Illustratie van:

PZ CM 186 - Inlegspie en lager verwijderen

Geachten,

Ik ben vandaag druk bezig geweest met het repareren van de PZ CM 186 van mijn opa. De trommel die het dichts bij de trekker staat, staat namelijk scheef tov de bodemplaat en de rest van de maaier. Mijn vermoeden is dat er een lager binnenin stuk is. Echter kan de trommel wel gewoon draaien en kan ik deze met geen mogelijkheid recht krijgen.
Nu wilde ik de lagers blootleggen door de as van deze trommel van de bovenkant los te maken zodat ik de maaier kan optillen en de as eruit schuift waarna ik de lagers kan bekijken. Alleen zit er een inlegspie in de as, die de rembussen op zijn plek houdt. Hierdoor wil de as er dus nog niet uit. Ik kan de rembussen niet verder omlaag krijgen en de as ook niet verder omhoog, om zo de spie nog meer bloot te leggen. De spie zit nu namelijk nog voor een klein deel in de rembus, 3mm volgens de tekeningen, en hij is 7/8 mm dik.
Mijn vraag is of iemand ervaring heeft met het demonteren van zoon as en weet of ik iets vergeet, of dat iemand een techniek weet waardoor ik die ***spie eruit krijg.
Zie de foto's hieronder:


Heel erg bedankt alvast.
Chris

Deel dit topic

Reacties

Wimsumar
Beste Krisie:
Quote:
***spie

Zoeken naar een instructiefilmpje met de quote leverde alleen maar pørnø op. 😉
Als ik de tekening (onderdelenboek) bekijk, moet de remvoetring (nummer 3) naar boven uitgetrokken kunnen worden. Dan is dr ***spie (nr 19) uitneembaar. Vervolgens (in de vetbak) een afstandsring (bus nummer 7) losmaken door de høl***spie (nummertje 15) uit te tikken. Dan moet de as naar beneden uitgenomen kunnen worden.

Pdfblz nr 50:

kvgportal.com/W_global/Media/…
Krissie
@Wimsumar
Na dr een nachtje over geslapen te hebben denk ik t zelfde ja. Ik heb geprobeerd de remvoet eruit te krijgen, maar die wordt geblokkeerd door die spie waardoor hij in t geheel er niet uit wil. Maar ik denk dat ik de remkop er eerst uit moet halen, waarna ik de spie eruit kan halen en dan de rest. Bedankt voor de tips voor t uit mekaar halen van de rest eronder.
Over filmpjes gesproken, het soort wat jij gevonden hebt heb ik niet gezien, maar met het doorklikken bij filmpjes over maaiers kan je bij Oost-Europese filmjes komen over, neen, geen ***, maar het repareren van cyclomaaiers, en t zijn er best veel. Was alleen jammer dat geen van die filmpjes over een maaier met hoogteverstelling ging
Wimsumar
Beste kRISSIE:
Quote @Krissie:
geen ***,

Oooooohw, dan ga ik daar een nachtje over slapen/dromen. 😉
Ik ben trouwens erg benieuwd welke schade je gaat ontdekken waardoor de trommel scheef zou staan. Op de topicopeningsfoto is dat niet te zien. Wel lijkt de buitenste trommel groter (doorsnede) of is dat gezichtsbedrog.
Een defect lager zou voelbare speling moeten geven en/of een hoop lawaai bij maaien.
Krissie
@Wimsumar
Ik ben inmiddels ook zeer benieuwd naar de oorzaak ja. Maar heb hem nog niet los kunnen krijgen. De remkop (pag 50, nr 4) zit namelijk om de as heen en zit verbonden met die spie. Nu heb ik getracht hem eraf te krijgen, maar dat wil hij met geen mogelijkheid. Heb dr brander geprobeerd, tang, hamer, maar niks helpt. Logisch verstand zegt dat hij gewoon eraf moet komen en dat ik die remvoet (nr 4) er dan uit kan halen, maar t werkt gewoon niet
Wimsumar
Beste Krissie:
Quote @Krissie:
De remkop (pag 50, nr 4)

Nummer 3 neem ik aan?

Vreemd allemaal. Op de tekening lijkt het allemaal zó eenvoudig dat ongeschoolde uitzendkrachten het in de fabriek in elkaar kunnen zetten.
Staat de onderliggende steunschotel wel goed op de grond zodat de as maximaal omhoog wordt gedrukt? Dan zou volgens mij de ***spie uitneembaar moeten zijn.

Heb je te lange bouten gebruikt bij de montage van de meshouders waardoor het in-/uitschuiven van de steunschotelas geblokkeerd wordt?

Op de foto (topicopening) is een gat in de remkop zichtbaar.Zit daar misschien nog een verborgen borging (die niet op de onderdelentekening staat overigen).
fendt2
Kon laatst ook een spie niet los krijgen heb er toen een strip aan gelast was de spie zo los. Daarna weer even netjes slijpen.
Krissie
@Wimsumar @fendt2
Die spie zal ik er denk ik nooit uit krijgen. Als ik de as zo hoog mogelijk krijg, want ik heb de bodemplaat al gedemonteerd en de as op stenen laten zakken, dan steekt de spie 2,7 cm uit. Eerst dacht ik dat die spie 3cm lang was, maar ik heb verkeerd gekeken want deze spie is 6,5 cm lang, dus die gaat er never de nooit uitkomen.
Mn oom zei me de bovenkant van de as bij te vijlen gezien hier een randje zat. Dit gaf alleen geen resultaat toen ik de maaier weer hefde.
Dus ja, ben nu langzamerhand op t punt aangekomen om de slijptol in die remkop te zetten, en hem er zo af te krijgen, maar mn opa wil m dan liever eerst aan de smid laten zien
Krissie
Je kan hier trouwens goed de scheve trommel zien:


Dit is dus de trommels, en die uitstekende ring zit hier dus aan. Hij staat scheef en loopt ook aan tegen die kap erboven
Wimsumar
Beste Krissie:
Quote @Krissie:
remkop

Even terug naar "af".

De remvoet (nr 3 op pagina 50, en ook zichtbaar op de topicopeningsfoto's) moet toch zo los over de as (en de spie) naar boven er af willen schuiven?
Krissie
Bijna. Wat je op de bovenste foto van het topic ziet is de as. In die as zit die inlegspie, die ervoor zorgt dat de remkop (nr 4) meedraait met de as, en de as dus remt. Die remkop zit dus om de as, en dat is ook die eerste ring om die as zoals op die foto. Die remkop zakt in de remvoet (nr 3), waardoor de as dus geremd wordt als ie naar beneden zakt. Als ik de remvoet eruit wil halen, moet eerst de remkop eraf. Deze zou inderdaad volgens de tekening er zo af moeten komen, maar hij klemt ergens gigantisch aan.
Wimsumar
Beste Krissie:
Quote @Krissie:
scheve trommel

Lastig om dat vanaf een foto vast te stellen. Maar wat is er met deze maaier gebeurd? De maaitrommel zou toch ook een forse deuk opgelopen moeten hebben als ergens tegenaan gebotst is?

Andere mogelijkheid is dat een aantal bevestigingsbouten van het lagerhuis (nr 34 op pagina 48) los zijn. Ik ben benieuwd.
Krissie
Ik heb de bodemplaten vervangen hiervoor. Een was er al tijdens het maaien afgevlogen gezien hij helemaal doorgeroest was, dus de as van de bodemplaat zou een flinke opdoffer kunnen hebben gekregen. Die was ook van de trommel die er nu scheef op zit. Maar ik heb hem ook ietwat hardhandig gekanteld, waarbij die eerste trommel als schanierpunt gebruikt werd waardoor hij scheef heeft kunnen gaan staan.
Maar als ik die as eruit krijg zou het allemaal vanzelf moeten gaan, gezien ik dan alle lagers en zo er zo vanaf kan pakken, zou alleen fijn zijn als ie er dan ook af wil.
Belangrijke toevoeging is, is dat die remkop tot boven de as komt en dan niet verder wilt dus kan er nog een pen onder krijgen en hem er proberen uit te kriigen, maar dat hielp ook niks.
Wimsumar
Beste Krissie:
Quote @Krissie:
moet eerst de remkop eraf.

Dit onderdeeltje heb je er volgens mij al afgehaald met het losnemen van het hoogteverstellingshuis. Zo kan ik ook niet begrijpen waarom de as (waar de spie in zit) zo ver omhoog steekt. Ik krijg het idee dat met het weg"maaien" van de verrotte steunschotel ook de afstandsbus en steunlager (onder de trommen weggeslagen zijn.
jd user
Maaier omhoog en de as eruit slaan.Hij staat nu op de grond.Gaat dan ook niet lukken.
Krissie
@Wimsumar
Volgens de theorie kan ie er zo af ja, maar neen dus.
De hoogteverstelling wordt gedaan door die as naar beneden te duwen, en dat gebeurt met een draadeind die in die houder zit. Dat draadeind zit in een soort ring (nr 30) die met een spie aan de as zit door dat gat op de foto. Die heb ik er dus al afgehaald waardoor alleen die reminrichting er nog op zit. Die remkop zou er dus gewoon af moeten schuiven, gezien die ring die erboven zat er niet meer op zit, maar dat doet ie dus niet
Krissie
@jd user
Dat had ik ook bedacht ja, maar dan helpt ook voor geen meter. Met de voorhamer en een pen op de as beweegt ie geen millimeter
Wimsumar
Beste Krissie:
Quote @Krissie:
Met de voorhamer en een pen op de as beweegt ie geen millimeter

Dat lijkt me logisch dat de as niet wil zakken met de spie er nog in.

Ring (dop) nr 30: Staat dit onderdeel op de tekening op een verkeerde plaats soms?
Krissie
@Wimsumar
Zou je dan zeggen dat de remkop vastloopt tegen de spie, want dr zit wel gewoon een spiebaan in, gezien ie wel een stuk omhoog gaat langs die spie van 6,5 cm.
Maar dat die dop verkeerd in die tekening staat zou je kunnen stellen ja. Deze zakt over die stelschoef heen waardoor deze boven de as blijft zitten en de as aan die schoef kan hangen. Hij verbindt de as dus aan de stelschoef
Krissie
Maar ik zit te denken dat die as gewoon te breed is van boven, gezien die remkop zoals op de foto te zien wel wat speling onderin heeft, maar bovenaan helemaal niks meer. Zou hem dan met een afbraamschijf wat kunnen bijwerken denk ik
jd user
Hen je de spie ook al geprobeerd met een scherpe kapbeitel eruit te tikken?...Zo doe ik dat ook weleens.Maar bedenk wel dat een spie altijd iets op getorste spanning in de sleuf zit.Dus meestal met een beetje vereende kracht moet ie eruit willen.En er een rupsje op lassen word ie warm en wil ook soms helpen.
fendt2
Misschien een optie om even de andere as los te maken om te kijken of die wel los wil en om eventueele verschillen te zoeken.
Wimsumar
Beste Krissie:
Quote @Krissie:
Maar ik zit te denken dat die as gewoon te breed is van boven, gezien die remkop zoals op de foto te zien wel wat speling onderin heeft, maar bovenaan helemaal niks meer. Zou hem dan met een afbraamschijf wat kunnen bijwerken denk ik

Voor zover ik me achter beeldscherm/toetsenbord nog in het probleem kan inleven, is dit de oplossing.
Krissie

Heb hier even een schetsje gemaakt van de situatie. Als ik die remkop om de as volledig naar beneden sla dan steekt de spie maar 3 cm uit, en zit nog 4,5 cm van die spie in die remkop, dus ik denk dat ik die er nooit uit krijg.
De remkop zou er dan dus in principe gewoon af kunnen gezien die as recht is en niet conisch. Maar gezien hij dit niet doet zal de as bovenaan toch te breed kunnen zijn voor die bus, waardoor hij er niet af wil.
Zal t afbramen gaan proberen komende week, en als ik uiteindelijk heb uitgevonden wat er in die trommel mankeert zal ik dat hier ook wel neerzetten

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de PZ CM 186 ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
23
DEELNEMERS
4
WEERGAVES
41