Sleepgewicht Deutz D55

Wij willen binnenkort een D55 met Franse papieren als oldtimer inschrijven.
Om met een oldtimer tractor in België het volle sleepgewicht te mogen trekken moet je kunnen bewijzen hoeveel het origineel door de fabrikant bepaalde sleepgewicht was.
Kan iemand ons helpen aan een bewijs (bv. kopie van boorddocumenten of specificatieboek ofzo) van het sleepgewicht van een D55?

Hartelijk bedankt!
Deutz-oldie

Reacties

erik9831
Helaas staat er op mijn boorddocumenten dit niet vermeld, en in het instructieboek dat ik heb ook niets.

Als je hem zo inschrijft, krijg je dan een bepaalt sleepgewicht toegewezen ?

dit gewicht word normaal gezien, dacht ik toch, toegewezen na de keuring. Zij wegen alles en bepalen aan die gegevens dan het sleepgewicht.
Deutz-oldie
@erik9831 Inderdaad, als je hem zo inschrijft mag je de helft van het eigengewicht + 75 kg slepen, maar wij zouden graag een aanhanger met oldtimers mogen trekken.

Bedankt om ervoor te kijken 😄 , bij boorddocumenten van andere oldtimers heb ik het eerlijk gezegd ook nog nooit zien staan 😕
SJB533
Wat vertellen de verschillende handleidingen?
Deutz-oldie
Update: de importeur heeft een nieuw document gemaakt met als MTM van de sleep 12.600kg.
KubotaB6001
@Deutz-oldie Mijn D5505 is een originele Belgische trekker van 1965, eerste inschrijving 04/1968, nog net voor het gelijkvormigheidsattest en bijbehorend PVG werd ingevoerd in België. Destijds hebben ze de MTM sleep op 14.800 kg vastgesteld, wat mij toch wel erg veel lijkt. Zeker gezien je met een oplooprem slechts 8.000kg mag trekken, en hydraulisch niet bestond op dit type. Luchtdruk daarentegen wel, alhoewel ik sterk betwijfel of mijn trekker hiermee uitgerust was destijds. Hoe komen de keuring/de invoerder dan bij deze waardes? Heb jij hier meer info over?

Je hoort mij uiteraard niet klagen, beter eerder aan de hoge kant dan te weinig zoals jij eerst stelde, maar toch, met 14.800 kg zonder enige vorm van externe remmen zie ik mezelf toch niet rondrijden 😀
+1
Deutz-oldie
@KubotaB6001 Geen idee hoe ze hier aan komen, het zou mij niks verbazen als de invoerder/fabrikant gewoon een gokje doet. Mijn vader zegt idd ook dat hij indertijd meer mocht trekken met zijn D55 van toen.
valmet 605
Gezien dit verhaal... even nieuwsgierig... het sleepgewicht van een femdt 208 vario? Afgelopen week met een zeker te zware combimee op pad geweest.
valmet6400power
@valmet 605
Best wel veel! Althans op het loonbedrijf hebben we 210 vario, ik weet het getal niet maar wel dat ik me erover verbaasd heb dat “zon kleine trekker” zoveel mee mag. Ook al is ie gewoon 100 pk.
Hoeveel had je erachter dan?
valmet 605
@valmet6400power denk 15 tot 18 ton...
selten
@valmet 605
Profi mag 32 ton trekken 😬😬
100pk tractor...
valmet6400power
@selten @valmet 605
Kan het zo gauw nergens vinden, ook niet op de Fendt site zelf..
SJB533
@valmet6400power @valmet 605
Typeplaatje 😉 Ik ga uit van een ton of 8 oploopgeremd, en een ton of 30 lucht- of hydraulisch geremd... Ongeremd 3500 kg?
valmet6400power
@SJB533
Ja dat weet ik maar ga niet speciaal heenrijden om te kijken naar het typeplaatje 😅
valmet 605
@SJB533 ik zal eens kijken in de boekjes als ik tijd heb
selten
@valmet 605
Zat er een origineel onderhoudsboek bij? Daar kan het gewoon in vermeld staan 😉
« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Op TractorFan komen elke dag duizenden mensen bij elkaar om te praten over tractoren, grote machines en alles wat daar bij hoort. Jouw hulp kunnen we daar goed bij gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!