Illustratie van:

Ford 4610 - werking hef

Sinds kort heb ik een Ford 4610, en nu werkt de hef niet goed. Als ik beide hendels bij de halve maan omhoog zet, dan gaat de hef maar een klein deel omhoog en doen de extra cilinders niets. Doe ik iets fout, of mankeert er iets aan? En waarom zitten er twee hendels?
Bij mijn Ford 3055 zit er maar eentje.
Ik dacht een voor de hef, en een voor de extra hef cilinders.
Wie kan mij helpen.
Bennie

Deel dit topic

Reacties

Wimsumar
Beste Bennie Schneiders: Vanachter toetsenbord/beeldscherm is moeilijk te zien of er iets aan mankeert, laat staan precieze werking uit te leggen. Toch denk ik dat er wat aan mankeert. Vermoedelijk moet bij gebruik van beide hendels wél de hef geheel omhoog gaan. Controleer eerst het oliepeil. Dit zou wel eens heel erg te laag kunnen staan.
Verder is de werking van de hef niet wezenlijk anders dan bij je Ford 3055 al zit bij deze 3055 er een omschakelhendel op waarmee van positie- naar trekkrachtregeling een keuze kan worden gemaakt. Bij de 4610 dien je met 1 van beide hendels te werken. De 1 voor positieregeling, de ander voor trekkrachtregeling.
De extra hefcilinders zitten gekoppeld aan de inwendige hefcilinder en hebben dus geen aparte voeding.
Hallo Winsumar, bedankt voor jour snelle reactie.
Woensdag heb voor het eerst een kieper achter de 4610 gehad, en aangesloten op een van de 4 extra aansluitingen.
Deze bedien je met een van de twee lange hendels die weer naast de hendels zitten die ik eerder benoemde.
Dit werkte uitstekend. Voor deze cilinder ben je toch veel meer olie nodig zou je zeggen?
Daardoor twijfel ik of er te weinig olie in zit, maar ga dit zondag controleren.
Is het ook zo dat als ik een van de hef hendels(korte naast de halve maan) gebruik, dat de andere dan juist naar beneden moet staan?
Wimsumar
Beste Bennie-Schneider:
Quote:
Kieper. Dit werkte uitstekend.

Okee. Dan zit er nog een redelijk (voldoende? ) oliepeil in.

De werking van de hefhendels moet je proefondervindelijk wat mee experimenteren. Met de hendel voor positieregeling kun je ieder gewensde stand instellen. Dit gaat met de hendel voor de trekkrachtregeling veel moeilijker. De hef zal hiermee lastig op bepaalde hoogte zijn in te stellen, of, geheel naar boven gaan.
Met pasen ben ik weer vrij, ik ga dan wel wat experimenteren.
Je hoort (leest) nog wel hoe het gaat.
Groetjes Bennie
martijn1998
@Bennie Schneiders de hef werkt waarschijnlijk niet goed omdat je hem op trekkrachtregeling zet met de buitenste hendel. De buitenste hendel moet onderin staan en met de hendel het dichtst bij de stoel bedien je de hef.
Fordje4600
@martijn1998 bij mijn 4600 moet je de buitenste hebben
Emmink
@martijn1998 andersom 😉, de binnenste moet onderin, en de buitenste bedien je de hef mee
martijn1998
@Emmink @Fordje4600 klopt ja moet buitenste zijn
Hielke_Deere
Misschien is de achterbrug olie niet goed meer? of laag niveau.
Vanavond meteen uitgeprobeerd, bij het kradrant de hendel het dichtst bij de stoel naar beneden, en de andere omhoog.
De draaiknop achter mijn rechtervoet staat omhoog.
De hef ging omhoog, maar slechts 50 centineter.
Bij mijn 3055 gaat hij zeker tot heuphoogte 90/95 centimeter.
Daarom vindt ik dit zo raar. Is dit een normale hoogte voor een 4610?
Wimsumar
Beste Bennie-Schneiders:
Quote:
normale hoogte voor een 4610?

De achterbrug, en daarmee ook de hefinrichting, van een Ford 3055 toont kwa opbouw veel overeenkomsten met de 4610. De slag van de hefarmen moet ongeveer hetzelfde zijn.
Staan de hefarmen misschien ook veel eerder helemaal onderin dan dat de bedieningshendel eigenlijk suggereert?
Dat is een goede vraag, dat kan ik morgen bij daglicht wel eens gaan bekijken.
Ik vindt wel dat de extra hefcilinders maar deels zijn uitgeschoven als ik de hendel helemaal naar boven heb gezet.
Voor mijn gevoel moeten ze verder kunnen, maar dat doen ze niet.
Wimsumar
Beste Bennie Schneiders:
Quote @Bennie Schneiders:
deels zijn uitgeschoven als ik de hendel helemaal naar boven heb gezet.

Het lijkt alsof de bedieningshendel op z'n as is verdraaid (verbogen? ) of iets dergelijks.

Vergelijkbaar topic:

tractorfan.nl/topic/78276/
Morgen ga ik het onderzoeken
Bedankt voor de tips.
Ik laat van mij horen.

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Ford 4610 ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
14
DEELNEMERS
6
WEERGAVES
27