Illustratie van:

Renault 106.54 - dichting hefcilinder vervangen

Iemand ervaring met het vervangen van de dichting van de inwendige hefcilinder. Hoe er aan te beginnen? Moet hiervoor de cabine omhoog of is het linker achterwiel demonteren om aan het hefdeksel te komen voldoende? Wij horen het graag!!!

Deel dit topic

Reacties

ronald73
Wel geen 106.54, ik zou dus eigenlijk niet mogen reageren 😉, maar ik ga er voor het gemak maar even van uit dat het hetzelfde gaat als bij een 110.54.

Hefdeksel moet er inderdaad af. Cabine hebben we hier iets opgetilt, zoveel als nodig was om die hefdeksel iets omhoog te krijgen en naar achter weg te halen.
Wielen hadden we alletwee weg gehaald om ruimte te krijgen zodat je gemakkelijk alle leidingen etc los kan halen die met de hefdeksel zijn verbonden.
thefendtfreak
@ronald73 de 110-54 is in grote lijnen gelijk aan de 106-54. hoeveel moet de kabine omhoogt 10-20 cm? Heb je iets moeten lossen van bekabeling of versnellingsbakhendels?? Of is dat er op voorzien zodat de cabine een beetje omhoog kan..? Alvast bedankt voor je reactie
ronald73
@thefendtfreak

Bij mij moesten versnellingsbakhendels inderdaad los. Ik weet nog wel dat dat een priegelwerk was (om het nog leuk te verantwoorden).

En ja, til je de cabine op dan zie je welke kabeltjes, hendeltjes (bij mij van o.a. handrem, aftakaskoppeling e.d.) en andere dingen die onder spanning komen te staan. Centimetertje voor centimetertje optillen en kijken wat er los moet, dat kan iedereen wel.

Hier hadden we de motorkap eraf gehaald omdat het cabineraam daar tegenaan komt als je de cabine van achter meer optilt als van voor. Voorraam komt dan strak tegen het reservoir met remvloeistof, daar dus ook even op letten.

Cabine net zo ver optillen zodat je de hefdeksel er net uit kan krijgen.

Moet op deze manier te doen zijn als je overal je ogen bij houdt.
ronald73
@thefendtfreak

Mijn 110.54 heeft mechanische hefinstallatie.
Toen ik de deksel er af had, had ik gelijk van de gelegenheid gebruik gemaakt om de koperen(glij)bussen en olieafdichtingen in het achterbrughuis te vervangen van de as waar de trekstangen aan vast zitten.
thefendtfreak
@ronald73 de onze is ook voorzien van mechanische hef. Bedankt voor de reactie, zo te zien is het geen werkje van 1-2-3. voorzichtig te werk gaan zal de boodschap zijn. als het hefdeksel eraf is zullen we die olieafdichtingen en glijbussen ook eens bekijken. bedankt voor de tip
ronald73
@thefendtfreak

Speling bij die bussen kan je zo ook bekijken, daar hoeft die deksel er niet voor af. Om die bussen eruit te krijgen moet die as er uit. De as in de juiste positie er weer in zetten is lastig. Er zit een merkteken op de as die overeen moet komen met merkteken op de hefboom die op die as geschoven zit. Dat merkteken is lastig te zien bij deze opstelling als ik mij niet vergis.
atlaspower
Hoe weet je dat het de hefcilinder is die lekt ?
are550
Hij zal wel wippen !!!!!
1056xlacase
@ronald73 was bij jullie het probleem dat ie wipte dan ?
ronald73
@1056xlacase

Dehef wipte maar een heel klein beetje.
De reden dat we de hefdeksel eraf moesten halen was juist de lekkage van de as waar de trekstangen aan vast zitten.
Toen hadden we gelijk maar de manchet van de hefcilinder vervangen.
thefendtfreak
@atlaspower hij wipt bij het minste dat in de lift hangt. Eerst had hij het alleen bovenaan. Nu in het hele traject.
Cabine moet omhoog.
Dan hefdeksel er af en manchet vervangen.
Denk er om dat je het deksel er weer goed op doet en de vork en glijvlak in de goede positie zet.
Heb je hier geen ervaring in dan zou ik het uitbesteden aan je dealer.
Dag werk en hij is klaar bij een 106
atlaspower
@thefendtfreak Maar zakt de hef ook als de trekker uit staat ? daar hoor ik je niet over, zoniet is het niet de hefcilinder manchet
1056xlacase
@ronald73 en dit is denk ik bij de electronische hef wel hetzelfde?
thefendtfreak
@atlaspower als je de trekker stillegt. Zakt de lift tot beneden. Als de trekker stationair staat te draaien met de lift omhoog zonder iets in zie je hem al zachtjes corrigeren. Wij denken dan dat het hefmanchet kapot is....
ronald73
Quote @1056xlacase:
en dit is denk ik bij de electronische hef wel hetzelfde?

Geen idee, zelf nooit gehad. Ik doe daar geen uitspraak over om niemand te misleiden.
1056xlacase
@ronald73 oké had gekund dat je die ook een keer hebt open gehad

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Renault 106.54 ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
17
DEELNEMERS
6
WEERGAVES
5