat volgensmij de Golf.
robbertk
Quote @walker1:
Land Rover Defender gestopt is

Dat was niet uit vrije wil, ze waren simpelweg niet meer door de moderne milieu en veiligheidseisen te krijgen. (Zullen op plekken als afrika wel onder licenctie door gebouwd worden)
Sanderrr
"One man's trash is another man's treasure"
kerstrunner
Let maar op dat er in de lage landen ook geen vraag komt naar die maaidorsers! Goedkope machine met betrouwbare (mechanische) techniek die voor menige kleinere akkerbouwer of hobby loonwerker,een plezierig alternatief is? In plaats van even dure oude machines waar je niet van weet wat hij bij vorige eigenaren heeft meegemaakt
valmet 605
@kerstrunner exact mijn gedachte. Snappen doe ik het niet alles moet nieuw en duur. Als het maar duurder is als dat van de buurman.
Zelf ben ik veel druk met mn oude trekkers, leg mij eens uit wat een nieuwe trekker kan wat mij oude dingen niet kunnen.
(ze kunnen computerstoringen krijgen dat lukt mij niet!)
MF65
Het nadeel van die licentiebouw is dat er vaak beknibbeld wordt op o.a. de staal kwaliteit. Bij Torpedo werden de mallen van Deutz ook gebruikt echter wat er uit rolde mocht nog niet in de schaduw staan van een echte..
valmet6400power
@valmet 605

Comfort.. Je bezuinigd nu op je zelf, kort door de bocht gezegd..
valmet 605
@valmet6400power heb je gelijk in maar de prijs is wel hoog voor wat je aan comfort krijgt.
valmet6400power
@valmet 605

Je hebt maar 1 lichaam! Maar je hoeft ook niet meteen een Fendt 1050 te kopen hoor 😃
jasper01
@valmet6400power hm ik mag nog altijd graag en comfortabel met ford 7710 of tw 15 rijden jd 2850 vind ik wat bedienings doordachtheid nog mooier allrmaal trekkers van ong 30 jaar oud zijn ook goed hoor
robbertk
Op een antieke trekker kan je ook een stoel van 2duizend euro zetten is je comfort ook goed. Voor nog steeds een lagere prijs
ronald73
Voor fabrikanten hoort het toch niet moeilijk te zijn om een moderne comfortabelere cabine te construeren op bijvoorbeeld een Fiat 90-serie, Ford 10-serie, Fendt 600-serie en ga zo maar door? Dan heb je tenminste robuste oude techniek met modern comfort.
valmet6400power
@jasper01

Ik zeg ook niet dat ik voorkeur geef aan nieuwer spul maar op de vraag van @valmet 605 is dat wel het antwoord..

@ronald73
De emissie eisen willen ook wat..
trean
@valmet 605 kopakkermanagement. Meer en beter regelbare hydrauliek. Meer en sneller schakelbare versnellingen. Maar een vario is overbodig. Voor een voermengwagen is een oude trekker het beste. Maar trekkers die in piektijden honderd uur per week draaien mogen best wat luxe en vering hebben.

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Op TractorFan komen elke dag duizenden mensen bij elkaar om te praten over tractoren, grote machines en alles wat daar bij hoort. Jouw hulp kunnen we daar goed bij gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
27
DEELNEMERS
16
WEERGAVES
2