Achteruit rijden met dolly

Het staat voor niet voor niets in de categorie geouwehoer over tractors, maar ik vind het altijd netjes als ik een chauffeur mooi zie inparkeren met een getrokkenwagen/schamelwagen/bachée/dolly (of hoe je het ook wilt noemen).
Heeft iemand hier al toffe filmpjes van gezien?
Post ze hier dan!
altijd mooi!

Groetjes
Bart

Deel dit topic

Reacties

JohnDeere5720
Ik zag laats een hele mooie van een dikke Fendt trekker die het in een heel nauw steegje in een stad achteruit inparkeerde met een dolly wagen erachter.

Kan hem alleen niet meer vinden 😛
+1
marc102
Tis dan geen trekker maar toch niet minder knap
a3vandiejen
@radium45 Dat is een bekende verschijning hier.
marc102
Ook geen trekker maar wel ogineel gevonden
mike_v
Quote @Boerbart94:
... getrokken wagen ...

Volgens mij zijn al wagens, getrokken wagens 😉 .
huub

Een lift-as is mooi 😉
JD6930
Als we het over getrokken wagens hebben: Deze is ook al op heel wat smalle plekjes geweest en heel wat smalle inritjes gehad. Geen filmpjes van. De vorige( eerste) chauffeur heeft er heel wat stuurmanskunsten mee verricht, de huidige inmiddels ook overigens. Van een dijkje achteruit een smalle inrit met beide kanten een sloot of heg etc. insturen is er één van.
johndeere6230
@JD6930

Dat is een kwestie van wennen, vindt het persoonlijk met een trekker knapper, deze zijn veel langer en lomper. Zeker wanneer je een dolly wagen erachter heb ik het een hele kunst
GD tuning Garyp
@JD6930 Mannen hebben ook het liefst smalle inritjes, als je snapt wat ik bedoel gheheh 😉

Kudo's mogen naar @selten
Valtra-Fordpower
@johndeere6230 vrachtwagens laten zich wel achteruit sturen, zeker trailers met dollies. stuurcorrecties geven direct resultaat bij een vrachtwagen, bij een trekker met de bek bijna op de achteras moet je eerst weer meters verrijden voor je correctie effect heb op de aanhanger.
johndeere6230
@Valtra-Fordpower

Klopt ja, dat bedoelde ik ook. Zo'n vrachtwagen is naar mijn idee(heb er geen ervaring mee) beetje vergelijkbaar met een kipper oid. Die reageren gelijken als jij aan het stuur trekt.
JD6930
@johndeere6230

Das waar, als je het veel doet went het vast wel.

Mwa, langer en lomper... De tractoren die met zo'n wagens rijden zijn vaak wel grote bulken idd. Langer weet ik zo toch niet. De trekker is misschien wat langer als een truck en je hebt de neus voor je, maar je hebt wel aan alle kanten ramen, wat een truck niet heeft. De totale combinatie zal niet langer zijn, die op de foto is al een vrij lange. Veel langer zal het zonder speciaal vergunning niet kunnen denk. 😉

Een dolly wagen is wel een ander verhaal idd ja, zal vast en zeker moeilijker zijn als een die er recht achter gekoppeld zit. Wel of niet meegestuurde assen telt ook al mee. De oplegger achter die DAF op mijn foto heeft geen meesturende assen. De vorige had dat wel.
Snaky Bill
Man dan moet je ze bij ons zien in north Amerika met drie tailes achter elkaar achteruitrijden
dan is een aanhanger niets bij
+4
dlok
@Snaky Bill bij jullie is alles beter
John k
@dlok Weet zo niet waar Snaky Bill zit, maar iedere malloot of Tulband kan hier trucker worden en de meesten kunnen dus voor geen meter achteruit rijden, ik vraag me geregeld af hoe die het rijbewijs hebben gekregen. (zit zelf in Ontario)
SJB533
@John k
Ik gok op Outlook, Sask.
Loeideutz
@Snaky Bill Met 3 trailers kan niemand achteruit zetten. Zodra er meer dan 2 scharnierpunten achter je trekkend voertuig zitten kun jij de richting van het achterste voertuig niet meer bepalen, en dus gaat het fout. Ook in North America.
@John K
+2
Fendt926Driver
@Loeideutz dat klopt niet helemaal. Vroeger reed koud ijs veevoeders met een kleine oplegger met dolly en kleine oplegger erachter van overijssel naar den bosch om voer te halen en de echte chauffeurs konden die combinatie toch in een keer achterwaarts onder de silos rijden. Zijn geen 3 trailers maar wel 3 schanier punten
ronald73
Volgens mij zijn al die filmpjes achteruit afgespeeld :mrgreen:
ronald73
Ooit van een trekkerchauffeur gehoord dat een dubbele schamelwagen bij achteruit rijden zich ongeveer gedraagd als achteruit rijden met een eenassige wagen.
Ik heb het zelf nog nooit geprobeerd.
atlaspower
@ronald73 dat klopt, je moet alleen de achterste in de gaten houden en de kont van de eerste schamel wagen, beetje ervaring doet de rest, Is ook veel makkelijker als menig geen denkt, gewoon doen, leer je het vanzelf
JD3010
@ronald73 Ga vandaag eens oefenen ermee. ????
+1
ronald73
@JD3010
Nee, ik heb al een goede smoes, vandaag verjaardagspartijtje. Niet de mijne hoor. Ik wacht wel met oefenen totdat het echt noodzakelijk is.

Met schamelwagens is het leuk om die ene duitse leus na te streven: Immer gerade aus!
JD3010
@ronald73 Haha, gefeliciteerd met de verjaardag. Maak je wel een film als je gaat rijden, of maak je idd liever dan een bochtje om.
ronald73
Quote @JD3010:
Maak je wel een film als je gaat rijden, of maak je idd liever dan een bochtje om.

Ik maak wel een filmpje hoe ik het bochtje om ga, en probeer het dan zo te maken dat je niet kan merken dat het achteruit wordt afgespeeld 😉
MF65
Geef deze chauffeur een oude trekker zonder stuurbekrachtiging met een versleten stuurhuis en een Miedema wagentje van 3 meter met fuseebesturing (incl. de bijbehorende speling) dan wordt het stukken lastiger. Zo heeft de oudere garde op TF het vroeger geleerd. Het lijkt allemaal spannend dat grote spul, echter dat is peanuts vergeleken met die oude rommel van eerder.
JD3010
@ronald73 Dan moet je zeker goed oefenen. Ik ben er nu op voorbereid. 😄
+2
Valtra-Fordpower
@MF65 How even Toen was die speling er nog niet, die is van nu. 😉
SJB533
Quote @MF65:
Geef deze chauffeur een oude trekker zonder stuurbekrachtiging met een versleten stuurhuis en een Miedema wagentje van 3 meter met fuseebesturing (incl. de bijbehorende speling) dan wordt het stukken lastiger.
Idd, een korte vierwielige wagen is heel wat anders dan een lange tandemas en tandemasdolly
walker1
Doorgaans is het zo dat hoe meer draaipunten er zijn, hoe lastiger het achteruit rijden is. Een trekker-oplegger heeft maar 1 draaipunt, de schotel. een tractor met een enkelas wagen ook maar 1 draaipunt, bij de trekhaak. een vierwielige wagen, schamel, dolly is al meteen 2 draaipunten.
walker1
Quote @Valtra-Fordpower:
@MF65 How even Toen was die speling er nog niet, die is van nu.

Ik ga er van uit dat destijds een nieuwe Miedema wagen geen of weinig speling had, maar toch heft @MF65 wel deels gelijk. Het lijkt allemaal moeilijk met dat grote spul van tegenwoordig, maar het zit vol met hulpmiddelen. Natuurlijk de stuurbekrachtiging, maar ook gestuurde assen, achteruit rij camera, sensors.
MF65
@walker1 Onze Miedema is van 1961 dus toen ik een beetje begon te oefenen met achteruitrijden was de wagen al ca. 25 jaar oud, niet helemaal spelingsvrij meer.. En die fuseedingen hadden nog meer speling als een wagentje met een draaikrans. Het trekoog kon je 15 cm heen en weer doen zonder dat de wielen bewogen 😄
Valtra-Fordpower
Wij zijn ook in het bezit van een dikke schamelwagen van wel 3,5mtr, maar die krijg je bijna onmogelijk achteruit. Zeker met de Ford, die de trekhaak kort op de achteras heeft.

Met de nieuwe Mulderwagens van 6,5mtr druk je zo overal heen.
dlok
@John k ik probeerde het een beetje sarcastisch over te brengen 😉
radium45
Nu heb ik veel met schamelwagens gereden waarbij een bochtje achteruit of ergens haaks insteken lang niet zo lastig is als een stuk recht achteruit. Daarbij ook nog de opmerking dat het met een trekker stukken gemakkelijker is dan met een truck omdat je steeds het zicht in de spiegels kwijt bent en niet door het achterraam naar buiten kunt kijken.
Mf1155
@radium45 ben ik t mee eens jaa. in n bocht gaat alles mooi, zeilwagen, platte wagen maakt niet uit. maar recht achteruit met een dichte wagen vooral word lastiger!
mike_v
Vorige week 2 dagen op pad geweest met deze om op te leren en de tweede dag zelf op pad te gaan:



Geen knikpunten, wel 2 apart gestuurde assen. In werkstand: De as voor je via twee voet pedalen, de as achter je via het stuur in omgekeerde richting (links is rechts, rechts is links), en daar komt dan ook nog eens bij dat de joystick achteruit, vooruit rijden is en visa versa. Dat is nog eens wennen 😛

Zet je hem in transportstand, dan is het stuurwiel weer "normaal", maar zijn de pedalen voor de (dan) achteras weer omgekeerd (links is rechts, rechts in links).
Loeideutz
@Fendt926Driver Ik ken de combinaties waar jij het over hebt. Hebben er vroeger veel rond gereden. Moest een aparte erkenning voor af gegeven worden, juist door die 3 scharnierpunten. En ik vind het fantastisch dat iemand daarmee achteruit kan zetten, maar in dit geval zeg ik toch: eerst zien dan geloven. Na 2 scharnierpunten kun jij met tegensturen van de voorwielen niet meer de richting bepalen. Korte stukjes ja, en de rest is geluk. Noem mij op dit punt dan maar een ongelovige Thomas.
+2
hobbyboertje
@Loeideutz

3 scharnierpunten
+1
Henk 1120
@hobbyboertje Duurt wel lang, maar toch... Mooi gefilmd trouwens, vooral met de camera buiten de cabine en dan vlak achter de uitlaat...
+1
john deere 7810
@MF65

direct mee eens. Maar er is geen betere manier om het te leren dan met een oud mfje zonder stuurbekrachteging en een platte wagen. Met achteruitrijden wordt vaak veels te veel gestuurd. en dat leer je vanzelf af met zo'n ferguson 😉

iets wat niet te missen is vind ik, is een stuurknuppel op het stuur voor het snelle werk.
ronald73
Quote @mike_v:
en daar komt dan ook nog eens bij dat de joystick achteruit, vooruit rijden is en visa versa. Dat is nog eens wennen ????

Lekker is dat bij onverwachte situaties! Ik hoop dat je het snel gewend bent en bij overstappen op andere machines dit ook weer snel vergeten bent.
mike_v
Tja, in principe rij je steeds maar de lengte van de container die je moet vullen @ronald73. Veel onverwachts kan er dus niet gebeuren 😉
+1
Landini 6500
Voorheen reden hier vrachtauto,s met aanhanger met draaischammel
en toen waren er chauffeurs die beter konden achteruit rijden , dan tegenwoordig met een oplegger
leonard57
Snel en veilig lenen binnen 24 uur
Ik ben iemand met een redelijk eigen bezit en daarmee wilik mensen helpen
die het in deze tijden financieel erg moeilijk hebben. Ziet u door de bomen het bos niet meer?
Neem contact metmij op en ik kijk wat ik voor u kan doen. Voormeer informatie kunt u contact met ons op onze e-mail:leonard.euro.credit@gmail.com

(klik om te vergroten)

+2
bas101
@leonard57 idd volgens mij is dit ook achteruit rijden 😅
Fendtpower312
@bas101 of er op achteruit lopen🤣
Henk 1120
@Tinus Zie hierboven...
+1
ken-adams
Een schamelwagen (dollywagen) koppelen wij meestal aan de voorkant van de trekker als er moeilijke manoeuvers mee moeten gedaan worden. Ik vind ze soms zelfs handiger dan gewone wagens aangezien deze makkelijker op moeilijke, kleine plaatsen binnen kunnen en veel directer en scherper de hoek om kunnen.
JohnDeere5085
@ken-adams wij hebben een bok gemaakt voor onze ahlmann az4, dan krijg je ze pas overal 4wd bestuurd en de zwenkgiek, wat een gemak 😄
ken-adams
@JohnDeere5085 Ja dat doen we soms ook met de verreiker, die zn koppeling bestaat onder andere uit 2 haken bovenaan dus das makkelijk, gewoon ophaken en gaan 😆 Gewone wagens gaan op deze manier ook veel makkelijker als het krap word. Je moet dan ook niet zitten knoeien met de steunpoot 😄 De enige dollywagen die we hebben is de hooiwagen, die hangt meestal aan de trekker dus dan is het sneller om die te gebruiken, ipv de Bobcat nog te moeten halen.

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Op TractorFan komen elke dag duizenden mensen bij elkaar om te praten over tractoren, grote machines en alles wat daar bij hoort. Jouw hulp kunnen we daar goed bij gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
53
DEELNEMERS
31
WEERGAVES
723